har jag gjort bort mig?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-06-01 14:43

Om du känner dig missnöjd så har man rätt att häva even beg.köp.
Särskilt om säljaren har hävdat en nivå/funktion som objektet inte uppfyller.

Fast jakten på att optimera sitt liv tar kanske lite för stor plats. Även om du kan få bättre för liknande pengar så har du fortfarande "väldigt bra".

Själv tycker jag att det motsvarar ungefär vad du betalade för. Tyvärr (för köparen) så är alla bitarna du köpte eftertraktade, så de har högre andrahandspris än normal hifi.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-06-01 16:04

Att som privat person försöka häva ett beggat köp från privat person är väl lönlöst oavsett vad som sagt & inte sagts muntligt...

Man kan ju inte direkt gå till ARN.

Skulle väl isåfall vara om säljaren vill "köpa" tillbaka paketet!

Jag tror att Philip får gilla läget som för övrigt verkar vara ett ytterst trevligt sådant oavsett ev. kommande uppgraderingar eller inte.

Finnischen ser ju bra ut efter 11 år enligt bilden :)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-01 19:17

Är det verkligen rätt skruvar som fäster baselementet? Verkar vara försänkt skalle. Ser lite billigt ut när de skaver på gummit.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-02 00:09

Asså.. Självklart är man totalblåst på affären om man snudd betalar DAGENS fullpris för 11 år gamla grejor. Det behöver man inte sticka under stol med.. Sedan får det vara vilket märke som helst.. Jag skulle garanterat ta kontakt med säljaren och kräva 15000 tillbaks eller hävt köp... Inget att snacka om ens.. Tyvärr...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-06-02 02:17

Mayro: Det kallas marknadspris, en term som du fö verkar vara en ivrig förespråkare av.

Syftet med att du skriver som du gör lyser igenom lång väg. Sluta. Skärp dig.

philip: Lycka till med nya systemet!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-02 07:19

Tycker (tyvärr) att Mayro faktiskt.se har en poäng här...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-02 07:21

Hetsporren skrev:Tycker (tyvärr) att Mayro faktiskt.se har en poäng här...

Så dina piPs kan jag alltså köpa för 4000 sek ?
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-02 07:25

Bamsefar skrev:

Mina piPs är inte elva år gamla...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-02 07:30

Hetsporren skrev:
Bamsefar skrev:

Mina piPs är inte elva år gamla...

Sant, men piP kostar 4.200 tror jag det var i rå MDF, och 6.200 för piPs i rå MDF. Och min erfarenhet är att folk väldigt lätt gör just den jämförelsen, och glömmer att det finns annat ytskick och montering osv...
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-02 11:30

RogerGustavsson skrev:Är det verkligen rätt skruvar som fäster baselementet? Verkar vara försänkt skalle. Ser lite billigt ut när de skaver på gummit.
Det är underliggt nog rätt skruvar. Sitter likadana på Lindroos i56:or....

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-02 13:14

Radikalrealist skrev:Mayro: Det kallas marknadspris, en term som du fö verkar vara en ivrig förespråkare av.

Syftet med att du skriver som du gör lyser igenom lång väg. Sluta. Skärp dig.

philip: Lycka till med nya systemet!

Jag är förespråkare av marknaden sätter pris ja.. men att sälja en 11 år gamal produkt till en mindre kunnig person i ämnet som i detta fallet och förtjäna mer än man skall ha för en helt ny samt klart bättre produkt från samma tillverkare anser jag är att blåsa folk.. inget annat...
Och det står jag för.. Detta om att produkten har uppgraderingar osv skulle upplysas om så köparen VET vad han får.. Då hade ju köparen denna gång lätt kunnat räkna ut att detta 11 år gamla köp blir DYRARE än beställa helt nytt.. Den som inte anser detta vara skäligt tror jag bör se över sin egen moral..

Och syftet att jag skriver som jag gör är exakt att upplysa om denna åsikt jag har i frågan ovan skriven i detta inlägg samt tidigare inlägg... Så det behöver inte "lysa igenom"..

Jag skriver för jag är en som anser man skall försöka handla hederligt även om man kan tjäna stålar på att andra inte vet hur saker skall vara.. Tydligen anser du inte sådan heder vara värt något.. Vilket är din sak..

Så därför skulle jag återkräva 15000 kr utan snack.. Eller att hela affären gick tillbaks.. Vilket vore det bästa och sedan kontakta tillverkaren och beställa helt nytt..

Svårare är det inte.. Sedan kan du vara vänlig att hålla mig utanför försök till skapa bråk..

Tack.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-02 13:20

mm.. skrev direkt i köprådstråden när det dök upp att det var synd att det inte framgick tydligare vilken årsmodell det avsåg. Jag hade nog inte betalt det begärda priset jag heller, givet förutsättningarna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-02 13:30

Priset verkar väl inte vara jordens fynd, och det hade ju varit enkelt att dissa om det varit 11 år gamla pi60, men nu är det pi60s och sådana kostar ju bara dom ca 48.000:- i nypris i svartask, enligt en kanske redan gammal prislista, och sedan tillkommer resten av grejorna.
Lådorna till pi60s är skiktlimmade med dämplim vilket inte vanliga pi60 är, och man kan ju föreställa sig leveranstiden om man vill ha nya sådana. Skicket ser ju bra ut, så en uppgradering är nog inte bortkastat, om det nu verkligen skulle behövas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-02 13:49

tack hetsporren för ditt stöd här. jag söker verkligen inget bråk.. jag har annat än bråk i mitt liv att syssla med. och deltar endast för att splittra tankar och inget annat..Så tack igen..

kaffekoppen..
Säljaren torde väl rimligen inse själv att OM han skall fortsätta med hifi samt inom samma märke så är återbetala 15000 till uppgradera huvudburkarna eller låta affären gå tillbaks det ända FRISKA alternativet.

Och bäst vore väl att affären gick tillbaks skulle jag då anse..För båda parterna.. Då får säljaren chansen att skriva exakt vad han säljer.. Och nya köparen VET då vad han betalar för.. DVS att det är en äldre modell där det kostar 15000 att uppgradera till det senaste vilket kostar samma som dessa beg. DÅ kan köparen avgöra om han anser den 11 år gamla faneren värd dessa dyra pengar....

Radikalrealist
Nu har jag ju sagt mina tankar om detta topic frågar om. Inget annat.... Sedan får ju andra anse som dom vill som svar på topic frågan..Att ge sitt svar på en topic är INTE att ha "syften" radikalrealist..

Det är att aggera exakt som ett forum är tänkt att fungera.. Men ger SIN åsikt om en fråga eller what ever...Så ge din åsikt om topic du så ger jag min..En rätt bra deal anser jag..

Sedan kanske du är säljaren av detta paket gamla begburkar.. vad vet jag. men i så fall har du enkelt att läsa in tips i bland annat mina inlägg om vad du borde göra för att grejja upp detta snyggt o prydligt.. Gör det i stället för att söka bråk med mig som endast gör exakt det topicen frågar om.. DVS besvarar vad man anser ifråga om detta köp om han är blåst eller inte....

Ja jag anser honom tyvärr blivit blåst ..15000 lapp tillbaks. Eller affär tillbaka .. Där är min åsikt solklar..

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-06-02 14:34

varför betala tillbaka så mycket som 15'?

edit: min åsikt är numera den att det nog är ett överpris trots allt. Nypriset -då- var väl knappast 80000:- som jag trodde av någon anledning. Dessutom har ju pris/prestandautvecklingen gått framåt. Mayro har nog faktiskt en poäng.
Senast redigerad av Pinnick 2007-06-03 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-02 14:41

Har man köpt en vara så har man ju, lite skyldigheter har man faktiskt som köpare.

Samtidigt tycker jag att man som säljare borde upplysa om vad det är som säljs. Säljaren torde vara fullt medveten om att priset torde stå i relation till att produkten inte är jämförbar med de som är aktuella. Det stod väl inget om produktens ålder i annonsen.

Lite goodwill skulle det nog ge om man betalade en mellanskillnad, men det är upp till köpare och säljare och jag har då ingen åsikt om några belopp.

15000 kanske är lite väl mycket, med avseende på vilken lådtyp och ytbehandling som finns, den skall inte jämföras med en vanlig pi60 låda i MDF - men nog torde ett rätt betydande belopp kännas rimmligt.

Som köpare skulle jag inte tveka på att ta upp frågan med säljaren.

niclas

Inläggav niclas » 2007-06-02 14:47

Sedan har ju Inos produkter lite speciella "villkor" som gör att begagnatpriserna kan variera.. Exempelvis kan man ju vara villig att betala några kronor extra för att objektet finns i närheten av där man bor eller att man slipper den långa väntetiden. :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-02 14:48

I vilket fall skulle jag ta kontakt med Ingvar för att höra vad han har för uppgraderingsförslag.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-02 15:07

Men för faaan
Perspektiv!

Man ska ju jämföra med vad FÄRDIGMONTERADE högtalare kostar OCH med samma finish (svartask).

Det är helt orimligt att jämföra om man inte ska räkna in att man själv måste fixa snygg finish och montera ihop alltihopa - detta sker inte utan kostnad, arbetstid och div besvär.

För att inte tala om väntetiden på beställningen!

Pi60s av äldre modell är fortfarande en fenomenal högtalare.

Perspektiv mina herrar.

Särskilt du Mayro.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-02 15:19

Jag tycker man har rätt att ge sin syn när det efterfrågas... Det är väl bättre att vara ärlig och säga som det är*!

*dvs som man anser...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-06-02 16:28

Jag tycker det var en skitbra affär. Kollade många gånger längtansfullt på den där Blocketannonsen.
Hade jag varit ute efter golvhögtalare som frontar hade jag handlat det där paketet omedelbart jag såg annonsen.

Finns väl många sätt att räkna på, men bara tanken på att få hem grejerna utan ett par års väntetid får mig fuktig i mungipan.

Jag häpnar när jag läser den här tråden. Att påstå att grejorna skulle vara värt 15000 spänn mindre än försäljningssumman - och att köparen skall gå tillbaka till säljaren och kräva tillbaka nästan halva den avtalade summan - är inget annat än horribelt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-02 17:43

Ljudkrav skrev:Men för faaan
Perspektiv!

Man ska ju jämföra med vad FÄRDIGMONTERADE högtalare kostar OCH med samma finish (svartask).

Perspektiv är exakt vad det handlar om här: Annonserade som om dom vore likvärdiga nytillverkade pi60s i svart EK, vilket visade sig vara 11 år gamla pi60s i svart ASK, tillsammans med Ambience 2 surroundhögtalare som visade sig vara ett par Dice och inget annat. Å samma sak med i14s som är den gamla knubbiga modellen. Annonsen gav ett intryck att det var senaste modellen, men i själva verket var det 11 år gamla - skulle du Ljudkrav köpa en BMW 5-serie som är 11 år gammal och jämförs med en nytillverkad 5-serie - bara för att båda råkar dela beteckningen 525i ?

I det perspektivet så kan man inte jämföra alls med dagens pi60(s) eller för den delen vad dagens pi60(s) kostar. Priset, back then, var markant lägre - och dagens pi60(s) är markant bättre.

Därmed inte sagt att dåtidens pi60s var dåliga på något sätt, bara det att utvecklingen har gjort dagens nytillverkade pi60 till en bättre återgivare än dåtidens pi60s - till ett markant lägre pris.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-02 18:27

Tjena Bamse.

Givetvis skulle jag själv kolla årsmodellen på bilen.
Inte lika självklart gällande högtalare.
Om det stod i annonsen att det var nya modellen pi60s är det givetvis bluff men så var det väl inte? Dessutom kan man inte förutsätta att säljaren ska ha full koll på att pi60 uppdaterats, det är inte alla som är så nördiga som oss och hänger här flera ggr/vecka. 8)

Om annonsen visar sig innehålla andra fel så är det givetvis en annan sak och då borde det vara enklare att höva köpet.

Att du kan snabbt och korrekt montera ihop Ino burkar tvivlar jag inte alls på (med tanke på din porriga anläggning) men så är det inte för alla. IÖ har många kunder som vill ha färdigmonterat trots att man sparar mkt på att göra det själv.

Min poäng är att jag tycker det är orimligt att jämföra omonterad byggsats i rå MDF och lång väntetid med direktköpta färdigbyggda högtalare i fin finish.

Att påstå att köparen gått på en totalblåsning är en fet överdrift.

Mvh Ljudkrav

P.S. Vad är Dice?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-02 21:09

Perspektiv mina herrar.

Särskilt du Mayro

Det är verkligen sanslöst hur man "går på" då JAG råkar skriva min åsikt helt seriöst utan minsta bråk.. Men det är så här bråken startar här alltid.. Man läser nicket mayro och går på bara ovidkommande VAD som står mm...bedrövligt helt enkelt..

Jag anser säljaren skall betala den summa som krävs för att uppdatera frontarna till den typ som nu säljs.. Och detta då han tagit betalt för helt nya sådana egentligen enligt uppräknade priser här i tråden tidigare.... Om sedan philip anser en 11 år gammal faner som dessutom inte är rätt i annonsen tydligen enligt bamsefar accepterar att bli blåst så är det hans sak. men JAG har endast sagt MIN åsikt här som direkt svar på topic.... Och den åsikten är inte fel ljudkrav.. Den är MIN åsikt.. vilken nivå DU sedan har för att bedömma om philip blivit lurad eller ej avgör du.. Men jag har ingen åsikt om du har fel eller rätt i DITT svar på topic... Jag enbart läser och tar del av just DIN åsikt..

Och sedan är det inte mer med det..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-02 21:11

Här ligger annonsen fortfarande kvar: http://www.blocket.se/vi/12093621.htm?ca=14_s
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-02 21:13

Tolkar jag det rätt att Mayro och Bamse tycker nästan lika? 8O

;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-02 21:24

Naqref™ skrev:Tolkar jag det rätt att Mayro och Bamse tycker nästan lika? 8O

;)

ja

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-02 21:25

annonsören skrev ju "finns inget bättre", så då måste han ju antingen haft rätt eller så har han lurats

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-02 22:59

Ljudkrav skrev:P.S. Vad är Dice?

Det är en surroundhögtalare tillverkad av Ino Audio avsedd att monteras i hörn, innan de nuvarande versionerna kom till som bygger på samma princip men med annorlunda tillvägagångssätt (en vs multipla högtalarkällor).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-02 23:00

Naqref™ skrev:Tolkar jag det rätt att Mayro och Bamse tycker nästan lika?

Kanske det ? :wink:
Best Regards
Bamsefar

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino