Linn Ikemi utklassar Sony DVP-NS76H

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Linn Ikemi utklassar Sony DVP-NS76H

Inläggav Richard » 2007-05-30 16:09

Min Linnfrälste broder har alldeles nyligen köpt en begagnad Linn Ikemi CD-spelare, spelaren är i stort kretsidentisk med Linns CD-12, dvs, " clockless" teknologi, samma teknik som Benchmark DAC 1 använder.
" Du måste komma över och lyssna" , tyckte han.
" Ja, sa jag, men då vill jag lyssna och jämföra mot din DVD-spelare, sony DVP-LS76h " Sagt och gjort, i dag vid lunchtid gjorde vi blindtesten, med exakt kalibrerade volymer ut från cd-spelarna.

Spelarna använde sina analoga utgångar med samma kabel, kopplade till samma ingång på Linn 5103 försteget.
Båda spelarna använder switchad nätdel, 24 bit multibitdac ( av olika fabrikat ).

Linn Ikemi kunde identifieras med 100% ackuratess. Ljudet var mycket bättre, mer dynamiskt, mycket djupare bas, mycket stabilare stereobild.

Skillnaden var lite åt det hållet man kan uppleva med modifiering medelst "precisionsklocka" kontra utan, fast ändå mycket större.
Kanske beror den stora ljudmässiga skillnaden till Linn Ikemis favör på " clockless" teknologin, kanske är det elektriskt mycket mer optimerad produkt ( i sony spelaren sitter det 5534 kretsar på utgången, samt en elektrolytkonding....).

Alla ni som funderar på Benchmark DAC 1 borde lyssna på en begagnad Linn Ikemi, eftersom ni, för samma pris som en benchmark, får ett fint drivverk också.

Jag måste själv säga att jag blev smått förvånad över den stora ljudmässiga skillnaden mellan spelarna, och detta bekräftar myten, om att billiga DVD-spelare låter bättre än dyra cd:s, är just bara en myt, d.v.s. något som endast återfinns i fantasins underbara värld. :)

EDIT: Ikemi innehåller inte " clocklessteknologin", dock en analog precisionsklocka.

V.H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2007-06-23 17:52, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-30 19:57

Jag har haft ovan nämnda CD-spelare hemma på prov för ett antal år sedan. Visst låter den bra, men på sedvanligt Linname'r är den hissad i basområdet, ca 70- 80 HZ för att få "stampa tackten faktorn"! Absolut inte neutral asså! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-30 23:37

Nefilim skrev:Jag har haft ovan nämnda CD-spelare hemma på prov för ett antal år sedan. Visst låter den bra, men på sedvanligt Linname'r är den hissad i basområdet, ca 70- 80 HZ för att få "stampa tackten faktorn"! Absolut inte neutral asså! :)

Hur löser man det tekniskt utan att det syns i en frekvensgångsmätning?

(Gäller inte bara denna apparat utan andra som sägs ha betoningar i vissa områden. Jag säger inte att dom inte har det, men underar hur det fngerar. Vad beträffar Linns "stampa-takten"-funktion så har jag andra idéer om hur det går till, men kan inte begripa varför inte löningen är avslöjad. Någon som gör service på dylika apparater och kan läsa hur dom är uppbyggda brde kunna se hur effekten som jag menar är bakomliggande, uppkommer.)

Vad beträffar Linn tyckar jag dom är rätt kul. Dom har sina egna idéer. Inte alltid teknsikt riktiga, men ibalnd inte så dumma, trotts att dom kan tyckas okonventionella.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
boyafraid

Re: Linn Ikemi utklassar Sony DVP-NS76H

Inläggav boyafraid » 2007-05-30 23:39

Richard skrev:Jag måste själv säga att jag blev smått förvånad över den stora ljudmässiga skillnaden mellan spelarna, och detta bekräftar myten, om att billiga DVD-spelare låter bättre än dyra cd:s, är just bara en myt, d.v.s. något som endast återfinns i fantasins underbara värld. :)

nej, det bekräftar på sin höjd att just din billiga dvd-spelare låter sämre

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-31 00:10

Stämningen är än så länge god, men jag tar på mig hjälmen för säkerhets skull. Risken att den här tråden kommer att urarta i krig känns överhängande.

Vilket är bäst? Färgat eller transparent? Är det verkligen så stor skillnad på olika cd-spelare / dvd-spelare? Nähä, joho, nähä, joho. För jag har blindtestat! Haurju´nte! Nä, Jo. Då har du dålig testmetodik! Nä, Jo, Nä, Jo. Pang, bong, tjoff!

Trollvarningen på mitt inlägg är ju inte att leka med, men det skiter jag i, för nu har jag fått nog av Faktiskt på mycket länge, kanske for ever.

Har vi inte varit här tusen och åter tusen gånger? Snart hänger jag mig i några meter rg62.

Nä, förresten. Jag sätter på en bra platta istället för att hänga på forum. Det tänker jag göra varje dag i fortsättningen.

Jag är för övrigt lite full och tar således inget ansvar för vad jag skriver.

Over and out...
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-31 00:18

Vigor !

:mrgreen:

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-05-31 00:28

Min brorsa ringde och jag sprang över, vi testade exakt det Richard gjort fast kom fram till precis tvärtom. Skumt, måste säga att jag är mycket förvånad då jag verkligen trodde att Richard och hans bror slagit hål på myten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-31 00:31

Hur kalibrera ni volymen? Via spelarnas utgång eller i förstärkaren?
Hur exakt kalibrera ni det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-31 01:50

rexq skrev:Min brorsa ringde och jag sprang över, vi testade exakt det Richard gjort fast kom fram till precis tvärtom. Skumt, måste säga att jag är mycket förvånad då jag verkligen trodde att Richard och hans bror slagit hål på myten.

Har dina brorsa också en Linn Ikemi och en Sony DVP-LS76h? Vilket sammanträffande :-)

Jag har ingen anledning att betvivla Richards upplevelse av Ikemin vs DVP-LS76h. Hans uppfattning om "myten" är dock just bara en spekulation, så den bryr jag mig inte så mycket om :-)

Personligen är jag inte så förtjust i Linns ljud även om det oftast svänger utan bara f-n och är kul att lyssna på. Undantaget då min egen LP12a förstås :-)

Men att Linns sväng och spelglädje bara skulle bestå i lite frekvensgångsskillnader är för mig ett märkligt påstående. Om det nu var så enkelt som att bara skruva till frekvensgången lite, varför gör inte fler fabrikanter det? Varför säljs inte fler EQ-lådor om det nu är så enkelt?

Svar: Därför att det inte är så enkelt.

/ B

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-05-31 06:23

Linn är inte hissade nånstans, vad är det för svammel? Nedanstående är mätning från den spelare, CD12, som stampar takten bäst enligt alla Linn-anhängare...

Bild

Overall, this set of measurements is about as good as I have seen from a CD player. The Sondek CD12 obviously has been the beneficiary of some excellent Scottish engineering!
—John Atkinson
http://www.stereophile.com/cdplayers/86/index6.html

Finns inga tekniska tveksamheter alls i denna konstruktion och helt neutral verkar den vara. Anhängarna tycker att det är den bästa spelaren någonsin så jag fattar ingenting om att Linn skulle justera frekvensgången. Myten är väl snarare att det skulle existera en "stampa-takt-funktion" i konstruktionerna? Funktionen finns nog bara i säljsnacket och kanske används "stampa-takt-musik" vid demo!?

Alla bra spelare svänger med svängig musik 8)

Deras försteg i samma serie, Klimax Kontrol, mäter lika bra/neutralt så någon färgad signatur på ljudet verkar Linn inte eftersträva vad jag kan se i alla fall.

Vore kul om någon kunde visa på motsatsen med några mätningar eller så på Linns signalkällor/försteg eller läser ni bara vad folk tycker om Linn och drar slutsatser utifrån det? :wink:

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-05-31 06:37

Lägger inte in fler mätningar men här är en kommentar om deras "billigaste" spelare Majik i en test nyligen...

Other than that modest de-emphasis error, the Linn Majik's measured performance constitutes the state of the art for a 16-bit device.—John Atkinson

Just Ikemi hittar jag inga tester på men skulle bli oerhört förvånad om det skulle vara nåt konstigt i frekvensgången som går att detektera vid lyssning.

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: Linn Ikemi utklassar Sony DVP-NS76H

Inläggav Moment-23 » 2007-05-31 10:28

Richard skrev:Min Linnfrälste broder har alldeles nyligen köpt en begagnad Linn Ikemi CD-spelare, spelaren är i stort kretsidentisk med Linns CD-12, dvs, " clockless" teknologi, samma teknik som Benchmark DAC 1 använder.
" Du måste komma över och lyssna" , tyckte han.
" Ja, sa jag, men då vill jag lyssna och jämföra mot din DVD-spelare, sony DVP-LS76h " Sagt och gjort, i dag vid lunchtid gjorde vi blindtesten, med exakt kalibrerade volymer ut från cd-spelarna.

Spelarna använde sina analoga utgångar med samma kabel, kopplade till samma ingång på Linn 5103 försteget.
Båda spelarna använder switchad nätdel, 24 bit multibitdac ( av olika fabrikat ).

Linn Ikemi kunde identifieras med 100% ackuratess. Ljudet var mycket bättre, mer dynamiskt, mycket djupare bas, mycket stabilare stereobild.

Skillnaden var lite åt det hållet man kan uppleva med modifiering medelst "precisionsklocka" kontra utan, fast ändå mycket större.
Kanske beror den stora ljudmässiga skillnaden till Linn Ikemis favör på " clockless" teknologin, kanske är det elektriskt mycket mer optimerad produkt ( i sony spelaren sitter det 5534 kretsar på utgången, samt en elektrolytkonding....).

Alla ni som funderar på Benchmark DAC 1 borde lyssna på en begagnad Linn Ikemi, eftersom ni, för samma pris som en benchmark, får ett fint drivverk också.

Jag måste själv säga att jag blev smått förvånad över den stora ljudmässiga skillnaden mellan spelarna, och detta bekräftar myten, om att billiga DVD-spelare låter bättre än dyra cd:s, är just bara en myt, d.v.s. något som endast återfinns i fantasins underbara värld. :)

V.H. Richard.

Ja, det var i alla fall inget som förvånade mig. Ikemi låter sjukt bra. Och då ska man komma ihåg att den använda teknologin är över 10 år gammal. Jag tror att skillnaderna mot en billigare spelare delvis kan förklaras av linns switchade nätagg. Linn har använt helt egenutvecklade switchade nätagg sedan början av 90 talet. Dessa ska inte förväxlas med de billiga "skräpiga" switchade nätagg som finns i var och varannan spelare idag. Linns nätagg är rocket science :wink:
Synd bara att ikemi inte har digitalt in också.
Det finns få märken som får mina känslor att svalla som linn, både på gott och ont. De kan göra helt sinnesjukt bra produkter, men priset är också därefter. Det är enligt mitt tycke ofta först i beg-ledet de blir prisvärda. Ta av5103, som din brorsa hade. Det går att få från under 10.000kr och upp till ca 15.000kr beroende på årsmodell. Detta försteg är väl inget för filmfantasten då de senaste surroundformaten inte finns samt att videodelarna ar minst sagt gammaldags. Däremot är det ypperligt som stereoförsteg. Om man vill köra ett delat högtalarsystem med två satteliter och en eller flera basar så går det utmärkt att använda det inbyggda delningsfiltret.

Det negativa förutom priset är tillförlitligheten. Att såpass dyr utrustning måste skickas på service/reparation vart annat år är uselt.

Sorry för att det blev lite OT.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-31 10:32

Max_Headroom skrev:
Nefilim skrev:Jag har haft ovan nämnda CD-spelare hemma på prov för ett antal år sedan. Visst låter den bra, men på sedvanligt Linname'r är den hissad i basområdet, ca 70- 80 HZ för att få "stampa tackten faktorn"! Absolut inte neutral asså! :)

(Gäller inte bara denna apparat utan andra som sägs ha betoningar i vissa områden. Jag säger inte att dom inte har det, men underar hur det fngerar. Vad beträffar Linns "stampa-takten"-funktion så har jag andra idéer om hur det går till, men kan inte begripa varför inte löningen är avslöjad. Någon som gör service på dylika apparater och kan läsa hur dom är uppbyggda brde kunna se hur effekten som jag menar är bakomliggande, uppkommer.)

Vad beträffar Linn tyckar jag dom är rätt kul. Dom har sina egna idéer. Inte alltid teknsikt riktiga, men ibalnd inte så dumma, trotts att dom kan tyckas okonventionella.

Nu blev jag nyfiken. Berätta hur dom får till stampandet :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-31 10:53

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Varför förklaras nästan alltid apparaters ljudande skillnad med frekvensgång? Linn påstås vara hissade här och där för sitt glada sväng osv. De mätningar som visas ovan bekräftar knappast den åsikten.

Varför skulle "sväng" inte kunna förklaras med andra parametrar?

Om två apparater mäter så lika frekvensgångsmässigt att ett öra inte kan skilja dem åt i det hänseendet - vilka parametrar kan då tänkas förklara varför en apparat låter livligare/svängigare än en annan?

Fundera på det och använd kreativiteten ni tekniker istället för att bara diskutera frekvensgångsskillnader!

Att bra musiker svänger bättre än dåliga musiker är liksom en annan femma :-)

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-05-31 10:56

Det här med stampa takten, jag får för mig att det rör sig om nån försäljare som, när han demar, spelar Shania Twain skithögt och tycker att hon både är "jäkligt maffig och riktigt läcker dessutom". Stämmer detta? Om inte så har jag nog inte upplevt "stampa takten känslan"

Försäljaren är förmodligen född tidigt 60-tal, skulle jag gissa.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-31 11:07

Timing, brukar naim-anhängare tala om. PRaT, dvs "pace, rythm and timing" är ett sammanfattande begrepp för vad man anser märket står för. Och Linn hör till samma tradition.

Jag har ingen aning om vad det egentligen står för och vilken teknologi som eventuellt ligger bakom. Låter för mig som ett alltför diffust begrepp med ideologisk klang.

Men detta sagt vill jag ändå framhålla att jag tycker mina naimapparater excellerar i att plocka fram de rytmiska elementen i musiken.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-31 11:09

Bill50x skrev:Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Varför förklaras nästan alltid apparaters ljudande skillnad med frekvensgång? Linn påstås vara hissade här och där för sitt glada sväng osv. De mätningar som visas ovan bekräftar knappast den åsikten.

Varför skulle "sväng" inte kunna förklaras med andra parametrar?

Om två apparater mäter så lika frekvensgångsmässigt att ett öra inte kan skilja dem åt i det hänseendet - vilka parametrar kan då tänkas förklara varför en apparat låter livligare/svängigare än en annan?

Fundera på det och använd kreativiteten ni tekniker istället för att bara diskutera frekvensgångsskillnader!

Att bra musiker svänger bättre än dåliga musiker är liksom en annan femma :-)

/ B

Men mäter dom lika då? Att cd12 är fascistiskt korrekt är kanske inte så konstigt, om än imponerande med tanke på åldern. Men jag har inte sett mätningar, varken på ikemi eller linns för och slutsteg. Det är väl kanske främst de gamla lk apparaterna som man borde försöka få fram data om då det verkar vara så att det är just de som "stampar mest".
Jag kanske är ute och cycklar men jag uppfattar det som om linn blivit mer mainstream i sitt ljud de senaste åren. Kanske bara inbillning, eller bara mindre stamp? :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-31 11:22

Mycket bra inlägg Mikael2.

Att cd-spelare har krokig frekvensgång är synnerligen ovanligt - jag har bara sett en maskin med riktigt tillskruvad klang och det är den där ombyggda Marantzen med rör. "njoe tjob" tror jag den heter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-05-31 11:59

jag skulle lätt kunna äga en ikemi...mycket trevlig cd-spelare...fast en cd12 vore inte helt fel :)

jag tycker linn gör ok saker....enda som är riktigt bra är förstås cdspelare och vinylen kanske sen går det utför...högtalarna tycker jag inte riktigt om faktiskt

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-31 11:59

Morello skrev:Mycket bra inlägg Mikael2.

Att cd-spelare har krokig frekvensgång är synnerligen ovanligt - jag har bara sett en maskin med riktigt tillskruvad klang och det är den där ombyggda Marantzen med rör. "njoe tjob" tror jag den heter.

Vad kan man, mer än frekvensgångsavvikelser få fram genom att mäta en apparat som direkt kan korreleras med lyssningsintryck?

Ta tex två förstärkare. Den ena kan ju i lyssningstest uppfattas som mer detaljerad, luftig, eller dynamisk. Eller att ljudbilden är mer bred eller djup, eller att den har "bättre" stereoperspektiv.
Men vilka storheter och nivåer motsvarar dessa omdömmen i rena mätningar?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-05-31 12:16

Va kul att han tyckte linn-spelaren lät bättre.. Köp en sån då!

nån annan tycker säkert tvärtom. om spelaren inte spelar korrekt, vad gör det om det låter bra och är kul?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-31 12:50

Moment-23 skrev:Det är väl kanske främst de gamla lk apparaterna som man borde försöka få fram data om då det verkar vara så att det är just de som "stampar mest".

Jag kanske är ute och cycklar men jag uppfattar det som om linn blivit mer mainstream i sitt ljud de senaste åren. Kanske bara inbillning, eller bara mindre stamp? :wink:

Liten cykel bara :-)

De flesta Linn-anhängare brukar vara överens om att det är de nyare apparaterna som svänger bäst. Mer ordning bland tonerna, tydligare och så vidare. Bättre kontroll brukar en del beskriva det som.

Vad Linn har lyckats med på sistone är att inte bara fokusera på spelglädje, stamp osv utan också försöka få till ett snyggt ljud. Det finns dock några få som fortfarande hyllar Linn Kan högtalare över allt annat, men som sagt, dom är inte så många :-)

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-31 12:52

Jag tror att vid ett sådand direkttest är det få om någon som betvila riktigheten i Rickards påstående. Jag har gjor detta själv vid olika tillfällen eftersom jag varit nyfiken på denna typ av testning.

Hade länge en Arcam apha 7se uppkopplad tillsamman med en cambridge dv57:A på samma anläggning bara för att kunna göra a+b tester med tvivlare. :) Ingen sade efter testet att cambridgen lät bättre och de visste inte vilken som spelade vilket gör det till ett blind test. Då snakar vi iaf 20-talet lyssnare.

:)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-31 12:54

Moment-23 skrev:Vad kan man, mer än frekvensgångsavvikelser få fram genom att mäta en apparat som direkt kan korreleras med lyssningsintryck?

Ta tex två förstärkare. Den ena kan ju i lyssningstest uppfattas som mer detaljerad, luftig, eller dynamisk. Eller att ljudbilden är mer bred eller djup, eller att den har "bättre" stereoperspektiv.
Men vilka storheter och nivåer motsvarar dessa omdömmen i rena mätningar?

Det måste väl finnas massor? Signal/brusavstånd, icke-linjär dist i olika former, fasvridning, transientförmåga, effekt....

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-31 14:41

Moment-23 skrev:
Max_Headroom skrev:

Jag tror det rör sig om lågfrekvent frekvens modulering, ev lågfrekvent amplitudmodulering. Mest troligt det senare, enligt egna försök. Det borde dock synas i i konstruktionen när man granskar den vid t.ex. reparation eller bara av nyfikenhet. Så jag vet egentligen inte, utan det är spekulationer. Men prova gärna själv. Själv har jag gjort försöken med sound forge, tror jag det heter.
Teknik för att få till "sväng" har använts i trummaskiner länge och lustigt nog var den första (vad jag vet) en med namnet Linn LM1. Den har dock inget som helst med HiFi-märket Linn att göra. Den använde (små) variationer i tempot. Senare kom manskiner där man kunde tidsförskjuta och ändra nivån på varje intrument på varenda slag.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-31 14:52

Max_Headroom skrev:
Moment-23 skrev:
Max_Headroom skrev:

Jag tror det rör sig om lågfrekvent frekvens modulering, ev lågfrekvent amplitudmodulering. Mest troligt det senare, enligt egna försök. Det borde dock synas i i konstruktionen när man granskar den vid t.ex. reparation eller bara av nyfikenhet. Så jag vet egentligen inte, utan det är spekulationer. Men prova gärna själv. Själv har jag gjort försöken med sound forge, tror jag det heter.
Teknik för att få till "sväng" har använts i trummaskiner länge och lustigt nog var den första (vad jag vet) en med namnet Linn LM1. Den har dock inget som helst med HiFi-märket Linn att göra. Den använde (små) variationer i tempot. Senare kom manskiner där man kunde tidsförskjuta och ändra nivån på varje intrument på varenda slag.

Intressant. Lågfrekvent modulering=att det är vid låga frekvenser/amplituder modulering sker eller att det förekommer sällan?
Är det någon form av aktiva komponenter som modulerar frekvens/aplitud eller går det med passiva också? När det gäller variationer i tempo så måste det väl vara aktiva komponenter?
Borde inte detta gå att mäta fram, dvs ser man inte via mätningar att denna manipulation föreligger?
Är det i cd spelarna denna manipulering sker eller i förstegen?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-31 16:32

Moment-23 skrev:Intressant. Lågfrekvent modulering=att det är vid låga frekvenser/amplituder modulering sker eller att det förekommer sällan?
Är det någon form av aktiva komponenter som modulerar frekvens/aplitud eller går det med passiva också? När det gäller variationer i tempo så måste det väl vara aktiva komponenter?
Borde inte detta gå att mäta fram, dvs ser man inte via mätningar att denna manipulation föreligger?
Är det i cd spelarna denna manipulering sker eller i förstegen?

Frekvensmodulering = Modulering av frekvens. Med lågfrekvent menas att den frekvens med vilken man modulerar är avsevärt lägre än den modulerade frekvensen.
Frekvensmodulering går att göra analogt och är troligen ganska eneklt. Morello här på forumet vet säkert hur man gör. I gamla syntar har man hållit på med det åtminstone sedan tidigt 60-tal, men då oftast kraftigt, som en del av ljudgenreringen.

Amplidumodulering är enklare: En ocsilator som påverkar förstärkningen (eller om det går att bygga in lite självsvängning i själva förstärkaren, något man normalt helt undviker om man vill behålla den...).

Klart det går att mäta, men man måste mäta rätt sak. Jag skulle nog göra en CD med en läpligvågform, spela den på spelaren, sampla och titta på hur vågen ser ut efteråt.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-31 16:41

förstår inte varför folket här är så benägna att tilldela "svängigt ljud" till nån slags förvrängning - har ni aldrig hört live musik som svänger?? är verkligheten också förvrängning isåfall?

jag skulle snarare vända på det: svänger det inte så är det nåt som är fel, dvs en förvrängning i elektroniken eller högtalarna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-31 16:47

Nils skrev:jag skulle snarare vända på det: svänger det inte så är det nåt som är fel, dvs en förvrängning i elektroniken eller högtalarna.

Varför skulle det vara så? Går det att höra "sväng" i blindtester?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-31 16:50

ja det tror jag, Richard har ju identifierat Linn CD-spelaren till 100 %, om jag skulle lyckas med samma sak kan jag inte svara på...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi