matereo skrev:Klart att ingen känd monitor har gjort alla inspelningar genom densamma dåliga. Det håller väl även IÖ med om?
Redan tidigt i denna tråd skrev jag ett förtydligande, och jag kan skriva det igen:
Det gäller de inspelningar som EQ:ats genom lyssning via NS10!
En inspelning ändrar ju inte klang av sig själv, bara genom att man råkat lyssna på den via en (extremt illa basbeskuren, illa mellanregisterhöjd och riktningsberoende interfererande och med resonanser i diskantregistret försedd) högtalare en gång.
Detta skrev jag för att frågan togs upp och jag har påminnt om det minst en gång redan i den här tråden.
Rain med flera låtsas som om jag inte skrivit det dock, och de fortsätter att upprepa bara halva sanningen (för att lura i folk att tro att jag anser att en inspelning ändrar sig automatiskt bere genom att avlyssnas genom en NS10.

).
Nu hoppas jag att
du skall sluta göra det i varje fall? (Jag litar på det, eftersom du inte verkar ha något ont uppsåt.)
Vh, iö
- - - - -
PS. Alldeles bortsett ifrån den ovanstående reservationen, känner jag inte till några inspelningar överhuvudtaget som låter anständigt bra, som har producerats med NS10 som monitor. Inte en enda, så kanske reservationen är överflödig?
Jag känner inte till några berömda (erkänt bra) målningar, som målats i mörker för övrigt... Det hindrar inte att det kan finnas någon.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).