DENON AVR 2307 - förklara gärna

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

DENON AVR 2307 - förklara gärna

Inläggav Hetsporren » 2007-06-11 07:44

...hur denna funkar & låter som stereo-förstärkare. Verkar ju prisvärd nu!
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter ... _Svart.htm

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-11 08:19

Bi-amping-funktion för fronthögtalarna, hur funkar det t ex?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-06-11 11:20

Oj, de har ju sänkt priset på den rejält. 6kkr tycker jag verkar mycket billigt för denna sak.
Ryktet säger att Denon är på gång att lansera en ny generation förstärkare (skulle kommit ut under våren sist jag hörde, men de är nog lite försenat). Det är nog detta som har föranlett prissönkningar på nuvarande modeller.

Jag har bara lyssnat på den i flerkanal, och jag tyckte att den gjorde ett bra jobb.
Bi-amping är främst bra för att öka strömmen som kan skickas ut. Det kanske är intressant om du vill köra 4 ohms högtalare som frontar.
Generellt tycker jag att bi-amping är tveksamt att ta till.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-11 12:12

silvervarg skrev:Bi-amping är främst bra för att öka strömmen som kan skickas ut.

Självklart blir strömkapaciteten bättre med biamping, om man använder 2 likadana slutsteg istället för ett, om än liten då diskantområdet kräver mycket lite ström. Men jag tror inte det är det som är tanken bakom biamping. Tanken som jag fattat är att man skall dela upp signalen så inte det känsliga diskantområdet blir påverkat av det mer strömkrävande basregistret. Hur till vida detta medför en värklig förbättring med utgångspunkt att man använder bra och anpassade slutsteg i båda fallen har jag ingen uppfattning om. Om jag får gissa så är det en produkt som utfunnits för att skapa ett habegär som inte ger mer än en teoretisk förbättring som öppnar upp för andra problem med ljudförsämringar.

Man kan i vilket fall som hellst inte biampa piPs då den inte har separat ingångar för diskant och bas. Såvida dom inte menar att man kan brygga slutstegen. Fast det är meningslöst med piPs då man med bryggning bara ökar spänningen och inte strömmen (sanning med modifikation). Eftersom piPs inte klarar ta emmot så mycket effekt så ger en bryggning bara mer distortion.

Fast det är kanske så du menar med att öka strömmen.
Senast redigerad av Magnusjohansson 2007-06-11 12:32, redigerad totalt 1 gång.
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson

Re: DENON AVR 2307 - förklara gärna

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-11 12:22

Hetsporren skrev:...hur denna funkar & låter som stereo-förstärkare. Verkar ju prisvärd nu!
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter ... _Svart.htm

Jag skulle gissa detta är ett mycket bra köp. Om du har varit och lyssnat i IÖ's källare så vet du hur det låter där :D Han kör med en två generationers äldre och svagare 2105, det är ifs inget som säger att en nyare apparat skall vara bättre. Men jag har en 2106 och är mycket nöjd, jag ser ingen anledning att byta upp mig även om jag skulle ha råd att köpa nått mycket dyrare. Låna hem den vetja. Det är egentligen det enda sättet att vara helt säker.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-06-11 12:26

Jag var inne på att köpa en 2307 men på hifiklubben i Lund så sa det att 2308 skulle komma i sensommar/höst och att den då skulle ha ytterligare en massa godis. Deras rekomendation var att vänta faktiskt!
Godis var alltså i form av hdmi switchar och den där rumskorrigeringsmojängen. Det var, vad jag förstod, inte något dramtiskt om man ämnar nyttja den för 2 kanalslyssning
ett bra rum!

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-06-11 12:34

Jag var inne på att köpa en 2307 men på hifiklubben i Lund så sa det att 2308 skulle komma i sensommar/höst och att den då skulle ha ytterligare en massa godis. Deras rekomendation var att vänta faktiskt!
Godis var alltså i form av hdmi switchar och den där rumskorrigeringsmojängen. Det var, vad jag förstod, inte något dramtiskt om man ämnar nyttja den för 2 kanalslyssning
ett bra rum!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-11 12:36

Men denna är väl ändå inte att betrakta som en efterföljare till 2105?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-06-11 12:39

Hetsporren skrev:Bi-amping-funktion för fronthögtalarna, hur funkar det t ex?

Det fungerar på apparater som har en "multi room"-funktion. Du tar pre-out från frontarna till den ingång som tjänstgör som multi room-källa. Då kan du även utnyttja de sista slutstegen (kanal 7 och 8, rear sides) till diskantregisterna. Genom att använda preouten till multi-ingången så fungerar detta på alla källor du stoppar in i stärkaren.

Tveksamt dock om det har någon effekt. Helst ska du dela signalen aktivt innan den förstärks till respektive register.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-11 12:47

Hetsporren skrev:Men denna är väl ändå inte att betrakta som en efterföljare till 2105?

Nä, det har du rätt i. Men dessa typer av stärkare bygger allt som oftast på samma komponenter, vilket gör att ljudkaraktären med stor sannorlikhet är den samma. Men som sagt.. det är ingen garanti, låna hem och bilda dig en egen uppfattning. Hifiklubben är ju lättilgängligt för de flesta.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-11 13:49

Magnusjohansson skrev:Självklart blir strömkapaciteten bättre med biamping, om man använder 2 likadana slutsteg istället för ett, om än liten då diskantområdet kräver mycket lite ström.

Jag hinner inte skriva allt men det sista, att diskanten skall använda lite ström stämmer inte alls.

Vidare så har man i just detta fallet med en integrerad med gemensam (!) nätdel mellan samtliga slutstegskanaler antagligen extremt lite att tjäna på att utnyttja någon som helst form av bi-amp. Låter mera som bi-wire i mina öron, och inte ens det är värt att eftersträva. Än mindre fungerar det med högtalare som inte är förberedda för det.

Se det såhär: De riktigt tunga högtalartillverkarna som t.ex. Wilson Audio använder INTE möjligheten till BiWire/BiAmp eftersom det är en värdelös (!) finess...
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-11 13:55

Bra, då har vi rett ut det! Någon mer åsikt om denna receiver?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-11 13:56

Bamsefar skrev:

Se det såhär: De riktigt tunga högtalartillverkarna som t.ex. Wilson Audio använder INTE möjligheten till BiWire/BiAmp eftersom det är en värdelös (!) finess...

Och inte Dynaudi, Respons, Vienna Acuostics m.fl.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-06-11 13:58

Jag kanske har mer tid just nu än Bamsefar angående diskantområdet...

Alltså har man en högtalare där impedanskurvan uppe i diskantområdet
håller ungefär samma nivå som längre ner i frekvensområde så dras ungefär
lika mycket ström där som i övriga frekvensområdet... Inget konstigt med
det, ohms lag gäller även där det är högfrekvent... Eller njaa... Högfrekvent
kan man ju knappast kalla diskantområdet... Men ändå...

Fast bi-amping eller bi-wire(ing?) är ju jättebra om man vill gagna de som
säljer högtalarkablar.... Fast annars fullständigt onödigt/ värdelöst. :lol:
Inga anknytningar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-11 13:59

Bra, då har vi rett ut det! Någon mer åsikt om denna receiver?

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-11 14:04

Bamsefar skrev:
Magnusjohansson skrev:Självklart blir strömkapaciteten bättre med biamping, om man använder 2 likadana slutsteg istället för ett, om än liten då diskantområdet kräver mycket lite ström.

Jag hinner inte skriva allt men det sista, att diskanten skall använda lite ström stämmer inte alls

Jag har förstått att du har koll på detta så det är förmodligen dumt av mig att ifrågasätta. Men när jag mätte på detta, ifs länge sedan, så kom jag fram till att diskanten drog en femtedel ungefär, och det var då beräknat på ett genomsnitt. Men jag gjorde eller kanske räknade fel. Det jag då gjorde var att lossa baselementet och jämförde på så sätt. Kanske kan man inte göra så och samtidigt få korrekta mätningar. Sen har det ju givetvis betydelse på vad man kör in för signal när man testar osv. Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde. Men jag skulle gissa att jag använde musik av olika slag för att få ett genomsnitt.

Men att biamping inte är mycket att ha, verkar vi vara överens om i alla fall. :)

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-06-11 20:12

Ok Hetsporren du efterlyste ett omdöme. Nu har jag hatt en 2307 i snart 2 veckor å jag tycker den låter alldeles utmärkt. Har mest kört den som stereostärkare i "Pure Direct" läge än så länge. Både CD å vinyl, å radiodelen är görbra. Det har blitt mycket radio på siståne.

Har inte jämfört med 2-kanalsriggen än, det blir nog när höstmörkret å kylan börjar komma. Ska testa den som försteg till slutsteget oxå.....

Kort sagt, jag är mycket nöjd.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-11 20:19

Kanske skall lägga till att jag faktiskt.se äger en 2307 - och är synnerligen nöjd med den 8)
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-11 20:21

krellmaster skrev:Ok Hetsporren du efterlyste ett omdöme//Kort sagt, jag är mycket nöjd.

Trevligt! Vi får väl se var detta landar... :wink:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-12 07:22

Jag är själv nyfiken på 2307:an men bara om den innebär en klar förbättring i tvåkanalsljudet jämfört med min Marantz SR7500. Marantzen låter väl hyggligt men försteget är en aning luddigt i karaktären (jämfört med min Denon PMA2000AE) och förstärkeriet klarar inte av att leverera bas av vare sig djup eller kvalitet. Jag ämnar köra med Carlsson både i flerkanal och tvåkanal (med OA12, OA116 eller OA51 som frontar och OD11 som surrounder).

Så för er som har 2307, när ni svarar att den låter bra, är det med utgångspunkt från att den är en bra kompromiss, eller står verkligen tvåkanalsljudet för sig själv i en jämförelse med annat?

Knäar den snabbt? Det är ju en sak att använda den i ett litet rum på 12 kvadrat och att använda den på 28. Var räcker den till för?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-12 08:24

JTarnstrom: Jag hade en SR7500 för några år sedan, då den var ny. I mitt tycke har den inget att hämta mot 2307, men 2307 är inte det slutgiltiga svaret. Den är bra, speciellt för 6 kkr (jag gav 8 kkr - suck), men det finns bättre men då sticker också kostnaden runt 10x - och då blir bang-for-the-buck prestandan fel.

2307, och 1907, är nog en bra kompromiss helt enkelt.

Och den som söker lite bättre kan komplettera med t.x. NAD208 eller ett par Sentec PA9or.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-12 08:54

Bamsefar skrev:JTarnstrom: Jag hade en SR7500 för några år sedan, då den var ny. I mitt tycke har den inget att hämta mot 2307, men 2307 är inte det slutgiltiga svaret. Den är bra, speciellt för 6 kkr (jag gav 8 kkr - suck), men det finns bättre men då sticker också kostnaden runt 10x - och då blir bang-for-the-buck prestandan fel.

2307, och 1907, är nog en bra kompromiss helt enkelt.

Och den som söker lite bättre kan komplettera med t.x. NAD208 eller ett par Sentec PA9or.

Tack, inget slår åsikter från någon som har erfarenhet från bägge. Låter ändå som 2307:an borde kollas upp.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-12 16:26

Bamsefar skrev:Och den som söker lite bättre kan komplettera med t.x. NAD208 eller ett par Sentec PA9or.

VAD blir bättre då, om du kan precisera lite? Jag skulle absolut kunna tänka mig en framtida uppgradering med externt/externa slutsteg (t ex ett eller två Nad C272) OM det verkligen innebär ett tydligt lyft (på vilket sätt?) mot att köra med 2307:ans inbyggda... Ja, förutsatt att jag till slut slår till på Denon-receivern förstås;)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-12 17:10

Funderar faktiskt på en 2807:a som försteg.
Hoppas de rear den snart... :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-12 18:04

Hetsporren skrev:
Bamsefar skrev:Och den som söker lite bättre kan komplettera med t.x. NAD208 eller ett par Sentec PA9or.

VAD blir bättre då, om du kan precisera lite? Jag skulle absolut kunna tänka mig en framtida uppgradering med externt/externa slutsteg (t ex ett eller två Nad C272) OM det verkligen innebär ett tydligt lyft (på vilket sätt?) mot att köra med 2307:ans inbyggda... Ja, förutsatt att jag till slut slår till på Denon-receivern förstås;)

Med 208 blir det ju mera över om man gillar att spela högt.

Med PA9or, 4 stycken, och ett externt delningsfilter t.ex. Ino Audio CR80s, så kan man driva toppar och botten på ett synnerligen effektivt sätt. En PA9a ger kanske 70w/8ohm och med denna delning så kanske man kan säga att det motsvarar 4 ggr den effekten = en NAD208 alltså ;) Om jag nu minns rätt...
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-12 18:06

Någon som faktiskt.se kör med 2307 som försteg?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-12 18:31

Inte just nu - kommer dock att göra det när allt är klart, men dit är det nog några månader i alla fall...
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-13 11:09

OK, too late. Köpte just Nad-prylar... Tack ändå, kanske att nån annan har nytta av alla tips?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-14 08:33

Magnusjohansson skrev:
silvervarg skrev:Bi-amping är främst bra för att öka strömmen som kan skickas ut.

Självklart blir strömkapaciteten bättre med biamping, om man använder 2 likadana slutsteg istället för ett, om än liten då diskantområdet kräver mycket lite ström. Men jag tror inte det är det som är tanken bakom biamping. Tanken som jag fattat är att man skall dela upp signalen så inte det känsliga diskantområdet blir påverkat av det mer strömkrävande basregistret. Hur till vida detta medför en värklig förbättring med utgångspunkt att man använder bra och anpassade slutsteg i båda fallen har jag ingen uppfattning om. Om jag får gissa så är det en produkt som utfunnits för att skapa ett habegär som inte ger mer än en teoretisk förbättring som öppnar upp för andra problem med ljudförsämringar.

Man kan i vilket fall som hellst inte biampa piPs då den inte har separat ingångar för diskant och bas. Såvida dom inte menar att man kan brygga slutstegen. Fast det är meningslöst med piPs då man med bryggning bara ökar spänningen och inte strömmen (sanning med modifikation). Eftersom piPs inte klarar ta emmot så mycket effekt så ger en bryggning bara mer distortion.

Fast det är kanske så du menar med att öka strömmen.

Bi-amping innebär också fasfel i ljudet, hörbart ( Molt -99 ).

Återgå till Köpråd