bas +2 slavar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

bas +2 slavar

Inläggav boom » 2007-06-06 09:38

vill ha lite input på ett bygge som skall ske på semestern ?
basarna som skall andvändas är creative sounds från canada och det är sdx-15
http://www.creativesound.ca/
sen kommer det att bli 2 15 tums slavar i varje låda (adire pr15)
som kommer att sitta sidomonterade en på varje sida och basen framåt.
vad jag har grunat på hur mycket fas fel blir det med den monteringen
eller är det bästa att sätta allt på samma baffel.?
lådvolymen kommer att ligga runt 200 liter dom skall andvändas som basstöd i en hembio anläggning.
har ni några input så dela med er
tack på förhand/boom

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-06-06 10:21

Våglängden på de frekvenser som kommer från slavarna är så långa så fasfel inte är något som uppstår i en sådan "liten" låda oavsett var du monterar elementen.

/Peter

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-06 11:22

Det kommer nog inte att uppkomma några problem med fasen p.g.a. monteringen av elementen, men du måste hantera fasförändringen p.g.a. lådprincipen för att du ska få en fin övergång till fronthögtalarna.
Teoretiskt så har en sluten låda +/-90 graders fasförskjutning medan en basreflex ger +/-180 graders förskjutning.
Slavbasprincipen ger inte riktigt +/-180 grader men nästan.
Ungefär samma förskjutning måste finnas i fronthögtalarna för att du ska kunna en linjär frekvensgång mellan basar och fronthögtalare.

En annan sak som jag kom underfund med vid byggandet av slavbaskonstruktion var att slavens placering i förhållande till golvet har en stor betydelse. Desto längre ner mot golvet desto bättre effektivitet. I min konstruktion fungerade det inte med två slavar, men det har nog mest med valet av slavbas att göra.
Konstruktionen byggde på 10" Vifa med en lastad Scanspeak 10" som slavbas. Fungerade mycket bra.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-06-06 12:12

nu kommer inte dom att andvändas till 2kanals lyssning utan denbasen sköter canton burkarna bra.
utan här skall det gås lågt i frekvensen under 20hz med rumsstöd
sen att hade jag en annan funderig och det är placering av elementen
skall det sitta mitt i lådan eller närmare golvet för att tjäna lite golvstöd också.
eller skall man sätta baselementet lågt och slavarna i mitten av lådan
tackar för förslagen /boom

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-06 22:45

Slavarna finns ingen anledning att sätta högt, och inte heller baselementet då du ska hålla dig till så låga frekvenser.

Tycker din låda känns stor. Hade själv valt en runt 100-120 liter tror jag.
På vilka grunder har du valt lådan till 200 liter ?

Hade jag byggt något liknande hade jag även provat med en slavbas, en låda på 120 liter, och placerat den i ett hörn med baselement på ena synliga sidan och slavbasen på den andra sidan.

Har inte lyckats hitta datablad för din slavbas. Finns det någon stans på nätet ???

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-06 23:19

Man kan simulera ett basreflexsystem och lägga till en fördröjning på porten. Så här blir det med Basta!s defaultsystem om man lägger till en meters löpväg på ljudet från basreflexporten. Inte hemskt mycket skillnad, speciellt inte jämfört med olika placeringar i rummet. Hörbart, men knappast hemskt viktigt. Och man kan ju ta hänsyn till det när man dimensionerar/simulerar systemet.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-06-07 05:44

Hedlund skrev:Slavarna finns ingen anledning att sätta högt, och inte heller baselementet då du ska hålla dig till så låga frekvenser.

Tycker din låda känns stor. Hade själv valt en runt 100-120 liter tror jag.
På vilka grunder har du valt lådan till 200 liter ?

Hade jag byggt något liknande hade jag även provat med en slavbas, en låda på 120 liter, och placerat den i ett hörn med baselement på ena synliga sidan och slavbasen på den andra sidan.

Har inte lyckats hitta datablad för din slavbas. Finns det någon stans på nätet ???

den finns inte men jag har ett fs8.2,qns5.39,vap1137,cms1.25
rms,2.87,x-max31mm,vd5.1 och slaven är en modifierad maleström
-sd824,mms285g.
den är viktbar upp till 1500 gram
den skall upp till 230 liter och där får jag ett bra ep på den
och en simuleread effekttålighet på 478watt vid 15.86hz
när lådan blir mindre så sjunker effekttåligheten vid låga frekvenser
hade basen ett lägre fs och ett vas på 150liter då hade den suttit i en låda på ca 120liter.
sen har det blivit lite av trend att gå på ritigt stora lådor i bio samanhang utan här skall det vara så gipsen på väggarna ramlar ner.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-26 11:09

Risken med två stora slavar är att ditt namn " Boom" kommer att överföras till den karaktär ljudet kommer att ha med 2 slavar. Jag skulle nog köra med en.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-26 11:17

Richard skrev:Risken med två stora slavar är att ditt namn " Boom" kommer att överföras till den karaktär ljudet kommer att ha med 2 slavar. Jag skulle nog köra med en.

Det blir inte mer bas bara för att det är två slavar! Om dom är avstämda till samma (rätt) frekvens i lådan, så blir skillnaden bara att två slavar kan klara mer nivå utan att börja komprimera.
Jämför med en grövre och längre basport.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-26 11:44

paa skrev:
Richard skrev:Risken med två stora slavar är att ditt namn " Boom" kommer att överföras till den karaktär ljudet kommer att ha med 2 slavar. Jag skulle nog köra med en.

Det blir inte mer bas bara för att det är två slavar! Om dom är avstämda till samma (rätt) frekvens i lådan, så blir skillnaden bara att två slavar kan klara mer nivå utan att börja komprimera.
Jämför med en grövre och längre basport.

Risken för en oartikulerad basåtergivning ökar lavinartat med två slavar i denna storlek, precis som det gör i en basreflexlåda där röret har för stor diameter.

(Naturligtvis avser jag exakt samma avstämningsfrekvens, som med ett basrör med liten diameter )

Det ställer specifika krav på det aktiva elementet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-26 12:19

Richard skrev:Risken för en oartikulerad basåtergivning ökar lavinartat med två slavar i denna storlek, precis som det gör i en basreflexlåda där röret har för stor diameter.
Problemet med ett basreflexrör med "för stor" diameter är att det blir för långt så att man får orgelpipsresonanser med för låg frekvens som inte går att dämpa bort. Detta problem finns inte med slavbasar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-26 12:40

Det är helt felaktigt att påstå att två slavbasar skulle generera i en oartikulerad basåtergivning!

Det finns många exempel på lysande konstruktioner med dubbla slavbasar, och det har faktiskt visat sig att det är ett ypperliggt sätt att bygga, särskillt som den rörliga massan blir tämligen stor, och placering på motstående sidor resulterar i en BÄTTRE återgivning pga mindre lådpåverkan.

Problemet med slavbasar är att de måste konstrueras med en mycket låg resonans då systemet lätt tappar kontrollen under avstämningsfrekvensen. Det ställer alltså stora krav på slavarna att kunna hantera stor vikt, särskillt om de är flera eftersom det kräver än mer vikt. Hanterar slavbasen det, dvs man har tänkt igenom konstruktionen ordentligt, finns inga nackdelar med dubbla slavbasar.

Fakta och inte spekulationer.

Skall vi hjälpa varandra är det bra om vi inte blandar funderingar som kunskap med reel kunskap.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-06-26 21:17

det kommer inte att funka med en slav har simulerat med tc sounds 18 tums slav då börjar det att likna något men inte bra.
simulerade med 2st adire pr 15 och då blev det bättre .
felet med dom slavvar som går att få tag i på marknaden är att dom har för högt mms ca 1500g och det är grund mms.
sen är jag inte rädd för att det skall låta boom då justerar man tills man är nöjd och det låter bra.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-06-26 21:20

Kaffekoppen skrev:Det är helt felaktigt att påstå att två slavbasar skulle generera i en oartikulerad basåtergivning!

Det finns många exempel på lysande konstruktioner med dubbla slavbasar, och det har faktiskt visat sig att det är ett ypperliggt sätt att bygga, särskillt som den rörliga massan blir tämligen stor, och placering på motstående sidor resulterar i en BÄTTRE återgivning pga mindre lådpåverkan.

Problemet med slavbasar är att de måste konstrueras med en mycket låg resonans då systemet lätt tappar kontrollen under avstämningsfrekvensen. Det ställer alltså stora krav på slavarna att kunna hantera stor vikt, särskillt om de är flera eftersom det kräver än mer vikt. Hanterar slavbasen det, dvs man har tänkt igenom konstruktionen ordentligt, finns inga nackdelar med dubbla slavbasar.

Fakta och inte spekulationer.

Skall vi hjälpa varandra är det bra om vi inte blandar funderingar som kunskap med reel kunskap.

äntligen ett vettigt inlägg som inte spårar ur.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-26 22:22

boom skrev:

det kommer inte att funka med en slav har simulerat med tc sounds 18 tums slav då börjar det att likna något men inte bra.
felet med dom slavvar som går att få tag i på marknaden är att dom har för högt mms ca 1500g och det är grund mms.
sen är jag inte rädd för att det skall låta boom då justerar man tills man är nöjd och det låter bra.

Prova och bygg. Det kan säkert bli bra!

Kaffekoppen har ju rätt ibland. :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-07-08 16:33

Richard skrev:
boom skrev:

Prova och bygg. Det kan säkert bli bra!

Kaffekoppen har ju rätt ibland. :wink:

och bygget blev riktigt bra

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-08 17:39

Grattis :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-11 18:42

Tja, man kan ju inte ha rätt jämt! :wink:

Kul att det lät bra.