Dämpa efterklang i rummet.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Dämpa efterklang i rummet.

Inläggav phon » 2007-06-02 22:24

Magnusjohansson skrev: .... < snip > Så nästa steg tänkte jag skulle bli att hänga upp lite tjocka gardiner av typen "Soft velvet" som rekommenderas av många. låter detta som en bra ide? Någon som har erfarenheter?

Här är ett modernt rätt stort rum, där vi har hängt upp >25 meter gardin i dubbla lager.

Sten resp trägolv, hårda väggar, mycket glas (fönster) nästan inga möbler, liten matta, fet stereo med bra högtalare och förstärkare.

Som du ser så käkar gardinerna upp diskanten i vart fall.

Bild

Jag tror det finns lite kvar att göra där ..... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-03 16:14

Tack för alla förslag på förbättringar.

Jag funderar på följande åtgärder.

Köpa 2 stora och 2 mindre ryamattor, dessa kommer täcka upp ca 75% av golvet. Hälst skall ju hela golvet täckas. Men detta går inte att uppnå utan att det ser konstigt ut, vilket jag inte vill. Detta är ju en kompromiss.

Tänkte sedan köpa några plattor drakon från ljudmakaren. Dessa tänkte jag klä med några snygga tyger. Skall sätta dessa bakom högtalarna (piPs+pp4) Samt även på en av sidoväggarna som idag är helt ren.

Eventuellt funderar jag på att även sätta sådan där äggkartongs skumplast bakom detta material bakom högtalarna. Men kanske dämpar drakon plattorna tillräckligt? Eller att bara ha skumplast bakom högtalarna. Tänkte att det är mycket svårare och jobbigare att för skumplasten att se snygg ut. Eller är det så att dessa två material inte är jämförbara och har liknade egenskaper över huvud taget?

Väggen bakom högtalarna är en innergipsvägg. Med andra ord ganska mjuk. Jag har högtalarna närma väggen eftersom detta rekommenderas av ingenjören. Och då är det ju tydligen viktigt att få bort reflexer. men eftersom väggen är mjuk så kanske den dämpar bort lite gran.

Sedan tänkte jag leta upp en stor oljemålning att sätta på en annan vägg.

Sätta upp draperier funderar jag på att vänta med efter jag testat med detta. Tror det kommer se ganska trist ut med sådana. Passar inte in med resten av rummet.

Vad tror ni om detta, är jag ute och cyklar eller har detta potential till att göra en förbättring?.

Keba

Inläggav Keba » 2007-06-03 21:22

Hej Magnus
Jag har ju gjort om mitt rum några gånger och lyckats göra en del fel. Jag föreslår att du väntar lite med dämpplattor, draperier och sånt och börjar med mattor och tavla. Dessutom ser det ju trevligare ut. En risk med att börja dämpa lite på måfå är att efterklangen kan bli väldigt frekvensberoende. Det händer till exempel om man hänger upp massor av gardiner och annat nära vägg/fönster. Det äter upp diskanten men lämnar basresonanserna och rummet kan börja klinga dovt och murrigt. (Se t.ex. phons mätning ovan, så vill du inte ha det) Ska man hänga upp en massa draperier och liknande måste de hänga en bit in i rummet, och dessutom på rätt ställen så att man tar bort rätt (tidiga) reflexer.
Vad gäller dämpning bakom högtalarna skulle jag fråga Ingvar, han har tänkt ut vad som är bra.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-03 21:39

Magnusjohansson skrev:Tack för alla förslag på förbättringar.

Jag funderar på följande åtgärder.

Köpa 2 stora och 2 mindre ryamattor, dessa kommer täcka upp ca 75% av golvet. Hälst skall ju hela golvet täckas. Men detta går inte att uppnå utan att det ser konstigt ut, vilket jag inte vill. Detta är ju en kompromiss.

Tänkte sedan köpa några plattor drakon från ljudmakaren. Dessa tänkte jag klä med några snygga tyger. Skall sätta dessa bakom högtalarna (piPs+pp4) Samt även på en av sidoväggarna som idag är helt ren.

Verkar vara en riktigt bra början, det kanske till och med räcker så.

Magnusjohansson skrev:Eventuellt funderar jag på att även sätta sådan där äggkartongs skumplast bakom detta material bakom högtalarna. Men kanske dämpar drakon plattorna tillräckligt? Eller att bara ha skumplast bakom högtalarna. Tänkte att det är mycket svårare och jobbigare att för skumplasten att se snygg ut. Eller är det så att dessa två material inte är jämförbara och har liknade egenskaper över huvud taget?

Kan du nog hoppa över så länge, kör du med ljudmakar-plattorna bakom högtalarna.

Magnusjohansson skrev:Väggen bakom högtalarna är en innergipsvägg. Med andra ord ganska mjuk. Jag har högtalarna närma väggen eftersom detta rekommenderas av ingenjören. Och då är det ju tydligen viktigt att få bort reflexer. men eftersom väggen är mjuk så kanske den dämpar bort lite grann.

Med en mjuk gipsvägg bakom tappar du framförallt lite basstöd. Hursomhelst bör du dämpa bort mellanregisterreflexer där. Tänk spegel för övriga väggar, dämpa/diffusera bort första reflexen.

Magnusjohansson skrev:Sedan tänkte jag leta upp en stor oljemålning att sätta på en annan vägg.
Det blir bra, mycket "skrot" på väggarna är bra.

Magnusjohansson skrev:Sätta upp draperier funderar jag på att vänta med efter jag testat med detta. Tror det kommer se ganska trist ut med sådana. Passar inte in med resten av rummet.

Du kanske borde mäta lite i det här läget? Som min mätning ovan, med Svantes Timdec. Det går bra med vilken mic som helst, en dator och ljudsystemet du har. Då får du en antydan om du behöver dämpa mer/mindre vid nån speciell frekvens.

Magnusjohansson skrev:Vad tror ni om detta, är jag ute och cyklar eller har detta potential till att göra en förbättring?.

Kör på bara, det går ju åt rätt håll. :)

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-05 08:33

Jag tar nog och gör lite i taget och ser hur skillnaden blir. Tack för svaren dom hjälper.

Det där timedec programmet verkar ju roligt. Då slipper man ju svamla i mörkret lika mycket. Jag laddade hem det samt letade på nätet efter en mer ingående förklaring på hur man skall hantera det. Men hittade inget. Jag antar man måste ladda hem toner vid olika frekvenser, eller nått slaggs frekvenssvep. Och sedan ha en mikrofon givetvis. Den skulle tydligen var lång från högtalarna men inte nära en vägg.

Jag har ingen mic men tänkte åka och köpa en.

Någon som känner sig manad att ge några tips på hur man använder det. :roll: :?:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-05 09:03

Det finns en lite brux på http://user.faktiskt.io/svante/timdec/

En liten datormik går bra. Koppla Line ut från datorn till din förstärkares Line in. Tryck på "pilen" uppe till vänster så börjar programmet ge skurar av brus ut på Line ut.

Ha inte full volym på förstärkare ..... :!:

Skruva upp den så att det dånar så där lagom mycket (=ganska starkt), dra eventuellt ner diskanten något om du kör hög volym. Det är mycket energi uppe i diskanten i det här bruset.

Kör ett antal brusskurar, 10-30 kanske, eller tills du ser att det svarta fältet inte växer mer. Studera resultatet.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-08 12:49

Jag testade lite igår, tog micken som följer med Denon 2106 den funkade bra tror jag.

Jag antar att det optimala är att hela frekvensområdet skall ha lika lång efterklang. Men hur lång skall efterklangen vara? Är det 0 som är det teoretiskt optimala?

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-06-08 18:58

ner till ca 200 Hz eller någt sådan är det bra att ha en hyffsat rak efterklangskurva, ca 0.2-0.5 sekunder funkar för mig, andra kanske vill ha kortare klang. 0 sekunder är inte en behaglig miljö att vistas i, och det ska ju vara treligt att lyssna på musik...

under 200 Hz är det svårare att sänka efterklangen så om klangen är 25 % längre än i övriga registret är det ok. Det är viktigt att ta kontroll över de dominerande rums-modernas efterklang, lämpligen med Helmholtz-resonatorer.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-17 20:53

Nu har jag kört programmet och konstaterat att rummet har en ganska jämn efterklangstid på ganska precis 0.5s.

Efter att jag lyssnat på mitt system lite mer så upptäckte jag att all musik tenderade att ha fokus till vänster, alltså röster framför allt ligger alltid till vänster i ljudbilden. Jag trodde först att detta var musiken jag lyssnade på som var inspelat på detta vis och jag reflekterade inte mer på det. Men sedan konstaterade jag att oavsett vad jag tog för skiva så var resultatet det samma. Och nu när jag börjat tänka på det så var det otroligt irriterande.

Jag började då felsöka fenomenet, jag höll på en massa timmar med detta, jag testade allt, bytte högtalare, bytte vänster höger på stärkare, CD, Slutsteg. Jag var helt övertygad om att det måste vara ett hårdvarufel.

Men efter en massa tid och frustration så återstod bara 3 saker. Antingen var det Placebo, vilket jag med tanke på all den tid jag la ner på detta inte trodde. Men har ofta blivit lurad förr så jag uteslöt det inte. Alternativ 2 var min hörsel, detta var det värsta alternativet som jag hade lite ångest över, för jag började misstänka det mer och mer. Alternativ 3 rums akustiken.

Jag började då på att testa olika saker med rummet. Och efter en massa timmars testade så kom jag på var det hela berodde på.

På min högra sida har jag vanliga panelgardiner över i princip hela väggen med fönster bakom. På golvet mattor men det finns en hel del parkett utan matta på. På vänster sida är det en dryg meters öppning till hallen och köket, det är ingen dörr utan ett valv. Den vänstra sida har egentligen ingen dämpling alls.

När jag till slut kom på att testa hänga ett duntäcke över öppningen ut till hallen och köket så kom den roliga överraskningen, det blev en otrolig skillnad. Ljudbilden var fortfarande lite till vänster men klart bättre. När jag sedan sköt bak gardinerna på den högra sidan så dämpningen där enligt min gissning måste bli sämre så var plötsligt problemet borta. Om min teori stämmer så är det viktigt att ljudet dämpas lika på båda sidor. Men det är bara en gissning.

Med andra ord, jag måste hänga upp något för denna öppning för att inte ljudet skall gå ut där och på nått sätt förstärkas eller kanske förlängas med tanke på att efterklangen rimligtvis borde vara längre på den vänstra sidan, och på så sätt uppfatas som starkare eller tydligare, vilket gör att ljudbilden förskuts.

Nu när man vet var det är så känner man sig nästan lite dum som inte misstänkte detta direkt. När man nu ser på det så känns det ganska självklart.

Jag kan av estetiska skäl inte hänga upp et duntäcke. :) Frågan är om jag borde hänga upp ett par lager stagedrop eller ett par lager soft velvet ? Det bästa vore klart att fixa en dörr men det går dessvärre inte.

I vilket vall som hälst så har jag nu lärt mig hur otroligt mycket rummet påverkar ljudet. Jag har i teorin vetat det tidigare men har aldrig i praktiken upplevt denna typ av tydlig förändring.

Jag körde sedan en test med datorn igen och när täcket hänger där så är efterklangstiden ner på 0,4s nästan lite drygt. Fortfarande en jämn kurva.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-17 22:23

Du har ju kommit en bra bit på väg :)

0.4 är inte så tokigt ändå, jag har sett (hört) många rum som är mycket sämre. Det får ju gärna vara lite lägre, och kanske falla lite uppåt i frekvens. Symmetriskt är bra ja.

0.3 och ner mot 0.2 i diskanten eller så, men sedan är nästa fråga var refexionerna finns, och var i rummet dämpningen finns. När du nu närmar dig bra värden måste du börja tänka på sånt också.

Sök på t.ex. LEDE eller nåt sånt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 00:19

Har ett liknande problem så jag snikar in några frågor, hoppas det är okej.

Jag har också problem med efterklang. Så vad jag förstår så bör jag i min avlång betongbunker har skumplast i hörnet bakom högtalarna, lite bokhyllor, tavlor mm på långsidorna och bakom mig så kan jag fixa någon form av gardin som jag kan använda när jag ska lyssna seriöst. Detta plus mattor så bör jag få ordning på efterklangen en del?

Frågor:

*Hur högt bör man ha skumplasten bakom högtalarna? Lika högt som högtalarna eller ju högre, desto bättre?

*Vad för sorts gardiner/tyg vore bäst att använda bakom min soffa?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-06-19 00:50

Magnus,
Du har kommit fram till det jag gjort hemma i mitt vardagsrum. Har samma situation med en öppning i främre änden av rummet där det inte går att ha någon dörr. Har hängt dubbelradigt draperi där i tjock ull respektive bomull, i övrigt symmetriskt uppställda bredbandsabsorbenter utefter sidorna, delvis taket samt på främre väggen och bred ullmatta på golvet. Bedömer att tiden ligger kring 0,2-0,3 sekunder därframme och kanske 0,4 baktill i rummet. Har försökt lura över några mätnissar, får se om det går. Finns en del (stora) bilder på Salong Vermin, mot slutet av presentationen.

Lycka till.

ps Vill du fortsätta med panelgardinstuket vid valvet, kan du sy in 25 mm tjocka akustikskivor (glasfiber med d=ca 90 kg/m³) i några tjusiga tygbitar, kommer inte bli alltför tungt eller otympligt men troligen ganska effektivt. Dra fram dem när det spisas musik.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-19 08:36

Tack för alla tips :)

Jag funderar just nu på bästa lösningen. Tror jag börjar med mindre åtgärder för att se var jag hamnar. Det enda är nog att pröva sig fram.

Jag skall också i samma veva sätta äggkartongsskumgummi bakom högtalarna förmodligen gör även det lite nytta.
Fan av Ino audio och DIY..

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-06-19 12:19

Efter lite läsning här på detta forum så tog jag och lade in lite mer mattor i mitt lyssningsrum och placerader högtalarna efter 46-gradersvinkeln som man kan läsa om här:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=188&highlight=h%F6gtalarplacering

Skillnaden blev enorm. 8O Innan hade jag bara matta framför högtalarna, nu står dom även på matta. :) Sen vet jag ju inte vad som gjorde mest skillnad vinkelplaceringen eller mattan, men bra blev det.

Mvh// Matte. :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-19 13:26

E skrev:
Magnusjohansson skrev:Om ljudet dämpas i golv eller tak torde väll inte spela någon roll.

Nä, det är väl ungefär lika oväsentligt som huruvida man har högtalarna
framför eller bakom sig ... :?

Mvh E*(fterklang)
Det där vet jag inte om jag håller med om. I slutändan är ju våra lyssningsrum ofta en kompromiss, så att avfärda dämpning i taket tycker jag inte man skall göra. Min sambo går varken med på heltäckningsmatta eller absorberande innertak, men om jag fick välja skulle jag hellre ta ett innertak än heltäckningmatta, då jag har barn.

Enligt vissa bör man ha reflekterande yta i taket och om man vill göra en kompromisslös akustikbehandling så är det säkert bra. Men att det skulle bli helt fel tror jag inte, dessutom skulle ett innertak kunna kombineras med en basabsorbent, säkert ner till 80 hz med rätt material och luftspalt.

Bara vad jag tror.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-19 21:39

Taket är nästan det enda återstående alternativet man har idag, med dagens mode inräknat. Jag ser ju hellre en skapligt låg efterklang med dämpning i taket, än kyrkstuket utan dämpning alls.

För riktigt intresserade gäller förstås andra regler, men för mer "normala" människor så får man ta det som går utan alltför stora protester.

Tak, samt lite längs väggar brukar gå rätt bra. Helst vill man komma in i bilden innan det spikas gips i taken som sedan målas vitt.

Porös board, s.k. treetex-skivor, är inte att förakta, som alternativ till gips förstås, men även som alternativ till akustikskivor. Rätt billiga, dryga hundringen för en 122 x 244cm. Det har jag i mitt rum runt hela väggarna, med tapet på.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-06-20 02:23

phon skrev:Taket är nästan det enda återstående alternativet man har idag, med dagens mode inräknat.

Du menar det specifikt svenska modet?

Kanske läge för dem som protesterar att flytta blicken till mer
heltäckningsmattevänliga delar av världen.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-20 02:27

ja, korta shorts och leggings kan få vem som helst att gå i taket
Visst, sure, säkert.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-20 10:55

:lol: :lol: :lol:

... ähmen alltså, leggings och kort kjol är väl fint, eller så är jag gubbsjuk.
Stryk det som ej önskas .. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-20 10:57

boyafraid skrev:ja, korta shorts och leggings kan få vem som helst att gå i taket
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi