Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Jag har också funderat i de här banorna. Min spontana tanke är
3) Bättre DAC + bättre förstärkare.
Nä, jag vet inte, faktiskt. Känns svårt att avgöra så där spontant... Vore väldigt intressant att testa en bra DAC så man eventuellt inser hur mycket det kan göra.
Men 1:an känns litet bortkastade pengar - en enklare DAC är väl vad du har i en CD-spelare eller receiver, och varför skall du då köpa en extern DAC?
Bamsefar skrev:Här måste budgeten fram innan man kan svara.
T.ex. en beggad DAC-1 plus två Sentec PA-9or ?
Moment-23 skrev:Någon som vet?
Hetsporren skrev:Moment-23 skrev:Någon som vet?
Jag vet. Jag gillade den inte, trots bra ljud och digitala ingångar. Displayen är svårläst, knapparna oxå plus att de är väldigt små/klena. Rasslig mekanik. Fjärren är dock det stora sorgebarnet, fullkomligt värdelös.
Moment-23 skrev:Det är nästan så att det är frestande med ett litet dac DIY projekt med en sådan som bas.
Hade man bara haft tid och kunskap så...
Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Det är nästan så att det är frestande med ett litet dac DIY projekt med en sådan som bas.
Hade man bara haft tid och kunskap så...
Varför inte köpa en begagnad HK och plocka ut det du behöver och montera i en mindre låda? Då behöver du inte konstruera något, fast lite hum om vad som är fram och bak på en lödkolv behövs förstås
/ B
boyafraid skrev:hemmabiostärkare = dac + förstärkare i ett
Max_Headroom skrev:Skillander mellan förstärkare är större än den mellan DACar. Se till att skaffa en förstärkre som är kraftig nog att spela högt och med bra dynamik. Hur kraftigt det är beror på vad du har för högtalare och rum.
Köp en DAC för det som blir över. Borde finnas gott om Sentec DiAnor nu som du kan få för en spottstyver. Den står sig fortfarande bra.
regent8 skrev:Någon som hittat någon bra surr-förstärkare med bra interna DACar ?
En dröm jag har vore att jag kan ha min HTPC att leverera ljud via det trådbundna nätverket till en vettig receiver.
riktigt hur är jag inte klar över ännu (toslink, RCA, USB...)
Max_Headroom skrev:Skillander mellan förstärkare är större än den mellan DACar. Se till att skaffa en förstärkre som är kraftig nog att spela högt och med bra dynamik. Hur kraftigt det är beror på vad du har för högtalare och rum.
Köp en DAC för det som blir över. Borde finnas gott om Sentec DiAnor nu som du kan få för en spottstyver. Den står sig fortfarande bra.
regent8 skrev:Någon som hittat någon bra surr-förstärkare med bra interna DACar ?
En dröm jag har vore att jag kan ha min HTPC att leverera ljud via det trådbundna nätverket till en vettig receiver.
Moment-23 skrev:regent8 skrev:Någon som hittat någon bra surr-förstärkare med bra interna DACar ?
Nätverk som i ethernet, eller? Varför inte dra koax från s/pdif ut från datorn till stärkaren?
Ett bra surroundförsteg skall vara nuforce avp-16. Den kan du kombinera med separata slutsteg. Lite över min budget men kanske något för dig?
Moment-23 skrev:Mina tankar går f.n i dessa banor: squeezebox + h/k hd 970 (cd spelare + dac) + h/k hk 970 (stärkare) + piP. Stärkaren lär kunna driva ett par piP och cd spelaren med digitalingång är högintressant. Har jag lite tur och hittar begagnat så borde jag klara mig på runt 10.000kr (exklusive squeezebox). Det är väl en vettig kombination?
rexq skrev:Moment-23 skrev:Mina tankar går f.n i dessa banor: squeezebox + h/k hd 970 (cd spelare + dac) + h/k hk 970 (stärkare) + piP. Stärkaren lär kunna driva ett par piP och cd spelaren med digitalingång är högintressant. Har jag lite tur och hittar begagnat så borde jag klara mig på runt 10.000kr (exklusive squeezebox). Det är väl en vettig kombination?
Låter mycket vettigt med dom båda 970 plus piP. Ska du leta begagnat är den gamla HK-670 instressant med om nu snöat in på Harman.
regent8 skrev:Moment-23 skrev:regent8 skrev:Någon som hittat någon bra surr-förstärkare med bra interna DACar ?
Nätverk som i ethernet, eller? Varför inte dra koax från s/pdif ut från datorn till stärkaren?
Ett bra surroundförsteg skall vara nuforce avp-16. Den kan du kombinera med separata slutsteg. Lite över min budget men kanske något för dig?
HTPCn har "four USB 2.0, S/PDIF, Bluetooth and more unconventional AV options like composite-in, S-video in and D-video out"
Nu undrar jag om du inte menar optisk S/PDIF.
Det jag inte är helt säker på är om S/PDIF på denna kan skicka allt ljud ut från PCn, så det inte är bara DVD/CD ljudet.
Ett alternativ som då inte verkar vara nödvändigt är att ha ethernet, eller USB, ingång på AVreceivern (som tex Denon 4306 har).
On NuForce stegen skull vara aktuellt gäller det att hitta bra effektsteg.
NuForces egna monoblock är bra (och dyra).
Jag är inte klar än över vilken väg att gå.
Almen skrev:Har fått låna en DAC-1:a av en bekant. Så nu blir det test framöver.
paa skrev:Almen skrev:Har fått låna en DAC-1:a av en bekant. Så nu blir det test framöver.
Vad ska du jämföra med?
Almen skrev:paa skrev:Almen skrev:Har fått låna en DAC-1:a av en bekant. Så nu blir det test framöver.
Vad ska du jämföra med?
Har en nyinköpt AVR-2307 och en Pioneer 656, tänkte jämföra interna DAC:arna i dessa bägge maskiner med DAC-1:an.
Måste köpa litet digitalkablar, bara.
Moment-23 skrev:Mina tankar går f.n i dessa banor: squeezebox + h/k hd 970 (cd spelare + dac) + h/k hk 970 (stärkare) + piP. Stärkaren lär kunna driva ett par piP och cd spelaren med digitalingång är högintressant. Har jag lite tur och hittar begagnat så borde jag klara mig på runt 10.000kr (exklusive squeezebox). Det är väl en vettig kombination?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster