Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Kort sagt: Ingen skugga skall falla på de stackare som har det otacksamma uppdraget. Felet ligger inte hos någon person utan hos en makanism, nämligen FM-systemets trista utsändningsreglemente. Skulle bara reglerna skrivas om således att en medelnivå om max -18 dB skulle tillåtas öppnade sig möjligheterna för ljudkvalitet på ett helt nytt sätt!![]()
Som verkligheten ser ut just nu tycks TV bli först med ett sådant system.Jag har suttit i en arbetsgrupp under ett drygt års tid som arbetar med problemet, och tipset just nu är att SVT tillsammans med Dolby kommer att vara först i världen med ett (MP4-baserat) system som kommer att medge att konkurrensfördelen hos sönderkomprimerat material försvinner, till ljudkvalitetens fromma!
![]()
Den som lever får se...
boyafraid skrev:men är det verkligen reklamradion som klagat då eller paranoida chefer på bolaget?
om det rör sig om det första vore det bättre om alla låtar mixades/mastrades i en vanlig version för album, och en "radio edit" som låter som dom på reklamradion vill
men det är kanske att hoppas på för mycket
IngOehman skrev:Kef LS3/5A är ett exempel på en "att-monitor" - det vill säga en högtalare som framtagits för programövervakning, och som inte avsetts att ge en noggrann bild av hur det låter, men konstruerats så att man står ut med att höra den oavbrutet hur länge som helst således att den kan vara konstant skvalande för att visa ATT en redioutsändning pågår, således att den som sitter där med övervakningsuppdraget kan agera när den tystnar.
flateartharn skrev:Du kanske skulle läsa på historien lite bättre innan du bara arrogant avfärdar BBC-lådorna som byggda för driftövervakning.
Så låt NS10:an vara där den är. De som använder den vet vad de gör.
flateartharn skrev:Du kanske skulle läsa på historien lite bättre innan du bara arrogant avfärdar BBC-lådorna som byggda för driftövervakning.
Nagrania skrev:flateartharn skrev:Det finns visserligen numera nivåmätare som kan "simulera" effekten av översampling/interpolation men få använder dem.
Det har jag nog missat. Vad är det för nivåmätare och vem tillverkar den?
DigiDesign skrev:TL MasterMeter — The first over-sampling meter for Pro Tools, designed for critical mixing and mastering applications.
* Displays both regular and inter-sample peaks [...]
flateartharn skrev:Varför vissa högtalare snabbt låter en hitta rätt i mixningen har jag ingen aning om.
Det här tramsiga tjatet om NS10:an är mest precis det. Tramsigt. Jag förstår inte varför folk orkar ojja sig så hemskt över den. Så länge jag minns (och sen den började dyka upp i studion) har alla varit fullt medvetna om dess brister. Senkomna artiklar i MoLT och annat är mest ren populism av personer som inte verkar införstådda med målet med en mix-session.
Jag har mixat mycket på NS10:an och det är en utmärkt högtalare för just det ändamålet.
Med NS10 kommer man snabbt fram till en mix som låter bra på ett brett urval av de spelare som konsumenterna använder. Det är dess styrka. Det tar mycket längre tid med ett par Ino-lådor.
Med NS10 kommer man snabbt fram till en mix som låter bra på ett brett urval av de spelare som konsumenterna använder.
Kaffekoppen skrev:Med NS10 kommer man snabbt fram till en mix som låter bra på ett brett urval av de spelare som konsumenterna använder.
Mig veterliggen finns det knappt några konsumenthögtalare som har samma underligga tonkurva. Hur resonerar man då?
Ljudkrav skrev:Flateartharn:NS10 snabbare att mixa i än Ino? Jösses! Något av det dummaste jag läst här på faktiskt.se.
Alla varit medvetna om dess brister? Skitsnack! Du har inte koll på branschen om du kläcker ur dig sådana dumheter.
Läs på innan du skriver sådant nonsens.
Skulle IÖ inte vara införstådd med målet i en mixning? Snacka om att den här snubben är ute och cyklar.
Lust skrev:Härligt! Du är lika insatt som vanligt märker jag.
IngOehman skrev:Ino har ju inte mig veterligt framhållits som något alternativ i den här tråden, eller ens varit föremål för någon diskussion (om jag inte missat något).
Man ska inte glömma att hifinördar och IngOehman knappast köper så mycket CD att man kan producera material som bara låter bra genom pi60 drivna av femton-tjugo år gamla yamaha-slutsteg. I själva verket är den senare kulten försvinnande liten.
pingvinlakrits skrev:Jag förstår inte resonemanget att man ska använda en undermålig monitor för att "mixa för en medelkonsuments förmodade" anläggning. Det är så bakvänt och så feltänkt att jag skulle ha NOLL förtroende för en sådan studiotekniker. Då har man ju ingen yrkesstolthet alls. Det handlar inte om att spara tid - det handlar om att inte bry sig.
pingvinlakrits skrev:Jag förstår inte resonemanget att man ska använda en undermålig monitor för att "mixa för en medelkonsuments förmodade" anläggning.
....
Har man kass anläggning hemma låter det väl inte sämre för att det är bra mixat? Har man en bra anläggning hemma har man förstås desto större anledning att känna sig nöjd.
Bill50x skrev:pingvinlakrits skrev:Jag förstår inte resonemanget att man ska använda en undermålig monitor för att "mixa för en medelkonsuments förmodade" anläggning.
....
Har man kass anläggning hemma låter det väl inte sämre för att det är bra mixat? Har man en bra anläggning hemma har man förstås desto större anledning att känna sig nöjd.
Men sitter du med en dynamikbegränsande mp3-pinne på tunnelbanan så uppskattar du med all säkerhet inte full dynamik på Ravels Bolero. Det kommer bli ett evigt (upp-)skruvande på volymkontrollen för att du i början ska höra någonting överhuvudtaget, i slutet av stycket måste du dämpa för att grejorna klipper - eller att ditt öra gör det.
...
Rain skrev:pingvinlakrits skrev:Jag förstår inte resonemanget att man ska använda en undermålig monitor för att "mixa för en medelkonsuments förmodade" anläggning. Det är så bakvänt och så feltänkt att jag skulle ha NOLL förtroende för en sådan studiotekniker. Då har man ju ingen yrkesstolthet alls. Det handlar inte om att spara tid - det handlar om att inte bry sig.
Det är precis tvärtom en bra ljudtekniker får en produktion att låta bra både i enklare OCH bättre anläggningar istället för antingen eller.
Det är ju det Pingvinlakrits säger! Vad är tvärtom menar du?
Vad ha säger är att bra ljudtekniker mixar i bra monitorer, så att de hör vad de gör och får inspelningen att låta så bra som möjligt - för då kommer den att göra det i alla anläggningar.
Dåliga ljudtekniker däremot mixar i dåliga monitorer, så att det låter skit i alla anläggningar, men det låter förstås mest dåligt i de bra anläggningarna, där man verkligen hör hur illa det låter.
Användare som besöker denna kategori: Harryup och 28 gäster