Satte just ihop en anläggning.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Satte just ihop en anläggning.

Inläggav henriksch » 2007-05-30 22:08

Gick och rotade ihop en anläggning som jag funderat på ett tag. Är svag för fyra högtalare och att sitta precis mitt i (Tur att det är på ett tvättäkta nördforum man befinner sig på, var skulle man annars kunna bikta slika lustar?)
Sansui AU9500, B&W DM2 framför mig och DM4 bakom ryggen, Pink Floyd i en gammal Yamaha-CD som stod i ett hörn. Djävlar i min låda vad de kunde göra bra ljud för trettio-trettiofem år sen, faktiskt sanslöst...
DM2:orna är det mest trögdrivna jag haft men det går ändå inte att skruva upp mer än till tvåan innan omgivningen skakar. Allt hörs, från den spröda gitarren och röster mitt i tungt gung. Har inte precis varit så imponerad av DM4 innan, tydligt att de också behöver vettigt med kraft för att komma till sin rätt.
Trist att man inte har ett vardagsrum till, måste sälja hela rasket, mer på väg in, JBL:s Decade-serie, i detta fall L50 gick inte att motstå. Att kunna botanisera bland, i ungdomen, ouppnåeligt är ett privilegium.
Hoppas finna någon som kan uppskatta japansk höhkvalitet och engelskt hantverk. Det enda man behöver oroa sig för är pälsänger i fårullen...

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-31 09:21

JBL:s Decade-serie, i detta fall L50 gick inte att motstå. Att kunna botanisera bland, i ungdomen, ouppnåeligt är ett privilegium.

Jo!

Hoppas finna någon som kan uppskatta japansk höhkvalitet och engelskt hantverk. Det enda man behöver oroa sig för är pälsänger i fårullen...

Jag har viss erfarenhet av mögel i gamla högtalare... Fick helt enkelt slänga ett par JBL L36 av den anledningen. Det sved!

JohanR

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-31 10:21

DM2:orna har jag ingen egen erfarenhet av, men DM4:orna är kalas. Lite väl känsliga för rum och placering tycker jag förstås. Men får man bara till det så...

Du lär ångra dig om du säljer dom, även om det är kul att botanisera runt. Gör en MeanMachine med dom istället.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Satte just ihop en anläggning.

Inläggav Almen » 2007-05-31 11:26

henriksch skrev:Sansui AU9500, B&W DM2 framför mig och DM4 bakom ryggen, Pink Floyd i en gammal Yamaha-CD som stod i ett hörn. Djävlar i min låda vad de kunde göra bra ljud för trettio-trettiofem år sen, faktiskt sanslöst...

Är det månne Dark Side of the Moon i QUAD-versionen? Jädrigt coolt att spel PF med DM-serien, i alla fall! 8)

Har en kompis som hade DM-70...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-05-31 22:26

Wish you were here är favoriten, med Division Bell som god två men Dark side är inte dum heller...

Djädra Lust, säg inte sådär, det är klart att jag kommer att ångra mig men jag har inte fler rum och egentligen är det väl bättre att anläggningen pryder sin plats och förgyller tillvaron med sitt ljud på allvar om någon nu nappar...

Skulle vilja påstå att även om DM4 är DM2 ett gott snäpp bättre, adi606 så någon gång i en postväxling vi hade ungefär såhär: ganska enkelt, egentligen stora högtalare - mycke ljud/bas, små högtalare lite... . Om jag förståtrt saken rätt så har adi606 har lyssnat igenom stora delar av såväl vintage- som det modernare utbudet så han vet vad han snackar om.
DM2 är klara favoriter för mig men DM4 låter verkligen bra för sin storlek med en vettig förstärkare. Problemet är att JBL L... ändå är äkta JBL.

Finns ju en del annat som man inte kan släppa ifrån sig OD11 och OA12 t.ex. och Mirsch OM61 såklart, och...

JBL-mögel... hmm oroväckande och tragiskt, mycke tragiskt[/quote]

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-31 23:20

Håller med om att Adimir vet vad han pratar om när det gäller vintage.

Faen vad nyfiken jag blev på DM2:an nu då...

Men jag måste nog göra lite som du nu i sommar för att tömma lite innan jag tar in mer. Fast DM4:an är inte på transferlistan.

Mögel i högtalare har jag nog aldrig varit med om, även om jag hittat både det ena och det andra i högtalare jag köpt begagnat.
Barn gillar basreflexportar...

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-06-01 06:27

...det är bara det ena paret DM4 som är till salu :oops: ...

Återgå till Vintage-hifi