yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-03 23:14

pingvinlakrits skrev:Rain läs denna tolkning av det jag skrev, helt korrekt tolkning ;) :
.

Nej det var inte det som du skrev och du verkar fortfarande inte ha förstått en bra ljudteknikers uppgift som alltså är att få en musikproduktion att låta bra både på en enkel OCH på en mer avancerad anläggning, uppskattar att ca 1-2 % av hemmalyssnarna sitter på en anläggning som kommer i närheten av de huvudmonitorer som sitter i en normalbra inspelningsstudio alltså ganska meningslöst att bara sikta på dessa, därav behovet av FLERA monitorer i studion, återigen får jag påpeka att nästan inga produktioner/mixar har gjorts med enbart NS10:or.

Sen kan man fråga sig om ni som kritiserar NS10 ens har hört dom IRL?
Och jämfört med andra småmonitorer från samma tidsperiod? När NS10 var som populärast så fanns det inte i närheten så många monitorer att köpa som det gör idag.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-03 23:16

Tro mig Rain, det var det han skrev - och menade. Han hade nog inte bekräftat min tolkning annars...

Du behöver lära dig att respektera att alla är experter på sina egna uppfattningar. Att som du gör nu, göra anspråk på att vara kunnigare om vad någon annan menat än personen själv, som sagt det 8O , är inte bara korkat, utan rent ut sagt oförskämt. :x

- - -

Så här långt in i diskussionen börjar jag undra om det kan vara så enkelt, som att orsaken till att vissa har svårt att förstå resonemangen i den här diskussionen, är att de helt enkelt tycker att de flesta inspelningar låter bra! :o De kan helt enkelt inte kan urskilja skillnaderna!

Kan man inte det blir det av naturliga skäl svårt att förstå den kritik som de som kan urskilja skillnaderna, framför. :?

Kan det alltså vara så enkelt som att problemet är svårt för NS10-tillskyndarna att förstå - helt enkelt för att de inte hör att vissa inspelningar är så skyhögt mycket bättre än andra! Det vill säga att de inte kan identifiera hur mycket bättre det stora flertalat inspelningar skulle kunna vara, om bättre lyssning alltid användes?

(Och med bättre lyssning menar jag inte några specifika monitorer, utan helt enkelt vilken lyssning som helst spelar upp inspelningen med rimlig ursprungstrohet, vilket självklart ställer krav på både monitorer och rummets uformning, samt i viss mån även på den elektroniska kringutrustningen.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-03 23:24, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-03 23:18

patrikf skrev:Det är kanske inte så enkelt som att det finns något entydigt och objektivt bra i dessa sammanhang?

Sant. Olika situationer ställer olika krav. Däremot kan man nog säga att det finns något entydigt och objektivt dåligt och det är en monitor som inte uppfyller de krav situationen ställer. Jag har dock svårt att föreställa mig en situation som kräver en illaljudande tonkurvekrokig monitor.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-03 23:22

Rain: jag har hört NS10... ...tyvärr. Men jag håller med om att debatten blir lite långdragen, förhoppningsvis är de flesta NS10:or ur produktionsledet.

Jag tror mig förstå en ljudteknikers uppgift, det är vägen dit jag inte håller med dig riktigt om. Jag kommer alltid tycka att om man sitter och jobbar med undermåliga monitorer så sitter man och höftar. Har man ett par i studion för att höra hur det "kan" låta i konsumentledet så höftar man, återigen.

Bättre i så fall att spela upp det i en iPod - det känns mer nära "konsumentverkligheten".

Patrikf: Nej, det tycker jag du har rätt i. Var och en sätter ju ribban för sin egen del. Jag tror inte jag skulle anlita Rain som ljudtekniker med fullt förtroende för slutresultatet, jag tror vi har lite olika kravnivå. ;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-03 23:24

Magnuz skrev:
patrikf skrev:Det är kanske inte så enkelt som att det finns något entydigt och objektivt bra i dessa sammanhang?

Sant. Olika situationer ställer olika krav. Däremot kan man nog säga att det finns något entydigt och objektivt dåligt och det är en monitor som inte uppfyller de krav situationen ställer. Jag har dock svårt att föreställa mig en situation som kräver en illaljudande tonkurvekrokig monitor.

Har du hört NS10 själv? Eller går du som många andra bara efter vad andra påstått? Tonkurvekrokiga är förövrigt i princip alla högtalare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-03 23:27

1. Vilka är de "många andra" du åsyftar? :?

Vilka är det som detagit i den här diskussionen som inte har hört NS10, menar du? (Säger inte att det inte kan finnas några som int hört dem, men vad för dig att säga att de är många?)

2. Tror du på fullt allvar att de tonkurveavvikelser som vettiga monitorer uppvisar, är av samma dignitet som de hos NS10? 8O Eller är det bara något du vill antyda? (För det gör du.)

- - -

Vidhåller att bildsituationen ger en användbar parallell. En lämplig monitor har hög kontrast, hög upplösning, lågt brus och en noggrannt kalibrerad färgåtergivning.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-03 23:32, redigerad totalt 2 gånger.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-03 23:27

Dessutom vill jag påpeka att en högklassig inspelning låter bra hemma hos mig oavsett om jag kör den via min finstereo, min lilla datorstereo och relativt sett bra via min Sangean köksradio (som har line in) men omvänt gäller inte: att en dålig inspelning låter bra i de olika anläggningarna.

Köksradion har jag givetvis en markant lägre kravnivå på. ;)

Sedan vill jag inflika, fast jag nämnt det tidigare i tråden, att när jag hörde NS10 (ett otal gånger) så var det i studiomiljö. Detta var ett par år sedan och ljudminnet är ju som bekant lurigt och klurigt. Men fortfarande vill jag påstå att det lät apa. De ersattes senare av ett par Monitor Audio (passande namn va?) som var små och inte grävde särskilt djupt i basen men som lät riktigt bra, jag minns att skillnaden var klart påtaglig, eller snarare markant.

Jag försökte förgäves hitta ett par sådana till hemmet på den tiden men fick nöja mig med ett par Boston Acoustics, som var rätt bra de med.

'
Senast redigerad av pingvinlakrits 2007-06-03 23:32, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-03 23:30

pingvinlakrits skrev:Rain: jag har hört NS10... ...tyvärr. Men jag håller med om att debatten blir lite långdragen, förhoppningsvis är de flesta NS10:or ur produktionsledet.

Jag tror mig förstå en ljudteknikers uppgift, det är vägen dit jag inte håller med dig riktigt om. Jag kommer alltid tycka att om man sitter och jobbar med undermåliga monitorer så sitter man och höftar. Har man ett par i studion för att höra hur det "kan" låta i konsumentledet så höftar man, återigen.

Bättre i så fall att spela upp det i en iPod - det känns mer nära "konsumentverkligheten".

Återigen i princip ingen studio har enbart mixat på NS10:or sen så används givetvis hörlurar ibland förutom monitorerna.

Apropå att höfta så gör ju teknikerna det konstant eftersom deras produktioner kan komma att spelas upp i 100.000 tals olika miljöer och av 10.000-tals olika högtalare, så det finns alltså ingen 100%-ig sanning.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-03 23:34

Rain: då känns det som att vi är mer överens:

Det finns ingen 100% sanning, det håller jag med om, det skiftar ju med ljudidealen som är högst subjektiva och inte har med mätningar att göra i första hand.

Att jag hugger så hårt åt dig är att jag tycker att NS10 representerar en dålig kompromiss och ett ljudideal som ligger fjärran från mitt eget.

Peace. :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-03 23:37

Rain skrev:Apropå att höfta så gör ju teknikerna det konstant eftersom deras produktioner kan komma att spelas upp i 100.000 tals olika miljöer och av 10.000-tals olika högtalare, så det finns alltså ingen 100%-ig sanning.

Att en inspelning kan komma att färgas på tusentals olika sätt i olika anläggningar är inte alls samma sak som att det inte kan finnas någon sanning om vad inspelningen innehåller. :?

Förvisso finns vissa stereodekodningsartefakter som renderar osäkerheter* med avseende på vissa enskildheter, det men det har inget med det du argumenterar att göra (att sanningen hos själva inspelningen skulle stå och falla på att kända fel tillförs hemma hos folk). 8O

De påståenden du kommer med är irrelevanta.

Vh, iö

- - - - -

*Stereosystemet ger ett visst spelrum med avseende på balansen mellan fel och kompensationer = vad som är en "perfekt" uppspelning är inte 100 % entydigt, eftersom stereosystemet helt enkelt inte medger en 100% perfekt uppspelning. 8)
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-03 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-03 23:41

IngOehman skrev:Vilka är de "många andra" du åsyftar? :?

Vem är det som detagit i den här diskussionen som du påstår inte har hört NS10?

- - -

Vidhåller att bildsituationen ger en användbar parallell. En lämplig monitor har hög kontrast, hög upplösning, lågt brus och en noggrannt kalibrerad färgåtergivning.
Vh, iö

Verkar vara rätt många här som inte har hört NS10:or överhuvudtaget. Givet att de inte är/var världsbäst men så illa låter dom inte för sin tillverkningsperiod. Krokigheten i mellanregistret ses av rätt många som en fördel. Andra monitorer har andra anomalier. Den perfekta monitorn finns inte de som är nästan perfekta är vädigt dyra.

Vad gäller bildskärmar så används det även flera olika monitorer av olika typ samtidigt vid bildproduktioner.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-03 23:44

Rain skrev:Verkar vara rätt många här som inte har hört NS10:or överhuvudtaget.

Vad menar du? Vad får dig att påstå detta?

Rain skrev:Givet att de inte är/var världsbäst men så illa låter dom inte för sin tillverkningsperiod.

Det är en åsikt som du har. Du får självklart ha den, men du bör respektera att andra inte delar den. Du kanske helt enkelt har väldigt låga krav, har du funderat på det?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-03 23:47

IngOehman skrev:
Rain skrev:Apropå att höfta så gör ju teknikerna det konstant eftersom deras produktioner kan komma att spelas upp i 100.000 tals olika miljöer och av 10.000-tals olika högtalare, så det finns alltså ingen 100%-ig sanning.

Att en inspelning kan komma att färgas på tusentals olika sätt i olika anläggningar är inte alls samma sak som att det inte finns någon sanning om vad inspelningen innehåller.

Förvisso finns vissa stereodekodningsartefakter som renderar osäkerheter* med avseende på vissa enskildheter, det men det har inget med det du argumenterar att göra, nämligen att sanningen hos själva inspelningen skulle stå och falla på att kända fel tillförs hemma hos folk. 8O Det är förstås dumheter.

Det handlar inte om att "kända fel tillförs hemma hos folk" utan om att helt enkelt försäkra sig om att produktionen och mixningen låter bra vid olika nivåer och ur olika typer av högtalare sådant är väl du rätt insatt i?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-03 23:50

Ja, det är det minsta man kan säga...

Det är ett synsätt som ju är en signifikant del av problemet*.

Vh, iö

- - - - -

*Allt blir till ett enda stort gungfly när inspelningstekniker förstör sina inspelningar för att försöka (utan att lyckas dessutom) att få dem att låter bättre i skräpapparatur, samtidigt som tillverkarna av skräpapparaturen vill förändra sina apparater för att få dem att låta bättre - men på grund av de inkompetent rattade produktionerna är inte förbättringsriktningen entydig, och utvecklingen hålls tillbaka! 8O
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-03 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-03 23:52

IngOehman skrev:
Rain skrev:Verkar vara rätt många här som inte har hört NS10:or överhuvudtaget.

Vad menar du? Vad får dig att påstå detta?

Rain skrev:Givet att de inte är/var världsbäst men så illa låter dom inte för sin tillverkningsperiod.

Det är en åsikt som du har. Du får självklart ha den, men du bör respektera att andra inte delar den. Du kanske helt enkelt har väldigt låga krav, har du funderat på det?

Jag har snarare rätt höga krav men också praktisk erfarenhet av musikinspelning och mixning. Bra monitorer är självklart viktiga vid musikinspelning/mixning men inte så viktiga för slutresultatet som du verkar tro. Några av de bästa musikinpelningarna någonsin har gjorts med hjälp av monitorer som inte är i närheten så BRA som NS10

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-03 23:58

Du får tro vad du vill, och för din information har du lyckats övertyga mig om att dina krav är mycket låga - och att det är därför du inte förstår de argument som framförts till dig (inte bara från mig utan från många andra).

Tyvärr känns det inte som om det går att komma längre i diskussionen av detta skäl, så jag tror vi får ge oss. Vilket är helt ok! Ibland är det ju så att man helt enkelt får nöja sig med att få veta vad den andre tror, och jag vet vad du tror nu.

Godnatt. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 00:00

Rain skrev:Vad gäller bildskärmar så används det även flera olika monitorer av olika typ samtidigt vid bildproduktioner.

Jaså, som vad då? Vad jag vet så gör ALLA seriösa ställen som masterar filmer det efter kalibrerade monitorer som ska hålla rätt färgtemp, kontrast, ljus, etc etc. Om du har någon annan info så vill jag gärna veta det.

Så igen, exakt VAD är fördelen att använda monitorer (bild och ljud) som är dåliga och påverkar ljudet/bilden markant? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-04 00:03

Rain skrev:
Har du hört NS10 själv?

Jepp.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 00:08

IngOehman skrev:Du får tro vad du vill, och för din information har du lyckats övertyga mig om att dina krav är mycket låga - och att det är därför du inte förstår de argument som framförts till dig (inte bara från mig utan från många andra).

Tyvärr känns det inte som om det går att komma längre av detta skäl, så jag tror vi får ge oss. Ibland är det ju så att man helt enkelt får nöja sig med att lära sig vad den andre tror, och jag vet vad du tror nu.

Godnatt. 8)

Godnatt själv, men tyvärr för dig så funkar inte din nedsablande och omyndigförklarande diskussionsteknik. För mig och säkert ett flertal andra verkar det genom din argumentation som att du kan mycket om ljudteori men mindre om praktik. Då menar jag hur det rent praktiskt går till när man spelar in och mixar musik som låter bra i de flesta högtalare och miljöer något som jag VET hur det går till.
Senast redigerad av Rain 2007-06-04 00:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 00:14

subjektivisten skrev:
Rain skrev:Vad gäller bildskärmar så används det även flera olika monitorer av olika typ samtidigt vid bildproduktioner.

Jaså, som vad då? Vad jag vet så gör ALLA seriösa ställen som masterar filmer det efter kalibrerade monitorer som ska hålla rätt färgtemp, kontrast, ljus, etc etc. Om du har någon annan info så vill jag gärna veta det.

Så igen, exakt VAD är fördelen att använda monitorer (bild och ljud) som är dåliga och påverkar ljudet/bilden markant? 8O

Ja de har kalibrerade proffsmonitorer men de har även andra skärmar för att kontrollera hur resultatet ter sig i dessa, ibland görs justeringar inget konstigt med det PLASMA LCD och CRT skärmar återger ju t.e.x. färg rätt olika.

P.S Det heter inte masterar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 00:44

Tack, nu insåg jag du inte har någon koll alls och jag slipper läsa det du skriver vidare. God kväll 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 00:48

subjektivisten skrev:Tack, nu insåg jag du inte har någon koll alls och jag slipper läsa det du skriver vidare. God kväll 8)

God natt själv stortroll.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-04 01:50

precis som iö var inne på tidigare i tråden kan det vara klokt att dela upp inspelningar i två typer, de som är tänkta att efter bästa förmåga dokumentera en händelse, exempelvis en kammarorkester, etc
när det gäller dessa produktioner är det förstås viktigt att de som jobbar med den så långt det är möjligt avhåller sig för att färga inspelningen, oavsett om det sker med hjälp av undermåliga monitorer eller annan utrustning
i den andra typen av produktion, där huvudmålet inte är att exakt återge en musikalisk händelse utan att skapa ett sound som artisten tillsammans med inblandade producenter vill ha, är själva produktionen en del av den konstnärliga skapelsen, inte bara ett led att förmedla den
att ifrågasätta användandet av specifik utrustning eller metoder kan absolut vara på sin plats när det gäller att återge en musikalisk händelse, men det kan vara värt att minnas att väldigt lite av den musik som spelas in görs i det syftet
om musiker tillsammans med producenter är ute efter att skapa ett speciellt sound på produktionen är det slutresultatet som räknas, hur de väljer att komma dit är deras ensak, och så länge de känner sig nöjda med slutresultatet har de ju lyckats med vad de ville åstadkomma
att det inte tilltalar audiofiler är nog en baksida de flesta inblandade kan leva med, de är ändå inte dessa produktionen främst är riktad till
till skillnad från en del (många?) här har jag flera favorit- låtar/album som ur ett rent återgivningsperspektiv är katastrofala, men de är precis som jag vill ha dom, de bildar tillsammans med musiken en konstnärlig helhet, eller enklare uttryckt ett "sound"
hela lo-fi genren är förstås ett extremt, dock lysande exempel på det
kan på rak arm nämna (till skillnad från några andra kan jag på begäran ge exempel) säkert hundra artister som jag tycker lyckats perfekt med att skapa ett sound som passar just vad de står för, och där en mer "korrekt" inspelning hade förstört mycket av vad hela framförandet handlade om

(mitt längsta inlägg hittills här, jag lovar att inte göra om det)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Fråga NS10-användarna, vetja!

Inläggav PerStromgren » 2007-06-04 08:52

Du som känner en person som använder denna typ av montorlyssning (alltså medvetet sämre återgivning än naturtroget), kan inte du fråga varför vederbörande gör detta?

Detta har blivit en ganska fånig akademisk stormivattenglasdiskussion, vilket är onödigt om det finns ett enkelt sätt att avgöra frågan genom att gå till källan (om vitsen ursäktas).
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-04 08:53

[quote="pingvinlakrits"]Rain: jag har hört NS10... ...tyvärr. Men jag håller med om att debatten blir lite långdragen, förhoppningsvis är de flesta NS10:or ur produktionsledet.

[\quote]

NS10 står fortfarande högt i kurs på ebay pga den stora efterfrågan. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-04 10:18

Jamen vafaaaaaaan....

Det som Rain (och även Bill?) antyder att det skulle vara bra att mixa i en skrutthögtalare så det blir korrekt mixat för dåliga hemmaanläggningar och MP3-spelare är en helt felaktig slutsats. Den hypotesen förutsätter att alla har samma typ av dålig lyssning med samma typ av brister vilket givetvis inte stämmer. Dåliga högtalare kan ha alla möjliga typer av fel och frekvenskurvorna kan dra åt helt olika håll.
Så självklart bara man tänker efter lite granna.

För bara några veckor satt jag med i just en sådan liten studio som enbart har Yamaha NS10. När jag plågade teknikern med en diskussion så visade det sig att han (som så många andra) hade ingen aning om hur dåliga dom egentligen är utan hade bara märkt att "det låter för jävla skumt härinne alltså”. Återigen en kille som inte alls är invigd i högtalarnas brister. Han försvarade dom med de pinsamma och felaktiga resonemang som många andra kör med:

Dom finns ju i en massa kända studios, då måste dom vara bra.
Jag har hört att om man mixar så det låter bra i NS10 så låter det bra överallt.
Det är ju sånt här ljud som folk har hemma.

När de tre bandmedlemmarna som spelades in kom in i kontrollrummet för att höra vad de just spelat in så blev det en speciell stämning efter lyssningen. Dom sa efter en stunds tystnad ”du, det låter riktigt illa... vasst som fan å det finns ju ingen bas!”. Dom hade med sina några egna mickar och hävdade bestämt att det brukar låta mkt bättre. Studioteknikern sa surt ” jo, det finns visst bas, det är bara det att den inte hörs”.
Totaltystnad en lång stund och sedan började bandet viska lite med varandra och svarade sedan: ”ok, men vi vill helst ha sån där bas som man hör”. Studioteknikern blev riktigt irriterad och jag hade svårt att hålla mig för skratt. Jag rekommenderade dom att lyssna i mina lurar (AKG 271), det gjorde dom och tyckte genast att det lät bra.
Inspelningen var således ganska bra men LYSSNINGEN var totalt förvrängd.

Att man KAN mixa i NS10 är en löjlig kommentar. Jag har varit tvungen att mixa i dessa, jag kan mixa i ett par sketna små Sonylurar för 100 kr med hjälp av spektrumanalysator och t ex ett referensspår. Man kan mixa i vilket skit som helst. Ju mer erfarenhet desto enklare. Ju mer man känner till NS10ornas brister och hur det egentligen ska låta, desto enklare att mixa.
Men det är ju fortfarande en urusel högtalare för ändamålet!
Ju mer korrekt högtalare desto enklare att göra rätt avvägningar och kompromisser i mixningen.

Man KAN sitta hemma och lyssna på musik i t ex Carlsson, Ino, B&W etc genom t ex NAD 208, Rotel, Bryston etc med vältrimmad vinylspelare eller CD/DVD-spelare med excellenta D/A omvandlare i ett rum med bra akustiska förutsättningar. Man KAN också lyssna på komprimerad musik från sin klockradio.
Det är mkt man kan, men HUR BRA är det?

Det är rent skitsnack när försvararna av NS10 påstår att ingen använder enbart ns10 i studion. Jag har själv sett hur småstudios släpper musik som säljs på CD, körs på dansklubbar, i radio och på TV reklam samt ljudläggning för film. Ni som hävdar att NS10 inte finns som enda högtalare i musikstudios gör gällande att ni ska veta vilken utrustning ALLA studios i hela världen har och ha full koll på hela produktionen. Ett KORKAT påstående och det visar enbart att era resonemang inte stämmer. Kom ner på jorden och diskutera fakta istället.
Jag har hoppat runt i olika studios och sett det flera ggr. Har många polare som jobbar som musiker och dom har sett samma sak. Vissa studios sköter sin egen mastering i samma skithögtalare, andra lämnar det vidare till masteringsstudios –men då är det ju fortfarande mixningen gjord i ns10.
Lyckligtvis är det vanligast att där Yama ns10 förkommer så finns även andra monitorer.

Skulle förresten vara intressant att höra hur du, Lust, menar att du hör mellanregistret bra men inte diskanten när du talar om ditt förstoringsglas på mellanregistret.

Lika löjligt är det av Lust att börja diskutera bristerna i resten av inspelningskedjan istället för att kunna stå för något konkret gällande hur lämplig ns10an egentligen är. Det är ju så självklart att slutresultatet hänger på vilka musiker, akustiska förutsättningar, instrument, mikrofoner, micpreamps, kompressorer, EQs, A/D/A etc, etc som använts.
Men att använda monitorer som totalt förvränger verkligheten är ju inget annat än ren idioti.

Tänk er att t ex Pingvinlakrits och Johan Lindroos ska redigera sina bilder i Photoshop.
För detta används en urusel bildskärm som har många brister. Färgskalan är åt helvete, den har dålig upplösning, den har begränsad kontrast etc. Med deras erfarenhet och goda kunskaper om foto och redigering skulle dom kunna få fram ett bra resultat (särskilt om de själva har tagit bilderna) men detta pga dom editerar som dom VET att det ska vara – inte vad dom ser på den dåliga monitorn. En amatör skulle ratta bort sig totalt.
En vettig fotoredigerare skulle givetvis ALDRIG använda en sådan kass bildskärm såklart.
Men i studiovärlden funkar inte logiken så bra tydligen…

En monitor i en studio har ett syfte – den ska korrekt visa vad det är man håller på med. Vill man ha LoFi (boyafraids resonemang) så ska högtalarna givetvis fortfarande kunna spela detta korrekt för att man ska kunna få fram det soundet/ljudidealet på INSPELNINGEN! -inte i lyssningen i den studio man mixar i. SÅKLAAAAART!!!!!!!

Att använda Yamaha NS10 för detta ändamål trots att man känner till bristerna tyder på mycket dåligt omdöme och att man inte förstår syftet med en studiomonitor.

Det är synd att så få har på faktiskt.se har hört högtalaren, ni skulle bli förvånade över hur illa den återger ljud. Dom kräsna hemmalyssnarna skulle ALDRIG låta sig förföras utav denna sopiga högtalare.

Kramar

Ljudkrav.
Senast redigerad av Ljudkrav 2007-06-04 11:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-04 10:41

Ljudkrav skrev:"...vi vill helst ha sån där bas som man hör”
:lol: :lol: :lol:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-04 11:08

Ljudkrav skrev:Det är synd att så få har på faktiskt.se har hört högtalaren, ni skulle bli förvånade över hur illa den återger ljud. Dom kräsna hemmalyssnarna skulle ALDRIG låta sig förföras utav denna sopiga högtalare.

Jag har faktiskt inte hört den själv men tycker det kunde vara intressant i folkbildningshänseende att få göra det sida vid sida med någon vettig högtalare. Kanske vore en bra punkt att ta upp på ett öppet lts-möte? Kanske går att ordna hemma hos Amit vid träffen i sommar oxå?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-04 11:09

Citat okänd ljudtekniker via Ljudkrav:
Dom finns ju i en massa kända studios, då måste dom vara bra.
Jag har hört att om man mixar så det låter bra i NS10 så låter det bra överallt.
Det är ju sånt här ljud som folk har hemma.

Nu vet vi hur illa det är ställt. Vi behöver inte spekulera längre.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-04 11:18

Naqref:
Jag har faktiskt inte hört den själv men tycker det kunde vara intressant i folkbildningshänseende att få göra det sida vid sida med någon vettig högtalare. Kanske vore en bra punkt att ta upp på ett öppet lts-möte? Kanske går att ordna hemma hos Amit vid träffen i sommar oxå?

Good morning.
En mkt bra idè.
Mvh Ljudkrav

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi