yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-07 13:08

I ett avseende så har Linnisterna rätt. Source-first gäller. En bra och dynamisk inspelning låter bra på alla anläggningar. Att musiken komprimeras hårt är ju mest för att den ska låta högst i reklamradion, om jag förstått det rätt.

Att komprimera ner till några få dB´s dynamik gör inte alls att det låter bättre i enkla anläggningar, det är bara nys enligt min enkla åsikt.

Jag körde mycket bil tidigare och gillade kanalen Rockklassiker, men efter 5 minuter så stod jag inte ut längre. Det låter (lät) otroligt distat och hårt. Om det nu med behållning går att lyssna på den relativt okomprimerade P2 i en enkel bilstereo, då går det i alla andra apparater också.

Att man inte lyssnar på Wagner eller Stravinsky i bilen är för mig inget argument att komprimera, varför ska all musik gå att spela överallt? Jag softar inte till en skiva med hård industrirock för att bli vaggad till sömns, det finns det bättre musik till :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-07 13:12

Morello skrev:Så sent som i lördags fick jag höra kommentaren "oj, vad svag den där skivan är" när en god vän tillika vokalist bytte fråb Sahara Hotnights till en omastrad version Dada Fair - där är en anledning till att artister vill maximera nivån. Lyssning var i övrigt högklassigt. 8)

Jo, det där med att använda volymkontrollen verkar vara svårt. Och varför vill "folk" att det ska låta starkt med en gång?

/ B

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 13:17

oops
Senast redigerad av Rain 2007-06-07 15:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-06-07 13:24

RogerGustavsson skrev:Lyssnare som tillkommit på senare år tycks rata fonogram som är dynamiska. Mer än en gång har jag sett recensioner där det har klankats på dålig ljudkvalité när det i själva verket har varit precis tvärtom!

Beklämmande var ordet, sa Bull!

//Michael

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 13:26

MichaelG skrev:
RogerGustavsson skrev:Lyssnare som tillkommit på senare år tycks rata fonogram som är dynamiska. Mer än en gång har jag sett recensioner där det har klankats på dålig ljudkvalité när det i själva verket har varit precis tvärtom!

Exempel?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-07 13:45

På rak arm.... Återutgivningarna av Jan Johanssons skivor. Härliga "live i studion" upptagningar som låter helt ok i mina öron. Någon lär säkert störa sig på bandbruset men det här var förmodligen innan Dolby kom in på scenen. Jo, det ska skruvas upp rejält och det är lika för mina gamla LP som CD. Ska tydligen finnas nya utgåvor på CD men de har jag inte hört. Hoppas att de inte har försämrats....

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-06-07 13:45

Rain skrev:Exempel?

Jag vet inte vilka exempel RogerGustavsson hänvisar till, men själv höll jag för några år sedan till på ett forum där det pratades mycket Cubase, softsynthar, mastering, etc. Där fanns såväl hobbymusiker, som "riktiga" musiker samt en del tekniker och teknikerwannabees.

En åsikt många skribenter på detta forum förfäktade, var att låten bara var halvfärdig innan den mastrats. En del menade också att ett viktigt skäl till mastering var att jämna ut dynamiken, så att låten blev lyssningsbar. Det fanns olika åsikter om detta, men om jag minns rätt såg jag aldrig något jättehet debatt om just denna fråga. (Däremot blev det nästan hatstämnng kring om huruvida softsyntar verkligen kan ersätta "riktiga" syntar i en mix eller inte!)

Själv hade ingen uppfattning i frågan om dynamikbegränsning då, men genom att följa olika diskussioner här på Faktiskt har jag förstått ett av skälen till varför jag tycker bättre om vissa inspelningar än om andra. Det tycks i många fall handla om komprimering som sker efter mixning.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-07 13:50

RogerGustavsson skrev: Hoppas att de inte har försämrats....

Den senare utgåvan är förstörd.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-06-07 13:54

Rain skrev:Exempel?

Ett annat lysande (skrämmande?) exempel jag kom på är en bekant som tycker att musik visserligen låter bra hemma hos mig, men det låter inte riktigt som det skall. Efter en del turer kom vi fram till att det inte var högtalarna eller förstärkeriet som var fel. Det var CD-spelaren. Musiken lät inte alls lika bra via den som via radion. Han lyssnade företrädesvis på reklamradio. Det visade sig att det var pumpeffekten som saknades!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-07 13:55

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 13:57

RogerGustavsson skrev:På rak arm.... Återutgivningarna av Jan Johanssons skivor. Härliga "live i studion" upptagningar som låter helt ok i mina öron.

De lät alltså OK? Men knappast så bra som du antydde. Tyckte själv de inte lät så bra men musiken är så klart fantastisk. De nya utgåvorna låter klart bättre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-07 14:04

Morello skrev:

Synd att man inte hann köpa hela serien... För övrigt kommenterade en bekant vid spelning av just en LP med Jan Johansso: "vad naturligt det låter". Han är inte alls intresserad av ljudåtergivning. Utvecklingen går tydligen åt fel håll när man inte ens når upp till de nivåer som rådde på tidigt 60-tal.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-07 14:09

Morello skrev:

Rain skrev:De nya utgåvorna låter klart bättre.

Jag anar att ni inte är överrens. :twisted:

;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-07 14:14

RogerGustavsson skrev:På rak arm.... Återutgivningarna av Jan Johanssons skivor. Härliga "live i studion" upptagningar som låter helt ok i mina öron. Någon lär säkert störa sig på bandbruset men det här var förmodligen innan Dolby kom in på scenen. Jo, det ska skruvas upp rejält och det är lika för mina gamla LP som CD. Ska tydligen finnas nya utgåvor på CD men de har jag inte hört. Hoppas att de inte har försämrats....
Jag tror dom har använt en Cedar som är brusborttagningsapparat som är väldigt effektiv. Jag tycker dessvärre att det hörs att dom fipplat med "den nya utgåvan". Brus kan va snyggt ibland tycker jag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-07 14:16

Rain skrev:
Många multibandskompressorer har som sagt flytande/dynamisk delning/eq som kan öka utnivån och faktiskt ljudkvaliten ofta utan störande biverkningar en digital multibandskompressor kan dock bete sig lika illa som en mp3 encoder men det är oftast inte önskvärt.

Ok, eftersom jag fortfarande skeptisk till att man med dylika hjälpmedel kan öka maximala utnivån i en anläggning och eftersom du uppenbarligen har arbetat med detta så borde det inte vara något problem för dig att få fram ett exempel på detta som jag själv kan använda att testa i en av mina anläggningar med mikrofonen inkopplad till mitt digitala oscilloskop (där man lätt kan se den momentana peaknivån).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-07 14:22

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:

Synd att man inte hann köpa hela serien... För övrigt kommenterade en bekant vid spelning av just en LP med Jan Johansso: "vad naturligt det låter". Han är inte alls intresserad av ljudåtergivning. Utvecklingen går tydligen åt fel håll när man inte ens når upp till de nivåer som rådde på tidigt 60-tal.

I den genren och med såpass skickliga musiker tycker jag det finns åtskilligt bättre produktioner idag. Ja tycker fonogrammen med Jan J låter ok, men absolut inte mer än så. Bandbredden är begränsad och brusnivån hög.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-07 14:23

Naqref™ skrev:
Rain skrev:
Många multibandskompressorer har som sagt flytande/dynamisk delning/eq som kan öka utnivån och faktiskt ljudkvaliten ofta utan störande biverkningar en digital multibandskompressor kan dock bete sig lika illa som en mp3 encoder men det är oftast inte önskvärt.

Ok, eftersom jag fortfarande skeptisk till att man med dylika hjälpmedel kan öka maximala utnivån i en anläggning och eftersom du uppenbarligen har arbetat med detta så borde det inte vara något problem för dig att få fram ett exempel på detta som jag själv kan använda att testa i en av mina anläggningar med mikrofonen inkopplad till mitt digitala oscilloskop (där man lätt kan se den momentana peaknivån).

Rain syftar antagligen på medelnivån.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-07 14:32

Herregud vad som skrivs i denna tråden 8O

Undrar vilken version Rain föredrar:
Bild

Bild

Skulle gissa den första, för av någon anledning är dålig dyanmik bättre. Sedan är jagf ytterst tveksam om personen jobbar inom branschen. Då skulle det vara skrämmande.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-07 14:35

Morello skrev:Rain syftar antagligen på medelnivån.

Ehhhh, du har inte läst hans inlägg eller? Där framhärdar han att det är maxnivån och inte medelnivån han avser.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 14:37

subjektivisten skrev:Herregud vad som skrivs i denna tråden 8O

Skulle gissa den första, för av någon anledning är dålig dyanmik bättre.

Men fatta, kompression behöver inte betyda dålig dynamik...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-07 14:50

Rain, nej är det någon som ska fatta är det du. Du har skrivit massa fel och när en persaon som jag, som lekman, kan se hur fel du har och du påstår du jobbar i branschen, så blir jag mörkrädd.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2007-06-07 14:54

Jag vill bara vara säker på att ni pratar om samma sak.

Rain, Hur definierar du dynamik?
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 14:55

Naqref™ skrev:
Morello skrev:Rain syftar antagligen på medelnivån.

Ehhhh, du har inte läst hans inlägg eller? Där framhärdar han att det är maxnivån och inte medelnivån han avser.

Den njutbara maxnivån märk väl. Men som sagt även den absoluta maxnivån när man filtrerar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-07 14:57

Rain skrev:Men fatta, kompression behöver inte betyda dålig dynamik...

Nu tror jag det är många som inte är med riktigt. Kan du förklara hur det komma sig att komprimering inte innebär "dålig" dynamik? Menar du att man går från alldeles för stor dynamik till hanterlig dynamik, eller vad?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 14:58

subjektivisten skrev:Rain, nej är det någon som ska fatta är det du. Du har skrivit massa fel och när en persaon som jag, som lekman, kan se hur fel du har och du påstår du jobbar i branschen, så blir jag mörkrädd.

Bara för att jag framhäver fördelar med komprimering och filtrering så har jag ju inte fel. ledsen om din världsbild har rubbats.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-07 14:59

Bill50x skrev:
Morello skrev:Så sent som i lördags fick jag höra kommentaren "oj, vad svag den där skivan är" när en god vän tillika vokalist bytte fråb Sahara Hotnights till en omastrad version Dada Fair - där är en anledning till att artister vill maximera nivån. Lyssning var i övrigt högklassigt. 8)

Jo, det där med att använda volymkontrollen verkar vara svårt. Och varför vill "folk" att det ska låta starkt med en gång?

/ B

Verkar vara populärt att göra en spellista i MP3-pinnen, plugga in i stereon och sedan skall nivån vara "lagom" utan att man rör något. :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 15:02

subjektivisten skrev:Rain, nej är det någon som ska fatta är det du. Du har skrivit massa fel och när en persaon som jag, som lekman, kan se hur fel du har och du påstår du jobbar i branschen, så blir jag mörkrädd.

Bara för att jag framhäver fördelar med komprimering och filtrering så har jag ju inte fel. ledsen om din världsbild har rubbats.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-07 15:02

Rain skrev:Den njutbara maxnivån märk väl.

Och hur mäter man denna subjektiva nivå då (eftersom du drar in 'njutbara' i denna tekniska debatt där du tidigare har pratat om överstyrning)?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 15:07

Naqref™ skrev:
Rain skrev:Den njutbara maxnivån märk väl.

Och hur mäter man denna subjektiva nivå då (eftersom du drar in 'njutbara' i denna tekniska debatt där du tidigare har pratat om överstyrning)?

Njutbart är det fram tills det låter illa, alltså riktigt illa klippning och dylikt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-07 15:07

Rain skrev:Den njutbara maxnivån märk väl. Men som sagt även den absoluta maxnivån när man filtrerar.

Flum och totalt felaktigt. Har jämfört massa olika utgåvor och en sak är GLASKLAR:
*Med större dynamik så är det både mer njutbart vid högre volymer och man kan spela högre än med samma musik som man pressat ihop dynamiken.
Senast redigerad av subjektivisten 2007-06-07 15:10, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi