Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Nu till lite frågor som ni kanske har någon ide om.
*Räcker det med kunna ändra plinten åt 4 håll eller måste man kanske även kunna flytta den sidleds med?
*Har för mig det finns borrmaskiner att köpa som har dammsugare vid borren som tar bort all skräp direkt, har jag rätt?
*Vad för sorts massa skulle man kunna använda som är rätt så formbar och när den torkar så är den väldigt fast och sitter fast i vinylen?
*Sista och mest uppenbara problemet, är det oftast så att skivan är lika ocenterad på båda sidorna?
Bill50x skrev:Lite osäker på vad du menar med 4 håll. Du behöver ju bara röra skivan i 4 riktningar för att centrera, dvs höger/vänster och up/ner. I djupled behövs ingen rörelse. Eller har jag missförstått dig?
Det bästa vore nog om du kunde fixera skivan på en roterande platta och sedan ha två ställskruvar, en för vä/hö och en för upp/ner. Du behöver ingen "pickup" som ligger i innerspåret, någon form av arm med en spets längst ut räcker bra.
Du har helt rätt i att ett bekymmer är skivor som är olika ocentrerade på respektive sida. Sådana är tack och lov sällsynta men de finns.
/ B
subjektivisten skrev:Nej, vinylen kommer sitta helt fast i plattan av vakuumsuget. Så man kommer röra hela plinten med tallriken på.

subjektivisten skrev:Nja, ser inga problem med att flytta plinten. Men om du kan ge mig ett smidigare tips som är säkrare så tar jag tacksamt emot det.![]()
subjektivisten skrev:Sen är hela proceduren meningslös om man inte kan täppa igen den delen av hålet som är felaktigt.
Bill50x skrev:
Ett sätt är att borra ett så stort hål som många singlar har, gissar att det är runt 40 mm eller så. Därefter köper du insatser från Svalander och trycker i.
perstromgren skrev:Jag kan inte avhålla mig från att kommentera att detta problem löses enklast genom att övergå till att spela såna där små silvriga saker som såg dagens ljus i början av åttiotalet...
n3mmr skrev:perstromgren skrev:Jag kan inte avhålla mig från att kommentera att detta problem löses enklast genom att övergå till att spela såna där små silvriga saker som såg dagens ljus i början av åttiotalet...
Inte det verkliga problemet, vilket är att spela av befintliga vinylskivor så bra det går.
PekkaJohansson skrev:Senast centreringsfrågan var på tapeten frågade jag om skivorna generellt är rätt centrerade i förhållande till ytterkanten. Jag fick, såvitt jag minns, inget svar. Finns det någon som kan upplysa oss den här gången?
Om spåren ligger i exakt relation till skivans kant ....
perstromgren skrev:Kan man ge sig på problemet med elektronik, kanske? Jag har inte en färdig lösning, men det borde inte vara helt omöjligt att räkna svajet som uppkommit på grand av den dåliga centreringen och kompensera med lämplig algoritm.
Man måste ju förstås göra detta i den digitala domänen, och den kanske måste undvikas med alla medel?
Bill50x skrev:Men visst går det att skapa en digital korrigering men den blir ganska komplicerad. Det uppkomna svajet varierar över skivsidan eftersom hastigheten i spåret blir allt långsammare ju mer mot centrum man kommer.
perstromgren skrev:Bill50x skrev:Men visst går det att skapa en digital korrigering men den blir ganska komplicerad. Det uppkomna svajet varierar över skivsidan eftersom hastigheten i spåret blir allt långsammare ju mer mot centrum man kommer.
Gör den? Hastighetsökningsmax återkommer väl alltid 1 gång per 1.8 s (60/33.3)? Amplituden på svajet, däremot, varierar.
Eller tänker jag fel i hastigheten?
subjektivisten skrev:Vet inte om jag förklara detta dåligt men:
*snipp*
*armbasen och plinten är ICKE fixerade till varandra, utan man kan flytta plinten (vänster/höger, upp/ner) emot vad armbasen har.
*snapp*
Bill50x skrev:Ett sätt är att borra ett så stort hål som många singlar har, gissar att det är runt 40 mm eller så. Därefter köper du insatser från Svalander och trycker i.
perstromgren skrev:Jag kan inte avhålla mig från att kommentera att detta problem löses enklast genom att övergå till att spela såna där små silvriga saker som såg dagens ljus i början av åttiotalet...
PekkaJohansson skrev:Senast centreringsfrågan var på tapeten frågade jag om skivorna generellt är rätt centrerade i förhållande till ytterkanten. Jag fick, såvitt jag minns, inget svar. Finns det någon som kan upplysa oss den här gången?
subjektivisten skrev:Skivan flyttas ju eftersom den ÄR på tallriken.
tvett skrev:Skivan måste kunnas flyttas i två axlar på den roterande tallriken. Punkt.
nolimitsoya skrev:subjektivisten skrev:Skivan flyttas ju eftersom den ÄR på tallriken.
Då får du bygga din jigg, så kan jag få säga 'vad var det jag sa' sedan.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 18 gäster