Moderator: Redaktörer
Rain skrev:subjektivisten skrev:Rain skrev:Nu är du ju totalt ute och cyklar...
Jag? Du som säger det finns 10 000-tals sämre högtalare. Säg nu då, eller sitter du bara och hittar på?
Du vet väl att det har tilllverkats en hel del högtalare genom åren världen över...
Så ditt Rydbergs och Morellos påstående att NS 10 skulle vara den sunkigaste eller bland dom sunkigaste högtalare som någonsin har tillverkats är bara löjligt.
IngOehman skrev:PS. Bonusfråga (till alla som vill): Klarar NS10 HiFi-normen enligt DIN 45 500?
IngOehman skrev:...
Jag känner inte till några berömda (erkänt bra) målningar, som målats i mörker för övrigt... Det hindrar inte att det kan finnas någon.
Nej, inte riktigt. Du har ju fortfarande samma ojämnheter bara att de inte är lika beroende av hur man sitter eller vinklar högtalarna i sidled. Ställer man dem upp är problemet kvar att man antingen får svackor eller pucklar fast beroende på hur högt man sitter med öronen. Man får ju aldrig det "raka" ljudet någon gång, så hemma skulle jag inte säga att man är.Johan_Lindroos skrev:Martin skrev:Vad är rätt vinkling på ett par högtalare som inte har en samlad lobe framåt? Alltså om du får antingen en svacka vid en frekvens eller en puckel vid en annan frekvens när du kontinuerligt rör dig i sidled (handlar om cm här) vilken vinkel är rätt?
En bra högtalare är ju gjord så att elementen spelar i fas i en större sektor rakt framför högtalaren (huvudloben) så att man kan röra sig lite i sidled utan att ljudet förstörs. Så är inte NS10 gjord.
Är du med på hur jag menar?
Lätt att åtgärda, bara att ställa dem upp så är man hemma.
Tompa_39 skrev:He he, ja jädrar vilken låååååååång tråd, den tog 3 dagar att läsa![]()
pratade lite med en kompis som jobbar i en studio, han hade dock en aspekt som jag inte sett ventileras i tråden angående NS10:ornas "medelmåttighet". Nämligen att man måste jobba hårdare för att få till ett bra ljud när man mixar på NS10![]()
citat:
"Denna diskussion är svår om man inte jobbar med att mixa och spela in eftersom när man väljer monitorer så vill man ha så bra monitorer som möjligt där alla frekvenser finns representerade MEN... Om monitorerna låter "för bra" så har allt en tendens att låta bra direkt, dvs man behöver inte jobba nåt för att gitarrerna skall sitta perfekt i mixen eftersom hötalarna gör det åt dig. Problemet då är att man har blivit lurad av högtalarna och när man hör helheten så kommer det att fattas saker i din mix. Om man istället använder typ NS10:or så får man svettas lite för att få till det och som en del påpekade så om mixen låter bra i ett par kassa NS10:or så brukar det låta bra i de flesta högtalare"
man kan kanske diskutera om man "blivit lurad av högtalarna" när monitorerna är bra, men Ni fattar nog vad han menar. Jag tror han menar att på vanliga "svensson högtalare" (där mellanregistret inte är så bra representerat) så kan särskilt gitarrer och virveltrumma "försvinna".
Rain skrev:Fast det där håller inte, det är för hård konkurrens idag för att man ska kunna leverera produktioner av dålig kvalitet utan att någon reagerar.
Linda skrev:Martin skrev:Vad är rätt vinkling på ett par högtalare som inte har en samlad lobe framåt? Alltså om du får antingen en svacka vid en frekvens eller en puckel vid en annan frekvens när du kontinuerligt rör dig i sidled (handlar om cm här) vilken vinkel är rätt?
En bra högtalare är ju gjord så att elementen spelar i fas i en större sektor rakt framför högtalaren (huvudloben) så att man kan röra sig lite i sidled utan att ljudet förstörs. Så är inte NS10 gjord.
Är de svackan eller puckeln som få skivorna att låta illa?
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Att enbart mäta, eller bry sig om, en frekvensgång på en apparat säger inget om hur bra musikåtergivare den är. Den mätningen säger bara hur bra frekvensgång apparaten har.
Ibland är det faktiskt så enkelt.
Häpnadsväckande...
Du menar alltså att frekvensgången (=klangåtergivningen) inte påverkar musikåtergivningen?![]()
Tycker du inte att klangen är en del av musiken alltså?![]()
Morello skrev:Bill,
Nu är Ni faktiskt ute på en liten cykeltur i det fina vädret -frekvensgången on axis säger inte allt, men det säger en del om klangen.
Johan_Lindroos skrev:Martin skrev:Vad är rätt vinkling på ett par högtalare som inte har en samlad lobe framåt? Alltså om du får antingen en svacka vid en frekvens eller en puckel vid en annan frekvens när du kontinuerligt rör dig i sidled (handlar om cm här) vilken vinkel är rätt?
Lätt att åtgärda, bara att ställa dem upp så är man hemma.
Morello skrev:IngOehman skrev:PS. Bonusfråga (till alla som vill): Klarar NS10 HiFi-normen enligt DIN 45 500?
Inte en chans i hela havet.
Martin skrev:Bill50x: Du brukar skriva sådär. Det jag inte tycker är logiskt i resonemanget är att du så kategoriskt menar att en ensam frekvensgångsmätning aldrig kan säga något om hur dåligt något låter.
Du håller alltså inte med om att en frekvensgångsmätning på en apparat, tex en puckel på 30dB mellan 1-2kHz så kan man dra slutsatsen att apparaten låter dåligt? Man måste alltså göra andra mätningar för att dra den slutsatsen? Den ensamma mätningen räcker inte för att säga att apparaten låter kasst? Det är den "logiken" många här inte håller med om tror jag.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Att enbart mäta, eller bry sig om, en frekvensgång på en apparat säger inget om hur bra musikåtergivare den är. Den mätningen säger bara hur bra frekvensgång apparaten har.
Ibland är det faktiskt så enkelt.
Häpnadsväckande...
Du menar alltså att frekvensgången (=klangåtergivningen) inte påverkar musikåtergivningen?![]()
Tycker du inte att klangen är en del av musiken alltså?![]()
Snälla IÖ, läs inte in mer i mina kommentarer än vad jag faktiskt skriver. Var skriver jag att frekvensgången inte påverkar musikåtergivningen?
Bill50x skrev:...en frekvensgång på en apparat säger inget om hur bra musikåtergivare den är.
Lust skrev:Lägger ut länken till manualen där även en något annorlunda frekvenskurva redovisas:
http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/ ... TUDIOE.pdf
IngOehman skrev:Däremot säger den mycket mera än vad de allra flesta tycks tro. Egenskaper som rumsåtergivning, sväng/rytm och dynamik är faktiskt för det mesta dominerade av egenskaper som är i gunden linjära tonkurveegenskaper, men de är svåra för en novis att tolka fram ur tonkurvemätningen. Hur svårt något är att tolka har dock inget med relevansen av det att göra.
realist skrev:Å jobbe med Yamaha ns 10 blir kanksje som å være på en skytebane med konstant vind, man må lære seg å holde litt til höger om vinden kommer fra dette holdet, med litt trening så kan man jo skyte rimelig bra....men det blir likevel sånn omtrentlig....eller hva?
focus skrev:Jag frågade en tekniker igår om vad han tyckte om ns-10. Hans svar var: "Inte så kul, men hänger man bit toapapper över diskanten så blir det bättre"
focus skrev:Jag frågade en tekniker igår om vad han tyckte om ns-10. Hans svar var: "Inte så kul, men hänger man bit toapapper över diskanten så blir det bättre"
<snip>
Det vore intressant att höra hans åsikt. Men i långfilmssammanhang jobbas det nog ingenting med närfältmonitorer i mixskedet.matereo skrev:Jag funderar på att försöka mejla och fråga barndomsgranngrabben Per Hallberg (Oscarsbelönad sound editor, med filmer som Braveheart och Kingdom of heaven i bagaget) om hans åsikt... ska se om jag ser hans brorsa de närmsta dagarna för e-post adress.
IngOehman skrev:PS. Det finns något som är helt asurt med den här diskussionen. Hade det varit en produkt i produktion skulle jag ha förstått reaktionerna (samtidigt som jag inte skulle ha sagt vad jag tyckte om den då), men detta är ju en högtalare som varit ur produktion i många år!
Nog borde det vara rimligt att alla skulle kunna se på den i ett nyktert perspektiv idag?
Men icke... Vad gör frågan så känslig att vissa försvarar NS10 med näbbar och klor, sprider myter och osanningar om dess egenskaper och destruerar det som skulle kunna ha varit en saklig och nyttig debatt om högtalaren ifråga och vad det ställt till med för inspeningsvärlden?
Varför inte släppa allt det där och se på högtalaren som den är istället? Varför inte acceptera att det den ställt till med redan har hänt och ta lärdom av det? Ökad kunskap och vilja att se misstagen i backspegeln kan ju bara leda till en bättre ljudkvalitet på våra fonogram i framtiden!
phon skrev:focus skrev:Jag frågade en tekniker igår om vad han tyckte om ns-10. Hans svar var: "Inte så kul, men hänger man bit toapapper över diskanten så blir det bättre"
<snip>
Toapappersfixen är undersökt lite lagom grundligt HÄR
focus skrev:Det vore intressant att höra hans åsikt. Men i långfilmssammanhang jobbas det nog ingenting med närfältmonitorer i mixskedet.matereo skrev:Jag funderar på att försöka mejla och fråga barndomsgranngrabben Per Hallberg (Oscarsbelönad sound editor, med filmer som Braveheart och Kingdom of heaven i bagaget) om hans åsikt... ska se om jag ser hans brorsa de närmsta dagarna för e-post adress.
Hörde förövrigt av några som hade gjorde studiobesök på Soundeluxe att dialogläggarna satt och jobbade med hörlurar, inte så kul kanske.
matereo: Är du från Öland eller i närheten?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster