Harmonix TU666ZX Beautone Apparatfot

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson

Harmonix TU666ZX Beautone Apparatfot

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-14 09:44

Såhär skriver killen som testat denna apparatfot

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1204&menu=1

""Vår kommentar
Efter ha provat alla andra Harmonix prylar vi saluför kunde jag inte motstå frestelsen att också prova denna apparatfot.

Jag provade att sätta fötterna under min Benchmark Dac 1 och resultatet blev helt enastående, bättre än vad jag kunnat drömma om. Jag fick betydligt mer klipp i första anslagen (transienterna), större och stabilare ljudbild samt ett lugnare ljud i alla register. Kort och gott ett super resultat!!!

Testat av Jonas Carlsson ""

Jag har läst en del fysik och elektronik osv. Men med den kunskap jag har kan jag inte förklara hur det skulle kunna bli någon skillnad. Att det kan påverka en CD/DVD kan jag köpa, men en liten elektroniklåda utan rörliga delar 8O skulle elektronerna röra sig felaktigt i komponenterna för att den vibrerar eller vad är det frågan om egentligen.

Finns det någon som har en teori om hur det skulle gå till. Eller har en kommentar på detta :?:
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Njord

Inläggav Njord » 2007-06-14 09:53

8.400 kronor... Jag har faktiskt inte lust att handla någonting i den butiken.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-14 09:56

Tycker recensenten att det blev så bra - kul för honom! Jag däremot är -och skulle nog vara tveksam till en sådan beskriven ljudförbättring.
Vad det beror på varför han upplever det så positivt, tänker jag inte jag iaf skriva åsikter om. :) Hade det varit under en CD-spelare eller skivspelare skulle jag inte direkt avfärda detta, men under en DAC!?

Det finns även en benämning på denna typ av prylar. :?

Och vem är denne "Jonas Carlsson" som påstås skrivit omdömet? Luktar lite skojeri här.
Senast redigerad av Nefilim 2007-06-14 09:58, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-14 09:57

Njord skrev:8.400 kronor... Jag har faktiskt inte lust att handla någonting i den butiken.

Då ingår väl en hyfsad DAC också? Eller??? :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-14 10:01

Tydligen ska man ha samma fot till alla apparater oavsett vikt också. Måste betyda att dom är ganska hårda.

Om apparatfötter hade någon inverkan skulle ju t.ex. laboratore-elktronik stå på dylika fötter. Men sådan finnar man oftast uppställd på labbbänken på små gummitassar som kostar någon krona styck, eller instoppat i ett 19" rackskåp.

Detta är ännu ett exempel på en klassisk bluff-produkt. Bra för den som säljer dom, bra för dom som blir nöjda. Dåligt för miljön att framställa och frakta produkter som itnehar någon reell funktion över huvudtaget.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-14 10:06

Nefilim skrev:...
Och vem är denne "Jonas Carlsson" som påstås skrivit omdömet? Luktar lite skojeri här.

Vad menar du med detta?

Skulle han vara en skojare för att du inte vet vem han är? (min tolkning) Förklara gärna för mig och andra som inte förstår.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-14 10:18

Johan_Lindroos skrev:
Nefilim skrev:...

Vad menar du med detta?

Skulle han vara en skojare för att du inte vet vem han är? (min tolkning) Förklara gärna för mig och andra som inte förstår.

Vad jag menar är att kommentaren finns skriven på hemsidan var denna produkt finns att köpa. Det luktar marknadsföringsknep, så tillvida att firman själv kan ha författat den positiva kommentaren.

Så menade jag - men det behöver inte vara så. Jag läser alltid sådana kommentarer kopplade till säljsajter med en "nypa salt"! :wink:

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-14 10:49

Vad som är ännu mer intressant är att han får som han skriver "Jag fick betydligt mer klipp i första anslagen " Borde inte det påverkas minst av allt eftersom det innan detta inte borde vara som minst vibrationer.

Det är sådana här produkter och recensioner som får mig att tvivla på i princip hela hifi branschen. Problemet är att dom kan ljuga hur mycket som helst för det finns ingen som kan bevisa motsatsen och säga att denna människa (som troligen inte ens finns) inte upplevt denna skillnad i ljudet. Branschen som sådan är ju ganska unik som möjliggör detta.

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2007-06-14 11:58

Jonas Carlsson existerar, jag skulle rekomendera att ringa dit innan folk spekulerar mera.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-14 12:19

Magnusjohansson skrev:Det är sådana här produkter och recensioner som får mig att tvivla på i princip hela hifi branschen.

Tvivla? Det är väl inte mycket att tvivla om. Jag tycker det framgår ganska tydliget att stora delar av branchen är helt oseriös.

Magnusjohansson skrev:Problemet är att dom kan ljuga hur mycket som helst för det finns ingen som kan bevisa motsatsen ...

Finns det visst. Att bevisa att dessa produkter är rena bluffen är lätt. Det finns dock inget intresse av att göra detta, annat än hos ett litet antal konsumenter som ändå inte köper den här typen av produkter. Alla andra tjänar på det: Tillverkare, handlare, tidningar, kunder.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-14 13:52

Max_Headroom skrev:
Magnusjohansson skrev:Det är sådana här produkter och recensioner som får mig att tvivla på i princip hela hifi branschen.

Tvivla? Det är väl inte mycket att tvivla om. Jag tycker det framgår ganska tydliget att stora delar av branchen är helt oseriös.

Jo, det är väll så.

Magnusjohansson skrev:Problemet är att dom kan ljuga hur mycket som helst för det finns ingen som kan bevisa motsatsen ...

Finns det visst. Att bevisa att dessa produkter är rena bluffen är lätt. Det finns dock inget intresse av att göra detta, annat än hos ett litet antal konsumenter som ändå inte köper den här typen av produkter. Alla andra tjänar på det: Tillverkare, handlare, tidningar, kunder.

Jo, det är klart. Men det jag menar är att man inte kan säga att han ljuger eftersom han bara säger att han upplevt denna skillnad och det går ju inte att bevisa eftersom det är subjektivt. Man kan ju dock bevisa att hans upplevelse inte stämde men han har ju inte ljugit för det.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-14 13:56

Magnusjohansson skrev:
Jo, det är klart. Men det jag menar är att man inte kan säga att han ljuger eftersom han bara säger att han upplevt denna skillnad och det går ju inte att bevisa eftersom det är subjektivt. Man kan ju dock bevisa att hans upplevelse inte stämde men han har ju inte ljugit för det.

Upplevelsen stämmer säkert, men den har ingen fysisk koppling till apparatfoten. Den är helt psykologisk.
Fast det kan ju inte säljaren skriva på hemsidan. Då skulle ju försäljnignen sjunka.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-14 13:58

HSIVP skrev:Jonas Carlsson existerar, jag skulle rekomendera att ringa dit innan folk spekulerar mera.

Tycker inte det spelar någon större roll om han finns eller inte. Det är hans fulla rätt att tycka och skriva vad han vill. Men det betyder att vi också har rätt att tycka vad vi vill om hans tyckande. Sen kan ju han tycka tillbaks på vårat tyckande om han känner att han vill det :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-14 16:25

Av alla apparater är nog en DAC den osannolikaste att dra nytta av (dämp?)fötter...
Mundus Vult Decipi

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-14 16:36

i skrev:Av alla apparater är nog en DAC den osannolikaste att dra nytta av (dämp?)fötter...

Jo det har du nog rätt i, undra om det blir bättre ljud om man lägger optokabeln till dac’en på ett par sådana där dämpfötter. Jag tycker man borde få som han skriver Citat: "stabilare ljudbil" 8O :D Man undrar lite hur hans ljudbild var tidigare, vandrade den fram och tillbaks då eller. Var det möjligen jordbävning när han testade utan fötterna :D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-14 16:53

Om vi antar att han är ärlig - och det måste vi inledningsvis - så är det ett väldigt bra exempel på helt omedveten placeboeffekt.

Synd att det är så dyr placebo. Papperslappar är nog faktiskt bättre i det avseendet.
Mundus Vult Decipi

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-14 17:13

i skrev:Om vi antar att han är ärlig - och det måste vi inledningsvis - så är det ett väldigt bra exempel på helt omedveten placeboeffekt.

Ja hade jag köpt dessa prylar för drygt 8 lök så skulle jag nog vara lyrisk! (Känsligt att erkänna för sig själv - och andra - att man blivit blåst) :?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-06-14 17:53

i skrev:Om vi antar att han är ärlig - och det måste vi inledningsvis - så är det ett väldigt bra exempel på helt omedveten placeboeffekt.

Synd att det är så dyr placebo. Papperslappar är nog faktiskt bättre i det avseendet.

Jag håller med. Och det tycker jag inte att man måste hacka på honom för. Att racka ner på försäljare av verkningslösa produkter verkar vara populärt. Men Caveat Emptor: man har skyldigheter som köpare också.

/D

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2007-06-14 18:06

Man kanske skulle göra slag i saken istället för att gnälla på forum och gå ut och utbilda folk om placebo. Jag menar att det är ganska meningslöst att gnälla på att folk inte förstår/ser sanningen om man inte är beredd att göra något åt det. Kontentan, gnäll inte om du inte ska göra något åt det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-15 08:23

HSIVP skrev:Man kanske skulle göra slag i saken istället för att gnälla på forum och gå ut och utbilda folk om placebo. Jag menar att det är ganska meningslöst att gnälla på att folk inte förstår/ser sanningen om man inte är beredd att göra något åt det. Kontentan, gnäll inte om du inte ska göra något åt det.

Jag tycker att det är du som gnäller.

Det som Magnusjohansson gör här är väl ungefär det man kan göra; länka till en tveksam produkt, och ställa frågan. Det är så det brukar fungera på internet.

Jag tror att en sådan här tråd kan fungera bra som utbildning - alltid är det någon som börjar fundera.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-15 08:36

Grunden på faktiskt.se är väl att försöka "utbilda" människor om den s.k placeboeffekten och diverse ormoljeprodukters vara eller icke vara!?

Tyvärr så är många, framförallt då dyrhifianhängare inte intresserade av detta. Men var och en är ju salig på sin tro som det skrivits. Det kommer alltid att finnas 2 läger när det gäller dessa produkter och s.k tweaks.

Det spelar nog ingen roll hur mycket man missionerar och försöker omvända dyrlägret, så kommer det alltid att finnas en marknad för snakeoil m.m.

Några kommer iaf till insikt -vilket jag själv gjort - men för att göra detta krävs det en del av en själv, såsom att bli självkritisk och ifrågasättande bl.a. Det är förvisso känsligt att ifrågasätta sig själv, men man upplever en större harmoni och kan ägna sig åt att lyssna och njuta av musiken då, och inte lyssna på prylarna. Lite tankar av mig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-15 09:28

Nefilim skrev:Men var och en är ju salig på sin tro som det skrivits.

Kanske på sin plats att förklara vad "salig på sin tro" egentligen betyder!
Salig på sin (egen) tro är ett uttryck för att man måste ta ställning själv (för den rätta tron naturligtvis), och inte kan gömma sig i en kollektiv tro, antingen det gällde församlingen eller familjen. Att inbilla sig att det någonsin menats att man skulle bli salig på vad för inbillning som helst, är närmast en historieförfalskning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2007-06-15 10:47

Normalt och moget argument.
Tack för mig och vill du mig något så kan du skicka PM.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-06-15 16:46

HSIVP skrev:

Normalt och moget argument.
Tack för mig och vill du mig något så kan du skicka PM.

Varför har du en länk till en hemsida som inte finnns i din tagline?

Undrar,

D

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2007-06-15 17:22

för att mitt företag ligger på is för tillfället (snart 2 år).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-06-18 09:49

HSIVP skrev:för att mitt företag ligger på is för tillfället (snart 2 år).

OK. (Även om det inte var ett svar på frågan varför du länkar till den.)

/D

Användarvisningsbild
karamellkungen

Svar på kritiken

Inläggav karamellkungen » 2007-06-19 18:04

Jag heter egentligen Jonas Carlsson, det är mig ni ifrågasätter i denna tråd. Det smärtar mig att läsa att ni mer eller mindre idiot förklarar mig i denna tråd. Jag tycker det är väldigt tråkigt att många har väldigt förutfattade meningar. När jag testar utrustning för min arbetsplats räkning gör jag det för att hitta och rekommendera prylar i ALLA prisklasser. Harmonix produkter är inte för alla, utan för dem som vill ha det allra bästa av det vi/jag kunnat hitta. Självklart har man rätt att kritisera produkter som man inte tycker om, men att gå till direkta person angrepp tycker jag bara är sorgligt. Hur många av er har egentligen möjligheten att testa så mycket produkter som jag har? Skall också vara tydlig med att större delen av de produkter vi/jag testar inte hamnar i vårt sortiment för att de inte har den prestanda vi söker.
Det verkar vara väldigt lätt att sitta och vräka ur sig massa onödigheter när man sitter framför sin data, men hur många skulle våga säga det ni säger när ni inne i vår butik?

Bästa hälsningar

Jonas Carlsson

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-06-19 18:08

*popcorn*
Back in black!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Svar på kritiken

Inläggav paa » 2007-06-19 18:33

Hej Jonas,
Hur kommer det sig att du inte uppger din branschanknytning i profilen/fottexten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Re: Svar på kritiken

Inläggav i » 2007-06-19 19:07

karamellkungen skrev:Jag heter egentligen Jonas Carlsson, det är mig ni ifrågasätter i denna tråd. Det smärtar mig att läsa att ni mer eller mindre idiot förklarar mig i denna tråd. Jag tycker det är väldigt tråkigt att många har väldigt förutfattade meningar. När jag testar utrustning för min arbetsplats räkning gör jag det för att hitta och rekommendera prylar i ALLA prisklasser. Harmonix produkter är inte för alla, utan för dem som vill ha det allra bästa av det vi/jag kunnat hitta. Självklart har man rätt att kritisera produkter som man inte tycker om, men att gå till direkta person angrepp tycker jag bara är sorgligt. Hur många av er har egentligen möjligheten att testa så mycket produkter som jag har? Skall också vara tydlig med att större delen av de produkter vi/jag testar inte hamnar i vårt sortiment för att de inte har den prestanda vi söker.
Det verkar vara väldigt lätt att sitta och vräka ur sig massa onödigheter när man sitter framför sin data, men hur många skulle våga säga det ni säger när ni inne i vår butik?

Bästa hälsningar

Jonas Carlsson

Bäste Jonas Carlsson,

Jag svarar bara för mig i det följande.
Jag idiotförklarar inte dig (även om du kanske uppfattade det så). Jag var bara förundrad över vad jag uppfattade som din motståndslösa självsuggestion och helt okritiska hållning.

Din utsaga var ungefär som om någon skulle påstå på fullt allvar att "kör din bil långt varje söndag, för då fylls tanken i stället för förbrukas".

Vad beträffar vad jag skulle säga i er butik så skulle jag nog vara helt stum en mycket lång stund. Vad jag sedan skulle säga vore antingen vad jag skrev här - eller om jag har en dålig dag - vara helt otryckbart.

Du har naturligtvis rätt att ha vilka åsikter som helst, men i det här sammanhanget är du en kommersiell representant som vänder sig till konsumenter - och får då räkna med eventuell kritik.
Mundus Vult Decipi

Nästa

Återgå till Teknikforum