Bygga centreringsmaskin för vinyl?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 21:02

nolimitsoya skrev:Du tänker stå och göra 133.3* korrektioner per minut, med precision på tiondels millimetrar, manuellt, och på två axlar simultant? Lycka till. :twisted:

*33.3 RPM, två toppar per varv, både uppåt, nedåt, höger och vänster.

Vart är det svåra? Tittar på armen och skruvar på ena. Blir det sämre så skruvar jag tillbaka och kör på nästa.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-06-06 21:09

subjektivisten skrev:Förstår fortfarande inte vad skillnaden mellan flytta skivan 3 mm till höger eller flytta tallriken 3 mm till höger. :?

Gör experimentet jag föreslog, lägg en skiva ocentrerat sen försöker du flytta tallriken (skivspelaren) så skivan inte svänger fram och tillbaka när du snurrar tallriken...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-06-06 21:11

fler kockar destå...

men anledningen till att du måste flytta skivan på talriken och inte hela talriken är för att spåren är fel i förhållande till hålet i skivan. dom är ju inte fel i förhållande till armen.
att spåren "svajar" beror ju på att hålet inte är centrerat vilket får spåren att göra en oval "bana" i förhållande till centrum.
mitt tips är att du tar bort centrumtappen, införskaffar sån fiberduk som har hög friktion. friktionsduk tror jag det heter.
enklaste sättet att kunna flytta runt skivan så du kan hitta rätt position.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-06 21:55

Det börjar nu bli lite tjatigt...

Det borde vara helt klart att tallriken inte ska flyttas - det är skivan som ska flyttas i förhållande till tallrikens rotationscentrum. Flyttar man tallriken (med skivan) följer ju dess centrum med.

Detta har flera försökt förklara... Nu är det upp till subjektivisten att förstå.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-06-07 10:22

Subjektivisten behagar skämta, tror jag!

"För ett trollfritt Faktiskt" :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-07 16:52

RogerGustavsson skrev:Det börjar nu bli lite tjatigt...

Det borde vara helt klart att tallriken inte ska flyttas - det är skivan som ska flyttas i förhållande till tallrikens rotationscentrum. Flyttar man tallriken (med skivan) följer ju dess centrum med.

Detta har flera försökt förklara... Nu är det upp till subjektivisten att förstå.

Ja, OM TALLRIKEN OCH ARMEN ÄR FIXERADE VID VARANDRA.
Men som jag sagt 100 gånger innan så är dom ICKE det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-07 17:06

subjektivisten skrev:Ja, OM TALLRIKEN OCH ARMEN ÄR FIXERADE VID VARANDRA.

Sicken tur att armen inte är fixerad vid tallriken. Hade varit svårt att spela skivor då. ;)

Nej men allvarligt. Gör gärna ett enkelt test med en fejkarm (eller om du har en över) av en blompinne exempelvis och en gravt ocentrerad skiva (det är bra att överdriva rejält här). Hur du än flyttar armfästet i förhållande till tallrikscentrum så kommer du inte åt problemet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-07 17:09

Jag tror Subjektivisten fastnat i en tanke.

Om skivan är ocentrerad spelar det ju ingen roll hur mycket du justerar tallriken. Ocentreringen följer ju med till Venedig om din plint klarar det spannet. Om din justeringsplint å andra sidan sitter PÅ tallriken UNDER skivan och inte tallriken på plinten så fungerar det ju...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-07 17:31

subjektivisten skrev:
RogerGustavsson skrev:Det börjar nu bli lite tjatigt...

Ja, OM TALLRIKEN OCH ARMEN ÄR FIXERADE VID VARANDRA.

Det är skivans placering på tallriken du ska ändra på - inget annat! Så enkelt är det...

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2007-06-07 21:41

subjektivisten skrev:Förstår fortfarande inte vad skillnaden mellan flytta skivan 3 mm till höger eller flytta tallriken 3 mm till höger. :?

Bild

När du har talriken att rotera så flyttas skivans rotationscentrum runt talrikens centrum.
Jag förutsatte att du ämnade ha borren centrerad över talriken så att du när du jazzat runt skivan kunde borra. Om du flyttar på skivtallriken och låter skivan ligga kvar ocentrerat kommer den fortfarande att vara ocentrerad och borrningen kommer bara att förvärra det ocentrerade.
när du har borren centrerad över talrikens rotationscentrum flyttar du istället skivan precis som tänkt tills dess att armen inte juckar fram och tillbaks längre. Tar bort tonarmen från skivan, borrar ditt nya hål och vips en centrerad skiva.

Jag försökte att illustrera det lite med en snabb cadritning ovan.
iso-vyn visar de bägge grejjerna där du har ett känt rotationcentrum på talriken och skall sammanfoga det med skivans.
Talrik relativt arm är den beskrivningen som Subjektivisten hittills hållit för användbar men enligt att du aldrig kommer få till centreringen då du måste ratta talrikens placering i realtid faller själva tanken.

När du flyttar runt skivan på talriken och hittar minsta avvikelsen har du även hittat vart hålet skall vara, borra och var glad.

Är alla överens nu?
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Föregående

Återgå till Teknikforum