Introduktion till Elektroakustik och Psykoakustik

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Introduktion till Elektroakustik och Psykoakustik

Inläggav luminous » 2004-04-28 21:42

Idag har jag nöjet att presentera mitt lilla projektarbete som jag har bankat samman (3:e året på gymnasiet), med samma titel som rubriken på den här tråden.

Det är meningen att det ska vara lite almänt orienterande så att man lättare kan förstå sig på högtalare och de termer som förekommer lite bättre, huruvida du som läser detta kan lära sig något av det får du själv ta reda på. :)

Det blev lite längre än det var avsett från början, fastän jag inte skrev om alls lika mycket som jag hade planerat.
Jag måste utbringa ett tack till alla på forumet som har bidragit med kunskap till arbetet utan att veta om det. 8)

Alla som läser något av det är varmt välkomna att komma med all sorts kritik!

http://www.dentalteknik.se/pa04.pdf

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-28 22:19

Snyggt!
Borde bli full pott på det arbetet! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-28 22:46

Det där var inte direkt snutet ur näsan, eller hur? Kanonbra. Är du säker på att du går i gymnasiet? Hoppas du söker till KTH till hösten isf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-28 22:52

Såna här artiklar borde läggas upp nånstans på forumet (om författaren vill alltså).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-28 23:03

Arbetet kan inte rendera något annat än maximalt betyg :lol: Något gymnasiearbete av liknande dignitet har jag aldrig sett 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

niclas

Inläggav niclas » 2004-04-29 00:15

Mycket mycket bra! :D

Har verkligen inget att anmärka på men får tyvärr svår ångest inför mitt projektarbete om två år... 8O :D

Du kan vänta dig ett riktigt fint betyg på arbetet iaf. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-29 11:41

niclas skrev:Du kan vänta dig ett riktigt fint betyg på arbetet iaf. :)

Om inte annat så hoppas jag att de goda omdömen som ges här om det kan användas som argument! :wink:

Jag har inte läst igenom det jättenoga men det verkar vara mycket bra och framförallt så är det verkligen rimligt avvägt när det gäller vad som tas med och avsaknaden av nonsen är befriande! :)

Mycket bra!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-04-29 12:00

Har det möjligen försvunnit en textsnutt på sidan 12, under bilden? :?

Annars så skäms man för sitt eget fulprojektarbete när man ser det här! :D
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-29 12:17

luminous - mycket trevligt och bra sammanfattat. Skulle man kanske få lov att ta en kopia på det?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-04-29 17:27

luminous,

Perfekt! Speciellt roligt är att du tycks ha förstått det du skriver om och inte bara slängt ihop en massa externt material. Det vore direkt löjligt att gnälla om ett fåtal närmast försumbara oklarheter i ett arbete som utan överdrift enkelt överträffar den kunskap som många professionella högtalarkonstruktörer besitter. Och detta på gymnasienivå till råga på allt. Mitt betyg är 10 av 10!!!

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-04-29 17:36

:oops: Hehe, det var trevlig kritik. :D

Det där var inte direkt snutet ur näsan, eller hur? Kanonbra. Är du säker på att du går i gymnasiet? Hoppas du söker till KTH till hösten isf.

KTH har ju en relativt trevlig ärkerival som ligger här i götet annars :twisted: Nu har ju farbror staten i och för sig redan hittat på vad jag ska sysselsätta mig med i höst. :)

Har det möjligen försvunnit en textsnutt på sidan 12, under bilden?

Hoppsan, det hade det visst. Tackar :)

Angående kopiering så bryr jag mig inte var arbetet tar vägern (möjligen kanske upphovsmännen till de copyright skyddade bilderna gör det :twisted: ), bara det sprids i sin helhet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-29 18:47

luminous skrev: KTH har ju en relativt trevlig ärkerival som ligger här i götet annars :twisted: Nu har ju farbror staten i och för sig redan hittat på vad jag ska sysselsätta mig med i höst. :)

Jaså, finns det tekniska skolor i Göteborg också, det visste jag inte. ;) Det är i alla fall säkert mycket trevligare hos oss. ;)

"Har staten hittat på", det låter som du ska in i finkan eller nåt. Lumpen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-04-29 20:33

Japp, jag ska sitta häktad 7,5 månader nere i Halmstad. Alla fångar får gratis terroristutbildning. (dvs lumpen :wink: )

Även Chalmers har en kurs i elektroakustik... Hur bra den är vet jag inte...
Handledaren till mitt projektarbete har förövrigt blivit mycket sugen på att beställa kurskompendiet till elektroakustikkursen på KTH. 8) Jag själv har tänkt införskaffa den, men utan lite matematikkunskaper på högskolenivå så kanske den är helt oanvändbar för mig?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-29 22:24

Luminous:
Lycka till med pangandet. ELAK-kompendiet innehåller förstås en hel del matte, men också annat som man klarar utan matte. Jag citerar Johans förord i boken:

"
Detta kompendium tillsammans med material för övningar och laborationer utgör Din kurslitteratur i elektroakustik för E och F i fjärde årskursen vid KTH. Meningen är att komplettera amatörlitteraturen med en teoretisk grund. Det är alltså ingen barnbok, jag bygger också på att Du redan någorlunda behärskar ellärans matematiska apparat för komplexräkning och elementär kretsteori. Det är ändå inte mer än en introduktion.
"

Jag använder den själv som uppslagsbok flera gånger i veckan.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-05-04 08:48

Mycket fint arbete!

Tar mig en kopia illa kvickt :D

Angående ELAK-kompendiet så förstår du säkert det mesta av matematikdelen också.
Komplex matematik sysslar man ju med på gymnasiet, Fourier-transformer verkar du ju läst lite om (i och med att du tar upp dem i ditt arbete). Sen vet jag inte hur det är med vektor, matris och planberäkningar?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-05-05 22:19

Angående ELAK-kompendiet så förstår du säkert det mesta av matematikdelen också.
Komplex matematik sysslar man ju med på gymnasiet, Fourier-transformer verkar du ju läst lite om (i och med att du tar upp dem i ditt arbete). Sen vet jag inte hur det är med vektor, matris och planberäkningar?

Jo jag får väl se... känns som att vi bara lär oss att fippla runt med lite komplexa tal utan att räkna på några fysikaliska tillämpningar. 8) Vektor, matris och planberäkningar blir nog ett litet problem också... Men va tusan det går säkert att lära sig en hel del ändå. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-05 22:36

[quote="luminous

Jo jag får väl se... känns som att vi bara lär oss att fippla runt med lite komplexa tal utan att räkna på några fysikaliska tillämpningar. 8) Vektor, matris och planberäkningar blir nog ett litet problem också... Men va tusan det går säkert att lära sig en hel del ändå. :)[/quote]

Vektorer är det väl några i boken, men det är knappast centralt. Matriser knappast alls, och plan, nja. Men komplexa tal och jw-metoden, det är grejer det! Vet alla hur den funkar? :wink:

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-02 12:28

Nu väcker jag denna snart 4 år gamla tråden till liv 8) Är det någon som har kvar arbetet som luminous gjorde?

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-03-02 13:06

Vad blev det av luminous efter "terroristutbildningen"? Ingenjör? Annat?

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2008-03-02 15:14

Jag skulle också gärna läsa detta arbete. Blev jätteglad för jag trodde Isidor var här (ända tills jag såg hur gammal tråden var :oops: ). Någon som vet om han är aktiv någonstans. Han hade mycket bra kunskap och förmågan att förklara på bra sätt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-02 16:43

Basso skrev:Jag skulle också gärna läsa detta arbete. Blev jätteglad för jag trodde Isidor var här (ända tills jag såg hur gammal tråden var :oops: ). Någon som vet om han är aktiv någonstans. Han hade mycket bra kunskap och förmågan att förklara på bra sätt.

Visst var det så!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-02 17:10

Merkurius skrev:Nu väcker jag denna snart 4 år gamla tråden till liv 8) Är det någon som har kvar arbetet som luminous gjorde?

luminous skrev ju på forumet för bara ett par dagar sedan. Prova ett PM, och lägg gärna upp en fungerande länk i tråden till arbetet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2008-03-02 22:53

Det var ju kul att det fortfarande finns intresse för detta arbetet, lägger upp det på nytt. :)

Bortse från att sammanfattning/slutsats inte är skrivna som sig bör för en teknisk rapport ;)

Pluggar elektro på chalmers, nästa år på masterprogrammet Sound and Vibrations, och under tiden smider jag planer på nya högtalarprojekt. 8)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-03 00:05

Möjligen kan man anmärka på frånvaron av referenser och en ordentlig källförteckning. Det är i alla fall ett massivt arbete. Jag ska försöka utnyttja det till att för att få en överblick av elektroakustik.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-03 15:39

luminous skrev:Det var ju kul att det fortfarande finns intresse för detta arbetet, lägger upp det på nytt. :)

Bortse från att sammanfattning/slutsats inte är skrivna som sig bör för en teknisk rapport ;)

Pluggar elektro på chalmers, nästa år på masterprogrammet Sound and Vibrations, och under tiden smider jag planer på nya högtalarprojekt. 8)

Vi tackar för detta :)

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2008-03-03 20:24

Riktigt bra arbete skrivit på ett mycket pedagogiskt sätt.

Bild 1.7 med fyrkantvågen gjorde mig först lite fundersam pga de jämna övertonerna, men sedan kom jag på att fyrkantvågen inte är helt symmetrisk.

Återgå till Teknikforum