Mediaspelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Mediaspelare

Inläggav lilltroll » 2007-05-31 17:29

Finns det stand-alone mediaspelare som klarar sig utan monitor/TV som kan streama från en iTunes server med god ljudkvalité?

Alternativt kan den streama från en UPNP AV server.

Ungefär som Squeezebox från SLIM DEVICES, men den kräver en annan server på värddatorn.

Den får gärna se ok ut också.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-05-31 17:40

Jag har för mig att Roku Soundbridge kan göra det du vill. Den är snäppet billigare än Squeezebox har jag för mig. 2-3000 kr.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-31 17:42

Squeezebox... SB3

Produkt info

Obs - funkar inte med DRM:ade filer (men det gör ingen annan lösning heller)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-05-31 17:47

Koffe skrev:Squeezebox... SB3

Produkt info

Obs - funkar inte med DRM:ade filer (men det gör ingen annan lösning heller)

De där SBX, är det bara mjukvara uppgrades till hårdvaran, eller måste jag se till att få rätt ver. av själva hårdvaruboxen. Snygg den är !

Så om jag har en liten filserver (DNS-323) som kör en iTunes server, så kommer SB att kunna streama från den, utan att någon annan dator måste vara i farten?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-31 20:50

Kör du iTunes på en sån här? Ja se på fan! Det kunde man göra.

Innan jag försöker svara - varför vill du köra iTunes på DNS-323:en? Om du skulle ha en annan mediaserver tjänst där vad är då vitsen med iTunes... eftersom jag gissar att den iaf inte har något gränssnitt på desktopen eller någon koppling till affären? Då är ju iTunes bara en databas...

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-05-31 23:24

Koffe skrev:Kör du iTunes på en sån här? Ja se på fan! Det kunde man göra.

Innan jag försöker svara - varför vill du köra iTunes på DNS-323:en? Om du skulle ha en annan mediaserver tjänst där vad är då vitsen med iTunes... eftersom jag gissar att den iaf inte har något gränssnitt på desktopen eller någon koppling till affären? Då är ju iTunes bara en databas...

Om jag vänder på det så är det så här. Jag vill hitta en mediaspelare som kan använda DNS-323 och streama musik från, utan att någon dator är igång. Och ja, iTunes är väl bara en databas över media-materialet. Men det fungerar kanon här i huset. Alla datorer kan streama från samma mediaserver (DNS-323) via t ex iTunes.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-01 00:11

Toppen. Då är jag med.

Jag citerar mej själv i en annan tråd:
Koffe skrev:Squeezebox konceptet består av två delar:

1. Själva Squeezeboxen som är en hårdvara. Det är den ni ser på bild när ni går in på www.slimdevices.com. Squeezeboxen är en ”klient” och man brukar säga att den är ett mellanting mellan ett helt dumt gränssnitt till servern (se nedan) och en riktig full dator. Den gör fyra saker: a) Den har en display som gör att man kan välja musik utan att sitta vid datorn. b) Den har en massa smarta funktioner som gör att den är väldigt lätt att koppla in i ett nätverk. c) Den har logik som gör att man för vissa filtyper kan skicka dem utan att packa om dem. Det gör att man för inga kvalitets försämringar när man skickar till SB. Den kan alltså använda MP3, Flac mfl utan att göra om komprimeringen. d) Den har ett jättebra ljudkort. Låter toppen!

2. Den andra delen är en servermjukvara som man installerar på en dator. Den är opensource och gratis. Det är många som använder den UTAN att skicka till en SB. Jag lyssnar till exempel på mina skivor när jag sitter på jobbet via den. Då behöver jag inte flytta med mej filerna utan har alltid allt tillgängligt. Att det är en mjukvara gör att man lätt kan lägga till nya saker. Jag har till exempel kopplat ihop den med www.last.fm. Det går att koppla ihop dem med www.pandora.com. Jag lyssnar på 6000 radio kanaler via servern. Servern har jag installerat på en gammal laptop som står och snurrar i min hallgarderob. Till serven har jag kopplat externa USB diskar som innehåller musiken.

Så för att besvara din fråga. iTunes och SB3/slimserver är två helt OLIKA konsept - mao logiken exekveras på olika ställen. Det går iofs att koppla ihop dem men...

SB3 har MYCKET av sin funktionalitet i mjukvaran (alltså server delen) det gör att den är marknadsledande i funktionalitet samtidigt som den är billig (3 000 sek för, ljudkort, nätverkskort, mjukvaror och gränssnitt är billigt). Att mycket ligger på servern är en stryka inte ett problem - men mjukvaran måste alltså vara igång (på en PC). Det finns många som har installerat linux på NAS-maskiner och sedan kört slimserver. Det är dock ÖVERKURS och du måste verkligen veta vad du gör. Jag har tittat på flera sådan alternativ och varje gång hittat någon hake av typen - "söktiden blir för lång"... eller nått. Sådana alternativt får du utvärdera själv. Slimserver är gratis så det är bara att ladda ner och labba.

Att välja mediaserverplattform är det närmaste ett strategiskt IT-beslut man kommer i hemmet. När man har valt gäller det att köra "all in", att blanda är att skapa problem. Om du väljer iTunes kör då BARA Apple-grejor. Väljer du att bygga kring slim skall du inte krångla med iTunes eller MS Media Player. Min rekommendation är att du "renodlar" - en blanda miljö kommer (oftast) att kosta mer än den smakar.

Jag skulle personligen inte rekommendera en NAS till musik. Det finns för många problem. Långsamt och dåligt. Alternativt - använda NASen som nätverkskopplad disk och strunta i streaming. NAS:ar ser billiga ut på papperet men kan INTE ersätta en server. Det brukar sluta med en server oxå. ;-)

Edit: Särskrivning och stavfel
Senast redigerad av Koffe 2007-06-01 00:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-06-01 00:20

Eventuellt klarar Soundbridgen det. Jag kör den dock mot en firefly-server på linux, men enligt hemsidan:

http://www.rokulabs.com/products_soundbridge_features.php

så kan den ansluta till en Rhapsody-server (iTunes är väl Rhapsody-baserat?)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-01 00:30

Nope

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-01 00:40

Det som eventuellt skulle kunna köra detta är en Sonos. Det är en läckerbit men för de pengarna får man både en dator (med skärm och allt) och en Squeezebox.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-06-01 00:41

Koffe skrev:Nope

Nähä.

Hursomhelst är det inga problem att koppla upp Soundbridgen mot en iTunes-server, enligt:

http://www.rokulabs.com/support_sb_faq.php

Den stödjer också DRM (Windows Media, inte AAC som ju vore det roligaste om det är iTunes man använder).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-01 00:55

bomellberg skrev:Hursomhelst är det inga problem att koppla upp Soundbridgen mot en iTunes-server, enligt:

http://www.rokulabs.com/support_sb_faq.php

Den stödjer också DRM (Windows Media, inte AAC som ju vore det roligaste om det är iTunes man använder).

Roku stöder Slimserver oxå. Det till och med supportrar det via e-mail. Om ACC säger dom "Protected AAC files purchased from the iTunes Music Store are not supported." så där är man rökt. Windows Media DRM är en försvinnande liten del av den totala musikförsäljningen så dem tror jag att man kan bortse ifrån.

Roku säger också "Most Compatible Player - Plays directly from iTunes* and Windows Media Player. Compatible with Rhapsody and all PlaysForSure music services such as Napster, Musicmatch, MSN Music, Walmart.com and more." - så det kan ev funka... kolla dock om inte detta kräver en server. Och då är vi tillbaka på ruta noll.

Sen stöder inte Roku flac-formatet det är väldigt synd. Annars så skulle det gå att konvertera mej.

Om du har djupa fickor så kolla på Sonos - annars får du tänka om.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-06-01 01:01

I alla avseenden kräver Soundbridgen en "server", dvs en dator som kör iTunes eller Windows Media Connect och har en massa låtar i sin databas. Låtarna i sig kan ligga externt lagrade på en NAS exempelvis. Den kan alltså inte spela låtar direkt från en nätverkshårddisk. (Kan SB3 det? Häftigt isåfall)

Du har rätt i att den inte stödjer FLAC natively, men kör man som jag FireFly-servern så går det finfint. Apple Lossless är ju ett alternativ om man är Mac-frälst. Något som för övrigt är rätt fräckt med Firefly är att det finns en liten java applet som kan agera klient mot servern på samma burk. Jag kan alltså surfa till min server på en viss port och spela låtarna i vilken java-kompatibel browser som helst, hemma hos polare på fest tex, eller på jobbet :-)

Återgå till Köpråd