Sökes: tunna lagerbrickor av teflon till bandföringsrulle

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Sökes: tunna lagerbrickor av teflon till bandföringsrulle

Inläggav n3mmr » 2007-05-29 10:40

Var hittar man lagerstödsbrickor i teflon?
Mått: ca 0,3 mm tjock, kanske 1/4 " yd, 1/8 " id Alltså 6,35 mm resp 3,175 mm.
MYCKET ungefärliga mått.

Bakgrunden är att man i går blev med en bandspelare till:

En Tascam 34. Tjusig sak!

Funkar bra, bortsett från att nån olämplig servicetekniker kastat eller tappat de små teflonbrickorna i tryckrulle och bandföringsrulle.

Det är alltså frågan om små tunna brickor i vad jag tror är teflon, som träs över lageraxeln, och som den sintrade bussningen kan vila mot.

Tätar lite mot oljeläckage, och gör lagrets egenskaper mer lägesoberoende.

Bandspelarservicetekniker hajade aldrig vad dom var bra för, så dom har ofta försvunnit på gamla rullbandare.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Sökes: tunna lagerbrickor av teflon till bandföringsrull

Inläggav n3mmr » 2007-05-29 16:29

n3mmr skrev:Var hittar man lagerstödsbrickor i teflon?
Mått: ca 0,3 mm tjock, kanske 1/4 " yd, 1/8 " id Alltså 6,35 mm resp 3,175 mm.
MYCKET ungefärliga mått.

Bakgrunden är att man i går blev med en bandspelare till:

En Tascam 34. Tjusig sak!

Funkar bra, bortsett från att nån olämplig servicetekniker kastat eller tappat de små teflonbrickorna i tryckrulle och bandföringsrulle.

Det är alltså frågan om små tunna brickor i vad jag tror är teflon, som träs över lageraxeln, och som den sintrade bussningen kan vila mot.

Tätar lite mot oljeläckage, och gör lagrets egenskaper mer lägesoberoende.

Bandspelarservicetekniker hajade aldrig vad dom var bra för, så dom har ofta försvunnit på gamla rullbandare.

OpenReel kunde fixa en påse med "diverse små brickor användbara när man reparerar rullbandspelare".

Kostnad ¥2140, ca 120 spänn, eller så.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-05-30 20:07

Tror jag kan ordna en liten bit Rulon LR i tjocklek 0,25 mm från jobbet om du vill. (Fylld PTFE, med bättre mekaniska egenskaper än virgin PTFE, info: http://www.rulon-meldin.com/Data/Elemen ... 0000001349 ) Troligen finns även stansskär för Ø 3/6 mm om du behöver några färdiga "brickor".

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-05-31 14:36

Adhoc skrev:Tror jag kan ordna en liten bit Rulon LR i tjocklek 0,25 mm från jobbet om du vill. (Fylld PTFE, med bättre mekaniska egenskaper än virgin PTFE, info: http://www.rulon-meldin.com/Data/Elemen ... 0000001349 ) Troligen finns även stansskär för Ø 3/6 mm om du behöver några färdiga "brickor".

Tack, men om inget gått fel så ligger det en påse med exakt rätt brickor hemma i dag.

Däremot skulle jag behöva ha brickor med följande egenskaper:

Plast, som tål att klämmas mellan ganska skarpa kanter. Limbar mot polystyren.
ID=8mm, YD=17.65 mm - 18 mm (18 mm kan jag slipa ner i en dremel)
0.5 mm tjockt. 20-30 st. 100 kan jag också ta. :-)

Skall användas för att reparera bandspolar från rullbandare där spoltallrikens rullklämma skadat polystyrenen, varför det är svårt att klämma spolen i exakt rätt läge.

Sen söker jag en tunn skiva hård och glatt plast, typ det som brukar ligga under minnen eller modem i bärbara. Dvs nåt teflon-liknande, 0.25 mm.
Skall användas så att jag viker det runt en drivrem, varefter man kan tränga in drivremmen i det lilla trånga utrymmet under kapstan-balanshjulet, när man byter drivrem, utan att skada remmen.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-05-31 20:20

Kan inte hjälpa dig med brickan Ø 8 / 18 x 0,5 mm. Det är mest PTFE (teflon) i olika former jag har tillgång till och PTFE är inte limbar om den inte har etsad yta. I tjocklek 0,25 mm är den mjuk och sladdrig f.ö., så det är nog en annan plasttyp du söker.

edit:felstafning
Senast redigerad av Adhoc 2007-06-01 14:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-06-01 10:33

Adhoc skrev:Kan inte hjälpa dig med brickan Ø 8 / 18 x 0,5 mm. Det är mest PTFE (tefon) i olika former jag har tillgång till och PTFE är inte limbar om den inte har etsad yta. I tjocklek 0,25 mm är den mjuk och sladdrig f.ö., så det är nog en annan plasttyp du söker.

OK, jag hajar.

Det är nog andra plaster, jo.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-06-01 13:15

Hej!

Kan det vara mylarbrickor du söker?

mvh

Martin

Återgå till Vintage-hifi