Guldplätering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RichardJ

Guldplätering

Inläggav RichardJ » 2007-06-06 21:10

Är lite oense med en kamrat angående guldplätering på kablar. Han anser att guldplätering på kontaktdonet är meningslöst hokuspokus och jag menar att det ger bättre ledningsförmåga. Vem har rätt? Och i så fall varför?
Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-06-06 21:17

Tja, borde inte guldplätteringen fungera som en oerhört liten, men i alla fall, resistans? Guld leder sämre än koppar.
Back in black!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-06 21:19

Rookie skrev:Tja, borde inte guldplätteringen fungera som en oerhört liten, men i alla fall, resistans? Guld leder sämre än koppar.

Å andra sidan oxiderar inte guld vilket borde bättre bibehålla de egenskaper som finns från början.

Å tredje sidan brukar olika metaller mot varandra kunna skapa krypströmmar eller åtminstone "metallvandring" och ställa till andra bekymmer.

Fast det är rätt snyggt....

/ B

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-06-06 21:21

Uppskattar svar. Fler tankar?

Skrev och tipsade om en kabel med guldpläterade kontakter och skrev att den skapade bättre kontakt mellan kontaktdonen samt hade i åtanke att de inte oxiderar men fick en riktigt jobbig översittare på halsen och blev rätt grinig på hans taskiga attityd. Nedan följer ett utdrag:

Jag:
"Googlade lite och de ser ordentliga ut. Guldpläterade och rejäla ledare. Ser okej ut. Fanns en del kommentarer på en kinesisk sida och alla omdömen var bra (ja, jag kan kinesiska). Du gör nog inte bort dig om du köper en kabel från den tillverkaren."

Han:
"... har ingen som helst betydelse."

Jag:
"Det är inte bara ocharmigt när folk försöker leka översittare med korta och innehållslösa kommentarer, det är riktigt otrevligt också.
En guldpläterad kabel har en bättre ledningsförmåga mellan kontaktdonen, det är inget hokuspokus (som t ex hysterin med högtalar- och signal-kablar inom hifi-världen) utan enkel fysik."

Han:
"Det är total hokuspokus - den eventuella skillnaden har ingen som helst betydelse för signalen. Om något är det dåligt att ha flera metaller med olika ledningsförmåga än man annars skulle haft.

Jag föreslår att du postar lite mindre om ett ämne du tydligen inte kan så mycket om - så slipper du otrevliga översittarsvar."

Jag:
"Du behöver inte vara otrevlig. Tycker du att jag har fel så förklarar du för mig varför du tycker att jag har fel och vad du tycker om det istället. Att bara rata och såga vad någon annan skriver är bara så tragiskt infantilt att man inte vet om man vill ge dig en snyting eller krama dig och förklara att ömhet och respekt gör livet drägligare att ta sig igenom."

Ja, jag är emo men det får man vara ett par gånger om året. Rätta mig gärna nu om jag skrev något fel där uppe i smeten. Att bli rättad är bra, då lär man sig något nytt men att stå ut med såna där jobbiga typer tar bara på krafterna.
Senast redigerad av RichardJ 2007-06-06 21:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Re: Guldplätering

Inläggav norman » 2007-06-06 21:32

RichardJ skrev:Han anser att guldplätering på kontaktdonet är meningslöst hokuspokus och jag menar att det ger bättre ledningsförmåga.

Ett sätt att få en uppfattning om en viss teknik inom hifi kan vara hokuspokus eller inte är att kolla om andra, seriösa, branscher använder samma teknik. Guldplätering av kontakter används på rätt många ställen och är ingen bluff, guld oxiderar inte i luft och är därför en bra yta som ger bra kontakt.

Fast jag har iof aldrig haft några problem med dålig kontakt på ej guldpläterade kontakter på mina prylar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-06 21:39

Har man guld bara på ena kontaktytan kommer den icke-guldbelagda att oxidera snabbare ä eljest. Så ha guldkontakter på såväl kabel som terminal/kontakt. Om den ena är utan guld, kör utan på båda.

Jag har dock svårt att tänka mig att det skulle vara något större problem med oxider i hemmiljö, så det är nog inte så noga, egentligen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-06-06 21:49

Bill50x skrev:
Rookie skrev:Tja, borde inte guldplätteringen fungera som en oerhört liten, men i alla fall, resistans? Guld leder sämre än koppar.

Å andra sidan oxiderar inte guld vilket borde bättre bibehålla de egenskaper som finns från början.

Å tredje sidan brukar olika metaller mot varandra kunna skapa krypströmmar eller åtminstone "metallvandring" och ställa till andra bekymmer.

/ B

Han säger nu att det du skriver om krypström är rena fantasierna. Kommentar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-06 21:59

Det kan bli galvaniska krypströmmar mellan två olika metaller. Fenomenet kan observeras även mellan aluminium och stål på bilar. Någon form av "elektrolyt" kanske behövs? Möjligen räcker det med en förhöjd fukthalt?

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-06-06 22:16

RogerGustavsson skrev:Det kan bli galvaniska krypströmmar mellan två olika metaller. Fenomenet kan observeras även mellan aluminium och stål på bilar. Någon form av "elektrolyt" kanske behövs? Möjligen räcker det med en förhöjd fukthalt?

Galvanisk? :?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-06 22:34

RichardJ skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Han säger nu att det du skriver om krypström är rena fantasierna. Kommentar?

Nej. Jag skriver bara om vad jag läst. Har inte testat själv och kan inte verifiera saken. Jag aldrig haft problem med kontaktytor i guld, men oftast inte heller med andra metaller. Får man oxid på en kontakt räcker det oftast med att dra ur/in och vrida runt kontakten några gånger så är allt OK igen.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-06 22:37

RichardJ skrev:
RogerGustavsson skrev:Det kan bli galvaniska krypströmmar mellan två olika metaller. Fenomenet kan observeras även mellan aluminium och stål på bilar. Någon form av "elektrolyt" kanske behövs? Möjligen räcker det med en förhöjd fukthalt?

Galvanisk? :?

Hittat på nätet:
"Galvanisk korrosion kan inträffa när två metaller med olika egenskaper är i kontakt med varandra i en elektriskt mer eller mindre ledande omgivning, där elektrolyten vanligen utgörs av vatten (fuktig luft). En elektrisk ström uppstår mellan anod och katod, sk. "batterieffekt" och det får anoden att korrodera. Graden av korrosion ökar med det galvaniska avståndet mellan metallerna."

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-06 23:53

Innan du ställde frågan här, gjorde du den minsta ansträgningen för att hitta avaret via sökfunktionen, eller orkade du inte det?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-07 00:41

Kaffekoppen !

Somnat på fel sida igen ? :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-06-07 09:58

RichardJ skrev:[...]men fick en riktigt jobbig översittare på halsen och blev rätt grinig på hans taskiga attityd.

Jag förstår att du blir grinig på hans attityd! Oavsett om han anser att du är ute och cyklar eller inte i sakfrågan, så finns det ingen anledning för honom att vara oförskämd.

Det finns oerhört många "sanningar" som florerar vad gäller hifi och ljudåtergivning. Av dessa är det dessvärre endast några få som är sanna (på riktigt). Och många (även jag ibland :oops: ) ser sig kallade att presentera dessa olika "sanningar" för undrande kamrater.

Men...

De flesta av de personer som bidrar till att sprida dessa "sanningar" gör detta i bästa välvilja för att vara snälla och behjälpliga. Jag är tacksam för de tillfällen jag blivit "tillrättavisad" när jag fullständigt varit ute och cyklat. Då har jag kunnat lära mig något. Jag uppskattar däremot när detta sker i en vänlig och kamratlig ton. En oförskämd attityd tenderar snarare att stänga sinnena än att öppna dem.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-07 10:02

Kaffekoppen skrev:Innan du ställde frågan här, gjorde du den minsta ansträgningen för att hitta avaret via sökfunktionen, eller orkade du inte det?

Vad elak du blivit. Känner inte igen dig. :(
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-06-07 10:09

Förstår inte vad i hans svar som var så otrevligt. Han skrev ju bara:
"... har ingen som helst betydelse."

Kort svar, men man är väl inte tvungen att skriva en uppsats i ämnet varje gång man svarar/kommenterar en fråga? Verkar som du är lite känslig bara Rickard. Jag tror inte heller på några hörbara skillnader, men har inte blindtestat. 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-06-07 13:32

Att ädla metaller inte gärna oxiderar är väl okontroversiellt. Lika okontroversiellt borde det vara att oädla metaller kan oxidera (eller sulfidera) och att oxiderna(sulfiderna) ofta inte är särskilt bra ledare. Vidare kan det uppstå korrosion eller oxidation när en "mer ädel" metall kopplas mot en annan "mindre ädel" metall. Därför är det av tveksam nytta att koppla en guldkontakt till en annan kontakt som inte är guld. MEN:

Om detta spelar någon roll för ljudet är en empirisk fråga, dvs. man måste prova och se. Om man inte vill prova utan vara på den säkra sidan använder man kontakter som är plätterade med någon käck ädel metall, förslagsvis guld, eller så ser man till att koppla kontakterna i och ut med jämna mellanrum så att eventuella oxider skrapas bort rent mekaniskt. Alltså, man kan tvista om effekterna på ljudet men att säga att oädla material inte oxiderar (eller sulfiderar) och att oxider försämrar ledningsförmågan är ju inte särskilt fruktbart.

Just my two cents.

/D

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-06-07 19:47

För den som vill plätera sina kontakter själv.

På 60-talet så användes följande medtod vid forskningsinstitutet för atomfysik, numera Manne Siegbahn lab. I en glasbehållare fylld med blåsyra så nedsänktes objektet samt en bit bladguld. Objektet och bladguldet anslöts till en likströmskälla, det var väl ca 15 volt eller så mellan polerna. Allt skedde i ett dragskåp. Efter en 10-20 minuter så var kretskortskontakterna guldplätterade, likaså min dörrnyckel.

Metoden var visst inte helt ofarlig, det nämndes något cyanidgas varför hela processen skedde i ett dragskåp.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-07 19:57

Utvecklingen gick väl framåt så sakta då.

På 70-talet hade vi en liten pläteringsutrustning på labbänken där man kunde lägga på nästan valfri metall. Guld var vanlig, vi hade den till att lägga guld på slitna kretskortskontakter.

Nycklar och mynt slank med ibland, jag gjorde några guldpläterade femkronor, riktigt snygga faktiskt.

Hela utrustningen bestod av en likströmskälla plus ett handverktyg a la lödkolv. På den satte man en ledande "tops" som doppades i en flaska med önskad metalllösning, och sedan gnuggades mot ytan som skulle pläteras.

Först tog man en rengöringsvätska av något slag och gnuggade med. Det var inte några giftighetsinstruktioner vad jag kommer ihåg, eller om det är just därför jag inte kommer ihåg ... :)

Allt köptes av nån firma i Huddinge, jag har sett att det finns liknande utrustningar att köpa idag. Guldvätskan var otroligt dyr kommer jag ihåg.

Den här utrustningen, samt en liten ultraljudstvätt, har jag saknat många gånger sedan jag slutade där.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-07 22:01

just guldpläteringens vara eller icke vara har har förvandlat många av mina bästa vänner till svurna fiender

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-08 00:29

Lustigt att sånt kan hända..

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-08 08:34

Guld och kärlek har de mest underliga effekter på folk.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till Generellt om hifi