Moderator: Redaktörer
Hedlund skrev:Nu har jag haft tre olika PWM förstärkare hemma på visit och minst två av dom skulle "revolutionera" ljudet och vara bland det bästa som finns enligt tester och reklamen.
Dessa var PS Audio HCA-2 och BelCanto Evo 200.2
Den tredje är Audio Research 150.2
Även ett hemmabyggt Ice-power steg har varit här, med liknande resultat som dom andra, men eftersom det är ett hemmabygge så vill jag inte påstå att dess ljudkaraktär beror på tekniken i sig.
Generellt sett låter alla väldigt platt och två dimensionellt.
Finns inget djup i ljudbilden och allt är placerat mellan högtalarna.
Alla tre har liknande ljudkaraktär.
Finns det fler som har gjort samma erfarenhet av PWM förstärkare ?
Är detta platta ljud något som drabbar alla PWM förstärkare p.g.a. tekniken i sig ?
Kan "karaktären" komma från den bärvåg som komparatorn i PWM förstärkaren hela tiden jämför med ???
Vad tror ni ?
Moment-23 skrev:Du kan läsa mer om deras teknik och produkter på www.nuforce.com.
Richard skrev:Detta skall inte sammanblandas med analoga switchförstärkare, där signalen måste omformas till den digitala domänen. Sonys s-master är, så vitt jag kan förstå ,befriad från konvertering till den analoga sfären, ända till slutdelen på slutsteget.
Naqref™ skrev:Fast till den analoga domänen måste det ju omvandlas till i vilket fall (före effekttransistorerna).
Hedlund skrev:Det beror nog på om man anser att PWM är en analog eller digital signal.
Naqref™ skrev:Richard skrev:Detta skall inte sammanblandas med analoga switchförstärkare, där signalen måste omformas till den digitala domänen. Sonys s-master är, så vitt jag kan förstå ,befriad från konvertering till den analoga sfären, ända till slutdelen på slutsteget.
Kan du nämna någon analog klass-d-förstärkare där man måste omvandla till den digitala domänen innan man gör om det till analog igen?
Ang. Sonys digitala förstärkare så fick jag nys om en teknisk och ljudmässig bedömning av dem av någon som definitivt har kompetensen och det var inte upplyftande att höra. Disten i diskanten gick upp till lätt hörbara nivåer även vid någon w.... Det är klart om man gillar det så kan man med gott samvete fortsätta att lyssna på dem.
Naqref™ skrev:Hedlund skrev:Det beror nog på om man anser att PWM är en analog eller digital signal.
Den kan vara antingen eller. Antingen så sker switchningen tidsdiskret (digitalt) eller tidskontinuerligt (analogt).
Tid hög Tid låg
1us 15us
2us 14us
3us 13us
[...]
8us 8us (noll)
[...]
13us 3us
14us 2us
15us 1us
Almen skrev:Naqref™ skrev:gate-kapacitanserna
Alltså ingångskondingen på switchtransistorn?
Hedlund skrev:Frågade LCaudio om deras nya ZapPulse 800XE och fick svaret att deras switch frekvens ligger på 450 KHz.
Vet dock inte hur hög frekvens Lars egen konstruktion har, så det kan vara att den är högre.
Annars stämmer det ganska väl med Naqref's teori om att gränsen idag verkar ligga runt 0,5 Mhz.
Så för min del blir det att vänta på högre frekvenser innan jag vågar testa klass D förstärkare igen, och jag skulle hellre se en förstärkare på kanske 30-50 Watt, vettig kapacitet att lämna ström, men som har en switchfrekvens på 1 Mhz eller mer.
En annan intressant design detalj från 800XE är att kanalerna verkar ha en förskjutning av switch frekvenserna emellan sig, så att man ska slippa interferens mellan kanalerna.
Åter igen ett fenomen med strömmar i jordplanet som påverkar ljudkvalitén ???
Richard: En sak är säker: Switchade förstärkare är framtiden, vare sig vi vill eller inte. Energisnålt, billigt för tillverkarna, lätta produkter, mindre värmeutveckling....
Naqref™ skrev:Hedlund: Har du testat någon Hypex-förstärkare?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster