Moderator: Redaktörer
silvervarg skrev:Bi-amping är främst bra för att öka strömmen som kan skickas ut.
Hetsporren skrev:...hur denna funkar & låter som stereo-förstärkare. Verkar ju prisvärd nu!
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter ... _Svart.htm
Hetsporren skrev:Bi-amping-funktion för fronthögtalarna, hur funkar det t ex?
Hetsporren skrev:Men denna är väl ändå inte att betrakta som en efterföljare till 2105?
Magnusjohansson skrev:Självklart blir strömkapaciteten bättre med biamping, om man använder 2 likadana slutsteg istället för ett, om än liten då diskantområdet kräver mycket lite ström.
Bamsefar skrev:
Se det såhär: De riktigt tunga högtalartillverkarna som t.ex. Wilson Audio använder INTE möjligheten till BiWire/BiAmp eftersom det är en värdelös (!) finess...
Bamsefar skrev:Magnusjohansson skrev:Självklart blir strömkapaciteten bättre med biamping, om man använder 2 likadana slutsteg istället för ett, om än liten då diskantområdet kräver mycket lite ström.
Jag hinner inte skriva allt men det sista, att diskanten skall använda lite ström stämmer inte alls
krellmaster skrev:Ok Hetsporren du efterlyste ett omdöme//Kort sagt, jag är mycket nöjd.
Bamsefar skrev:JTarnstrom: Jag hade en SR7500 för några år sedan, då den var ny. I mitt tycke har den inget att hämta mot 2307, men 2307 är inte det slutgiltiga svaret. Den är bra, speciellt för 6 kkr (jag gav 8 kkr - suck), men det finns bättre men då sticker också kostnaden runt 10x - och då blir bang-for-the-buck prestandan fel.
2307, och 1907, är nog en bra kompromiss helt enkelt.
Och den som söker lite bättre kan komplettera med t.x. NAD208 eller ett par Sentec PA9or.
Bamsefar skrev:Och den som söker lite bättre kan komplettera med t.x. NAD208 eller ett par Sentec PA9or.
Hetsporren skrev:Bamsefar skrev:Och den som söker lite bättre kan komplettera med t.x. NAD208 eller ett par Sentec PA9or.
VAD blir bättre då, om du kan precisera lite? Jag skulle absolut kunna tänka mig en framtida uppgradering med externt/externa slutsteg (t ex ett eller två Nad C272) OM det verkligen innebär ett tydligt lyft (på vilket sätt?) mot att köra med 2307:ans inbyggda... Ja, förutsatt att jag till slut slår till på Denon-receivern förstås;)
Magnusjohansson skrev:silvervarg skrev:Bi-amping är främst bra för att öka strömmen som kan skickas ut.
Självklart blir strömkapaciteten bättre med biamping, om man använder 2 likadana slutsteg istället för ett, om än liten då diskantområdet kräver mycket lite ström. Men jag tror inte det är det som är tanken bakom biamping. Tanken som jag fattat är att man skall dela upp signalen så inte det känsliga diskantområdet blir påverkat av det mer strömkrävande basregistret. Hur till vida detta medför en värklig förbättring med utgångspunkt att man använder bra och anpassade slutsteg i båda fallen har jag ingen uppfattning om. Om jag får gissa så är det en produkt som utfunnits för att skapa ett habegär som inte ger mer än en teoretisk förbättring som öppnar upp för andra problem med ljudförsämringar.
Man kan i vilket fall som hellst inte biampa piPs då den inte har separat ingångar för diskant och bas. Såvida dom inte menar att man kan brygga slutstegen. Fast det är meningslöst med piPs då man med bryggning bara ökar spänningen och inte strömmen (sanning med modifikation). Eftersom piPs inte klarar ta emmot så mycket effekt så ger en bryggning bara mer distortion.
Fast det är kanske så du menar med att öka strömmen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster