Definitivt är det så att sneda väggar
inte eliminerar stående vågor. Att snedställa en vägg flyttar bara på modfrekvenserna, på ett sätt som är svårt att förstå.
En fördel med sneda väggar kan vara att modfrekvenserna inte längre får samma harmoniska struktur som i fallet med parallella väggar.
För att bli av med stående vågor behövs dämpmaterial. Dämpmaterial påverkar annat också så man får fundera lite, men vem har sagt att det ska vara enkelt att bygga högtalare?
Isidor (var det väl) lär ha provat hur mycket av stående vågor inuti lådan påverkar det som kommer ur den och vill jag minnas kommit fram till att det är mindre än man tror. Själv mätte jag för ett tag sen på en billig audiopropelarhögtalare som var nästan helt utan dämpning. Den hade en präktig resonans i lådans längsled och detta syntes mycket tydligt på svaret på lådans utsida. Inuti var det ännu värre, men där lyssnade ju bara min mikrofon.
Klart är nog att en stående våg inuti lådan dämpas en hel del innan den kommer ut, men är den rejäl från början kan den bli märkbar även utanför.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.