Gruppköp: Kit för att göra CDROM till fristående CD-spelare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-05-30 09:38

Vee-Eight skrev:Efter lite filurande så verkar det vara 12V AC som krävs endast, och det fixar man ju med en väggbula för halogen-lampor. Hade iof vart kul om det följde med en manual; korten är inte märkta på ngt vis.
--snip--

Kolla bara tomgångsspänningen för jag har en svag aning om att om man inte lastar halogentrafon tillräckligt är det betydligt högre än 12 VAC man får ut och det kanske inte funkar nåt vidare med kylningen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-30 09:59

UrSv skrev:
Vee-Eight skrev:Efter lite filurande så verkar det vara 12V AC som krävs endast, och det fixar man ju med en väggbula för halogen-lampor. Hade iof vart kul om det följde med en manual; korten är inte märkta på ngt vis.
--snip--

Kolla bara tomgångsspänningen för jag har en svag aning om att om man inte lastar halogentrafon tillräckligt är det betydligt högre än 12 VAC man får ut och det kanske inte funkar nåt vidare med kylningen.

Jag har en sådan AC-bula liggande (nånstans), som använts till Naqrefs hörlurssteg. Bara jag kan hitta den så skall jag testa hur det funkar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-30 10:19

Erik skrev:
Rookie skrev:Då borde det väl funka prima att, medelst för avseendet lämplig kabel, dra ut en kontakt till chassiet för vidarebefordran, återigen medelst för avseendet lämpligt medium, till en extern DAC? Så hade då jag tänkt i alla fall. En endaste liten RCA på baksidan, samt nån mil-spec. kraftkontakt till extern trafo.

Om DAC:en har digital ingångstrafo och accepterar lite högre spänning än standard, ja!

Normalt är att det sitter en trafo på sp/dif-utgången. Så sätt en där precis som det ska vara så har man åtminstone eliminerat ett av problemen. Sätt ett motstånd i serie och ett parallellt med trafo-primären för att dämpa signalen så är det nog allt man behöver fundera på. Annars så funkar de flesta reciever-kretsar med både AES/EBU-nivåer (0-5V) såväl som sp/dif.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-05-30 10:22

Hej!

Är det någon som har lust att ta lite pedagogiska bilder för vad som kopplas var lite senare.
Dokumentationen verkar vara lite bristfällig för min nivå. :oops:

Med vänlig hälsning

Martin

EDIT:
Jag fick också leverans igår.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-30 10:38

Dellstig skrev:Hej!

Är det någon som har lust att ta lite pedagogiska bilder för vad som kopplas var lite senare.
Dokumentationen verkar vara lite bristfällig för min nivå. :oops:

Med vänlig hälsning

Martin

EDIT:
Jag fick också leverans igår.

Vi jobbar på det... :wink:

Vi kan ju senare komma överens om en gemensam kopplingsguide, så ingen är vilse.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-30 10:58

Naqref™ skrev:Normalt är att det sitter en trafo på sp/dif-utgången. Så sätt en där precis som det ska vara så har man åtminstone eliminerat ett av problemen. Sätt ett motstånd i serie och ett parallellt med trafo-primären för att dämpa signalen så är det nog allt man behöver fundera på. Annars så funkar de flesta reciever-kretsar med både AES/EBU-nivåer (0-5V) såväl som sp/dif.

Så då borde det kanske vara ok att köra som jag har tänkt direkt in i, säg en Yamaha RX-V659? :)
Back in black!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-30 11:01

8O
SÄPO ringde precis på och konfiskerade allt elektroniskt jag hade. De hade också för avsikt att slå till mot alla de terrorceller i Sverige till vilka jag hade skickat elektroniks terrorutrustning.
Det värsta var att de konfiskerade min PC, så hur jag kan skicka det här meddelande vet jag inte .... :roll:

Jag beställde ett kit av den andra varianten från DIYClub.biz. Det går nog fort får se vad det är.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-30 11:12

Naqref™ skrev:
Erik skrev:
Rookie skrev:Då borde det väl funka prima att, medelst för avseendet lämplig kabel, dra ut en kontakt till chassiet för vidarebefordran, återigen medelst för avseendet lämpligt medium, till en extern DAC? Så hade då jag tänkt i alla fall. En endaste liten RCA på baksidan, samt nån mil-spec. kraftkontakt till extern trafo.

Om DAC:en har digital ingångstrafo och accepterar lite högre spänning än standard, ja!

Normalt är att det sitter en trafo på sp/dif-utgången. Så sätt en där precis som det ska vara så har man åtminstone eliminerat ett av problemen. Sätt ett motstånd i serie och ett parallellt med trafo-primären för att dämpa signalen så är det nog allt man behöver fundera på. Annars så funkar de flesta reciever-kretsar med både AES/EBU-nivåer (0-5V) såväl som sp/dif.

Jag har kontaktat Lundahl för att undersöka möjlighterna att köpa transformatorer (75-75 Ohm och 75-110 Ohm)

Återkommer när jag fått svar.

Soundbrigade skrev:Shocked
SÄPO ringde precis på och konfiskerade allt elektroniskt jag hade. De hade också för avsikt att slå till mot alla de terrorceller i Sverige till vilka jag hade skickat elektroniks terrorutrustning.
Det värsta var att de konfiskerade min PC, så hur jag kan skicka det här meddelande vet jag inte .... Rolling Eyes

Jag beställde ett kit av den andra varianten från DIYClub.biz. Det går nog fort får se vad det är.

Skämta lite med oss Aprilo :)

Erik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-30 11:20

Jag beställde ett ex av den andra kontrollergrejjen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-30 13:44

Bild

Bild

It´s alive!

Jag tycker displayen var helt ok; iof, det kanske blir en VFD när den kommer i låda, alt en neg LCD. Enligt Sakda-hemsidan skall det funka brabra. När man ansluter spänningen så händer inget. Tryck på knappen i grönt fält, högst upp till höger, för att den skall starta. Resten får ni klura ut själva. När den startar så möts man av Sakdas mailadress, sedan får man meddelanden om den läser TOC om en skiva sitter i. Om inte så står det "No Disc". I laddat läge så ser man totala skivlängden och antal spår, när man spelar skivan ser det ut som ovan.

Märkte att man får borra ur det "plomberade" hålet i IDE-flatkabeln för att den skall passa på kontrollkortet. En neslig konstruktionsmiss. Använd 1-1,5mm borr så är saken biff! Dessutom så verkar 12V AC vara spänningen man skall använda. Ingenting luktar skunk, och spelaren spelar på som aldrig förr.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-05-30 14:08

Hej!

Bra, det luktar inte skunk!
Det låter inte skunk? :D

mvh

Martin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-30 14:21

mvh

Martin

Ehm.. jo. Bra låter det inte, iaf genom hörlursuttaget. Men det var ju som sagt väntat. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-30 14:32

Vee-Eight skrev:It´s alive!

Jag tycker displayen var helt ok; iof, det kanske blir en VFD när den kommer i låda, alt en neg LCD. Enligt Sakda-hemsidan skall det funka brabra. När man ansluter spänningen så händer inget. Tryck på knappen i grönt fält, högst upp till höger, för att den skall starta. Resten får ni klura ut själva. När den startar så möts man av Sakdas mailadress, sedan får man meddelanden om den läser TOC om en skiva sitter i. Om inte så står det "No Disc". I laddat läge så ser man totala skivlängden och antal spår, när man spelar skivan ser det ut som ovan.

Märkte att man får borra ur det "plomberade" hålet i IDE-flatkabeln för att den skall passa på kontrollkortet. En neslig konstruktionsmiss. Använd 1-1,5mm borr så är saken biff! Dessutom så verkar 12V AC vara spänningen man skall använda. Ingenting luktar skunk, och spelaren spelar på som aldrig förr.

Kul!

Måste testa ikväll.

Hur vände du flatkabeln till cd-romen?

Erik

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-05-30 14:35

Vee-Eight skrev:

mvh

Martin

Ehm.. jo. Bra låter det inte, iaf genom hörlursuttaget. Men det var ju som sagt väntat. 8)

Jo, tjena, det är väl inte så konstigt? Har du inte läst tråden om att CD-spelare låter mycket bättre än DVD-spelare när man spelar CD? Där har du nog anledningen... :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-30 14:56

UrSv:

Pff! :wink:

Erik:
Jag vände den röda märkningen på kabeln mot krysset. Det syns på bilderna.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-30 15:53

Sedan upprepar jag - grejjerna kostade 390kr och jag har skickat tillbaka 110kr till de som hört av sig.
Om någon inte hört av sig och vill ha 110kr - mejla mig (inget PM!!!!) tubes(€)pastisch.se (byt ut (€) mot ni vet vad. Se till att jag har namn, alias och ett bankkontonummer. Det är så tråkigt att spåra vem som gjort vad så jag överlämnar detta till er - hör jag inte av er, kan jag inte skicka pengarna!
KLART!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-30 16:02

All you need is 12V 1A transformer.

You just connect 2 wires from transformer to green socket on control board.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-30 17:36

Har testat runt bland drivarna jag hade skräpandes, och det var bara dvd:n ovan som kitet blev kompis med. Resten var det gonatt hos. Tyvärr så väsnas dvd-spelarn en del, så en annan är väl antagligen på ingång.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-31 09:00

Vee-Eight skrev:Har testat runt bland drivarna jag hade skräpandes, och det var bara dvd:n ovan som kitet blev kompis med. Resten var det gonatt hos. Tyvärr så väsnas dvd-spelarn en del, så en annan är väl antagligen på ingång.

Det skulle vara bra med en lista av alla cd- eller dvd-läsare som testats här på forumet, en rad med fungerande och en med icke fungerande:

fungerande:

ej fungerande: HP cd16 brännare :)

Erik

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-05-31 10:11

Hej!

Så lämplig trafo för ett snikbygge vore denna?
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 4296&path=
Svårt att slå 39 SEK hos Kjell & Company

Ingen dubbel matningsspänning?
5 V från regleringen på kortet om jag fattade det rätt.

Då får man börja planer låda nu då.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-31 10:20

Behövs fler komponenter har BHIAB en snarlik trafo fast ca 20kr dyrare.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-06-04 19:09

Jag känner mig helt slut [xx(]. Har vrålsytt balklänningar till två tjejer som varit duktiga på att ändra sig hela tiden. Imorgon är det bal och jag måste komma bort från tyllen några minuter innan jag gör något hemskt med min STORA sax [}:)].

LÄS DET HÄR
Jag har plockat ihop en gruppbeställning till både HiFi-forum och Faktiskt och jag har en besynnerlig kommunikation med de som varit på listan. För att inte min balklänningspsykopati ska sprida sig ber jag samtliga att göra följande:
Skicka mig ett riktigt mejl (zb@comhem.se) och berätta
  • om ni fått satsen
  • om ni inte fått satsen
  • om ni fått pengar tillbaka
  • om ni inte fått pengar tillbaka

För att det ska fungera 100%, ange riktight namn och alias på forumet, allt för att jag ska kunna checka av er mot min lista.

*) Med besynnerlig kommunikation avses mejl, PM i forum och ett evigt hopblandande av namn och alias.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-06-11 09:53

Jag sliter mig från klänningssömmandet (SUCK!! Beställningar på klänningar utan mönster. Som att bygga lågbrusiga delningsfilter med 741:or .....) och tar itu med saknade kit.

Meddelat Sakda att 5 kit saknas och ber honom ta reda på omständigheterna kring dessa.

Har jag halvt-om-halvt lovat att fixa kit åt någon, glöm det. Skriv en glad rad till Sakda himself och beställ. Det här var visserligen roligt men alldeles för jobbigt speciellt som det är svårt att få snabba och raka svar från somliga forummedlemmar :x . Resten av er (80%) - heder åt er!

Sakda: <sakda_mail@yahoo.com>

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-06-16 19:48

Jag fick (lite snabbare än ni andra) en fjärrpot (motor) och en CD-kontroller från www.diyclub.biz.
Syrran har köpt en CD-drive på någon kommunal återvinningsstation.

Bild

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-09-06 21:48

Gammal tråd! Händer det något på diy-fronten?
Back in black!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-06 22:01

Två tankar - en köper spolarvätska ... eller hur säger man??? Bra du lyftre upp tråden.

Jag har också funderat. Kanske blir besök hos syrran som har en CDROM åt mig, om två veckor. SEN ska jag testa.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-10 08:43

Jag har fått tag på spelare, MEN hur mycket ström drar spelaren på 5 resp 12volten?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-09-10 10:59

Drive:ar brukar vara märkt med att de drar ca 1A på +12V.
Det är 12V som driver motorerna så där går huvuddelen av strömmen.
+5V är rimligtvis bara lite logik-kretsar, så gissningsvis under 500mA totalt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-10 11:50

silvervarg skrev:gissningsvis

Utgående från en 12V 1,5A trafo skulle kunna vara en vild och bra början .... kanske.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-03 19:10

Just nu fattas ett spänningsaggregat 12V/5V ...
En kmpis drog fram en gammal DVD-spelare, slot-in!!!!! och så hade syrran köpt en CDROM och ur dotterns havererade maskin räddades (??) två CDROMar (en är nog en brännare).
Mycket är det som de säger på Röda Kvarn.

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum