DAC + förstärkare, vilken kombination låter bäst?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

DAC + förstärkare, vilken kombination låter bäst?

Inläggav Moment-23 » 2007-05-28 11:18

Då jag står inför inköp av såväl dac som förstärkare så undrar jag var jag ska lägga "krutet". Hur mycket påverkas ljudet av de skillnader som finns mellan olika dac:ar respektive olika förstärkare?
Jag förstår att inte ens en superförstärkare kan "rädda" en dålig insignal från en dålig dac, men samtidigt kan (väl?) en "dålig" förstärkare också förstöra en "fin" signal från tex en benchmark dac-1?

Ska jag köpa:

1. Enklare dac + bättre förstärkare?

2. Bättre dac + enklare förstärkare?

Med bättre dac avser jag här benchmark dac-1.
Med enklare förstärkare menar jag tex h/k 670, NAD 372 och liknande.
Enklare dac eller bättre förstärkare har jag inte så bra koll på så om det alternativet är att föredra så tar jag gärna emot tips på vad som kan vara lämpligt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-28 11:31

Jag har också funderat i de här banorna. Min spontana tanke är

3) Bättre DAC + bättre förstärkare. ;)

Nä, jag vet inte, faktiskt. Känns svårt att avgöra så där spontant... Vore väldigt intressant att testa en bra DAC så man eventuellt inser hur mycket det kan göra.

Men 1:an känns litet bortkastade pengar - en enklare DAC är väl vad du har i en CD-spelare eller receiver, och varför skall du då köpa en extern DAC?
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-05-28 11:59

Här måste budgeten fram innan man kan svara.

T.ex. en beggad DAC-1 plus två Sentec PA-9or ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-28 12:07

Almen skrev:Jag har också funderat i de här banorna. Min spontana tanke är

3) Bättre DAC + bättre förstärkare. ;)

Nä, jag vet inte, faktiskt. Känns svårt att avgöra så där spontant... Vore väldigt intressant att testa en bra DAC så man eventuellt inser hur mycket det kan göra.

Men 1:an känns litet bortkastade pengar - en enklare DAC är väl vad du har i en CD-spelare eller receiver, och varför skall du då köpa en extern DAC?

Med enklare så menade jag tex harmonydesign da9. Den nya versionen har en uppdaterad dac, men jag har ingen aning om hur bra den står sig mot tex benchmark dac-1.

För övrigt håller jag med om att alternativ 3 är det bästa :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-28 12:12

Bamsefar skrev:Här måste budgeten fram innan man kan svara.

T.ex. en beggad DAC-1 plus två Sentec PA-9or ?

Budgeten är väl ca: 12-15.000kr. Begagnat är inga problem.
Jag vill inte använda försteget i dac-1 utan jag vill ha antingen en integrerad eller en för-slutkombo. Detta pga att jag vill kunna ansluta flera analoga källor också.

Sedan är mina frågor egentligen både köpfrågor, men jag är också generellt intresserad av hur mycket de olika komponenterna påverkar ljudet, samt upplevda skillnader mellan olika dac:ar.
Senast redigerad av Moment-23 2007-05-28 12:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-28 12:13

Ett eventuellt budgetalternativ på dac:sidan skulle kanske vara h/k hd970? Det är en cd spelare med digitalt in, dvs det går att köra andra digitala källor in i den. Den kostar 3000kr, verkar ha seriösa komponenter, men för övrigt vet jag inget om den. Någon som vet?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-28 13:19

Moment-23 skrev:Någon som vet?

Jag vet. Jag gillade den inte, trots bra ljud och digitala ingångar. Displayen är svårläst, knapparna oxå plus att de är väldigt små/klena. Rasslig mekanik. Fjärren är dock det stora sorgebarnet, fullkomligt värdelös.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-28 14:06

Hetsporren skrev:
Moment-23 skrev:Någon som vet?

Jag vet. Jag gillade den inte, trots bra ljud och digitala ingångar. Displayen är svårläst, knapparna oxå plus att de är väldigt små/klena. Rasslig mekanik. Fjärren är dock det stora sorgebarnet, fullkomligt värdelös.

Det är inga problem för mig, jag ska nästan uteslutande använda den som dac med en squeezebox framför. Då spelar inte mekaniken någon roll.
Det som verkade intressant med den var dels dac:en från analog devices, op-amparna samt blackfin dsp:n. Allt detta för 3000kr!
Det får man väl knappast någon jämförbar extern dac för?

Du tycker alltså att den lät bra ljudmässigt? Vilken stärkare hade du till den?

Det är nästan så att det är frestande med ett litet dac DIY projekt med en sådan som bas.
Hade man bara haft tid och kunskap så... :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-28 20:55

Moment-23 skrev:Det är nästan så att det är frestande med ett litet dac DIY projekt med en sådan som bas.

Varför inte köpa en begagnad HK och plocka ut det du behöver och montera i en mindre låda? Då behöver du inte konstruera något, fast lite hum om vad som är fram och bak på en lödkolv behövs förstås :-)

/ B

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-28 20:58

hemmabiostärkare = dac + förstärkare i ett

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-29 09:31

Bill50x skrev:
Moment-23 skrev:Det är nästan så att det är frestande med ett litet dac DIY projekt med en sådan som bas.

Varför inte köpa en begagnad HK och plocka ut det du behöver och montera i en mindre låda? Då behöver du inte konstruera något, fast lite hum om vad som är fram och bak på en lödkolv behövs förstås :-)

/ B

Jo, det är en idé. Då skulle man kanske också separera strömmatningen mellan den digitala och analoga delen, nu är det samma som matar. Jag får hålla kolla på begagnatmarknaden. Men jag misstänker att jag vill ha den innan något begagnat dyker upp. Ville bara kolla av om erfarenheterna av ljudet var bra.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-29 09:33

Man hittar beg HK970 för 1800 kr ibland...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-29 09:55

boyafraid skrev:hemmabiostärkare = dac + förstärkare i ett

Jag kanske är lite inskränkt, men de surroundmaskiner jag hört tycker jag inte har låtit särskilt bra. Jag inbillar mig att jag får mer stereovälljud för samma pengar från en ren 2 kanalare. Detta stämmer i alla fall med det jag hört hittills. Sedan så vill jag inte ha en stor, varm blaffa framme. Det ska vara lite mer diskret hos mig.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2007-05-29 21:05

Någon som hittat någon bra surr-förstärkare med bra interna DACar ?
En dröm jag har vore att jag kan ha min HTPC att leverera ljud via det trådbundna nätverket till en vettig receiver.
riktigt hur är jag inte klar över ännu (toslink, RCA, USB...)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-29 21:12

Skillander mellan förstärkare är större än den mellan DACar. Se till att skaffa en förstärkre som är kraftig nog att spela högt och med bra dynamik. Hur kraftigt det är beror på vad du har för högtalare och rum.

Köp en DAC för det som blir över. Borde finnas gott om Sentec DiAnor nu som du kan få för en spottstyver. Den står sig fortfarande bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2007-05-29 21:19

Max_Headroom skrev:Skillander mellan förstärkare är större än den mellan DACar. Se till att skaffa en förstärkre som är kraftig nog att spela högt och med bra dynamik. Hur kraftigt det är beror på vad du har för högtalare och rum.

Köp en DAC för det som blir över. Borde finnas gott om Sentec DiAnor nu som du kan få för en spottstyver. Den står sig fortfarande bra.

Jag gjorde en trevare med att se om Arcam AVP700/P1000 vore helt ok om man fick ett vettigt pris. inläggen om den säger att nja det var överkurs, satsa på en Denon eller ngt billigare.
Jaha, skillander mellan stärkare är inte stor verkar det utifrån detta.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-05-29 21:22

regent8 skrev:Någon som hittat någon bra surr-förstärkare med bra interna DACar ?
En dröm jag har vore att jag kan ha min HTPC att leverera ljud via det trådbundna nätverket till en vettig receiver.

Denna verkar vara för dig:

http://www.barix.com/products/exstreamer_digital_audio_over_lan.html

Då kan din HTPC skicka ljudet över ditt LAN och burken ovan omvandlar det till S/PDIF som din DAC/surroundstärkare tar hand om...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-29 22:59

Hetsporren skrev:Man hittar beg HK970 för 1800 kr ibland...

Va? Ge hit, NU :!: :wink:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-29 23:04

Max_Headroom skrev:Skillander mellan förstärkare är större än den mellan DACar. Se till att skaffa en förstärkre som är kraftig nog att spela högt och med bra dynamik. Hur kraftigt det är beror på vad du har för högtalare och rum.

Mina tankar går f.n i dessa banor: squeezebox + h/k hd 970 (cd spelare + dac) + h/k hk 970 (stärkare) + piP. Stärkaren lär kunna driva ett par piP och cd spelaren med digitalingång är högintressant. Har jag lite tur och hittar begagnat så borde jag klara mig på runt 10.000kr (exklusive squeezebox). Det är väl en vettig kombination?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-29 23:08

regent8 skrev:Någon som hittat någon bra surr-förstärkare med bra interna DACar ?

Nätverk som i ethernet, eller? Varför inte dra koax från s/pdif ut från datorn till stärkaren?
Ett bra surroundförsteg skall vara nuforce avp-16. Den kan du kombinera med separata slutsteg. Lite över min budget men kanske något för dig?

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2007-05-30 00:44

Moment-23 skrev:

Nätverk som i ethernet, eller? Varför inte dra koax från s/pdif ut från datorn till stärkaren?
Ett bra surroundförsteg skall vara nuforce avp-16. Den kan du kombinera med separata slutsteg. Lite över min budget men kanske något för dig?

HTPCn har "four USB 2.0, S/PDIF, Bluetooth and more unconventional AV options like composite-in, S-video in and D-video out"

Nu undrar jag om du inte menar optisk S/PDIF.
Det jag inte är helt säker på är om S/PDIF på denna kan skicka allt ljud ut från PCn, så det inte är bara DVD/CD ljudet.

Ett alternativ som då inte verkar vara nödvändigt är att ha ethernet, eller USB, ingång på AVreceivern (som tex Denon 4306 har).

On NuForce stegen skull vara aktuellt gäller det att hitta bra effektsteg.
NuForces egna monoblock är bra (och dyra).

Jag är inte klar än över vilken väg att gå.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-05-30 00:48

Moment-23 skrev:Mina tankar går f.n i dessa banor: squeezebox + h/k hd 970 (cd spelare + dac) + h/k hk 970 (stärkare) + piP. Stärkaren lär kunna driva ett par piP och cd spelaren med digitalingång är högintressant. Har jag lite tur och hittar begagnat så borde jag klara mig på runt 10.000kr (exklusive squeezebox). Det är väl en vettig kombination?

Låter mycket vettigt med dom båda 970 plus piP. Ska du leta begagnat är den gamla HK-670 instressant med om nu snöat in på Harman.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-30 07:51

rexq skrev:
Moment-23 skrev:Mina tankar går f.n i dessa banor: squeezebox + h/k hd 970 (cd spelare + dac) + h/k hk 970 (stärkare) + piP. Stärkaren lär kunna driva ett par piP och cd spelaren med digitalingång är högintressant. Har jag lite tur och hittar begagnat så borde jag klara mig på runt 10.000kr (exklusive squeezebox). Det är väl en vettig kombination?

Låter mycket vettigt med dom båda 970 plus piP. Ska du leta begagnat är den gamla HK-670 instressant med om nu snöat in på Harman.

Nja, snöat in på hk har jag väl inte direkt. Jag tyckte att cd spelaren verkade så prisvärd med sin digitala ingång och esteten i min valde väl stärkaren, i alla fall innan jag lyssnat på den, för att det skulle passa ihop. Nu när jag lyssnat på den så tycker jag att den är helt ok och kraft (=dynamik) finns så det räcker.
Skulle du föreslå något annat för samma pengar?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-30 08:00

regent8 skrev:
Moment-23 skrev:

HTPCn har "four USB 2.0, S/PDIF, Bluetooth and more unconventional AV options like composite-in, S-video in and D-video out"

Nu undrar jag om du inte menar optisk S/PDIF.
Det jag inte är helt säker på är om S/PDIF på denna kan skicka allt ljud ut från PCn, så det inte är bara DVD/CD ljudet.

Ett alternativ som då inte verkar vara nödvändigt är att ha ethernet, eller USB, ingång på AVreceivern (som tex Denon 4306 har).

On NuForce stegen skull vara aktuellt gäller det att hitta bra effektsteg.
NuForces egna monoblock är bra (och dyra).

Jag är inte klar än över vilken väg att gå.

s/pdif (sony/philips digital interface) finns som koax eller rca. Optisk finns vad jag vet som toslink. Många upplever det elektriska (s/pdif) som bättre än det optiska interfacet, men det beror på hur sändaren i din htpc och mottagaren i recievern ser ut, alltså hur bra de är. S/pdif ska kunna sända multikanalsljud om jag förstått det rätt. Att det är få dvd spelare som gör det (om ens någon) beror ,vad jag har läst, på rättigheter, dvs filmbolagen kräver att multikanalsljudet avkodas till analogt redan i dvd spelaren.
Ljudkorttillverkarna har nog inte samma restriktioner på sig. Men jag kan inte svära på att just ditt ljudkort klarar det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-30 09:01

Har fått låna en DAC-1:a av en bekant. Så nu blir det test framöver. :)
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-30 09:02

Almen skrev:Har fått låna en DAC-1:a av en bekant. Så nu blir det test framöver. :)

Vad ska du jämföra med?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-30 09:11

paa skrev:
Almen skrev:Har fått låna en DAC-1:a av en bekant. Så nu blir det test framöver. :)

Vad ska du jämföra med?

Har en nyinköpt AVR-2307 och en Pioneer 656, tänkte jämföra interna DAC:arna i dessa bägge maskiner med DAC-1:an.

Måste köpa litet digitalkablar, bara. :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-30 10:00

Almen skrev:
paa skrev:

Vad ska du jämföra med?

Har en nyinköpt AVR-2307 och en Pioneer 656, tänkte jämföra interna DAC:arna i dessa bägge maskiner med DAC-1:an.

Måste köpa litet digitalkablar, bara. :)

Det var roligt! Skriv och berätta sedan om dina intryck.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-30 22:51

jag är också nyfiken

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-06-01 13:04

Det där är kombination som jag tror starkt på och gärna skulle leva med själv. Jag kör själv med föregångarna i den serien (670) och det är mycket bra och prisvärda grejer. En squeezebox och ett par pip till det och du är hemma :)

Nästa

Återgå till Köpråd