Effektförstärkarfrekvensgång v.s. impedans

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Effektförstärkarfrekvensgång v.s. impedans

Inläggav Michael » 2007-06-07 18:15

High Fidelity testade en integrerad förstärkare där frekvensgången var beroende av lastens/högtalarens impedans. Detta fenomen har inte jag tänkt på förut. Nu när jag gjort det, så har det dykt upp lite frågeställningar i huvudet. Först så kanske jag skall försöka mig på att beskriva mät resultaten. För den som vill se det uttryckt med hjälp av kurvor får leta fram HF nr 4 2007, sid 31.

Vid 4ohm så är frekvensgången rätt så rak. I 2ohm så börjar den sjunka vid några kHz och har sjunkit mer än 4dB vid 20kHz. I 8ohm så börjar den stiga innan 10kHz och stigit nästan 2dB vid 20kHz.
2ohm: -4dB vid 20kHz, -8dB vid 50kHz
4ohm: -1dB vid 30kHz, -4dB vid 70kHz
8ohm: +2dB vid 22kHz, +3dB vid 30kHz

Jag kollade några äldre nummer av HF, men hittade inte denna typ av mätning. Så det verkar inte som HF brukar mäta detta.

1) Hur vanligt är det med förstärkare som har detta fenomen?

2) Är det någon viss typ av förstärkar koppling som kan ge detta fenomen (t.ex. bipolär, mosfet, klass A, A/B, D, osv)?
Den aktuella förstärkaren är av PWM typ (Onkyo VL Digital). Det var först nu när jag skriver detta som jag uppmärksammade detta. Har tills nu enbart tänkt på analoga (A/B) förstärkare i huvudet när jag funderat.

3) Finns det förstärkare av traditionell analog typ (A/B) som har liknande fenomen?

4) Kan detta fenomen förekomma på lågnivå utgångar, t.ex. förförstärkare eller CD-spelare?

//Michael

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Effektförstärkarfrekvensgång v.s. impedans

Inläggav Naqref » 2007-06-07 18:28

Mich skrev:Den aktuella förstärkaren är av PWM typ (Onkyo VL Digital). Det var först nu när jag skriver detta som jag uppmärksammade detta. Har tills nu enbart tänkt på analoga (A/B) förstärkare i huvudet när jag funderat.

Inte vånande att det rörde sig om en klass-d-förstärkare. De brukar bete sig sådär när de inte är återkopplade från en punkt efter utgångsfiltret.

Hämtat från den i mitt tycke mest seriösa Europeiska hifitidningen som jag har hittat - Suono. Dock så är jag inte helt säker eftersom min Italienska inte är så bra. Kolla mätningarna på sid 11-12.
http://www.hypex.nl/docs/classeD_393_lores.pdf

Resp sid 4 och 6.
http://www.hypex.nl/docs/classeD_394_lores.pdf
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-06-07 22:24

Ja titta där, dom har mätt samma stärkare (Onkyo A-9755). Dom mätte t.o.m. lite större bulle. Dom mätte även vid 16ohm; >+10dB vid 50kHz.

Vissa klass-D förstärkare borde man nog inte ansluta till källor som kan ge signal vid höga frekvenser (typ 50kHz), som exempelvis SACD och DVD-Audio spelare. Är det inte risk för klippning och onödigt mycket effekt till stackars diskant elementet. Många högtalare har en stigande impedans kurva mot höga frekvenser.

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-07 23:03

Det där är ju intressant; det är ju vanligt att högtalarens impedans stiger och är icke-resistiv mot högre frekvenser, och då blir det ju en lastberoende påverkan på tonkurvan.

Om man simulerar med ett vanligt diskantelement och antar ett 2:a ordningens passivt lågpassfilter vid 50 kHz så blir skillnaden i tonkurva med och utan konjugatlänk sån här:

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-08 08:17

Mich:
Har inte heller tänkt på det innan, men det är först med senare tids tester av PWM och andra switchande förstärkare som denna typ av mätningar dykt upp.
Säkert just p.g.a. att det är en påvisbar och viktig funktion av hur utgångsfiltret påverkar frekvensgången i ett område som defenitivt påverkar hur vi uppfattar ljudet.

Ice-power gör det även i sina datablad. http://www.icepower.bang-olufsen.com/graphics/powerhouse/Library/documentation/ICEpower500A_Productsheet_v2-1.pdf

Men egentligen är väl detta ett fenomen som finns för alla förstärkare, även om det generellt sett inte har någon betydelse för analoga förstärkare.
Fast den här typen av mätningar kunde vara intressanta för dom förstärkare som inte har så låg utgångsimpedans, t.ex. svagare rörförstärkare, single-end rörförstärkare och OTL t.ex.

Själv är jag en inbiten Audio Research fan och då dom ofta siktar på en dämpfaktor på 10-20 ggr för sina rör konstruktioner så är utgångsimpedansen en faktor att ta hänsyn till.
T.ex. så fungerade inte kombinationen Infinity Renaicansse 90 (som har låg och vilt varierande impedans) och mina ARC VT-150SE.
Lät bedrövligt. I stort sett sopade min Rotel RB-970 mattan med ARC stegen just p.g.a. sin lägre utgångsimpedans och bättre förmåga att lämna ström till just dessa högtalare.
På andra högtalare så får Rotel steget monumentalt med stryk av ARC stegen...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-06-08 15:50

Existerar det att förstärkare är impedanskänsliga i basområdet? Tänkte på att okompenserade baselement kan ha uppåt 100 Ohm vid resonansen.

Jag försöker alltid hålla impedansen fri från plötsliga toppar, verkar logiskt. Man vill ju att högtalaren ska fungera som man tänkt på alla förstärkare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-08 18:33

Nwalmaer skrev:Existerar det att förstärkare är impedanskänsliga i basområdet? Tänkte på att okompenserade baselement kan ha uppåt 100 Ohm vid resonansen.

Oemotkopplade SE-rörstärkare brukar ha problem där nere.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Teknikforum