Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Min pappa är starkare än din pappa.![]()
radikalrealist skrev:Kan du vara så snäll och sluta med att trolla i trådar du uppenbarligen inte har något större intresse i?
Morello skrev:Huruvida kompressorn behövs eller inte är också en fråga om teknik hos artisten. Kan man inte hantera dynamiken som musiker kan en nivåstädning vara på sin plats.
Floyd skrev:Slutligen undrar jag ju lite varför ns10 såldes i så många exemplar till så många studios om de nu är så värdelösa som IngOe och hans vapendragare vill göra gällande. Min slutsats är att IngOe m.fl. helt enkelt inkompetensförklarar ett mycket stort antal producenter, ljudtekniker m.fl. m.fl. i och med deras val av monitorer. Intressant. Kan så många "studiomänniskor" ha så fel, eller blev de helt enkelt utsatta för något slags masspsykos när ns10:orna inhandlades?![]()
Rain skrev:Magnuz skrev:Jag tror nog det i synnerhet var delen om "riktigt bra anläggningar" som kaffekoppen reagerade över. Sedan kan man förstås diskutera vad som menas med "fungerar bättre". Jag antar att det betyder ungefär "jag föredrar" och är således helt subjektivt.
Inget subjektivt alls det är ett faktum att komprimerade inspelningar oftast fungerar bättre i både dåliga och riktigt bra anläggningar än ofiltrerade och okomprimerade tvärtemot vad Öhman svepande påstod.
Magnuz skrev:Rain skrev:Magnuz skrev:Jag tror nog det i synnerhet var delen om "riktigt bra anläggningar" som kaffekoppen reagerade över. Sedan kan man förstås diskutera vad som menas med "fungerar bättre". Jag antar att det betyder ungefär "jag föredrar" och är således helt subjektivt.
Inget subjektivt alls det är ett faktum att komprimerade inspelningar oftast fungerar bättre i både dåliga och riktigt bra anläggningar än ofiltrerade och okomprimerade tvärtemot vad Öhman svepande påstod.
För att du ska kunna hävda att det är ett faktum måste du först definiera vad "fungerar bättre" innebär. Vad mer specifikt menar du med det?
Nagrania skrev:Rain jag måste ge dig rätt i det mesta som du säger. Men när det gäller kompression i samband med klassiskmusik så har du nog fel ändå. Att Bertil Alving inte komprimerar sina inspelningar är helt säkert och jag tror nästan inte heller att han filtrerar utöver högpassfiltreringen
Kaffekoppen skrev:Skillj på inspelning och mastring.Richard skrev:Några av de absolut mest välljudande Rock/Pop inspelningarna, med de största grupperna, har gjorts med viss kompression inblandad.
Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Skillj på inspelning och mastring.Richard skrev:Några av de absolut mest välljudande Rock/Pop inspelningarna, med de största grupperna, har gjorts med viss kompression inblandad.
Det märks att du inte vet hur en inspelning oftast går till. Jag skall förklara:
Ofta, läggs kompression på redan vid inspelningstillfället, inte bara vid sk. mastering.
Nagrania skrev:Rain jag måste ge dig rätt i det mesta som du säger. Men när det gäller kompression i samband med klassiskmusik så har du nog fel ändå. Att Bertil Alving inte komprimerar sina inspelningar är helt säkert och jag tror nästan inte heller att han filtrerar utöver högpassfiltreringen. Man måste skilja på multimikrofon inspelningar och två mikrofoninspelningar. Jag kan också säga det efter drygt 40 år i branschen att om man under 60 och 70-talet kunnat komprimera och limitera lika hårt som man gör idag, då hade man säkert gjort det. De hörbara "sidodefekter" som man fick på den tiden vid stark kompression och limitering finns ju inte idag. Jag minns ju att man också på den tiden ville ha ut så hög nivå som möjligt från en vinylskiva samtidigt som skivan också måste vara spelbar med en vanlig pickup.
UrSv skrev:Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Skillj på inspelning och mastring.Richard skrev:Några av de absolut mest välljudande Rock/Pop inspelningarna, med de största grupperna, har gjorts med viss kompression inblandad.
Det märks att du inte vet hur en inspelning oftast går till. Jag skall förklara:
Ofta, läggs kompression på redan vid inspelningstillfället, inte bara vid sk. mastering.
Det märks att du inte förstår att Kaffekoppen förstår bättre än du...
Magnuz skrev:Rain skrev:Magnuz skrev:Jag tror nog det i synnerhet var delen om "riktigt bra anläggningar" som kaffekoppen reagerade över. Sedan kan man förstås diskutera vad som menas med "fungerar bättre". Jag antar att det betyder ungefär "jag föredrar" och är således helt subjektivt.
För att du ska kunna hävda att det är ett faktum måste du först definiera vad "fungerar bättre" innebär. Vad mer specifikt menar du med det?
Rain skrev:Med fungera bättre så menar jag alltså just det, med dynamik och frekvensanpassade inspelningar går det att spela högre i anläggningarna utan att missljud uppkommer, ljudet blir också kontinuerligt mer njutbart.
Magnuz skrev:Rain skrev:Med fungera bättre så menar jag alltså just det, med dynamik och frekvensanpassade inspelningar går det att spela högre i anläggningarna utan att missljud uppkommer, ljudet blir också kontinuerligt mer njutbart.
Det är det som är grejen. Vad som är njutbart eller inte är helt subjektivt. Det är olika mellan olika lyssnare. Därför blir det alldeles tokigt om man betraktar det som ett faktum.
Rain skrev:Magnuz skrev:För att du ska kunna hävda att det är ett faktum måste du först definiera vad "fungerar bättre" innebär. Vad mer specifikt menar du med det?
Med fungera bättre så menar jag alltså just det, med dynamik och frekvensanpassade inspelningar går det att spela högre i anläggningarna utan att missljud uppkommer, ljudet blir också kontinuerligt mer njutbart. Finns såklart undantag men rent generellt så stämmer det jag påstår.
Rydberg skrev:De flesta vanliga högtalare tål peakar om 1000w (ca 89,5V vid 8 ohm) utan att gå sönder.
Rain skrev:Om du tycker inspelningar som får din anläggning att bottna eller kan få element att gå sönder p.g.a. för hög dynamik fungerar bättre, så har du en konstig definition av fungera.
Rain skrev:i skrev:
Brist på logik.
inte alls men utveckla gärna..
E skrev:
Ungefär som att en Auto-tune kan vara på sin plats när någon inte kan
hantera tonhöjden? Frågan är om inte ett byte av musiker, om möjligt, är
ett bättre alternativ.
Mvh E*
i skrev:Rain skrev:i skrev:
Brist på logik.
Citat: "...med dynamik och frekvensanpassade inspelningar går det att spela högre i anläggningarna utan att missljud uppkommer..."
Här antar jag att du syftar på att anläggningarna inte klarar en viss ljudnivå (utan att ge distorsion etc.). Då ser jag inte på vad sätt en minskad dynamik skulle hjälpa. (Den maximala ljudnivån för anläggningen ändras ju ej.)
Rain skrev:i skrev:Rain skrev:i skrev:
Brist på logik.
Citat: "...med dynamik och frekvensanpassade inspelningar går det att spela högre i anläggningarna utan att missljud uppkommer..."
Här antar jag att du syftar på att anläggningarna inte klarar en viss ljudnivå (utan att ge distorsion etc.). Då ser jag inte på vad sätt en minskad dynamik skulle hjälpa. (Den maximala ljudnivån för anläggningen ändras ju ej.)
Du har tyvärr fel man kan öka den maximala ljudnivån för njutbar lyssning om inspelningen komprimeras och/eller filtreras. De flesta föredrar ju mjukklippning istället för hårdklippning.
PekkaJohansson skrev:Rain,
Vilka referensramar har du när du använder begrepp som "för hög dynamik"? Gillar du musik? Vad tycker du om idealet "high fidelity"? Kan du förstå att många musikälskare värderar en verklighetstrogen dynamik - just för att verkligheten är dynamisk? Varför utgår du från att folks anläggningar ska bottna? Tror du inte att folk - oavsett om de har mer eller mindre ljudtryckskapabla anläggningar - kan hantera en volymkontroll?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 37 gäster