Deep Purple

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rocker

Deep Purple

Inläggav Rocker » 2006-05-16 12:58

Synpunkter på denna eminenta grupp. Har införskaffat remastrade versioner av deras mästerverk. Har det mesta i någon version sedan tidigare. Jag tycker att dom är väldigt underskattade jämfört med tex Led Zeppelin mfl. Trots att jag hört det mesta blir jag överraskad över deras klass!

/Urban

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-16 13:05

En mycket bra grupp! Helt outstanding! Musikerna är näst intill oslagbara!

Tänk bara på när Richie "Divan" Blackmoore drar igång sina riff!
Trummisen är ju fantastisk!

Det finns få musiker av denna rang idag!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-16 13:18

En i bandet som jag underskattat grovt är Ian Paice. Man tänker ju mest på Blackmore och Lord. Ja "Divan" gör annat idag. Läste en relativt ny intervju, där han faktiskt var ödmjuk gentemot sin skicklighet att spela klassisk musik. Lite märkligt! Han har tydligen tidigare när han spelade i Rainbow sagt att han är en reinkarnation av Beethoven.

/Urban

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-05-16 13:26

Made in Japan är ju ett måste i varje skivsamling...helst då som dubbel lp.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-16 13:28

Ja den har jag givetvis som LP. Fast ska nog köpa den på CD också.

MVH Urban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-16 14:01

Deep Purple tillhörde mina absoluta favvisar redan på ett tidigt stadium, dvs innan dom blev "hårdrocksband". Made In Japan är förstås en milstolpe och borde finnas i varje seriös skivsamling. Men låna gärna ett öra till de tidigare skivorna, The Book of Taliesyn till exempel. Eller varför inte Shades of Deep Purple? Dessa två tillsammans med den självbetitlade "Deep Purple" finns för övrigt att köpa "boxed".

Att grabbarna är klassiskt skolade hörs om inte annat på den suveräna låten "April" där den klassiska influensen inte känns påklistrad som skivan med Londons (?) symponiorkester gör.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-16 14:28

Deras bästa är i mitt tycke "Machine Head", där klassiker som Lazy och Skome on the Water finns med.

Den finns dessutom i en fin utgåva där Roger Glover har mixat om alla låtar till - i mitt tycke - bättre versioner än originalen. (Jo, det är sant, Pekka!)

Nu finns den dessutom väl på både SACD och DVD-Audio?

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-16 16:04

Ja, Almen jag köpte den versionen av Machine head (vanliga cd). Vad tycker ni om uppsättningen MKIII med Blackmore, Coverdale, Hughes, Lord och Paice? Köpte Burn i jubileumsutgåva.

/Urban

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-05-16 17:21

Mmm... Deep Purple håller änn idag helt klart!
Håller med dig "Rocker" att dom känns underskattade idag...

Stora favoriten är nog Burn (Mk3).
Branchen och fansen trodde karriären var över för Deep Purple när sång-
guden Ian Gillan lämnade bandet och Roger Glover fick kicken.

Men tji fick dom!
Vilken jäkla platta det blev!
Inledningsspåret Burn måste ha chockat en del av fansen.
Sen är sånginsatserna av Glenn Hughes och rookien David Coverdale klockrena!
Kan inte säga att jag saknar Ian Gillan direkt!
Deras olika röstkaraktärer kompletterar varandra på ett suveränt sätt.
Dom delade på sången på låtarna förrutom "Mistreated" där bara Coverdale sjunger.
Sista låten "A 200" är en intrumental och det svagaste nummret tycker jag.

En som är som är underskattad (eller kommit lite skymundan av Coverdale) på Burn är Glenn Hughes.
Gillar hans sång väldigt mycket, skönt soulinfluerad.
Låter som han har lyssnat på Donny Hathaway en del.

Tror Glenn Hughes skulle ha satsat på en karriär som soulsångare istället!
Men det vågar man nog inte säga på ett "DeepPurpleForum"...:D

/z

P.S
Nån som har Glenn Hughes "Play me Out" på CD och vill sälja?
Kontakta mig isåfall.
Den betingar rätt högt pris på begmarknaden idag.

D.S

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-16 18:02

Ja jag tycker väl inte att Hughes sjunger dåligt men det är märkligt att dom delade sången! Fast Coverdale var rätt grön, så dom kanske garderade sig lite. Märkligt att dom sparkade Glover. Som jag skrivit tidigare på detta forum, anser jag att Coverdale har bland dom bästa rösternai branschen. Fast jag gillar även Gillan.

/Urban

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-16 18:03

MkII är Deep Purple för mig, tyvärr. Så jag får nöja mig med några få skivor. :)

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-05-16 18:40

Mycket bra grupp, en av mina favoritskivor är "Who Do We Think We Are" med godbitar som Woman from Tokyo och Mary Long - rekommenderas! 8)

Finns en ruskigt bra utgivning av denna skiva från Audio Fidelity remastrad av Steve Hoffman 8) KÖP!

Här finns skivan: http://www.hifimusic.se/shop/?p=item&id=505

Bild

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-05-16 19:46

Ja jag tycker väl inte att Hughes sjunger dåligt men det är märkligt att dom delade sången! Fast Coverdale var rätt grön, så dom kanske garderade sig lite. Märkligt att dom sparkade Glover. Som jag skrivit tidigare på detta forum, anser jag att Coverdale har bland dom bästa rösternai branschen. Fast jag gillar även Gillan.

/Urban

Hmm... Vet inte om det berodde om Coverdale var grön lr om
dom gillade soundet - kan inte storyn.
Men jag är glad att dom gjorde som dom gjorde.
Just det soundet, med båda på sången - växelvis, eller körar,
låter helt suveränt.
Men visst, det är ju en smaksak vad man gillar.
Coverdale håller jag högt, så även Gillan.
Men Hughes är underskattad som sångare.

Tillhör väl ingen direkt nån "mk" falang... så illa är det inte.:wink:

/z

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-16 19:57

Att Blackmore uttalar sig ödmjukt om sin klassiska förmåga i en intervju är inte så konstigt, när han la ner Rainbow första gången försökte han nämligen bli cellist i en riktig symfoniorkester!

Dessvärre upptäckte han att han inte kunde bli tillräckligt bra, så det blev tillbaka till rockmusiken igen 8)

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-16 21:50

Det var en intressant uppgift om Blackmore.

Coverdale sjunger nog bäst i gruppen Whitesnake. Mindre skrik mera känsla.

På skivan Coverdale/Page visar han sin storhet. Samarbetet med Jimmy Page, gjorde att Robert Plant tvingade Jimmy att avbryta samarbetet.

/Urban
Senast redigerad av Rocker 2006-06-02 22:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MickeE

Inläggav MickeE » 2006-06-02 20:05

[quote="Mikael2"]Mycket bra grupp, en av mina favoritskivor är "Who Do We Think We Are" med godbitar som Woman from Tokyo och Mary Long - rekommenderas! 8)

Finns en ruskigt bra utgivning av denna skiva från Audio Fidelity remastrad av Steve Hoffman 8) KÖP!

Värd varenda krona
Nu med 190kg Betong i Vardagsrummet

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-06-02 20:35

Ingen kan på allvar opponera sig mot parallellen mellan Ian Gillians primalskrik i "Child In Time" kontra Bruce Dickinsons (Iron Maiden) i "Run To The Hills". Eller att Turbonegro i "Wipe It 'til It Bleeds" snodde riffet från "Woman From Tokyo". Obestridbart är även att andra upplagan av Judas Priest var ett Deep Purple med svarta lackkläder.

Således gör amatörforskare inom hårdrock gott i att öppna upp och gräva i Deep Purples skattkista. :wink:

Förutom de klassiska åtta första skivsläppen, plus återföreningsalbumet "Perfect Strangers", är skivor som Abondon och Bananas inte så dåliga som deras rykte förtäljer. Självklart är 70-talets boogierock och symfoniflört bortblåst. Istället lever Proggressive rocken vidare via en Katarsis i funk.
Senast redigerad av Manzarek 2006-06-05 10:51, redigerad totalt 2 gånger.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-02 20:50

Deep Purple för folket!

Dagens populärmusik ligger ju ljusår från denna grupp! Även andra från samma årgång!

Vem f-n vill lyssna på Brittney Spears? Backstreet Boys, Jessica Simpson, samt diverse konstig hip-hop?

Förr gjordes det musik!!

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-06-02 22:41

Manzarek: Förutom de klassiska åtta första skivsläppen, plus återföreningsalbumet "Perfect Strangers", är skivor som Abondon och Bananas inte så dåliga som deras rykte förtäljer.

Även Purpendicular är rätt bra!

Vad gäller Judas Priest så producerade Roger Glover skivan "Sin after sin".

Nefilim: Ja jag håller med om att det finns mycket bra musik från 70-talet!

/Urban

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-06-04 23:24

Vem/vilka underskattar dem ?
Klart en av de riktigt stora, In rock, är min favoritskiva.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-06-04 23:49

Det talas ju alltid om Led Zeppelin men väldigt lite om Deep purple.

Ja, In rock är väldigt bra och är nog deras bästa. Är en hård skiva även med våra mått mätt tycker jag.

/Urban

Användarvisningsbild
leffee

Inläggav leffee » 2006-06-06 19:15

Hej

Deep Purple har alltid varit mina favoriter.
Var i Stockholm idag och köpte mej en skivspelare hem med den.
Åkte sedan till förådet och hämtade all gammal vinyl som legat där i ca 10
år. Tvätta av dom.Så nu har avnjutits. In Rock.Machine Head. Burn.Perfekt
Stranger.Och på tur står Made in Japan.

Det är bara att konstatera att dom remastrade CDa inte får till samma gammla goa ljud som vinylen.

Synd att man ska jobba imorgon

Mvh Leffe

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-06-06 19:31

Ja det är kul att återupptäcka gammal vinyl som samlat damm. Själv har jag inte plats för skivspelaren. Har köpt det mesta som jag vill ha på CD. Tycker ändå att de remastrade skivorna av Deep Purple dvs Machine head, In rock, Who do we think we are, Burn och Fireball har bra ljud. Det som jag tidigare retade mig på Deep Purple i vinyl var att dom hade rätt dålig bas- och trummåtergivning. Men det kan ju bero på den hifeanläggning spelade dessa på. Fast det var ju längesen jag lyssnade på "vinylexen".

/Urban

Användarvisningsbild
leffee

Inläggav leffee » 2006-06-06 19:53

Tror mer att man är inlyssnad på vinyl .Har alla CDs också. trodde väll inte att jag skulle få sådant tokryck att köpa en skivspelare igen.tror jag gick i 5 klass när jag hörde Black Night för första gången 1968-69 kan det stämma?

/Leffe

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-06-06 20:18

Black night finns på "In rock" som kom 1970. Ett av mina tidigaste musikminnen, är "smoke on the water" när jag gick i ettan. Barn lärde sig spela riffet på piano. Ja vinyl har ett ljud som tilltalar!

/Urban

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-09 19:26

Almen skrev:Deras bästa är i mitt tycke "Machine Head", där klassiker som Lazy och Skome on the Water finns med.

Den finns dessutom i en fin utgåva där Roger Glover har mixat om alla låtar till - i mitt tycke - bättre versioner än originalen. (Jo, det är sant, Pekka!)

25 års utgåvan? Jag har bara hört original mixarna på den och dom låter bedrövligt. 8O
Hoppas remixarna inte låter lika illa?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-09 19:31

SACD är skit!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-09 21:03

Kunde inte hålla mig så jag lyssna på två låtar av remixerna på 25 års Machine Head skivan och...herrgud vilken dynga 8O
Inte nog med att dom har kört hårt med kompressorer så vi slipper den där trista dynamiken, dom har även satt brudreduceringen på 10 typ :lol:

Nej, den där 128 kbps dåligt kodade MP3orna jag har av en äldre Machine Head CD är ca 1034 gånger bättre 8)

Bild

Bild

8O 8O 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-06-10 19:59

Tycker Deep Purple tillhör ett av de stora banden i genren. Blev mycket glad när de gjorde en reunion och värlsturné med "perfect Strangers"
Var faktiskt i Stockholm och såg dem då kommer inte exakt ihåg vilket år det var men någonstans -83, 84 kanske. Visserligen var inte ljudet det absolut bästa, men showen var rätt bra med mycket laser, och om jag inte mins helt fel hade dom slutstegen kopplade till dator som kunde styra dem på något sätt. Just på skivan "perfect strangers" finns ett par riktigt bra låtar kanske några av de bästa de gjort, tycker jag. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-10 20:25

Såg lite av dom förra året på SRF. Var som att titta på ett tandlöst coverband. Usch, vissa grupper bör sluta innan det blir för pinsamt.

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer