yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 12:30

Ljudkrav skrev:Jamen vafaaaaaaan....

Det som Rain (och även Bill?) antyder att det skulle vara bra att mixa i en skrutthögtalare så det blir korrekt mixat för dåliga hemmaanläggningar och MP3-spelare är en helt felaktig slutsats. Den hypotesen förutsätter att alla har samma typ av dålig lyssning med samma typ av brister vilket givetvis inte stämmer. Dåliga högtalare kan ha alla möjliga typer av fel och frekvenskurvorna kan dra åt helt olika håll.
Så självklart bara man tänker efter lite granna.

För bara några veckor satt jag med i just en sådan liten studio som enbart har Yamaha NS10. När jag plågade teknikern med en diskussion så visade det sig att han (som så många andra) hade ingen aning om hur dåliga dom egentligen är utan hade bara märkt att "det låter för jävla skumt härinne alltså”. Återigen en kille som inte alls är invigd i högtalarnas brister. Han försvarade dom med de pinsamma och felaktiga resonemang som många andra kör med:

Dom finns ju i en massa kända studios, då måste dom vara bra.
Jag har hört att om man mixar så det låter bra i NS10 så låter det bra överallt.
Det är ju sånt här ljud som folk har hemma.

När de tre bandmedlemmarna som spelades in kom in i kontrollrummet för att höra vad de just spelat in så blev det en speciell stämning efter lyssningen. Dom sa efter en stunds tystnad ”du, det låter riktigt illa... vasst som fan å det finns ju ingen bas!”. Dom hade med sina några egna mickar och hävdade bestämt att det brukar låta mkt bättre. Studioteknikern sa surt ” jo, det finns visst bas, det är bara det att den inte hörs”.
Totaltystnad en lång stund och sedan började bandet viska lite med varandra och svarade sedan: ”ok, men vi vill helst ha sån där bas som man hör”. Studioteknikern blev riktigt irriterad och jag hade svårt att hålla mig för skratt. Jag rekommenderade dom att lyssna i mina lurar (AKG 271), det gjorde dom och tyckte genast att det lät bra.
Inspelningen var således ganska bra men LYSSNINGEN var totalt förvrängd.

Att man KAN mixa i NS10 är en löjlig kommentar. Jag har varit tvungen att mixa i dessa, jag kan mixa i ett par sketna små Sonylurar för 100 kr med hjälp av spektrumanalysator och t ex ett referensspår. Man kan mixa i vilket skit som helst. Ju mer erfarenhet desto enklare. Ju mer man känner till NS10ornas brister och hur det egentligen ska låta, desto enklare att mixa.
Men det är ju fortfarande en urusel högtalare för ändamålet!
Ju mer korrekt högtalare desto enklare att göra rätt avvägningar och kompromisser i mixningen.

Man KAN sitta hemma och lyssna på musik i t ex Carlsson, Ino, B&W etc genom t ex NAD 208, Rotel, Bryston etc med vältrimmad vinylspelare eller CD/DVD-spelare med excellenta D/A omvandlare i ett rum med bra akustiska förutsättningar. Man KAN också lyssna på komprimerad musik från sin klockradio.
Det är mkt man kan, men HUR BRA är det?

Det är rent skitsnack när försvararna av NS10 påstår att ingen använder enbart ns10 i studion. Jag har själv sett hur småstudios släpper musik som säljs på CD, körs på dansklubbar, i radio och på TV reklam samt ljudläggning för film. Ni som hävdar att NS10 inte finns som enda högtalare i musikstudios gör gällande att ni ska veta vilken utrustning ALLA studios i hela världen har och ha full koll på hela produktionen. Ett KORKAT påstående och det visar enbart att era resonemang inte stämmer. Kom ner på jorden och diskutera fakta istället.
Jag har hoppat runt i olika studios och sett det flera ggr. Har många polare som jobbar som musiker och dom har sett samma sak. Vissa studios sköter sin egen mastering i samma skithögtalare, andra lämnar det vidare till masteringsstudios –men då är det ju fortfarande mixningen gjord i ns10.
Lyckligtvis är det vanligast att där Yama ns10 förkommer så finns även andra monitorer.

Skulle förresten vara intressant att höra hur du, Lust, menar att du hör mellanregistret bra men inte diskanten när du talar om ditt förstoringsglas på mellanregistret.

Lika löjligt är det av Lust att börja diskutera bristerna i resten av inspelningskedjan istället för att kunna stå för något konkret gällande hur lämplig ns10an egentligen är. Det är ju så självklart att slutresultatet hänger på vilka musiker, akustiska förutsättningar, instrument, mikrofoner, micpreamps, kompressorer, EQs, A/D/A etc, etc som använts.
Men att använda monitorer som totalt förvränger verkligheten är ju inget annat än ren idioti.

Tänk er att t ex Pingvinlakrits och Johan Lindroos ska redigera sina bilder i Photoshop.
För detta används en urusel bildskärm som har många brister. Färgskalan är åt helvete, den har dålig upplösning, den har begränsad kontrast etc. Med deras erfarenhet och goda kunskaper om foto och redigering skulle dom kunna få fram ett bra resultat (särskilt om de själva har tagit bilderna) men detta pga dom editerar som dom VET att det ska vara – inte vad dom ser på den dåliga monitorn. En amatör skulle ratta bort sig totalt.
En vettig fotoredigerare skulle givetvis ALDRIG använda en sådan kass bildskärm såklart.
Men i studiovärlden funkar inte logiken så bra tydligen…

En monitor i en studio har ett syfte – den ska korrekt visa vad det är man håller på med. Vill man ha LoFi (boyafraids resonemang) så ska högtalarna givetvis fortfarande kunna spela detta korrekt för att man ska kunna få fram det soundet/ljudidealet på INSPELNINGEN! -inte i lyssningen i den studio man mixar i. SÅKLAAAAART!!!!!!!

Att använda Yamaha NS10 för detta ändamål trots att man känner till bristerna tyder på mycket dåligt omdöme och att man inte förstår syftet med en studiomonitor.

Det är synd att så få har på faktiskt.se har hört högtalaren, ni skulle bli förvånade över hur illa den återger ljud. Dom kräsna hemmalyssnarna skulle ALDRIG låta sig förföras utav denna sopiga högtalare.

Kramar

Ljudkrav.

Ljudkrav, ursäkta men jag tror du fabulerar rätt kraftigt (minst sagt) eller kan du kanske vara vänlig att berätta vilken studio det var som du satt i som bara använde NS10:or?
Apropå bildskärmar så sitter ju väldigt många och bildbehandlar med ganska undermåliga LCD skärmar istället för bättre CRT skärmar ändå blir slutresultatet ofta bra kan det beror på att användarna känner till skärmarnas brister?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-04 12:41

Rain: Ett tips i all välmening. Läs gärna denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=17397

;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-04 12:58

Finns det någon som har något hållbart argument för varför det skulle vara bättre att använda en sämre återgivande monitor för monitorlyssning?

Mina viktigaste motargument är:

1. Ljud som maskeras i en monitor är alltid en nackdel iom att man inte får höra det ljudet och ta ställning om hur det borde låta. Detta aldeles oavsett om man "känner till" hur ljudet maskeras, man hör de ju ändå inte och kan därför inte kompensera för något som man vet annat än genom att använda bättre monitorer och då kommer vi tillbaks till grundfrågan: varför skulle det vara bättre att använda sämre återgivande monitorer?

Exempel: Om all bas under 100Hz är avskuren så kan man inte avgöra med vilken nivå basinformation ska mixas.

2. Om ljudet förvrängs så att det låter annorlunda än det borde göra, ej neutralt innebär det ju att man behöver veta så mycket som möjligt om hur ljudet låter annorlunda, hur ska man då veta det? Jo genom att jämföra med ett par bättre monitorer. Då kommer frågan igen, vad är det för fördel att använda de sämre monitorerna? Dessutom så kan ju ingen veta exakt hur de förvränger, det kommer alltid finnas en förvrängd bild av hur högtalarna förvränger i viss mån hos den som använder dem oavsett hur van personen är med högtalarna och denna bild kommer att ha större variationer ju större förvrängning högtalarna har. Att en person är van vid högtalarna kan ju snarare vara en nackdel iom att man är tillvänjd vid ljudet i någon mån.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 13:19

Martin skrev:Finns det någon som har något hållbart argument för varför det skulle vara bättre att använda en sämre återgivande monitor för monitorlyssning?

.

Ett skäl är ju att det FAKTISKT inte finns några monitorer i mindre storlek som kan återge alla frekvenser vid de nivåer som krävs för professionellt bruk.

Ett annat skäl är att för tekniker och producenter som ofta byter studio så är en högtalare man känner till bättre än en man inte är familjär med.

Sen så är det som jag tidigare upprepat bättre att ha fler monitorer att kunna switcha mellan än endast ett par. Vilken kock använder bara 1 kniv?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-04 13:22

Kniven är ett skapandeverktyg, men monitorn är det inte. Har du verkligen inte förstått det än? 8O

Monitorn har man för att man skall kunna höra (och därmed veta) vad man gör med de verktyg man använder!

Musiken är soppan, monitorn är kocken. Ju flera kockar desto sämre soppa. 8)

Rain skrev:
IngOehman skrev:Du får tro vad du vill, och för din information har du lyckats övertyga mig om att dina krav är mycket låga - och att det är därför du inte förstår de argument som framförts till dig (inte bara från mig utan från många andra).

Tyvärr känns det inte som om det går att komma längre av detta skäl, så jag tror vi får ge oss. Ibland är det ju så att man helt enkelt får nöja sig med att lära sig vad den andre tror, och jag vet vad du tror nu.

Godnatt. 8)

Godnatt själv, men tyvärr för dig så funkar inte din nedsablande och omyndigförklarande diskussionsteknik. För mig och säkert ett flertal andra verkar det genom din argumentation som att du kan mycket om ljudteori men mindre om praktik. Då menar jag hur det rent praktiskt går till när man spelar in och mixar musik som låter bra i de flesta högtalare och miljöer något som jag VET hur det går till.

Du får tro detta också.

Jag har inte längre något hopp om att verken jag eller någon annan skall kunna öppna dina ögon (/öron). Lev du vidare i dina villfarlelser!

Om du tycker att de musikproduktioner som kommer fram är bra så är du att gratulera. Denna diskussion handlar dock om hur dåliga de är, och om du inte kan identifiera att prolemet ens finns är det nog svårt för dig att delta i diskussionen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-04 13:40, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-04 13:23

perstromgren skrev:Citat okänd ljudtekniker via Ljudkrav:
Dom finns ju i en massa kända studios, då måste dom vara bra.
Jag har hört att om man mixar så det låter bra i NS10 så låter det bra överallt.
Det är ju sånt här ljud som folk har hemma.

Nu vet vi hur illa det är ställt. Vi behöver inte spekulera längre.

Kommer PAA reagera på att detta är ett brott mot forumets stadgar att vidarebefodra rykten?
Ända poängen jag ser med NS-10 är väl om man hyr ut studion och folk vill ha en referens som dom redan känner till.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 13:28

IngOehman skrev:

Godnatt själv, men tyvärr för dig så funkar inte din nedsablande och omyndigförklarande diskussionsteknik. För mig och säkert ett flertal andra verkar det genom din argumentation som att du kan mycket om ljudteori men mindre om praktik. Då menar jag hur det rent praktiskt går till när man spelar in och mixar musik som låter bra i de flesta högtalare och miljöer något som jag VET hur det går till.[/quote]
Du får tro detta också.

Vh, iö[/quote]

Har jag rätt eller inte? Berätta gärna hur mycket eller lite praktisk erfarenhet du har av att spela in musik?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-06-04 13:30

Rain skriver:
Sen så är det som jag tidigare upprepat bättre att ha fler monitorer att kunna switcha mellan än endast ett par. Vilken kock använder bara 1 kniv?

Helt sant. Jag mixar helst i stora monitorer för det är roligare så, sedan lyssnar man i mindre högtalare för höra om det låter rimligt. Numera är det många som har mindre högtalare tillsammans med en subwoofer vilket blir billigare och tar mindre plats i små kontrollrum. För att nu inte tala om 5.1. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-04 13:35

Rain:

1. Du borde städa upp citeringen. Nu ser det ju ut som om det är jag som skrivit de dumheter som du skrev. :(

2. Du har fel.

Jag har många, många års erfarenhet av musikinspelning (både för musik och film).
Arbetar fortfarande som lärare i inspelningsteknik.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-04 13:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 13:36

Ljudkrav sa det som behövdes säga. Rätt pinsamt när vissa ifrågasätter han utan något vettigt att komma med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-04 13:38

Harryup skrev:Kommer PAA reagera på att detta är ett brott mot forumets stadgar att vidarebefodra rykten?
Nu behöver ju inte jag, eftersom du redan gjort det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 13:41

IngOehman skrev:Rain: Du har fel.

Jag har många, många års erfarenhet av musikinspelning (både för musik och film).

Vh, iö

Det var intressant vilka filmer då?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 13:44

subjektivisten skrev:Ljudkrav sa det som behövdes säga. Rätt pinsamt när vissa ifrågasätter han utan något vettigt att komma med.

Fast Ljudkrav trollade väl mest, en del han påstod lät ju inte så trovärdigt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-04 13:46

Rain skrev:
IngOehman skrev:Rain: Du har fel.

Vh, iö

Det var intressant vilka filmer då?

Det är ett tiotal sammanlagt, men den enda av dem som fått en guldbagge är "I skuggan av solen". Mina tjänster anlitades både för specifika tekniska inspelningslösningar och för att hjälpa till med några extra svåra mix/produktionsbeslut. Det stora jobbat gjorde av Peter Adolfsson.
(Har för övrigt ritat studion som huvuddelen av ljudjobbet gjordes i också.)

Rain skrev:
subjektivisten skrev:Ljudkrav sa det som behövdes säga. Rätt pinsamt när vissa ifrågasätter han utan något vettigt att komma med.

Trovärdigt?

Allt han skrev är sant, så om du inte uppfattar det som ens trovärdigt 8O säger det mer om dig än om honom.

Det är väl förresten din tur att lägga korten på bordet. Vad har du varit iblandad i för produktioner?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-04 13:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 13:47

Rain, varför trolla han? Han JOBBAR ju med detta och har visat bra mycket mer seriösa inlägg än dina som är bara tomma påståenden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 13:51

subjektivisten skrev:Rain, varför trolla han? Han JOBBAR ju med detta och har visat bra mycket mer seriösa inlägg än dina som är bara tomma påståenden.

Jobbar verkligen Ljudkrav med musikinspelning?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-06-04 13:54

Ljudkrav skrev:Det som Rain (och även Bill?) antyder att det skulle vara bra att mixa i en skrutthögtalare så det blir korrekt mixat för dåliga hemmaanläggningar och MP3-spelare är en helt felaktig slutsats. Den hypotesen förutsätter att alla har samma typ av dålig lyssning med samma typ av brister vilket givetvis inte stämmer. Dåliga högtalare kan ha alla möjliga typer av fel och frekvenskurvorna kan dra åt helt olika håll.
Så självklart bara man tänker efter lite granna.

Ja, och har man riktigt tur spelas musiken upp genom en högtalare med hängmatta runt 1KHz och då får man dubbla felet och det kommer att låta mycket underligt.

Naturligtvis måste monitorhögtalaren vara neutral, särskilt om mixen ska funka någorlunda hyggligt i de flesta olika anläggningar.

Jag kan dock se en poäng att kolla om mixen funkar i skitanläggningar om musiken är avsedd att spelas genom sådana. Det gör man bäst genom att kontrolllyssna genom ett urval av skitanläggningar. Då kan man t ex upptäcka är att det kanske inte går att bibehålla full dynamik i den riktigt djupa basen och att det kan finnas anledning att välja att stympa lite där eftersom det annars inte går att spela högt hemma hos Svenssons utan att bashögtalarna bottnar med en knall. -Kan vara en god ide´om man vill sälja skivor till dem.
(Sådant är lätt att missa med en bra och kapabel lyssning.)
Tyvärr riskerar man att försämra ljudet om ljudet anpassas till div skitanläggningar, men det finns en poäng att hålla koll på hur de hanterar ljudet, åtminstone i pop/rock sammanhang.
Med detta menar jag inte att man ska mixa på skithögtalare: det är en usel ide´, framför allt pga av risken för dubbla felen när man spelar upp på en högtalare som kanske har en inverterad frekvensgång.

Just fallet Yamaha NS10 är ett lysnade exempel på detta. Hur låter många Svenssonstereos? -Just det. Bas och diskant i max och loudnessknappen intryckt och högtalarna mot väggen. Alltså extremt långt ifrån NS10, vilka då blir ett sjukt dåligt val att mixa på eftersom man kommer så långt ifrån som möjligt att få en bild på hur det kommer att låta "hemma hos".
Att den lille fan dessutom beter sig helt sjukt runt delningen gör att den låter mycket olika vid olika vinklar, särskilt när den är monterad liggande, gör att teknikern har mycket svårt att veta vad som händer i det känsliga området runt 2-3KHz. Det är en riktigt usel högtalare om man vill veta hur det låter i mellanregistret eftersom återgivningen flaxar hej vilt. Det är en riktigt usel produkt helt enkelt.
Skithögtalarlyssing bör inte göras i nära samband med mixning och mastring eftersom hörselintrycken riskerar att påverkas. En påverkan som kan ligga en bra stund efteråt. Därför anser jag att NS-10 är ett mycket dåligt komplement till en neutral lyssning vid mixning.
Ser man att en studio mixar med NS10 (och särskilt om dessa är liggande), så vet man säkert att de inte har någon koll på ljud överhuvudtaget. Jag skulle inte välja en sådan studio.
Senast redigerad av RogerJoensson 2007-06-04 14:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-04 13:59

Om man nu har mixat musiken i stora monitorsystemet, och sedan testar hur det låter i lilla skräpburken, och om det då inte låter tillräckligt bra, hur förändrar man vanligen då ljudet?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 13:59

IngOehman skrev:
Trovärdigt?

Allt han skrev är sant, så om du inte uppfattar det som ens trovärdigt 8O säger det mer om dig än om honom, det visar ju bara din okunnighet.

Nej Ärligt talat Ingvar så är med stor sannolikhet inte allt Ljudkrav skrivit sant verkar mest som om Ljudkrav hittar på lite anekdoter som passar i tråden.
Jag har frågat vilken studio det handlade om som bara hade NS10:or och där teknikern tyckte det lät skumt, får se om han svarar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-04 14:04

Naqref™ skrev:Rain: Ett tips i all välmening. Läs gärna denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=17397

;)

;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-04 14:22

Rain skrev:
IngOehman skrev:
Trovärdigt?

Allt han skrev är sant, så om du inte uppfattar det som ens trovärdigt 8O säger det mer om dig än om honom.

Nej Ärligt talat Ingvar så är med stor sannolikhet inte allt Ljudkrav skrivit sant verkar mest som om Ljudkrav hittar på lite anekdoter som passar i tråden.
Jag har frågat vilken studio det handlade om som bara hade NS10:or och där teknikern tyckte det lät skumt, får se om han svarar.

"Ärligt talat", och "med stor sannolikhet"??? 8O

Skärp dig för tusan! :x

1. Varför tror du att du kan bedöma detta?

2. Varför skulle det inte vara sant?

Jag har aldrig hört ljudkrav säga något som inte är sant, och jag har dessutom varit i massor av småstudior* där det ser ut precis som han beskriver det - alltså småstudior som helt saknar riktig "storlyssning", och bara har ett par (liggande) NS10 på konsollen. Tragiskt är det. :(

Att du inte känner till detta är lika tragiskt. Varför skall man bry sig om det du skriver när du uppenbart inte har någon koll på verkligheten?

I själva verket finns det idag till och med en hel del storstudior som inte har någon storlyssning alls! (eller i förekommande fall en som aldrig används).

Vh, iö

- - - - -

*Oftast namnlösa studior för övrigt.
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-04 23:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-04 14:26

IngOehman skrev:Jag har aldrig hört ljudkrav säga något som inte är sant, och jag har varit i massor av småstudior* där det är precis som han beskriver det. Alltså småstudior som helt saknar riktig "storlyssning", och bara har ett par (liggande) NS10 på konsollen.

Och vad svarar de när du frågar varför de inte har bättre lyssning? För du frågar väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-04 14:28

"-Va? Det här skall vara väldigt bra, säger dem", "Är det här ingen bra högtalare?", "Nejmen jag är väldigt nöjd med dom här faktiskt", eller något liknande är rätt vanligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 14:34

[/quote] Ingvar Öhman skrev
"Med stor sannolikhet"??? 8O

1. Varför tror du att du kan bedöma detta?

2. Varför skulle det inte vara sant?

Jag har aldrig hört ljudkrav säga något som inte är sant, och jag har dessutom varit i massor av småstudior* där det ser ut precis som han beskriver det - alltså småstudior som helt saknar riktig "storlyssning", och bara har ett par (liggande) NS10 på konsollen. Tragiskt är det.

I själva verket finns det idag en hel del storstudior som inte har någon storlyssning till och med! (eller i förekommande fall en som aldrig används).
Vh, iö
[/quote]

Ingvar hur kan du veta att ALLT Ljudkrav har sagt här är sant? För mig verkar det uppenbart att han raljerade och fyllde i det ni ville höra.

Viisst finns det småstudios som bara har ett par NS10 men dom är inte många. Nuförtiden så är det dock betydligt vanligare med Genelec.
Studios där mixning utförs har i princip alltid ett par större monitorer eller åtminstone en sub.
Senast redigerad av Rain 2007-06-04 14:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-06-04 14:34

IngOehman skrev:"-Va? Det här skall vara väldigt bra, säger dem", "Är det här ingen bra högtalare?", "Nejmen jag är väldigt nöjd med dom här faktiskt", eller något liknande är rätt vanligt.

Vh, iö

Tyvärr är väl risken att all antydan om att deras utrustning inte är helt perfekt tas som en personlig kritik av deras förmåga att välja grejer på bra grunder.

Med IÖ som motståndare är dom väl dock på defensiven från början, så då kanske dom blir mottagligare... :-) sorry, inte helt på allvar den här sista meningen, nä..
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 14:38

n3mmr skrev:
Tyvärr är väl risken att all antydan om att deras utrustning inte är helt perfekt tas som en personlig kritik av deras förmåga att välja grejer på bra grunder.

Med IÖ som motståndare är dom väl dock på defensiven från början, så då kanske dom blir mottagligare... :-) sorry, inte helt på allvar den här sista meningen, nä..

Problemet är kanske också att det inte finns någon monitorhögtalare eller högtalare överhuvudtaget som är bäst på allt. Även om vissa tror det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-04 14:43

IngOehman skrev:
Rain skrev:

[...]
Det är väl förresten din tur att lägga korten på bordet. Vad har du varit iblandad i för produktioner?
Vh, iö

Rain, hade du inget svar på denna frågan?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-04 14:46

IngOehman skrev:"-Va? Det här skall vara väldigt bra, säger dem", "Är det här ingen bra högtalare?", "Nejmen jag är väldigt nöjd med dom här faktiskt", eller något liknande är rätt vanligt.

Ja, dåså. Det spelar ju heller ingen roll vad vi tycker här, de yrkesmän som utför jobbet struntar högaktningsfullt i sin lyssning.

Ni som möjligen kan påverka, får väl släpa med sig dessa yrkesmän till en bra studio, så de får höra hur det lämpligen bör låta. Du, Ingvar, kan väl ta några lämpliga boxar med dig när du besöker de som inte har nåtts av bra ljud! På 'rom, bara! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-04 14:55

Nåja, jag tycker ju att det är viktigt att respektera folks val också, så jag brukar fråga mest för att jag är nyfiken på deras inställning till de NS10 de använder.

Rätt ofta svarar de faktiskt med en fråga, typ "är de inte bra?", och jag kan väl sammanfatta det hela som att de allra flesta ljudtekniker jag stött ihop med varit väldigt öppna och har absolut inte försvarat NS10 på något sätt. De har bara sagt vad de tycker, har fått höra och de har förklarat hur det kommer sig att de använder dem.

Med undatag av en producent jag känner har alla tagit avstånd från NS10 efter att de presenterats sakligt för bättre alternativ (inklusive att ha fått lyssna på skillnaderna i sitt eget arbete när de mixat i olika monitorer).

Hittills har jag faktiskt inte träffat någon som sett någon poäng med NS10 efteråt. Producenten har inte varit intresserad av att prova någon annat alternativ, och det är ju inte något man vill tvinga någon att göra. Det kännetecknar för övrigt alla (jag känner till) som fortsatt med NS10 - att de inte varit intresserade av att undersöka alternativen. De har snarare omfamnat känslan av att redan ha klarat av det valet, så de kan ägna sig åt musiken istället.

Jag kan förstå den känslan, men tycker samtidigt att det är rätt trist att resultatet drabbar allt de gör. En väldigt onödig begränsning.

Rain skrev:
IngOehman skrev:Jag har aldrig hört ljudkrav säga något som inte är sant, och jag har dessutom varit i massor av småstudior* där det ser ut precis som han beskriver det - alltså småstudior som helt saknar riktig "storlyssning", och bara har ett par (liggande) NS10 på konsollen. Tragiskt är det.

I själva verket finns det idag en hel del storstudior som inte har någon storlyssning till och med! (eller i förekommande fall en som aldrig används).

Ingvar hur kan du veta att ALLT Ljudkrav har sagt här är sant?

Det kan jag inte. Jag borde ha formulerat mig annorlunda. Är det här bättre: Jag har aldrig hört ljudkrav säga något som jag senare funnit vara osant.

[quote="Rain")För mig verkar det uppenbart att han raljerade och fyllde i det ni ville höra.[/quote]
Jaha. Genom sig själv känner man andra, heter det ju. Brukar du själv fabulera ihop lögner, eller varför tror du annars att andra gör det?

Jag tycker det är rimligt att utgå ifrån att folk talar sanning, i varje fall tills det finns något skäl (annan än spekulationer) att tro att de inte gör det. Det Ljudkrav skrev stämmer perfekt med min erfarenhet, så jag ser inget skäl att betvivla det.

[quote="Rain"]Viisst finns det småstudios som bara har ett par NS10 men dom är inte många. Nuförtiden så är det dock betydligt vanligare med Genelec.
Studios där mixning utförs har i princip alltid ett par större monitorer eller åtminstone en sub.[/quote]
Ja, visst är det så. Det har väl ingen förnekat. Diskussionen i den här tråden handlar dock om NS10, inte om de studior som använder Genelec.

Är vi nu äntligen överens om att det som Ljudkrav skrev är korrekt alltså? :o

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-04 15:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 14:58

IngOehman skrev:Ja, visst är det så. Det har väl ingen förnekat. Diskussionen i den här tråden handlar dock om NS10.

Är vi nu äntligen överens om att det som Ljudkrav skrev är korrekt alltså?

Vh, iö

Nej jag väntar fortfarande på att höra från Ljudkrav vilken studio det handlade om.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi