Det framgår inte exakt vilken dimension som är vad.
Jag antar då takhöjd 4,1m, bredd 4,7m och längd 5,7m, samt att jag spelar på längden i rummet.
Högtalarna placeras då 2,03m från högtalarvägg, med 74cm från vardera sidvägg, om jag nu har räknat rätt. ** Dom placeras förhållandevis högt på 1,08m
Var lyssnaren sitter vet jag inte, men han får väl sitta på en köksstol för att få öronen i samma höjd som högtaleriet, 1,08m. Dessutom går soffa bort, den dämpar säkert för mycket. Han får ha huvudet 50cm från lyssnarväggen också, hela resultatet påverkas något av var lyssnaren sitter, men inte väldigt mycket.
Om jag petar in det här i ett betongrum med 100% reflexion i alla ytor så blir det nåt i den här stilen:
Man kan ju tycka att det var en rätt ojämn historia, men det ser rätt jämnfördelat ut, så KOB har nog rätt. Man ser kavitetsverkan under 25hz nånstans, men den är lite maskerad av dippen alldeles över.
Vi fortsätter väl övningen och kollar hur det blir med lite dämpning. Jag har satt golvet till 0.3, taket till 0.9, högtalarväggen till 0.4 och övriga väggar till 0.6 för att höfta till det med lite mattor och annat.
Det ser rätt jämt och bra ut. Man ser tydligt kavitetsverkan under 30Hz, samt den kraftiga dippen vid 45Hz beroende på avståndet på 2m till högtalarväggen.
Det här tar ingen hänsyn alls till hur högtalaren uppför sig, eller vilken sort det är. Dess inverkan får man sedan lägga till/dra av från den visade responsen.
En rätt kul iakttagelse är att om jag låter högtalarna vara dipoler istället, så blir det ingen respons all vid lyssningsposition. Resultat är matematisk utsläckning vilket kanske visar att KOB har räknat rätt i någon mening.
Kör jag då dipolerna i det dämpade rummet istället, och flyttar ena dipolen 5mm i djupled för att få något synligt, så får jag en kurva som hamnar innanför skalan.
Det ser ju väldigt rakt och fint ut, man kanske kan använda den här matematiken på dipoler istället, dom brukar ju stå långt in i rummet.
Ställ dom inte exakt symmetriskt bara, då blir det dödstyst hur starkt det än spelas ..... .
Nej föresten, det är nog en dålig idé att ställa dipoler så här.
Man kan skala om storleken på rummet valfritt, bara proportionerna behålls. Det som händer är att exakt samma kurva genereras, fast förskjuten i sidled, alltså i frekvens. Med feet i ställer för meter hamnar kavitetsverkan uppe vid 65Hz istället. Inte så konstigt kanske ...
.
edit:
Lite snabbkoll dårå ..... det blir 3,22m mellan högtalarna och då borde gubben sitta 18% längre bort från mittlinjen vilket blir 3,8 meter. Så långt är inte rummet så hela den här idén kan läggas ner.
Det går inte att sitta i 46 graders vinkel med högtalarna placerade på det här viset, vet inte KOB om att det är den vinkeln som gäller?
**/
och räknat rätt hade jag inte ...

Det blir bara 64cm in från sidovägg, och därmed ännu bredare mellan 'talarna. Då går det ännu sämre att sitta 46 grader från dom.
å edit3 då, det verkar som progget har lite svårt att hantera dipoler fast det sitter en tickbox för sådana.
ⓘ De gustibus non est disputandum.