Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Att bara stirra sig blind på hur de mäter on-axis i ett ljuddämpat rum är väl kanske inte rätt evalueringsmetod./ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Att bara stirra sig blind på hur de mäter on-axis i ett ljuddämpat rum är väl kanske inte rätt evalueringsmetod./ B
Helt riktigt, man bör inte, utan man måste mäta vid olika vinklar - såväl vertikalt som horisontellt för att kunna bilda sig en uppfattning.![]()
Komrin är dock diskvalificerad redan on-axis.*stamp*
Martin skrev:En högtalare som mäter direkt illa på en avgörande parameter kan man säga är dålig redan innan man tittat på de andra mätningarna. Det hjälper liksom inte hela vägen hur bra de än mäter på andra sätt.
Jag menar att du faktiskt har fel här och jag kan förklara varför. Anledningen till att man mäter i ekofritt rum är för att man vill skilja ut direktljudet från högtalaren. När vi hör så behandlar vi ljud olika som kommer olika i tiden. Det är alltså en speciell bit av en högtalares ljudliga prestanda som mäts, är dessa mätningar tillräckligt dåliga så är högtalaren dålig oavsett hur andra mätningar ser ut. Direktljudet är på så sätt en nyckelegenskap hos en högtalare. Det påverkar både klang, ljudbildens definition, upplösning och mycket annat.Bill50x skrev:Martin skrev:En högtalare som mäter direkt illa på en avgörande parameter kan man säga är dålig redan innan man tittat på de andra mätningarna. Det hjälper liksom inte hela vägen hur bra de än mäter på andra sätt.
Jomenvisst. Vad jag vänder mig emot är fortfarande att "man" utgår ifrån en mätning gjord i ett rum som är så väsensskilt från ett normalt lyssningsrum.
En sådan kurva är lika viktig för det totala intrycket av högtalaren som profilen på ens bästa kompis är när det gäller att avgöra hur trevlig denne är.
...
UrSv skrev:Oj, menar du att det resoneras på det viset? Det tyckte jag verkade som fullkomligt och komplett svammel. Men jag är ju å andra sidan inte speciellt kunnig på området...
UrSv skrev:Oj, menar du att det resoneras på det viset? Det tyckte jag verkade som fullkomligt och komplett svammel. Men jag är ju å andra sidan inte speciellt kunnig på området...
Bill50x skrev:UrSv skrev:Oj, menar du att det resoneras på det viset? Det tyckte jag verkade som fullkomligt och komplett svammel. Men jag är ju å andra sidan inte speciellt kunnig på området...
Nä![]()
Skämt åsido, båda lägren har sina poänger. Skillnaden är många gånger "bara" att man beskriver samma sak på olika sätt och med olika terminologi.
Jag har hört anläggningar som excellerat i "tune-dem" och där man verkligen kunnat leva med i hur musikerna spelar, men som ändå är snudd på onjutbart för ljudet i sig är kass.
Jag har också hört anläggningar som varit just ett fönster mot verkligheten, rent fint utsträckt ljud och det låter bara såååå bra. I fem minuter, sedan somnar man.
Naturligtvis finns det tekniska förklaringar på varför det är så. Det är oftast enklast att i "tune-dem"-fallet förklara varför det låter illa eftersom det ofta beror på kraftiga frekvensgångsskillnader och hög icke-linjär dist. Eller något annat lika påtagligt.
Men att med tekniska termer förklara varför en högtalare med rak och utsträckt frekvensgång, låg dist, bra spridning osv ändå låter oengagerat och trist - det är mycket svårare. Vad man kan misstänka är tex dålig dynamik och/eller pulssvar, men troligen är det mer komplext än så.
Men eftersom de flesta (?) här på Faktiskt.se försöker förklara alla brister med frekvensgångsskillnader så kommer man oftast inte längre än så i diskussionerna. Dvs mäter man en avvikelse i frekvensgången så är det på denna allting beror på och apparaten/högtalaren kan per definition inte låta "bra" ändå.
/ B
Richard skrev:Linn använder oftast påkostade element, så sant, med bra dynamiska egenskaper.
Magnuz skrev:Richard skrev:Linn använder oftast påkostade element, så sant, med bra dynamiska egenskaper.
Fast konstruktören bakom många av de äldre högtalarna (Keltik m. fl.) klagade bittert över att snål-Ivor bara brydde sig om pengar och inte tillät att de använde dyra element.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster