"bärbar CD spelare" i anläggningen?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

"bärbar CD spelare" i anläggningen?

Inläggav Ceder » 2007-06-08 22:45

Jag har ett problem...

Då jag återupplivat min kärlek till vinyl har jag skaffat mig en liten retro anläggning bestående av 1 st. Pioneer SX-535 reciver och en Lenco L-75 svarv. Så långt inga problem..

Men: Jag har fortfarande behov/önskan att spela en CD då och då... Och en CD spelare passar helt enkelt inte in i anläggningen. Funderar därför på att använda en (bättre?) bärbar CD-spelare med line out som jag kan gömma i en liten låda i bokhyllan.

Frågan är då: skulle en bärbar CD-spelare (märkbart) försämra ljudet i anläggningen mot en stationär variant (obs! övriga komponenter är ju knappast High-End)

Det jag lutar åt är att köpa typ en beggad Sony Diskman, men andra tips på "detta är den bästa bärbara CD-spelaren som gjorts rent ljudmässigt" mottages tacksamt :)

Frågan kanske är "udda" i ett forum som detta, då jag uppfattar att kraven på välljud från de mer flitigare i detta forum vida överstiger mina. Men jag hoppas på svar ändå :D

//DC

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-08 23:02

Kan nämna att Bo Hansson(Opus3) i alla fall för drygt ett
år sedan körde med en dito som enda CD spelare, för vad
det nu kan vara värt. :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-08 23:42

Minns vagt en tråd på ett annat forum där man hade en bärbar cd.

Varför skulle ljudet eg. vara sämre på en bärbar? Har väl mer med pris/kvalitet än med storlek på ingående komponenter att göra..?

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2007-06-09 14:28

En liten Cyrus CD eller liknande kanske skulle gå att gömma undan, små men fortfarande väldigt kapabla.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-09 14:58

Jag ska förtydliga mig; det var en tråd på hififorum.se tror jag, dä nån testade ett par mindre (hembyggda?) högtalare och hade en setup med bl.a. bärbar Sony tror jag det var. Lät bra om jag minns rätt!

Efterlyser svar på teknikfråga, signalbehandling och line out och hörlursförstärkare i en bärbar sak måste väl kunna låta lika bra trots sin litenhet? Det är väl bara stora kondensatorer, nätagg, kylflänsar osv. som gör att stationär hifi ofta är "tung"?

Jag kör med flera bärbara, både till "köksradio", vid dator, till vintageanläggningen... har iofs stationära också men det är så smidigt och tar liten plats! (Har själv inte så höga krav så jag tycker det funkar/låter helt ok)

Pioneer-receivern lär ju inte vara nån flaskhals (den kanske har optisk ingång? Du kan säkert hitta en beggad bärbar med optisk utgång men det är ju inte direkt nödvändigt). Högtalarna är väl i så fall viktigast för ljudkvalitén.

Tips: skaffa lång sladd! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-09 15:14

Tips 2: Har bl.a. en sån här, Philips, den är både snygg och låter bra. Har t.ex. en riktigt vettig basförstärkning, men det använder man kanske inte hemma.

För 50 spänn kan det inte bli fel (tar tyvärr ej mp3, enda nackdelen) :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-09 15:48

phloam skrev:Varför skulle ljudet eg. vara sämre på en bärbar? Har väl mer med pris/kvalitet än med storlek på ingående komponenter att göra..?

Digitalt ut borde inte ge stora skillnader. Analogt ut kan vara rena katastrofen. Bärbara datorer har ofta dåliga analoga utgångar. De bygger kanske på liknande kretslösningar som de bärbara CD-spelarna?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-09 17:11

RogerGustavsson skrev:Bärbara datorer har ofta dåliga analoga utgångar. De bygger kanske på liknande kretslösningar som de bärbara CD-spelarna?

Kan inte bevisa motsatsen :) men jag tycker inte man ska ta det för givet.

Jag tänker så här; hos en bärbar musikspelare av kvalitet är det väl knappast lönt att snåla in på de delar som ger bra ljud, medan en cd/dvd-enhet eller enklare moderkort har helt andra prioriteringsområden än ljudet. Sen är ju frågan om man ska jämföra med hela datorn (cdspelare-moderkort/ljudkort) eller bara med själva cd-enheten (som ju ibland har hörlursutgång på fronten).

Man får väl leta rätt långt ner i budgetträsket (Denver, Mark osv) för att hitta portabla cd-spelare som låter lika illa som billigt datorljud? Skulle jag gissa..!

Philips har vunnit respekt hos mig för deras goda grundnivå på ljudkvalitén även hos enklare apparater. Sonys dyrare modeller skulle jag gärna köpa begagnat.

Hur ofta har bärbara testats gentemot stationära cd-musikspelare?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-09 17:17

Jag har provat med en äldre portabel CD-spelare från Philips rakt in i min anläggning. Det lät inget vidare i mina öron. I texten för t.ex. SSM2135 verkar nämnas portabelt och multimedia i samma andetag.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-06-09 18:51

Bo Hansson kör med Sony Discman som enda cd källa..Han har enligt egen uppgift på tråd här på forumet bjudit in andra med betydligt "bättre" cd apparater för att jämföras med hans discman, och enligt honom själv är det ingen som hitills klått Dickmannen när det gäller ljud.

Så det innebär väl att Sony Discman är ett ganska hyffsat allternativ...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-09 20:18

RogerGustavsson skrev: I texten för t.ex. SSM2135 verkar nämnas portabelt och multimedia i samma andetag.

Vad är det för nåt egentligen..? Hur ofta används den, av ett eller flera märken..? (Kan man känna igen den på nåt sätt?)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-09 20:53

phloam skrev:
RogerGustavsson skrev: I texten för t.ex. SSM2135 verkar nämnas portabelt och multimedia i samma andetag.

Vad är det för nåt egentligen..? Hur ofta används den, av ett eller flera märken..? (Kan man känna igen den på nåt sätt?)

SSM2135 verkar vara en "högprestandakrets" tänkt för portabla maskiner och enklare multimediaburkar. Därav drar jag slutsatsen att det finns gemensamma nämnare. Ett annat sätt är att skaffa sig scheman på några portabla CD-spelare och bärbara datorer.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-10 18:41

RogerGustavsson skrev:SSM2135 verkar vara en "högprestandakrets" tänkt för portabla maskiner och enklare multimediaburkar. Därav drar jag slutsatsen att det finns gemensamma nämnare. Ett annat sätt är att skaffa sig scheman på några portabla CD-spelare och bärbara datorer.

Ok! Tack för info. Vore kul med lite mer info på detta område överhuvudtaget så man kunde välja bättre.

dd5348 - kolla kanske på http://www.head-fi.org , där har säkert saken diskuterats...!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-06-10 18:59

RogerGustavsson skrev:
phloam skrev:Varför skulle ljudet eg. vara sämre på en bärbar? Har väl mer med pris/kvalitet än med storlek på ingående komponenter att göra..?

Digitalt ut borde inte ge stora skillnader. Analogt ut kan vara rena katastrofen. Bärbara datorer har ofta dåliga analoga utgångar. De bygger kanske på liknande kretslösningar som de bärbara CD-spelarna?

Anledningen att ljudet från bärbara datorer (och även från många stationära datorer med inbyggda ljudkort) brukar låta skit är ju att ljudkortet störs av andra komponenter i datorn (mest grafikkortet)
Sen finns det ju andra anledningar att dom inte låter speciellt bra också men jag tycker störningarna är det överlägset största problemet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-10 22:07

Problemet med billiga bärbara CD-spelare är nog inte ljudet (!) utan mer dess ergonomi: de kan vara rätt förfärliga på den punkten.

Beträffande ljudet har jag en gång retat en audio-säljare genom att medföra en billig bärbar CD-apparat och A/B-testat mot den TEAC-transport med tillhörig dyr-DAC han rekommenderade. Han kunde inte höra skillnaden med någon större säkerhet, stackarn... Bara en anekdot, givetvis, men intressant ändå.

Om en Lenco L-75 duger, så duger en bärbar CD-spelare!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-06-11 09:22

Om en Lenco L-75 duger,

Vilken L75 är det? Det fanns tydligen två, en med mellanhjul fram till ca 1975 och en "riktig" med rem efter 1975?

JohanR

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-06-11 10:28

perstromgren skrev:Problemet med billiga bärbara CD-spelare är nog inte ljudet (!) utan mer dess ergonomi: de kan vara rätt förfärliga på den punkten.

Bra poäng, har kollat på denna då den "bara" fungerar med line-out förväntar jag mig inget budkrig och ergonomin verkar vara hyfsad på den. Den har även ett 3 sek. "antiskak" vilket tode vara fullt tillräckligt för mitt behov :)

RJohan skrev:Vilken L75 är det? Det fanns tydligen två, en med mellanhjul fram till ca 1975 och en "riktig" med rem efter 1975?

JohanR

Det är en "oriktig" jag har :wink:

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-06-11 11:12

Vissa problem medföljer en bärbär spelare som gör att det är lättare att få bra ljudkvalitet i en stationär.
Dels är det att de små dimensionerna ökrs risken att en del stör en annan intilliggande del. T.ex. inte så roligt att ha känsliga kretsar nära mortons magnetfält.
Nästa problem är spänningen. Eftersom en bärbar spelare skall kunna köras på batterier så behöver den klara sig på låg spänning (få batterier) eller innehålla en switchad del för att höja spänningen.

Förutom dessa problem så är det främst val för att hålla nere priset som påverkar möjligheten till välljud.

Trots dessa problem för bärbara spelare så finns det många som spelar förvånande bra.

De vanligaste problemet då bärbara spelare slutar fungera eller ibland tappar ljudet är att kontakten till hörlurarna har fått en del stryk och då har oftast bara lödningarna släppt. Om det är detta som är felet så är det oftast lätt att laga. Det kan dock vara lite pilligt att montera isär och ihop en bärbar spelare.
Eftersom det ser ut att bli ett billigt köp av spelaren så tycker jag definitivt att du skall köpa den. Inte mycket pengar att förlora, och troligen blir det riktigt bra ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-11 11:16

Jodå jag har läst om en asbillig amerikansk Radio shack spelare(portabel cd) som rådd ngn sorts kult kring, däför att den lät såpass bra. Jag tror att även mycket enkla konstruktioner kan låta bra, och står man ut med skivbytes obekvämligheten så kan man ju alltid göra hål i vägen och ställa spelaren i ett annat rum.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-11 11:45

matereo skrev:Jodå jag har läst om en asbillig amerikansk Radio shack spelare(portabel cd) som rådd ngn sorts kult kring, däför att den lät såpass bra.

Just i det fallet användes den oftast som transport, om jag inte missminner mig. Spelaren hette Optimus CD-3400.

Sterophiles artikel som började hypen.

Sam Telligs anläggning, enligt artikeln:

Bärbar CD-spelare
B&K Pro 10 försteg
Electrocompaniet AW20
Quad ESL-63 USA monitor

Linn-säljare skulle inte vara helt övertygande, eller? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-11 12:05

Då och då brukar det dyka upp sådana där billiga apparater som får folk att tappa hakorna. Nad 3020 var en sådan.

Det brukar sluta med att man ska modda nätdelarna (ofta) eller bygga sig en med batteridrift, fixa nya kontakter, ansluta med svindyra kablar, ställa dom på ett speciellt bord som också kostar skjortan... Företag hoppar på och erbjuder moddningssatser där man ska byta väsentliga delar osv.

Sedan brukar konceptet inte överleva mer än ett par månader förrän ordningen är återställd och den billiga aparaten åker i soptunnan eller hamnar i barnkammaren.

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 12:08

Var det inte samma sak med en äldre modell av playstation som CD-spelare också?

Återgå till Köpråd