Moderator: Redaktörer
Rak frekvensgång i vilka vinklar, jag menar frekvensgång innefattar ju högtalarens hela ljudavstrålning och inte bara rakt framåt, eller hur? Det kanske är sådana fel du hör som inte passar i hemmamiljö.Nautilusserien är ju konstruerad med rak frekvensgång också vilket inte är så optimalt. Bra till studios men sämre när man lyssnar hemma..
Då är det ju inte så imponerande med tanke på vad högtalarna presterar. Jag tänker då särskillt på hur förvånansvärt olika bra/dåligt deras olika högtalare låter.B&W är ett av de största märken i världen och bedriver seriös forskning inom området
Martin skrev:Då är det ju inte så imponerande med tanke på vad högtalarna presterar. Jag tänker då särskillt på hur förvånansvärt olika bra/dåligt deras olika högtalare låter.B&W är ett av de största märken i världen och bedriver seriös forskning inom området
Men varför låter vissa modeller bra och andra dåligt? Och varför byter de ut modellerna hela tiden mot nya som liknar de gamla men låter helt annorlunda? Det känns ju som att de inte har nån som helst koll på hur de ska bygga högtalare på bästa sätt eller hur de vill att högtalarna ska låta, de bara spottar ut olika högtalare med en rasande takt. Vissa floppar, andra blir rätt hyffsade, några modeller blir sämre och dyrare i nästa generation. Totalt kaos!Är det inte bra att där finns något för "alla" smaker och plånbokstjocklekar?
Kraniet skrev:... Nautilusserien är ju konstruerad med rak frekvensgång också vilket inte är så optimalt. Bra till studios men sämre när man lyssnar hemma..
Skulle vara roligt dock att höra ett par 802 i en riktig anläggning.. har bara hört dom (och 803) i en NAD silverline uppställning och där lät det inte roligtMen det var nog mera NADarnas förtjänst än högtalarna..
...
Martin skrev:Johan, när/hur har du lyssnat på IS8, vad tyckte du?
Nattlorden skrev:...
Sen vet jag inte om jag tycker att stegen som tagits i de olika Matrix-serierna och nu i Nautilus gjort någon större förändrig mer än prismässigt (och utseendemässigt - det är mycket snyggare nu). De har alltid låtit för trist för mina öron. Men det skulle inte förvåna mig om de mäter bättre nu.
...
Johan_Lindroos skrev:Kraniet skrev:... Nautilusserien är ju konstruerad med rak frekvensgång också vilket inte är så optimalt. Bra till studios men sämre när man lyssnar hemma..
Sämre när man lyssnar hemma? Du vill ha krokig frekvensgång , eller? Det blir ju lite tråkigt om alla ens skivor präglas av "fet bas", "essigt ljud", "ihåligt mellanregister", o.s.v., d.v.s. sådan aeffekter som kan härröras till frekvensgångsavvikelser. Då får nog förklara vad du menar om jag ska fatta.
Alltså kom igen, dax att börja tänka igenom sina inlägg eller??? Min favorit:Kraniet skrev:jag måste nog medge att jag nog också har en perfektionistisk syn på det hela..
Det handlar ju om ljud reproduktion och då finns det inga om eller men.. Det det handlar om är att ta fram det som finns på skivan utan att lägga till eller dra ifrån. Det är ju vad det handlar om egentligen. Då kan man inte heller prata om sådant man upplever låter bäst.. En sämre produkt är sämre punkt slut..
Sen när man väl uppnåt det kan man ju fundera på om man gillar "soundet" men det är en annan fråga..
Hoppas du inte tror det själv! Det finns inte ett rätt, det borde du med lätthet inse. Det finns inga högtalare, och kommer aldrig finnas, som återger hundra procent rätt.Kraniet skrev:nej.. ska man se det helt krasst så finns det bara ett som är korrekt.
den anläggning som återger skivans information utan att lägga till eller dra ifrån är den som är korrekt.
alltså en
CD-spelares uppgift är att läsa av skivans information och föra den vidare utan att påverka signalen
Förförstärkares uppgift är att ta CD-signalen och förstärkar den, utan att lägga till eller dra ifrån information, och skicka signalen vidare till
Slutsteget som har till uppgift att förstärka signalen, utan att lägga till och dra ifrån information, så att den kan driva
Högtalaren som, utan att lägga till eller dra ifrån information, ska påverka luften så ljudet kan nå dina (och mina och alla andras)
Öron där du ska höra skivans information såsom den spelades in.
Det finns bara ett som är korrekt, bara en sannning. Om det är realistiskt att vilja nå det är ju en annan sak..
edit: om man sen inte gillar ljudet utan vill förvränga det så man får ett "sound" som man gillar det är ju en helt annan sak.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster