yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-06-12 00:03

Rain skrev:
*Inse att de flesta som använder NS10 också har ett par huvudmonitorer.

100000 i lån var inte mycket..
Det är något som du och någon annan här påstår. Det saknar dock relevans. NS10 orsakar skada även om den kompletteras med 15 miljoner andra monitorer. Ser man inte detta problem så urartar diskussionen till det som vi ser här. Massa okunnigt och mensingslöst trams (från båda håll ibland faktiskt).

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-12 00:04

Martin skrev:...Det finns ingen kvinna som är perfekt så då kan jag lika gärna gifta mig med en 97-årig gammal psykopat med ett finax telefonlån på 100'000?...

:mrgreen: :mrgreen:
Spontanitet när den är som bäst !
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-12 00:04

screen skrev:Lust skrev:
För att det finns folk som är inkörda på dom och därför även får fram ett bra resultat med dom.
Skulle de byta behöver de lära sig de nya monitorerna först innan resultatet blir bra.

Vore det inte enklast om monitorerna återger det som spelas?

*jo och det gör dom flesta huvudmonitorer.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-12 00:04

nilsviktor skrev:Eller tvärtom. Det finns folk som är inkörda på dem och därför aldrig får bra resultat med dem. Om de skulle byta skulle de troligtvis få lättare att göra inspelningar som fler kan njuta av och inte skräpet de sitter och pillar med idag.

I de fallen borde väl antingen närfältarna eller teknikerna redan ha bytts ut vid det här laget. Alternativt studion gått omkull.

Det är detta diskussionen handlade om från början och det är här åsikterna går isär.

Bra! Det är användningen och utfallet av NS-10 och inte dess tekniska parametrar det bör handla om.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-12 00:05

nilsviktor skrev:
Rain skrev:
*Inse att de flesta som använder NS10 också har ett par huvudmonitorer.

100000 i lån var inte mycket..
Det är något som du och någon annan här påstår. Det saknar dock relevans. NS10 orsakar skada även om den kompletteras med 15 miljoner andra monitorer.

Så de andra 15 miljoner monitorerna är perfekta då? Allt är NS10s fel? Trovärdigt nja...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-12 00:07

Rain skrev:Fast det där håller inte, det är för hård konkurrens idag för att man ska kunna leverera produktioner av dålig kvalitet utan att någon reagerar.

Folk reagerar ju. Det finns en hel del producenter och inspelningstekniker som protesterar mot den bedrövliga kvaliteten på det mesta som ges ut idag. (Har iofs inte så mycket med NS10 att göra, men ändå.)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-12 00:07

Magnuz skrev:
Rain skrev:Orkar av förståeliga skäl inte räkna upp alla men gå till ebay och sök på speakers så får du upp 158276 poster [...]

Njae, 19811 poster blev det. :wink:

Nej jag har givetvis rätt 158276 poster får man upp när man söker i titel och beskrivning.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-12 00:08

det var roligt när nilsviktor skrev under dubbla användarnamn på det amerikanska forumet och dom avslöjade det

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-06-12 00:09

Rain skrev:
nilsviktor skrev:Eller tvärtom. Det finns folk som är inkörda på dem och därför aldrig får bra resultat med dem. Om de skulle byta skulle de troligtvis få lättare att göra inspelningar som fler kan njuta av och inte skräpet de sitter och pillar med idag. Det är detta diskussionen handlade om från början och det är här åsikterna går isär.

Fast det där håller inte, det är för hård konkurrens idag för att man ska kunna leverera produktioner av dålig kvalitet utan att någon reagerar.

Av egen erfarenhet så har inte musiken/inspelningens kvalite egentligen så mycket med monitorer att göra utan mer med att man har skön stämning i studion och att de inblandade inte känner sig alltför stressade och att musikerna är peppade.
Idag (eller igår, måndag, faktiskt) satt jag i fyra timmar och spelade in två spår för en platta. Jag vet en del om att spela in i studio då jag har jobbat som musiker på heltid sedan snart 15 år. Jag vet också att stämningen man skapar i inspelningssituationen inte har något med ljudet att göra. Däremot kan det påverka framförandet.
Men till saken. Du hör alltså inte att de flesta produktioner idag låter illa. Då finns det inget att diskutera.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-06-12 00:10

boyafraid skrev:det var roligt när nilsviktor skrev under dubbla användarnamn på det amerikanska forumet och dom avslöjade det
Jepp. Det var förhastat. Något ska man lära sig av sina misstag. Men hör det hit? Iofs var ett av namnen ett nick som jag använt på en del pro audio forum...Rent misstag alltså. Om du läser inläggen så handlade det inte hellet om marknadsföring utan svaromål på osanna påståenden.
Senast redigerad av nilsviktor 2007-06-12 00:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-06-12 00:11

det var roligt när nilsviktor skrev under dubbla användarnamn på det amerikanska forumet och dom avslöjade det

Tror du han är här i egenskap av Rain och "pushar" sin nya produkt? :lol:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-06-12 00:14

screen skrev:

Tror du han är här i egenskap av Rain och "pushar" sin nya produkt? :lol:

Mvh Björn//
Attans. Avslöjad. Vi som jobat så hårt med att få fram en högtalare med NS10 simulering!!!Det är ju en funktion som man bara måste ha.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-12 00:14

nilsviktor skrev:Men till saken. Du hör alltså inte att de flesta produktioner idag låter illa. Då finns det inget att diskutera.

Nej, han lyssnar väl med NS10 :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-12 00:16

nilsviktor skrev:
Rain skrev:
nilsviktor skrev:Eller tvärtom. Det finns folk som är inkörda på dem och därför aldrig får bra resultat med dem. Om de skulle byta skulle de troligtvis få lättare att göra inspelningar som fler kan njuta av och inte skräpet de sitter och pillar med idag. Det är detta diskussionen handlade om från början och det är här åsikterna går isär.

Fast det där håller inte, det är för hård konkurrens idag för att man ska kunna leverera produktioner av dålig kvalitet utan att någon reagerar.

Av egen erfarenhet så har inte musiken/inspelningens kvalite egentligen så mycket med monitorer att göra utan mer med att man har skön stämning i studion och att de inblandade inte känner sig alltför stressade och att musikerna är peppade.
Idag (eller igår, måndag, faktiskt) satt jag i fyra timmar och spelade in två spår för en platta. Jag vet en del om att spela in i studio då jag har jobbat som musiker på heltid sedan snart 15 år. Jag vet också att stämningen man skapar i inspelningssituationen inte har något med ljudet att göra. Däremot kan det påverka framförandet.
Men till saken. Du hör alltså inte att de flesta produktioner idag låter illa. Då finns det inget att diskutera.

Klart stämningen har med ljudet och musikens kvalite att göra och ostressade tekniker/producenter och musiker får ofta till bättre produktioner även om lite stress/press ibland även kan vara bra.

Vad gäller produktioner av idag så finns det såklart en del som låter illa men knappast dom flesta. De som låter illa gör INTE det enbart på grund av monitorer utan på grund av STRESS, felinställda/felvalda mikrofoner eller felskruvade filter och till viss del dålig mastring/tekniker med "fel" ljudideal.
Senast redigerad av Rain 2007-06-12 00:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-12 00:16

Rain skrev:Orkar av förståeliga skäl inte räkna upp alla men gå till ebay och sök på speakers så får du upp 158276 poster alla poster är inte relevanta så klart men där kan du sitta och kolla i någon vecka så kommer du förstå hur korkat ert utalande om att NS 10 är en av de sunkigaste högtalare som har tillverkats är.

Nej, förklaringen är lättare än så. Du har ingen grund för påstående. Du bara hävde ur dig det. Du har visat länge nu att du för en ytterst oseriös debattstil, eller rättare sagt, debatt monolog. Därför finns det ingen mening att fortsätta "feed the troll".
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-12 00:17

Rain skrev:
Nej jag har givetvis rätt 158276 poster får man upp när man söker i titel och beskrivning.

Har du någon uppfattning om vilka träffar man får om man söker i beskrivning också? Att alla inte är relevanta var nog årets underdrift.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-12 00:20

subjektivisten skrev:
Rain skrev:Orkar av förståeliga skäl inte räkna upp alla men gå till ebay och sök på speakers så får du upp 158276 poster alla poster är inte relevanta så klart men där kan du sitta och kolla i någon vecka så kommer du förstå hur korkat ert utalande om att NS 10 är en av de sunkigaste högtalare som har tillverkats är.

Nej, förklaringen är lättare än så. Du har ingen grund för påstående. Du bara hävde ur dig det. Du har visat länge nu att du för en ytterst oseriös debattstil, eller rättare sagt, debatt monolog. Därför finns det ingen mening att fortsätta "feed the troll".

Så du har fortfarande inte fattat att det är du som är trollet i den här tråden, du har ju inte ens provat det som du så hatiskt kritiserar...

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-06-12 00:21

Rain skrev:Klart stämningen har med ljudet och musikens kvalite att göra och ostressade tekniker/producenter och musiker får ofta till bättre produktioner även om lite stress/press ibland även kan vara bra.

Vad gäller produktioner av idag så finns det såklart en del som låter illa men knappast dom flesta. De som låter illa gör INTE det på grund av monitorerna utan på grund av STRESS, felinställda/felvalda mikrofoner eller felskruvade filter och till viss del dålig mastring.

De bästa producenterna jag jobbat med har vägrat låta oss lyssna på materialet förrän det är klart för tryck. Vi har inte ens fått säga till om vilka tagningar som funkar och inte. Det skulle vara att underkänna deras omdöme...Kul grej bara som ändå visar hur det borde vara. Det borde finnas fler kunniga producenter...Det spar så mycket tid att slippa allt tjafs.
Du har rätt i att lyssningen inte är det enda som ställer till det. Inspelningsrummet och hårdvaran som används är givetvis jätteviktiga.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-12 00:21

nilsviktor skrev:Jepp. Det var förhastat. Något ska man lära sig av sina misstag. Men hör det hit? Iofs var ett av namnen ett nick som jag använt på en del pro audio forum...Rent misstag alltså. Om du läser inläggen så handlade det inte hellet om marknadsföring utan svaromål på osanna påståenden.

ja, fast svaret att du pratat med konstruktören på mässan antydde ju att du inte gjort det tidigare, eller åtminstone inte brukade göra det
men du har rätt att det inte hör hemma här, det borde ha skrivits i tråden om guru-högtalaren, men det är ju lite av en lyckönskningstråd så jag tyckte det vore synd att ta upp det där, för ärligt så önskar jag också er all lycka med projektet
att lära sig av sina misstag är stort, mina egna misstag brukar mest leda till upprepningar av katastrofala mått

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-06-12 00:22

Trolla mig hit och trolla mig dit. Jag tror inte vi har några troll här. Bara väldigt övertygade människor.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-12 00:22

Magnuz skrev:
Rain skrev:

Har du någon uppfattning om vilka träffar man får om man söker i beskrivning också? Att alla inte är relevanta var nog årets underdrift.

Att gå igenom alla 3164 sidor tar lite tid men nog finns det bara där närmare 10000 högtalare som är sämre än NS 10...

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-06-12 00:28

boyafraid skrev:
nilsviktor skrev:Jepp. Det var förhastat. Något ska man lära sig av sina misstag. Men hör det hit? Iofs var ett av namnen ett nick som jag använt på en del pro audio forum...Rent misstag alltså. Om du läser inläggen så handlade det inte hellet om marknadsföring utan svaromål på osanna påståenden.

ja, fast svaret att du pratat med konstruktören på mässan (...)
Det var iofs sant. Jag är inte konstruktör och kan inte utge mig för att vara det. Alltså måste jag rådfråga gurun själv ibland. Dessa frågor kommer upp hela tiden när man demar och diskuterar med presumtiva kunder på mässan. Dave Chesky var en av de som tyckte att högtalaren var aningen sänkt i övre mellanregistret och det var sant vad gäller utställningsexemplaret pga av en felvald konding i delningsfiltret. Men den är inte avrullad i diskanten...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-12 00:28

Rain skrev:
Magnuz skrev:
Rain skrev:

Att gå igenom alla 3164 sidor tar lite tid men nog finns det bara där närmare 10000 högtalare som är sämre än NS 10...

Säg iaf några då!!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-12 00:35

nilsviktor skrev:Trolla mig hit och trolla mig dit. Jag tror inte vi har några troll här. Bara väldigt övertygade människor.

Håller med, jag får inte intrycket att vare sig Rain eller subjektivisten eller någon annan är ute efter att bråka. Skulle vara jag då i så fall. :wink:

Rain skrev:Att gå igenom alla 3164 sidor tar lite tid men nog finns det bara där närmare 10000 högtalare som är sämre än NS 10...

Jag gick igenom första sidan och fann att bara fem produkter av 50 var högtalare och då var jag ändå generös och räknade med bilhögtalare och annat som väl egentligen inte hör hit. Om vi antar att statistiken håller kan man räkna med att det allt som allt är ca 15000 högtalare, varav en hel del är bilhögtalare o.dyl. samt att ett rejält antal lär vara av samma modell. Tveksamt om man kommer upp över 10000 olika modeller och ännu mer tveksamt att de alla skulle vara sämre än NS10...

Fast det här har verkligen inte mycket med trådämnet att göra, jag ska sluta fåna mig nu, jag lovar (tror jag). :wink:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-12 00:36

subjektivisten skrev:
Rain skrev:
Magnuz skrev:
Rain skrev:

Säg iaf några då!!

Kan ju räkna upp några högtalartillverkare som definitivt gjort sämre högtalare än NS10 t..ex. JAMO, BIC, C&V, M-Audio, Proson, JWS, Fostex, B&W (ja faktiskt) TEAC, JVC Pioneer, AKAI, Argon, DALI, Sony, Sonab, Soundcraft, Tannoy m.fl.m.fl.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-12 00:40

Magnuz skrev:
Jag gick igenom första sidan och fann att bara fem produkter av 50 var högtalare och då var jag ändå generös och räknade med bilhögtalare och annat som väl egentligen inte hör hit. Om vi antar att statistiken håller kan man räkna med att det allt som allt är ca 15000 högtalare, varav en hel del är bilhögtalare o.dyl. samt att ett rejält antal lär vara av samma modell. Tveksamt om man kommer upp över 10000 olika modeller och ännu mer tveksamt att de alla skulle vara sämre än NS10...
:

jag skrev iofs närmare 10.000 och betänk att ebay knappast ens har mer än en bråkdel av alla högtalare som någonsin har tillverkats på sina sidor.
Bara Jamo t.e.x. har tydligen lanserat över 1000 olika högtalarmodeller genom åren och de flesta av dessa är inte bättre än NS10.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-12 00:47

Lite nyfiken på vilka modeller från B&W, Sonab, Tannoy och Dali som är sämre än NS-10 och vad du menar med sämre ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-12 00:49

screen skrev:Vore det inte enklast om monitorerna återger det som spelas?

Då finns det väl inget att "lära" av dom? :wink:

Mvh Björn//

Så enkelt är det heller inte när det gäller närfältsmonitorer. Litegranna förklaras av en kille i studio-monitor och subwoofer tillerkaren Bag Ends monter som fastnat på video i Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=UQr5L8BhA2U
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-12 00:56

MP skrev:Lite nyfiken på vilka modeller från B&W, Sonab, Tannoy och Dali som är sämre än NS-10

Sonab tillverkades ju under flera skepnader och det är dom senare tillverkade jag tänker på men även deras tidigare hade ju en del brister.
Dalis högtalare har ju åren hållit rätt ojämn kvalite de flesta är idag bra men många stolpskott har dom haft.
Tannoys större modeller är grymma men många av deras mindre har ju inte varit några höjdare.
B&W hade några serier för 5-10 år sedan som lätt rätt illa hade dåliga lådor och nästan helt saknade bas om man inte hade extremt överdimensionerade steg till dom.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-12 01:14

De Sonab som konstruerades av Stig Carlsson förutom de enklaste 60 talarna, håller i mitt tycke mycket hög klass renoverade och uppgraderade och rätt placerade.
De som under en period såldes under namnet Sonab när Stig Carlsson förlorade "rätten" till Sonab är riktig sörja och jag hade helt glömt bort de tvivelaktiga lågpris produkterna. :wink:

I övrigt kan jag nog hålla med dig men det vore kul om du kunde vara lite mer modellspecifik och detaljerad i modellernas specifika brister som gör dem totalt sätt sämre än NS-10.
Ha ett fint liv.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi