yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-13 18:02

Jag vill läsa mer om vad phon får fram vid sina fortsatta försök.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-13 18:06

jag vill ha tydliga exempel på låtar som förstörts av yamaha ns 10
eller vänta, har jag inte frågat om det någon gång tidigare i tråden?

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-13 18:31

Nej, lås inte snälla. Känner på mig att det kommer intressanta inlägg framöver.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-13 18:33

Man kan ju alltid hoppas...

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-13 18:34

boyafraid skrev:jag vill ha tydliga exempel på låtar som förstörts av yamaha ns 10
eller vänta, har jag inte frågat om det någon gång tidigare i tråden?

Du kan bara ta och köpa nån sån där "Best of 90:ies" så kommer du garanterat att få ditt lystmäte av NS10. Eller heter det lyssningsmäte? Eller lyssningsbeläte?

:o

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-13 18:37

Tompa_39 skrev:
Andy Stewart i Eurythmics sa en gång att "om ni ger mig ett par NS10:or så kan jag mixa vad som helst, vart som helst och det kommer att låta bra"

Jag vet!! Jag vet!! Eurythmics-låtar? :D

Edit2: Vad värre är, kanske är NS10'ornass fel att Annie Lennox tror att hon har "soul" och är bra på att waila? :twisted:

Edit1: Kanske verkar som om jag bara går på IÖ när flera andra håller på med dumheter, men det är bara för att det blir så tydligt: IÖ, om någon, borde ju kunna låta sakkunskapen tala för sig. Sen kan jag förstå att man blir irriterad, men återigen - saklighet är bäst i alla avseenden.
Senast redigerad av phloam 2007-06-13 18:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-13 18:43

beyond skrev:Du kan bara ta och köpa nån sån där "Best of 90:ies" så kommer du garanterat att få ditt lystmäte av NS10.

finns säkert oändligt många 90-talsinspelningar som inte gått genom ett par ns-10:or men som ändå låter förjävligt, så det är inte till mycket hjälp

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-13 19:31

IngOehman skrev:Naqrefs inlägg var inte i rött, så det finns nog inget skäl att se det som en moderering. Han påpekade bara att jag inte var snäll, och det hade han ju rätt i. Jag är inte snäll mot pajasar som vill förstöra för andra. Att vara osnäll mot det onda kan vara det snällaste faktiskt.

En debatt som handlar om de fysikaliska egenskaperna hos en högtalare som dessutom gått ur produktion för många år sedan, och de konsekvenser det haft för ljudkvaliteten, kan var en både intressant och nyttig debatt! :P

Men Rain har gjort stora ansträngningar för att förstöra debatten genom att bemöta sakargument med okunniga spekulationer och krydda dem med spydigheter och oräkneliga arroganta personangrepp (alltihopa samtidigt som han fegt gömmer sig bakom en pseudonm dessutom).

Vh, iö

Sorry Ingvar men du faller ju FAKTISKT på eget grepp många av dina onda/hätska personangrepp mot ALLA, som inte tycker som du gör ang. NS10 är FAKTISKT patetiska.

Du har kommit med massvis av påståenden om att NS10 har åstadkommit tusentals "ljudkulturtragedier av stora mått" och i princip ensamt förstört mer musikinspelningar än någon annan studioprodukt, men du har ju ändock inte kunnat peka ut en enda av dessa kulturtragedier...

Att ljudtekniker med guldöron som Bruce Swedien och några av de mest reputabla ljudstudiorna världen över använt sig av NS10 med mycket gott slutresultat avfärdar du med typ att de vet inte vad som är bäst för dom själva...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-13 19:34

Hetsporren skrev:Lås skiten! :oops:

Vad tycker trådskaparen?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-13 19:37

Jag tror inte Bruce Swedien har några guldöron längre, han har nog ett rätt så saftigt diskantbortfall. Men mellanregisterpuckeln på ett par NS1O hör han nog!

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-13 19:39

boyafraid skrev:
beyond skrev:Du kan bara ta och köpa nån sån där "Best of 90:ies" så kommer du garanterat att få ditt lystmäte av NS10.

finns säkert oändligt många 90-talsinspelningar som inte gått genom ett par ns-10:or men som ändå låter förjävligt, så det är inte till mycket hjälp

Men ns10-inspelningarna borde ju i alla fall låta sämre än sämst...och sålunda låta sig identifieras? Lyssna efter låtar med kraftigt överdriven bas och en weird dip i mellanregistret. Eller vänta, det borde ju nån ha fixat lite i mastering eller? Fast...tänk om det är mastrat med NS10:or!!!! :lol:
Senast redigerad av beyond 2007-06-13 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-13 19:41

IngOehman skrev:Naqrefs inlägg var inte i rött, så det finns nog inget skäl att se det som en moderering. Han påpekade bara att jag inte var snäll, och det hade han ju rätt i. Jag är inte snäll mot pajasar som vill förstöra för andra. Att vara osnäll mot det onda kan vara det snällaste faktiskt.

Osnäll mot det"onda"? Jag får nån sorts feeling av en helpolariserad godhets och ondske debatt av smått amerikanska proportioner här. Snälla detta är ju bara ett ljud forum!

IngOehman skrev:Men kanske jag skulle ha kallat honom troll istället, för det är ju trolla han sysslar med (enligt alla troll-definitioner jag sett).

Troll har även jag ofrivilligt blvit kallad när jag snuddat vid uppenbarligen tungdiskuterade ämnen tidigare, och jag uppskattade det ej. Jag skulle däremot inte kalla någon för liknande (ond, troll, pajas etc) i något hänseende.

IngOehman skrev:En debatt som handlar om de fysikaliska egenskaperna hos en högtalare som dessutom gått ur produktion för många år sedan, och de konsekvenser det haft för ljudkvaliteten, kan var en både intressant och nyttig debatt! :P

Jo detta kan jag hålla med om, men bägge har väl inte varit helt ute och cyklat när det gäller att även sakligt delge era argument. Ni, liksom somliga andra här tillhör helt olika skolor innom audio och hifi området, är det så svårt att begripa.
Det finns säkert mången högtalardesigner med bra kredibilitet som inte skulle designa en högtalare på ditt vis, men som säkert skulle kunna ta till sig ett och annat liksom förhoppningsvis även du!?

IngOehman skrev:Men Rain har gjort stora ansträngningar för att förstöra debatten genom att bemöta sakargument med okunniga spekulationer och krydda dem med spydigheter och oräkneliga arroganta personangrepp (alltihopa samtidigt som han fegt gömmer sig bakom en pseudonm dessutom).

Det är möjligt, jag sitter inte och räknar den ene eller andres dumheter för att kora någon mästare. Men i detta inlägget gås det åter igen för hårt fram, Det mesta som framförts ang andras okunniga spekulationer, sämre kompetens och försök att definera vem som har tolkningsföreträde här är rätt spekulativt det med.

IngOehman skrev:Då får han nog finna sig i att bli kallad för den pajas han är. Kanske är det så enkelt som att han innerst inne inser sin inkompetens, och helt enkelt håller både vem han är och vad han gjort hemligt, eftersom han inte står för kvaliteten på det han gjort?

Det lär vi aldrig få veta, för har han inte vågat berätta vem han är och vad han gjort så här långt, kommer han nog inte våga göra det imorgon heller. :?

Ett troll är han, och ett ynkligt troll dessutom, som inte vågar stå för det han skriver. :(

Vh, iö

Usch! :x

Även om jag hade gjort en massa världsklass upptagningar som du?, byggt de bästa studios vi har?, samt exellerat över andra som du innom högatlarkonstruktionens och akustikens område? så hade jag nog inte nedlåtit mig till att ge namn, (personnummer?), och min kompletta meritlista för rätten att ha en motsatt åsikt mot ngn annan på Faktiskt.se.

Jag är garvad innom det politiska området, och sånt här är bara unken härskar teknik. , Nu när inte genelec verkar vara bra närfälts monitorer heller så får jag lite Roger Sperrling vibbar här, han dissar ju ofta allt och alla.
Senast redigerad av matereo 2007-06-13 19:49, redigerad totalt 4 gånger.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-13 19:43

Naqref™ skrev:
Hetsporren skrev:Lås skiten! :oops:

Vad tycker trådskaparen?

Relevant fråga;)

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-13 19:47

Så fort det börjar bli intressant, då ska det låsas! Ett sånt oskick. :cry:
Jag fattar inte varför.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-13 20:43

Bild
Det värsta jag hört. :twisted:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-13 20:47

Ragnwald skrev:Det värsta jag hört. :twisted:

Fast nu ljuger du allt..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-13 20:58

No sir, nu pratar vi högtalare som gör anspråk på att återge ett kompromisslöst ofärgat ljud. 8)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-13 21:04

Ragnwald skrev:No sir, nu pratar vi högtalare som gör anspråk på att återge ett kompromisslöst ofärgat ljud. 8)

Ragnwald varken Yamaha eller någon annan har påstått att NS10 återger ett kompromisslöst ofärgat ljud.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-13 21:20

Ändock vidhåller du... eller är vi kanske överens då ?

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-13 21:23

Rain, rain, its always raining,
Rain, rain, I end up saying,
Rain, rain, please go away now,
Rain, rain, just leave right now,
Rain, rain, don’t know how,
I don’t care how,
To make my rainy day just go away…

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-13 21:28

Ragnwald skrev:Ändock vidhåller du... eller är vi kanske överens då ?

Du verkar ha missförstått liksom många andra, den här diskussionen handlar inte om NS10 är världens bästa och mest välljudande monitorer utan om dom verkligen har "förstört" så många inspelningar som Ingvar m.fl. påstår.

Sen så är min ståndpunkt att de i ett bra rum inte alls låter så dåligt som vissa här påstår.
De flesta som påstår det har dock inte ens hört dom utan bara sett mer eller mindre korrekta mätkurvor, ja vissa lyssnar tydligen med ögonen och tänker med a.....

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-13 22:11

Jag har hört dom i ett bra rum i en för övrigt mycket fin studio, samt hemma hos en vän: i båda fall lät dom kyligt, obalanserat samt obehagligt. (En taggig, jobbig känsla i övre mellanregister och diskant)
Som tur är hade den fina studion även andra monitorer, det verkar som om vissa ljudtekniker som hyr in sig på nån enstaka produktion, VILL använda NS10:or.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-13 22:16

beyond skrev:Jag har hört dom i ett bra rum i en för övrigt mycket fin studio, samt hemma hos en vän: i båda fall lät dom kyligt, obalanserat samt obehagligt. (En taggig, jobbig känsla i övre mellanregister och diskant)
Som tur är hade den fina studion även andra monitorer, det verkar som om vissa ljudtekniker som hyr in sig på nån enstaka produktion, VILL använda NS10:or.

Om dom lät så jobbigt som du påstår så kan det lika gärna bero på inspelning och förstärkare. Eller kanske på PLACEBO vissa lyssnar som sagt med ögonen.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-13 22:24

Rain skrev:
beyond skrev:Jag har hört dom i ett bra rum i en för övrigt mycket fin studio, samt hemma hos en vän: i båda fall lät dom kyligt, obalanserat samt obehagligt. (En taggig, jobbig känsla i övre mellanregister och diskant)

Om dom lät så jobbigt som du påstår så kan det lika gärna bero på inspelning och förstärkare. Eller kanske på PLACEBO vissa lyssnar som sagt med ögonen.

I det andra fallet var det nåt slags NAD-steg, i det första fallet var det nån Brystonlåda (osäker vilken).

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-13 22:27

beyond skrev:
Rain skrev:

I det andra fallet var det nåt slags NAD-steg, i det första fallet var det nån Brystonlåda (osäker vilken).

Ja en del NAD steg låter lite rått. Vilken musik lyssnade du på?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-13 23:15

Ragnwald skrev:Bild
Det värsta jag hört. :twisted:

Så ser inte mina ut. Mina är på längden, och inga hål för front, ingen front heller för den delen. Annars stämmer det ....... :twisted:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-13 23:39

phloam skrev:
Tompa_39 skrev:
Andy Stewart i Eurythmics sa en gång att "om ni ger mig ett par NS10:or så kan jag mixa vad som helst, vart som helst och det kommer att låta bra"

Jag vet!! Jag vet!! Eurythmics-låtar? :D

Edit2: Vad värre är, kanske är NS10'ornass fel att Annie Lennox tror att hon har "soul" och är bra på att waila? :twisted:

Om det är några skivor som har trist "sound" så är det Eurythmics/Lennox´ skivor. Och det var redan för länge sedan, när det "bara" fanns vinyl. Gruppen (och sedemera AL ensam) gjorde storartad musik men jag har aldrig orkat igenom ett helt album pga dåligt ljud (hårt, vässat, distat, framför allt sången).

Är deras skivor mixade med NS10 förstår jag graden av förstörelse....

/ B

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-13 23:55

Bill50x skrev:
Om det är några skivor som har trist "sound" så är det Eurythmics/Lennox´ skivor. Och det var redan för länge sedan, när det "bara" fanns vinyl. Gruppen (och sedemera AL ensam) gjorde storartad musik men jag har aldrig orkat igenom ett helt album pga dåligt ljud (hårt, vässat, distat, framför allt sången).
/ B

Håller inte med om att deras skivor har trist sound däremot så kan jag hålla med om att ljudkvaliteten på deras inspelningar varierar, mycket av det du inte verkar gilla är dock deras kyliga avskalade sound som är väldigt 80 tals aktigt med inte så mycket djupbas men mycket mellanregister och mycket diskant alltså tvärtemot hur det borde låta enligt Öhman om man använt NS10or vid mixningen..
Om du hade problem med att orka komma igenom hela deras album så måste du nog ha lyssnat genom en ganska ljus anläggning, för så jobbigt ljud har inte deras plattor i mitt minne, fast det är klart jag sätter ju musiken först...
Har för mig att soundet på Annie Lennox soloplattor skiljer sig rätt mycket från Eurythmics, men det var dock ett tag sedan jag lyssnade på hennes plattor.
Senast redigerad av Rain 2007-06-14 00:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
3lobed

Produktioner där ns-10 varit del.

Inläggav 3lobed » 2007-06-14 00:02

Tidningen Studio (ISSN: 1652-0408), nummer 7 2006, har en intervju med Björn Yttling. Intervjun är ackompanjerad med en bild där Björn klickar på sin dator. På densamma går det att urskönja att han använder Yamaha ns-10 som monitorer.

Björn Yttling är medlem i gruppen ’Peter Björn And John’ och intervjun kretsar kring deras låt ’Young Folks’ vilken Björn har producerat. Det nämns också att han har producerat låtar åt ’Deportees’, bland annat låten ’Damaged Goods’.

dotshop.se står det att läsa:

For this release Taxi Taxi! collaborated with producer Björn Yttling from Peter, Björn and John to really accentuate the best in the girls, boasting their impressive singing and song-writing abilities.

Dessutom kan man lyssna på snipplets av ’Taxi Taxi!’ låtarna.

Ifall Björn nu använder sig av ns-10 så är ovan några hyfsat nutida produktioner där ns-10 har varit med.

Användarvisningsbild
matereo

Re: Produktioner där ns-10 varit del.

Inläggav matereo » 2007-06-14 00:08

3lobed skrev:Tidningen Studio (ISSN: 1652-0408), nummer 7 2006, har en intervju med Björn Yttling. Intervjun är ackompanjerad med en bild där Björn klickar på sin dator. På densamma går det att urskönja att han använder Yamaha ns-10 som monitorer.

Björn Yttling är medlem i gruppen ’Peter Björn And John’ och intervjun kretsar kring deras låt ’Young Folks’ vilken Björn har producerat. Det nämns också att han har producerat låtar åt ’Deportees’, bland annat låten ’Damaged Goods’.

dotshop.se står det att läsa:

For this release Taxi Taxi! collaborated with producer Björn Yttling from Peter, Björn and John to really accentuate the best in the girls, boasting their impressive singing and song-writing abilities.

Dessutom kan man lyssna på snipplets av ’Taxi Taxi!’ låtarna.

Ifall Björn nu använder sig av ns-10 så är ovan några hyfsat nutida produktioner där ns-10 har varit med.

Yes! Och dessa är klass-produktioner vars ljudkvalitatet ej är sensationell på något vis men ändå knappast är så urusla som påståtts här genom att NS10 ev. använts.
Senast redigerad av matereo 2007-06-14 00:21, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi