Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:En sak till: Har man problem med mekanisk återkoppling (dvs "stomljud" i underlaget) så lönar det sig lika mycket att ställa högtalaren mjukt som att göra det med skivspelaren.
...fast det kanske var OT?
Betyder det att underlaget är oväsentligt om man lyssnar i t.ex. lurar enligt dig?
Ehh, nu ska du inte ta mig som en med stor erfarenhet på skivspelare, även om jag tror jag begriper det fysikaliska. Men för återkopplingens skull, ja. Däremot finns det ju andra ljud som i princip kan leta sig in. Någon som går på golvet, tex.
Jo jag törs nog påstå att det mesta spelar roll när det gäller skivspelares ofullkommliga konstruktioner (vilket inbegriper alla tillverkade enligt mig). Även i lurar så går det att höra skillnad på underlag. Olika mycket för olika verk förstås, och på olika sätt. Om det beror på stomljud i hela hus eller vibrationer och elände som kommer ifrån skivspelaren och "studsar" genom fötterna tillbaka till spelaren har jag ingen aning om. Men jag har testat massor med underlag till både remdrivna och direktdrivna verk och tyvärr påverkar sockeln och vad den står på ljudet även när man inte hör det som en akustisk återkoppling.