yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 01:35

phon skrev:Vet inte, To Die Alone heter den. Det är visst deras första, klippt på fler toppar än vad som finns där .... fy fasen vad dåligt, helt kass faktiskt.

Bra drag live på Circus dock.

Jaha den, då beror det "bara" på hans köttiga något odynamiska röst/musik, men han är helt klart bra när han "brinner"

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 02:07

Naqref™ skrev:
Rain skrev:
Naqref™ skrev:Rain nu svarar du på något helt annat än det jag skrev. Vad har spektralfördelning med komprimering? :evil:

Du har tydligen inte följt tråden. Många kompressorer har väldigt mycket med spektralfördelning att göra, flerbandskompressorer t.e.x.

Det spelar ingen roll eftersom ljudtrycksförmågan vid en given frekvens inte kommer att ändras i systemet ändå. ;)

Dessutom så är det ju så att de transienta ljud som man kan tänkas vilja ta ner topparna på knappast har en spektralfördelning med mycket lågbas. Det är ju en självmotsägelse mot vad grundläggande fourierkunskaper gör gällande. ;)

Nagref jo den njutbara ljudtrycksförmågan vid givna frekvenser kan faktiskt höjas genom filtrering och komprimering, inte minst på grund av att förstärkaren kan lämna högre uteffekt för att spela dessa frekvenser njutbart om den skonas från jobbiga frekvenser och "oren" signal.
Vissa flerbandskompressorer och högtalarprocessorer har många fiffiga funktioner som dynamiska filter/eq's och expanderfunktioner m.m.
t.e.x. http://www.tcelectronic.com/Default.asp?Id=1574
Senast redigerad av Rain 2007-06-07 02:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-07 02:11

Jag ser fortfarande två fundamentalt olika synsätt. Kan en ljudtekniker/producent kosta på sig att tänka som en hifi-entusiast?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 02:21

phloam skrev:Jag ser fortfarande två fundamentalt olika synsätt. Kan en ljudtekniker/producent kosta på sig att tänka som en hifi-entusiast?

Tyvärr så verkar många hifi entusiaster inte riktigt förstå verkligheten. De vill ha dynamik men de vill inte ha stora högtalare utan puttenuttiga stativare. De vill att ljudet ska låta precis som på en perfekt konsert, men konserter är sällan perfekta. De vill ha så bra ljud som möjligt men de köper inte SACD eller DVD Audio skivor i någon större utsträckning eller andra superfi utgåvor. De föredrar ofta vinylskivor framför CD trots vinylskivors ofta höga distortion och brus för att inte tala om ojämn pressningskvalitet.
De vill att allt ska vara så äkta som möjligt men köper ändå mest klassiska skivor som är extremt mycket redigerade och finputsade.

Missförstå mig rätt jag gillar vinyl hifi och dynamik men jag får inte riktigt ekvationen att gå ihop.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-06-07 02:36

Rain, jag tycker mig se på detta forum att man anskaffar den utrustning som krävs för att kunna återge ljud oförvanskat så långt möjligt.

Jag förstår inte riktigt vad du får "puttinuttiga stativare" ifrån?

Det är i.a.f. min uppfattning att det strävas efter ett återgivet ljud här.

Så även jag... :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 02:43

screen skrev:Rain, jag tycker mig se på detta forum att man anskaffar den utrustning som krävs för att kunna återge ljud oförvanskat så långt möjligt.

Jag förstår inte riktigt vad du får "puttinuttiga stativare" ifrån?

Det är i.a.f. min uppfattning att det strävas efter ett återgivet ljud här.

Så även jag... :wink:

Mvh Björn//

Det uttalandet var väl inte riktat mot just detta forum utan mer mot hifi-entusiaster i allmänhet. Jag har dock inte varit hemma hos alla men hos många nog.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-07 07:14

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:Är du full?

Ja det var ju en bra kommentar från din sida som gör debatten mycket bättre. :roll:

Tja, att en ordförande för ljudtekniska sällskapet både anklagar undertecknad för att vara full, och sedan kallar mig för ett svin, kan man tolka som ett lustigt inlägg, om man vill.

Jag tolkar det dock inte som ett speciellt snällt inlägg, vilket nu kaffekoppen med önskad pregnans visar.

Fanatismen duggar stundtals tätt på detta forum, oliktänkande får ej utrycka sina åsikter utan att utstå spe och spott, inte ens, då man som jag, ofta har ett uns av sanning i sina påståenden.

Nu lämnar jag forumet, tack för mig!

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-07 07:43

Rain skrev:
realist skrev:rain, hva ville du gjort idag med dagens viten hvis du måtte velge ett sett monitorer, ville du valgt ns 10 som denne tråden handler om, eller ville du valgt noe annet? (Det hadde vært fristende å gi deg et alternativ, men jeg lar det være... :wink:)

Nej jag skulle inte ha valt NS10 har ett par japanska aktiva monitorer(ej Yamaha) och ett par välkända amerikanska huvudmonitorer men jag förstår nyttan med NS10 och skulle inte drömma om att dumförklara dom som har eller har haft dom som referens. Skulle inte heller ha valt de som du antagligen tänker på.

Takker for et ærlig svar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-07 07:58

Richard skrev:Tja, att en ordförande för ljudtekniska sällskapet både anklagar undertecknad för att vara full, och sedan kallar mig för ett svin, kan man tolka som ett lustigt inlägg, om man vill.

Jag tolkar det dock inte som ett speciellt snällt inlägg, vilket nu kaffekoppen med önskad pregnans visar.

Fanatismen duggar stundtals tätt på detta forum, oliktänkande får ej utrycka sina åsikter utan att utstå spe och spott, inte ens, då man som jag, ofta har ett uns av sanning i sina påståenden.

8O
Sluta nu. Låt dig inte pressas till att sluta. Du är ju en tillgång och motvikt här på detta forum.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-06-07 08:02

Rain skrev:
Bongo skrev:
Mvh Håkan

Håkan du verkar ju gilla musik spelad med spelglädje, varför inte prova några högtalare som inte är lika kontrollerade och rent ut sagt tråkiga som de du hittills har nämnt.

Hej Rain,
Ja jag älskar spelglädje. När musikerna verkligen lever sig in i sin
musik och bara öser på.
Men jag vill inte att mina högtalare ska lägga på någon slags konstgjord
spelglädje genom att accentuera vissa frekvenser eller på annat sätt
förvränga ljudet ala Linn's "stampa takten" filosofi. Jag vill höra musikernas
äkta spelglädje och inget annat. Förresten så tycker jag att
B&W 803D är en av dom roligaste högtalare som finns att lyssna på.
Om denna "spelglädjeaccentuering" försöker läggas på i mixen så är
det ännu värre eftersom den äkta spelglädjen då maskeras för alltid.

Jag vill höra musikerna, inte personen bakom mixerbordet eller han
som mastrar.

Mvh Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-07 09:05

Rain skrev:
Jaha den, då beror det "bara" på hans köttiga något odynamiska röst/musik, men han är helt klart bra när han "brinner"

Nej, det tror jag ju inte på. Även om rösten är köttig som du säger.

Det inte bara låter dåligt om själva musiken, det ser dåligt ut om man tittar på det i datorn också, jag kollad med Adobe Audition.

Helt klippt hela vägen, konstant max utstyrning med nån enstaka dal några dB ner.
Helt bedrövlig CD.

Jag lyssnar mycket hellre till det upptagna ljudet från konserten, som i vart fall är något litet dynamiskt trots att det är rätt röjigt från scen. Skivan är otroligt mycket sämre dynamik i än det är live, allt låter sämre.

Det enda som är sig likt är hur falskt han sjunger, han träffar ju inte tonerna särskilt ofta. DET är ju någon man kunde fixat på inspelningen men inte gjorde. Det var dumt.

CD inspelad på Atlantis, där har dom NS10, men även andra högt. Mixad av Hansson m.fl. Undrar hur det lät i det skedet? Kanske fanns nånting kvar av musiken? Kan man tro det? Kanske-knappast.

Mastrad av Jonsson på Masters of Audio, möjligen är det han som är den skyldige. Där har dom många burkar uppräknade, alla med "compress", "limit", och liknande i namnet. Det går antagligen inte att göra något bra jobb där, även om man skulle försöka.

Där har vi två personer som man kunde porta för livstid, bara in case ...

Det här med NS10 frekvensgången och den eventuella hängmattan då.

Om jag hänger kvar vid Money Brother, det finns ju inga möjligheter att det skulle bli vare sig hängmatta eller nån peak runt mellanregistret hur man än gör.

Även om man använde monitors som skulle vara sjufalt värre än NS10, så spelar det ingen som helst roll.

När allt är pådraget till sista decibellen mot max, ja då är alla avvikelser i frekvensgång borta för länge sedan. Allt är lika starkt.

Då kan man mixa med två kaffeburkar med köksradiohögtalare i, det blir också samma resultat.

Fasen vet om det inte skulle bli bättre med kaffeburkar .... om man lyssnar i såna också dårå ......
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-06-07 09:35

IngOehman skrev:Det resulterar i SÄNKT maxnivå, om man vill bibehålla öronvänlig avspelningsnivå.

Utan att vara så särskilt insatt i ämnet kan jag konstatera att jag föredrar inspelningar där jag måste vrida upp volymen för att fånga de svagaste partierna. Inspelningar där jag måste minska volymen för att det inte skall bli alldeles för starkt, låter generellt sämre. Tack o lov är detta inte jättevanligt på den musik jag mest lyssnar på (klassiskt och jazz). Men det förekommer då och då och dessa skivor förblir dessvärre relativt ospelade.

Problemet är alltså inte egentligen att jag måste sänka volymen (relativt mer dynamiskt inspelade skivor) utan att det låter sämre. Ofta skrälligare och brötigare i mina (för sådant något känsliga) öron.

Vad gäller populärmusik, mår jag närmast fysiskt dåligt av att lyssna på musik i radions reklamkanaler. Jag vet inte om det beror på komprimering eller på annat, men jag tycker att det låter fullständigt vidrigt. Och inte bara på "fin"stereon där hemma, utan även i bilstereon och i transistorradion på landet. P3 funkar däremot för mig. Viss musik låter helt OK annat låter sämre, men det beror mer på musiken än på P3. P1/P2 kan låta musik låta riktigt bra emellanåt.

Däremot är det under vissa omständigheter svårt att spela dynamisk musik. För högt brusgolv (ex i bilen) eller för låg möjlig maxvolym (exempelvis tidiga morgnar i stugan när man inte vill störa övriga familjen) gör att viss musik blir ospelbar pga ett alltför litet tillgängligt dynamikomfång. I bilen lyssnar jag exempelvis sällan på Stravinskij. Däremot fungerar barockmusik och wienerklassiskt bättre.

Lustigt nog fungerar inte de kraftigt komprimerade skivorna bättre i dessa sammanhang. De låter fortfarande dåligt. Man kan ju fundera litet över varför kraftigt komprimerad musik kan nå sådan komersiell framgång. I åtminstone mitt fall beror det ju inte på att jag har "för" bra anläggning. Jag tycker det låter illa oavsett vad jag lyssnar i.

(Är mina öron känsligare än medelsvenssons vad gäller skrän och bröt? Jag tror jag skall fråga min fru om detta. Hon lyssnar allt som oftast på radio RIX och Lugna favoriter och allt vad de heter (när jag inte är hemma). Hur står hon ut? Eller hör hon inte att det låter illa? Eller bryr hon sig inte?)

Hälsn. Michael

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-06-07 09:55

phon skrev:Mastrad av Jonsson på Masters of Audio, möjligen är det han som är den skyldige. Där har dom många burkar uppräknade, alla med "compress", "limit", och liknande i namnet. Det går antagligen inte att göra något bra jobb där, även om man skulle försöka.

Denne Henrik Jonsson på Masters of Audio har gjort mastringen av Sonys estetiskt fina box med Agnetha Fältskogs samlade soloproduktion. Skivorna är närmast olyssningsbara. Jag blir inte förvånad över att hans namn nämns i oljudssammanhang.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-07 10:09

Richard skrev:Eftersom Kaffekoppen och Niclas, uppenbarligen, saknar kunskap i studioinspelning samt mastering i praktiken, vill jag härmed upplysa er om denna korrekta information.

V.H. Richard.

Varpå jag reagerar och tycker det är allmänt trist beteende att skriva så, vilket renderar dig att be om ursäkt bara 2 minuter senare:

Richard skrev:
Kaffekoppen skrev:Japp, jag tycker ruskigt illa om när man förringar andra människor för att försöka framstå som kunnigare. Det skall erkännas. Jag blir lika förbannad varje gång!

Jag ber om ursäkt.

ha en trevlig nationaldag! :)

Men det var tydligen inte särskillt seriöst menat eftersom du redan samma dag ger dig på den här ordväxlingen medans man är ute och firar nationaldagen, något som även andra reagerar på. Det får dig dock inte alls att sluta:

Kaffekoppen skrev:
Richard skrev:
UrSv skrev:
Richard skrev:
Kaffekoppen skrev:
Richard skrev:Några av de absolut mest välljudande Rock/Pop inspelningarna, med de största grupperna, har gjorts med viss kompression inblandad.
Skillj på inspelning och mastring.

Det märks att du inte vet hur en inspelning oftast går till. Jag skall förklara:

Ofta, läggs kompression på redan vid inspelningstillfället, inte bara vid sk. mastering.

Det märks att du inte förstår att Kaffekoppen förstår bättre än du...

Det märks att du inte förstår att kaffekoppen inte förstår vad du inte förstår.

Förstått? :wink:
Är du full?
Jo, jag reagerade kanske aningen trist. Men inte alls i närheten av så trist som att du återupprepar samma sak som du bett om ursäkt för tidigare under dagen. Antingen var det inte allvarligt menat, eller så agerade du omdömeslöst på kvällen. Jag hoppades att det var omdömeslöst eftersom jag inte tidigare uppfattat det som om du vill vara elak. Jag föredrog alltså att du hade haft kul och blivit lite "glad" på örat (vilket ordväxlingen kunde tyda på "du förstår inte att du inte förstår att....") istället för att du ville vara elak.

Du hade ju kunnat fråga mig om du inte förstod min kommentar, hade inte det varit trevligare?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-07 10:11

meanmachine skrev:
Richard skrev:Tja, att en ordförande för ljudtekniska sällskapet både anklagar undertecknad för att vara full, och sedan kallar mig för ett svin, kan man tolka som ett lustigt inlägg, om man vill.

8O
Sluta nu. Låt dig inte pressas till att sluta. Du är ju en tillgång och motvikt här på detta forum.
Låt honom fundera en stund så kanske han inser att han överreagerar. Jag har inte kallat honom full och ett svin. Jag föredrog honom glad och onykter istället för elak.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 10:31

Bongo skrev:
Rain skrev:
Bongo skrev:
Mvh Håkan

Håkan du verkar ju gilla musik spelad med spelglädje, varför inte prova några högtalare som inte är lika kontrollerade och rent ut sagt tråkiga som de du hittills har nämnt.

Hej Rain,
musik och bara öser på.

som mastrar.

Mvh Håkan

Du vill inte ha högtalare som accentuerar spelglädje men du föredrar högtalare som håller tillbaka spelglädjde genom att vara FÖR kontrollerade, låter märkligt men visst det är upp till dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-07 10:33

Har Bongo skrivit så som du påstår?

Rain skrev:
IngOehman skrev:Oklippt är bättre än sönderkomprimerat eller klippt.

Om man utgr ifrån en okomprimera inspelning som man spelar på en nivå som låter "lagom", och sedan tillför en kompressor, så MINSKAR maxnivån samtidigt som medelnivån eventuellt* ökar, men efter normering är maxnivån under alla omständigheter återställd således att den enda kvarvarande konsekvensen är att man vill vrida ned på grund av att det låter båda för starkt och för illa. Det resulterar i SÄNKT maxnivå, om man vill bibehålla öronvänlig avspelningsnivå.

Vem har pratat om sönderkomprimerat förutom du?

Vi har nog pratat om samma sak både två, och alla andra också. När jag skriver sönerkomprimerad skriver jag skadad av kompressor, alltså hur det låter när en kompressor varit inkopplad efter mix. Då är materialet sönderkompimerat, till skillnad från när det är okomprimerat.

Att du sedan tycker att vissa sönderkomprimerade material inte är sönderkomprimerade, har med dig att göra, inte med mig.

Rain skrev:Visst kan man tycka att oklippt återgivning är bäst men i realiteten hur många har anläggningar som klarar av att göra okomprimerad och ofiltrerad musik rättvisa hemma?

Alla har anläggningar hemma som låter bättre med okomprimerat material.

Om sedan anläggningarna gör inspelningarna rättvisa kan man alltid diskutera. De sämsta anläggningarna gör det naturligtvis sämre än de bästa, men ändå bättre än om inspelningarna är komprimerade, för då staplas ju felen på varandra.

Tycker rent av att det är parodiskt att någon som arbetar inom branschen inte fattar bättre än att antyda att högtalarnas dynamiska begränsningar och dito begränsade bandbreddes skulle vara ett problem som löses genom att förstöra inspelningen på "samma sätt" men flera gånger mera, med hjälp av kompressorer och eq!

Kompressor kan vara ett medel mot en hög störnivå (t ex i en bil), men de är ett huvudlöst, ja rent av ett parodiskt förslag på medel mot kompression! :lol:

Rain skrev:Inte ens en procent av musikälskarna (nej bra stativhögtalare klarar det inte), då är det en bra kompromiss att komprimera och filtrera.

Att du har den uppfattningen har framgått, och jag accepterar det. Frågan är om du kan acceptera att andra inte delar din tro?

Den här diskussionen kan vara avklarad i samma ögonblick som du accepterar att din uppfattning är din. Men - andra har andra erfarenheter än du. Diskussionen om problemet med kompression förekommer över hela världen, och du verkar inte ens förstå att problemet finns. :o

Att du är en del av proplemet kanske är förklaringen? Om det stör dig kan du nog inte göra så mycket annat åt det än att aluta deltaga i den musikförstörelse som escallerat de senaste årtiondena, och nu nått sådana nivåer att det är en kulturtragedi, för att inte tala om den personliga tragedi det är för alla musikålskare som får sin musik förstörd.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-07 10:37, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-07 10:34

Rain skrev:Nagref jo den njutbara ljudtrycksförmågan vid givna frekvenser kan faktiskt höjas genom filtrering och komprimering, inte minst på grund av att förstärkaren kan lämna högre uteffekt för att spela dessa frekvenser njutbart om den skonas från jobbiga frekvenser och "oren" signal.
Vissa flerbandskompressorer och högtalarprocessorer har många fiffiga funktioner som dynamiska filter/eq's och expanderfunktioner m.m.
t.e.x. http://www.tcelectronic.com/Default.asp?Id=1574

Så du menar att den försiktiga komprimering som du har argumenterat för här i själva verket beter sig som vilken mp3-encoder som helst och tar bort frekvenser som stör förstärkarens förmåga att leverera spänning?

Tillåt mig tvivla. Går man in och kollar på de vanliga lösningarna som genererar en mjukare klippning så är det snarare så att de adderar sidofrekvenser som gör precis motsatsen till det du nämner.

Kollar man på det i någon form av tidsintegrerande nivåmätare så kan det se ut som om man höjer maxnivån men det är inte så man avgör var man råkar ut för klippning/bottning. Då utgår man enbart från det momentana peakvärdet och det kommer inte att bli högre med en normal (försiktig) komprimering. Du får gärna motbevisa mig med något praktiskt exempel.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-07 10:42

IngOehman skrev:...den musikförstörelse som escallerat de senaste årtiondena, och nu nått sådana nivåer att det är en kulturtragedi, för att inte tala om den personliga tragedi det är för alla musikålskare som får sin musik förstörd.

Verkar som du har hittat en apparat med lite större betydelse än NS-10 nu...

"En apparat som de senaste 20 åren haft större betydelse för det ljud vi hör på CD än nästan några andra apparater är högtalaren Yamaha NS-10M."

Gratulerar!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-07 10:50

MichaelG skrev:Problemet är alltså inte egentligen att jag måste sänka volymen (relativt mer dynamiskt inspelade skivor) utan att det låter sämre. Ofta skrälligare och brötigare i mina (för sådant något känsliga) öron.

Vad gäller populärmusik, mår jag närmast fysiskt dåligt av att lyssna på musik i radions reklamkanaler. Jag vet inte om det beror på komprimering eller på annat, men jag tycker att det låter fullständigt vidrigt. Och inte bara på "fin"stereon där hemma, utan även i bilstereon och i transistorradion på landet. P3 funkar däremot för mig. Viss musik låter helt OK annat låter sämre, men det beror mer på musiken än på P3. P1/P2 kan låta musik låta riktigt bra emellanåt.

Däremot är det under vissa omständigheter svårt att spela dynamisk musik. För högt brusgolv (ex i bilen) eller för låg möjlig maxvolym (exempelvis tidiga morgnar i stugan när man inte vill störa övriga familjen) gör att viss musik blir ospelbar pga ett alltför litet tillgängligt dynamikomfång. I bilen lyssnar jag exempelvis sällan på Stravinskij. Däremot fungerar barockmusik och wienerklassiskt bättre.

Lustigt nog fungerar inte de kraftigt komprimerade skivorna bättre i dessa sammanhang. De låter fortfarande dåligt. Man kan ju fundera litet över varför kraftigt komprimerad musik kan nå sådan komersiell framgång. I åtminstone mitt fall beror det ju inte på att jag har "för" bra anläggning. Jag tycker det låter illa oavsett vad jag lyssnar i.

(Är mina öron känsligare än medelsvenssons vad gäller skrän och bröt? Jag tror jag skall fråga min fru om detta. Hon lyssnar allt som oftast på radio RIX och Lugna favoriter och allt vad de heter (när jag inte är hemma). Hur står hon ut? Eller hör hon inte att det låter illa? Eller bryr hon sig inte?)

Hälsn. Michael

Michael!

Känner igen mig fullständigt i ditt resonemang. Kan bara instämma. Skillnaden mellan musik framförd levande och dito konserverad på fonogram är ofta otroligt stor. Eftersom nu många verksamma inom framförallt rock/pop tycks vilja närma sig det ihopklämda konserverade ljudet känns det som om välljud kommer bli en nischprodukt i framtiden. Radio RIX och liknande har ett otäckt ljud som reser ragg på mig. Min 10-årige son tycks inte alls lida... Lyssnare som tillkommit på senare år tycks rata fonogram som är dynamiska. Mer än en gång har jag sett recensioner där det har klankats på dålig ljudkvalité när det i själva verket har varit precis tvärtom!

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-06-07 10:55

Rain skrev:
Bongo skrev:
Rain skrev:
Bongo skrev:
Mvh Håkan

Hej Rain,
musik och bara öser på.

som mastrar.

Mvh Håkan

Du vill inte ha högtalare som accentuerar spelglädje men du föredrar högtalare som håller tillbaka spelglädjde genom att vara FÖR kontrollerade, låter märkligt men visst det är upp till dig.

Ja som tur är så är det jag som bestämmer vilka högtalare som jag
ska ha :wink:
Grejen är att i min lilla värld så kan OMÖJLIGEN en högtalare accentuera
eller förstärka eller på vilket sätt som helst addera spelglädje till en
inspelning. All spelglädje skapas av musikerna när dom framför
sitt verk, och inspelningens roll är att bevara denna. Det enda som
kan ske under ljudets gång är en försämring av upplevelsen
(artisterna live i studion). Mixningen, mastringen och alla andra led
i denna kedja har som uppgift att göra ALLT för att minimera denna
upplevelseförsämring eftersom det som en gång förstörts aldrig
kan återskapas i ett senare skede. Högtalarna har nästan den
svåraste uppgiften att återskapa inspelningstillfället från en
elektrisk signal, och jag ser helst att högtalarna gör detta så korrekt
som möjligt och inte lägger på något eget hittepå för att någon tomte
hos högtalartillverkaren tror att "det blir bättre", det blir det inte,
det blir annorlunda mot originalet, och ALLA original påverkas på
samma sätt. Vem vill ha saffran i alla sina maträtter?
Varje liten egenhet som högtalaren har som på något sätt förvränger
ljudet (och alla andra möjliga påverkningar på vägen) minskar min
upplevelse av musiken och framförallt så MINSKAR spelglädjen
med varje förändring av ursprunget.
Därför vill jag ha så "korrekta" högtalare som möjligt.
(notera återigen att allt som kan låta som sanningar ovan är mina
subjektiva åsikter, utom det som är uppenbart sant då :) )

PS: skulle gärna vilja ha tips på någon spelglad högtalare från dig så jag
kan jämföra lite mot B&W och andra modeller när tillfälle ges.

Mvh Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-07 11:43

Lust skrev:
IngOehman skrev:...den musikförstörelse som escallerat de senaste årtiondena, och nu nått sådana nivåer att det är en kulturtragedi, för att inte tala om den personliga tragedi det är för alla musikålskare som får sin musik förstörd.

Verkar som du har hittat en apparat med lite större betydelse än NS-10 nu...

"En apparat som de senaste 20 åren haft större betydelse för det ljud vi hör på CD än nästan några andra apparater är högtalaren Yamaha NS-10M."

Gratulerar!

Nja, läs noggrannare så trillar nog myntet ned. 8)

Kompressorn är förstörelseverktyget, men för att folk skall förstöra krävs även att de inte vet (läs; hör) vad de gör. Förstörelseverktyget som sådant är mycket äldre än dess utbredda missbruk. Det kanske du känner till? :wink:

Å andra sidan - du behöver inte förstå om du inte vill. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-07 11:50

Jag tycker det verkar finnas en viss förenkling i diskussionen att all komprimering ger ett ljud som låter illa och förstör. Och att alla förespråkarna för en viss mängd komprimering skulle vara ointresserade eller inte förstå skillnaden i ljudkvalité som finns eller uppstår genom användandet av vissa verktyg (NS-10, kompressorer etc).

Jag tror inte att det är så att man väljer vektyg för att jävlas med konsumenter.

Jag har inga problem med att lyssna på reklamradio i bilen precis som jag gärna vill lyssna på högsta möjliga dynamik hemma vare sig det är klassiskt eller pop.
Att det inte låter lika dynamisk i bilen tycker jag är perfekt. Jag vill inte lyssna på bara ena halvan av låten i bilen och resten dränks i andra ljud.
Däremot vill jag ha högsta möjliga kvalité kvar så skrälligt och sönderkomprimerat i den bemärkelse att det låter illa vill jag förstås inte ha.
Men vem vill ha det? Den kan ju bara inte finnas en kundgrupp som vill att det skall låta dåligt så jag tycker inte det är ett bra argument mot komprimering för jag tror heller inte att det finns någon leverantör som säger att nu skall vi mixa och mastra denna platta så den låter illa.
Snarare är det väl oskicklighet och låg ambitionsnivå hos producenter att det inte blir bättre? Så är det verkligen teknikerna som man skall "hacka" på? Om dom får andra krav på sig så kommer väl dom att ändra beteende, men varför skall dom skapa något som deras chefer inte frågar efter bara för att en ytterst liten grupp hos kunderna tokförklarar dom. Snarare går man med automatik i någon slags försvarsställning och tokförklarar tyckarna istället och då har man inte uppnått något som vanligt.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-07 11:57

Man får väl ändå säga att det är väldigt bra att det inte är audiofiler som tar alla kreativa beslut när det kommer till inspelning/mixning av musik. Då skulle det låta "Fourplay" eller nåt annat snusk om mycket. Sjlälvklart är inte komprimering alltid av ondo, viss musik ska inte ha massa dynamik.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-07 12:05

Eftersom folk inte har vett nog att skilja på å ena sidan kompression/limitering i masteringledet för att vinna nivå på bekostnad av kvalitet och å andra sidan kompression av enskilda spår för att städa upp efter artisternas i förekommande fall taffliga dynamikkontroll och för att skapa ett "sound" med mer sustain, så förblir denna tramsdebatt helt obegriplig.

Vidare måste man nog inse att det finns artister och producenter som faktiskt är beredda att offra kvbalitet på nivårejsets altare. Alla vill vara starkast, vilket leder till den onda spiral vi sett sedan någon gång runt 1990, då kompressionen i masteringledet flippade ur helt.

Så sent som i lördags fick jag höra kommentaren "oj, vad svag den där skivan är" när en god vän tillika vokalist bytte fråb Sahara Hotnights till en omastrad version Dada Fair - där är en anledning till att artister vill maximera nivån. Lyssning var iövrigt högklassigt. 8)
Senast redigerad av Morello 2007-06-07 12:08, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-07 12:08

IngOehman skrev:Kompressorn är förstörelseverktyget, men för att folk skall förstöra krävs även att de inte vet (läs; hör) vad de gör. Förstörelseverktyget som sådant är mycket äldre än dess utbredda missbruk. Det kanske du känner till?

Det var ju du som inte höll med mig om att den mänskliga faktorn är nummer ett inom alla led när det gäller musik... Men nu är den alltså det ändå?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-07 12:09

Kompressor näms hela tiden i debatten, för mig har kompressorn långsammare attack och längre release-tid till skillnad från limtern som är snabb i dessa avseenden.

Men du har ju rätt Morello.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-07 12:11

Hvis man hadde hatt et råopptak med all dynamikk osv. i behold, så kunne kombattantene gjøre med det som de ville, rain med sin ns10, iö med sin pr 10, og hvis det var noen andre her med sine preferanser, så kunne de stilt opp med sitt, og så legge resultatet ut her som lydfiler, og så kunne vi hatt en avstemning..... :wink:

Absurd tanke kanksje av mange grunner selvsagt, men nå tenkte altså jeg høyt! :twisted:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 12:21

Naqref™ skrev:Så du menar att den försiktiga komprimering som du har argumenterat för här i själva verket beter sig som vilken mp3-encoder som helst och tar bort frekvenser som stör förstärkarens förmåga att leverera spänning?

Tillåt mig tvivla. Går man in och kollar på de vanliga lösningarna som genererar en mjukare klippning så är det snarare så att de adderar sidofrekvenser som gör precis motsatsen till det du nämner.

Många multibandskompressorer har som sagt flytande/dynamisk delning/eq som kan öka utnivån och faktiskt ljudkvaliten ofta utan störande biverkningar en digital multibandskompressor kan dock bete sig lika illa som en mp3 encoder men det är oftast inte önskvärt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-07 13:00

Morello skrev:Eftersom folk inte har vett nog att skilja på å ena sidan kompression/limitering i masteringledet för att vinna nivå på bekostnad av kvalitet och å andra sidan kompression av enskilda spår för att städa upp efter artisternas i förekommande fall taffliga dynamikkontroll och för att skapa ett "sound" med mer sustain, så förblir denna tramsdebatt helt obegriplig.

Vidare måste man nog inse att det finns artister och producenter som faktiskt är beredda att offra kvbalitet på nivårejsets altare. Alla vill vara starkast, vilket leder till den onda spiral vi sett sedan någon gång runt 1990, då kompressionen i masteringledet flippade ur helt.

Så sent som i lördags fick jag höra kommentaren "oj, vad svag den där skivan är" när en god vän tillika vokalist bytte fråb Sahara Hotnights till en omastrad version Dada Fair - där är en anledning till att artister vill maximera nivån. Lyssning var iövrigt högklassigt. 8)

Försökte, men fick veta att jag itne förstod något av inspelningsteknik 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi