patrikf,
Jag menar vågformsskapande.
Tanken med arrangemanget i konstruktionen är att skapa en gemensam vågform för mid- och diskantenhet.
På engelska " time-aligned, mid-high manifold/waveguide"
Hehe, vad de hittar på i marknadsföringen. Jag undrar dock vad en "gemensam" vågform är? Någonting i stil med detta tycks ju inte heller nämnas i det engelska materialet enligt ditt citat. Gemensamt akustiskt centrum är nog en bättre terminologi, men detta förutsätter ju förstås speciella filterlösningar också. Utan detta är den geometriska konfigurationen i stort sett verkningslös. Med hänsyn till tidigare erfarenheter av liknande konstruktioner finns det mycket som talar för att så är fallet här också. Kvarstår gör då bara frekvensgångsproblemen.
För övrigt använder man ofta vågforms
återskapande som synonym till fas/tidskorrekt eller "time-aligned"*. Praktiskt sett är det nog samma sak som "tidskorrekt vågformsskapande". Enda lilla invändningen skulle vara att man i detta fall egentligen inte kräver att frekvensgången måste vara konstant. Hur som helst är det nog ganska meningslöst att bråka om detta.
Och som jag alltid brukar tjata om i allehanda trådar så är tidskorrekta egenskaper i alla fall närmast helt överflödiga i praktiken.
*) Nu vimlar det tyvärr av speciellt amerikanska tillverkare som hävdar att deras konstruktioner är "time-aligned" när det enda man gjort är att flytta fram bas/mellanelementet något i förhållande till diskantelementet så att konfigurationen åtminstone
ser bra ut. Det kan dock bli lite lättare att få till en jämn frekvensgång på det här sättet, men det är inte detta man trycker på i marknadsföringen som är direkt vilseledande. För vem vill höra urtråkiga argument om frekvensgång när man istället kan få lyssna på begrepp som "time-aligned", "coherent wave-launch" och annat som sätter fantasin i arbete?