Lantis alltså..matereo skrev:Borgholms grabb, bott länge i huvudstan, numera boende i fiskeläget Sandvik på norra Öland.

Moderator: Redaktörer
Du ser, vad bra det är med eqIngOehman skrev:ag erindrar mig ett möte med en känd inspelningstekniker för ett par mänder sedan, som berättade att han var så glad över att hans favorit-Genelec-modell hade tonkontroller (den stora lyssningen använde han inte alls, och han var inte säker på att den fungerade ens) för då kunde han vrida ned diskanten så den inte blev så jobbig att lyssna på.
Någon minut senare berättade han att den vanligaste insats på inspelningarna han brukade göra i form av eq på inspelningarna - var att öka diskanten på dem, för det brukar alltid behövas...
Lust skrev:IngOehman skrev:PS. Det finns något som är helt asurt med den här diskussionen. Hade det varit en produkt i produktion skulle jag ha förstått reaktionerna (samtidigt som jag inte skulle ha sagt vad jag tyckte om den då), men detta är ju en högtalare som varit ur produktion i många år!
Nog borde det vara rimligt att alla skulle kunna se på den i ett nyktert perspektiv idag?
Men icke... Vad gör frågan så känslig att vissa försvarar NS10 med näbbar och klor, sprider myter och osanningar om dess egenskaper och destruerar det som skulle kunna ha varit en saklig och nyttig debatt om högtalaren ifråga och vad det ställt till med för inspeningsvärlden?
Varför inte släppa allt det där och se på högtalaren som den är istället? Varför inte acceptera att det den ställt till med redan har hänt och ta lärdom av det? Ökad kunskap och vilja att se misstagen i backspegeln kan ju bara leda till en bättre ljudkvalitet på våra fonogram i framtiden!
Jag upprepar igen:
Det handlar inte om NS-10 - det handlar fortfarande om det du beskyller högtalaren med att ha gjort med våra skivor de senaste 20 åren.
focus skrev:IngOehman skrev:Det finns något sådär fantastiskt absurt med sådana här subjektiva "fix" på en i grunden felkonstruerad och svårt färgande monitor. Precis som om hela syftet med att ha en monitor glömts bort - nämligen att rimligt sanningsenligt berätta hur den inspelning man arbetar med låter!
Jag erindrar mig ett möte med en känd inspelningstekniker för ett par månder sedan, som berättade att han var så glad över att hans favorit-Genelec-modell hade tonkontroller (den stora lyssningen använde han inte alls, och han var inte säker på att den fungerade ens) för då kunde han vrida ned diskanten så den inte blev så jobbig att lyssna på.
Någon minut senare berättade han att den vanligaste insats på inspelningarna han brukade göra i form av eq på inspelningarna - var att öka diskanten på dem, för det brukar alltid behövas...
![]()
Vh, iö
Du ser, vad bra det är med eq
IngOehman skrev:
Eller med andra ord: Hur skall du kunna lära dig att göra bättre inspelningar om du inte förstått vad (och varför) du gjort fel?
PS. Om du tror att det var jag som startade den här tråden så misstar du dig. Jag deltar i den bara på grund av att jag tycker det är klokt att läsa sig av misstag, och NS10 är ett misstag av rang. Det vore bra om flera i branschen ville lära sig något om de misstag de gjort, och som så många fått lida av. En framtid med bättre inspelningar skulle komma ALLA tillgodo.
iö skrev:(Det ovanstående är en allmänt ställd fråga, att jag skriver "du" i den betyder inte att den är riktad till just dig, för du vågar ju varken berätta vem du är eller vilka inspelningar du gjort.)
IngOehman skrev:Lär dig läsa!iö skrev:(Det ovanstående är en allmänt ställd fråga, att jag skriver "du" i den betyder inte att den är riktad till just dig, för du vågar ju varken berätta vem du är eller vilka inspelningar du gjort.)
IngOehman skrev:Igen - tycker du att DU är rätt person att avgöra vad som är fel - eller är det den som drabbas och lider av fonogrammens undermåliga ljudkvalitet som skall få avgöra det?
(Jag är en av dem, och jag är bekymmrad över att de som (många av dem) ställt till med den sugande ljudkvaliteten inte ens tycks förstå att problemet finns.)
IngOehman skrev:Självklart är det de som drabbas (inte bara jag, utan ALLA fonogramkonsumenter) som avgör om det finns ett problem/något som är fel.
Alla som säger att de lider av ljudkvalitetsproblemen har rätt - per definition!
De är ju experter på vad de själva tycker, oavsett om du tycker att du vet bättre. Det är inte din sak att bestämma vad andra lider av!
Om du tycker att du själv skall avgöra vad som är bra för andra är du ju helt ute och cyklar! Hur skall du någonsin kunna lära dig något om du inte är mottaglig för återkoppling?
focus skrev:Lantis alltså..matereo skrev:Borgholms grabb, bott länge i huvudstan, numera boende i fiskeläget Sandvik på norra Öland.
IngOehman skrev:Det är i så fall ett väldigt dåligt argument för NS10, eftersom det höjda mellanregistret (i varje fall mellan 1-2 kHz) resulterar i att man om något sänker det registret ännu mera.(Leder till en klang som de flesta beskriver som nasal.)
IngOehman skrev:Johan_Lindroos skrev:Martin skrev:Vad är rätt vinkling på ett par högtalare som inte har en samlad lobe framåt? Alltså om du får antingen en svacka vid en frekvens eller en puckel vid en annan frekvens när du kontinuerligt rör dig i sidled (handlar om cm här) vilken vinkel är rätt?
En bra högtalare är ju gjord så att elementen spelar i fas i en större sektor rakt framför högtalaren (huvudloben) så att man kan röra sig lite i sidled utan att ljudet förstörs. Så är inte NS10 gjord.
Är du med på hur jag menar?
Lätt att åtgärda, bara att ställa dem upp så är man hemma.
Hade varit sant om de haft någon strålnigsriktning där elementen arbetar i fas med varandra.
Vh, iö
matereo skrev:Denna debatten har varit oerhört underlig att följa, där många talar förbi varandra, och acceptansen för varandras och andras sätt att använda utrustning och arbetsredskap har varit obefintlig.
phloam skrev:matereo skrev:Denna debatten har varit oerhört underlig att följa, där många talar förbi varandra, och acceptansen för varandras och andras sätt att använda utrustning och arbetsredskap har varit obefintlig.
Jag tänker: Verkar som om hifi-entusiaster, kanske särskilt de med transparens som ideal, verkligen ogillar NS-10 och allt vad den står för.
Allt medan yrkesfolk använder NS-10 professionellt och på något sätt åstadkommer en - åtminstone för den okritiska allmänheten - acceptabel kommersiell produkt.
Kanske är det dessa två helt olika utgångspunkter som gör att folk hamnar på kollisionskurs?
focus skrev:Av vad?patrikf skrev:Jag tror att detta bör betraktas som ett led i marknadsföringen.
patrikf skrev:Ja, det är svårt att tro att LTS ska kunna vinna gehör för förändringar i musikbranchen när man tar del av dess ledares maniska "försvara-sin-fixa-idé-till-varje-pris" argumenterande här.
MP skrev:patrikf skrev:Ja, det är svårt att tro att LTS ska kunna vinna gehör för förändringar i musikbranchen när man tar del av dess ledares maniska "försvara-sin-fixa-idé-till-varje-pris" argumenterande här.
Skönt att det förekommer fixa ideer omkring verkliga produkter som omväxling till en ständigt återkommande konspirationsteori om en viss person och en viss förening.
patrikf skrev:Ja, det är svårt att tro att LTS ska kunna vinna gehör för förändringar i musikbranchen när man tar del av dess ledares maniska "försvara-sin-fixa-idé-till-varje-pris" argumenterande här...
...Kollisionen uppstår när man begår det logiska felet att tilldela en monitor orimligt stor betydelse för slutresultatet. Det nasala ljudet, vem klagar på det? Möjligtvis de arma själar som tar det som skrivs här för allvarligt. Jag tror att detta bör betraktas som ett led i marknadsföringen.MP skrev:Skönt att det förekommer fixa ideer omkring verkliga produkter som omväxling till en ständigt återkommande konspirationsteori om en viss person och en viss förening.
Så du har inte heller störts av "nasalt ljud"
phon skrev:Intressanta lådor, dom här NS10. Såna måste man ju ha tänkte jag, rånade snabbt en studio och här står dom nu. Dagens goda gärning antar jag.
Teknikerns ord ringer fortfarande i mina öron:
"Dom där skithögtalarna! Dom låter ju som skokartonger! Slit dom med hälsan. Haha."
Det första som slår mig när jag nu har kopplat in ett par är de övertydliga rösterna. Inte otrevliga, men just väldigt övertydliga. Perfekta att lyssna på Dagens Eko med, i vilken bullrig miljö som helst.
Basen känns subjektivt snärtig även om ingen djupbas finns där. Det känns inte alldeles basfattigt, snarare rätt trevligt, avlyssnat en reklamradiokanal förståss .....
En snabb första mätning säger att inget finns under 100 Hz, det faller snabbt. Ingen markerad puckel vid 100 Hz som jag förväntade mig.
Rätt rakt faktiskt från 100 upp till 1000 Hz, där en topp finns som går taggigt upp mot 2k. Sen faller det ihop totalt upp till 5k där det har stigit lite igen, för att sedan falla långsamt uppåt.
Miken mitt mellan bas-diskant. Högtalaren liggande utan stöd av rummets väggar. Flyttas miken åt diskantsidan händer inte så stora saker, flyttas den däremot åt bassidan (=utåt) så ramlar katastroferna in på rad. Det blir väldigt taggigt, man skall nog inte vinkla in dom mot sig.
Ett toapapper sänker diskanten ungefär 7dB mellan 3,5k och 8k, bara 2dB runt 10k, och 7db uppåt sedan. Även om det låter vasst om lådorna så är diskanten som helhet svag jämfört med basen. Lite men illa på nåt sätt.
Får väl dissekera dom, mäta upp så mycket det går och återkomma, kanske i en egen tråd så småningom.
Laila skrev:Kaffekoppen skrev:*stön*
Vaknat på fel sida den här gången ?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Wolfie och 27 gäster