Återigen ett praktfullt bevis på hur sakliga trådar massakreras av personer ur båda lägren som har en smula bristfällig acceptans för andras åsikter och erfarenheter.
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Jag har även svårt att respektera idén att kalla ett förvrängt mellanregister för ett fokuserat mellanregister, och att hävda att man bättre hör hur mellanregistret låter genom att lyssna på det genom en kraftigt färgande högtalare, som dessutom färgar särdeles mycket just i mellanregisterområdet.![]()
(På samma grund som jag skulle ha svårt att respektera att någon som skall bildbehandla en bild som innehåller t ex en gräsmatta, säger sig behöva fokusera på det gröna genom att dra upp den gröna färgen i bildmonitorn - för att kunna balansera det gröna i bilden rätt.)
Min uppfattning är att man bäst avgör om ett grönt objekt ser ut som det skall, genom att titta på den i en monitor som INTE färvränger färgerna.
E skrev:
Om jag får spela lite ... alltså om jag får hjälpa dem med denna åsikten
lite (!), så skulle jag säga att det inte handlar om att balansera det
gröna i förhållande till andra färger/helheten, eller att det gröna skall se
ut som i verkligheten, utan snarare om att se till så att inte den gröna
färgen hos syrsorna flyter ihop alltför mycket med gräsmattans gröna
nyans, och för det underlättar det kanhända att ”fokusera” på det gröna
registret. För att se undersöka om / se till så att inget krockar just precis
där och justera för ökad tydlighet (eller vad man vill åt) snarare än för
mer korrekt återgivning.
Tja ... Men jag försökte ju i alla fall?
Mvh E*
IngOehman skrev:Tror hur som helst bla bla bla...
Ljudkrav skrev:Lust -
Du tycker alltså att mellanregistret är bra att mixa i NS10?
Kan du klargöra din åsikt kring Yamaha NS10?
Vad är bra och vad är dåligt?
Mvh Ljukrav
Ljudkrav skrev:Har gjort det - det är ändå oklart vart du står.
Det är ointressant att du citerar Clearmountain om vi inte vet om du stödjer det han har skrivit.
Låt mig uttrycka det hela enklare:
Tror du att användandet av Yamaha NS10 inte orsakat dåliga mixningar och dåliga musikutgåvor?
Ljudkrav skrev:Du har fortfarande inte svarat på frågan.
Lust skrev:IngOehman skrev:Tror hur som helst bla bla bla...
Ingen tvekar över vad du anser om NS-10 och vad du anser de bör ersättas med.
Men jag (och många andra) efterlyser fortfarande ett enligt dig representativt exempel på en nasal NS-10 inspelning.
i skrev:Lust skrev:IngOehman skrev:Tror hur som helst bla bla bla...
Ingen tvekar över vad du anser om NS-10 och vad du anser de bör ersättas med.
Men jag (och många andra) efterlyser fortfarande ett enligt dig representativt exempel på en nasal NS-10 inspelning.
Är du gift med en NS-10 ?
phloam skrev:Men vad ska detta leda till? Hifi-entusiaster över hela landet lyssnar förtvivlat efter nasala inspelningar och kasserar stora delar av sina skivsamlingar? "Högtalare orsakar försäljningsras - Värre än mp3, enligt talesmän för skivindustrin". Speciella stödfonder för artister med nasalt tonläge? "Lanseringen av den nya skivan blev en totalflopp, säger en upprörd Per Gessle"
matereo skrev:För att inte tala om vissa teknikers och musikers favorit mikrofoner som har sina egenheter. Allt påverkar ju, men inget så mycket som den som rattar inspelningen.
IngOehman skrev:Tror även de flesta vid det har laget har en ganska klar bild över vad alla tycker om det hela.
Lust skrev:E skrev:Om jag får spela lite ... alltså om jag får hjälpa dem med denna åsikten
registret. För att undersöka om / se till så att inget krockar just precis
mer korrekt återgivning.
Bra skrivet. Ett för sitt ändamål avslöjande verktyg.
Ungefär det jag menar med mitt uttryck "förstoringsglas".
Sedan finns det bättre verktyg när man vill bearbeta allt till en balanserad helhet.
E skrev:Lust skrev:E skrev:Om jag får spela lite ... alltså om jag får hjälpa dem med denna åsikten
registret. För att undersöka om / se till så att inget krockar just precis
mer korrekt återgivning.
Bra skrivet. Ett för sitt ändamål avslöjande verktyg.
Ungefär det jag menar med mitt uttryck "förstoringsglas".
Sedan finns det bättre verktyg när man vill bearbeta allt till en balanserad helhet.
Ptjaa – det verkar så vitt jag kan se klart vettigare att även i närfältet
(monitorerna) ha väsentligt bättre verktyg till hands än NaSal-10 (med
eller utan toapapper framför diskanterna) att övervaka ljudet med.
Måste man tvunget ”fokusera” på en viss oktav i mellanregistret för att
höra vad som försiggår där, så är det väl som Ljudkrav säger mycket
klokare att använda en bättre återgivare i kombination med hög- och
lågpassfilter. Då kan man ju dessutom välja vart man vill rikta sitt
förstoringsglas – en inte helt oanvändbar finess, tycker du inte?![]()
Mvh E*
IngOehman skrev:Morello skrev:Nivåtävlingen/limiteringen har absolut inget att göra med monitorer allmänhet eller NS10 i synnerhet!![]()
Visst tusan har det det.
Ju bättre lyssning man har, desto mera finns det att vinna på att skippa all sönderkomprimering. I riktigt usla monitorer blir den dominerande skillnaden att det sönderkomprimerade rogrammaterialet låter starkare, och då väljs detta.![]()
Tvärtom mot vad du skriver menar jag att en högklassig lyssning är det bästa skyddet mot att musik blir sönderkomprimerad, eftersom man då hör hur mycket man har att vinna på att låta bli att skada dynamiken.
NS10 har många fler problem än en extremt färgad klang och väldigt underliga spridningsegenskaper...
Vh, iö
BB skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Nivåtävlingen/limiteringen har absolut inget att göra med monitorer allmänhet eller NS10 i synnerhet!![]()
Visst tusan har det det.
Ju bättre lyssning man har, desto mera finns det att vinna på att skippa all sönderkomprimering. I riktigt usla monitorer blir den dominerande skillnaden att det sönderkomprimerade rogrammaterialet låter starkare, och då väljs detta.![]()
Tvärtom mot vad du skriver menar jag att en högklassig lyssning är det bästa skyddet mot att musik blir sönderkomprimerad, eftersom man då hör hur mycket man har att vinna på att låta bli att skada dynamiken.
NS10 har många fler problem än en extremt färgad klang och väldigt underliga spridningsegenskaper...
Vh, iö
Ingvar....
Du har ringat in problematiken på ett fullkomligt lysande sätt. Det är märkligt att detta åtminstone för dig och undertecknad så självklara faktum, skall vara så svårt att förstå...!
//BB
guru skrev:Hur många är det dom har lyssnat på NS-10 ?
Morello skrev: jag skulle inte vilja ha dom ens i den enklaste somrumsanläggning.
Lust skrev:IngOehman skrev:Tror hur som helst bla bla bla...
Ingen tvekar över vad du anser om NS-10...
Lust skrev:...och vad du anser de bör ersättas med.
Lust skrev:Men jag (och många andra) efterlyser fortfarande ett enligt dig representativt exempel på en nasal NS-10 inspelning.
Morello skrev:BB skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Nivåtävlingen/limiteringen har absolut inget att göra med monitorer allmänhet eller NS10 i synnerhet!![]()
Visst tusan har det det.
Vh, iö
Ingvar....
Du har ringat in problematiken på ett fullkomligt lysande sätt. Det är märkligt att detta åtminstone för dig och undertecknad så självklara faktum, skall vara så svårt att förstå...!
//BB
De åtskilliga gånger jag spelat olika exempel på min anläggning, som jag vill påstå är högklassig, spelar kvaliteten ofta ingen roll om lyssnarna är icke-audiofiler med populärmusik som intresse.
Nivån och det påträngande ljud kompressionen bidrar till är väsentligare i många öron.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], morrison och 30 gäster