Max_Headroom skrev:Att sätta elementen närmare en kant är nog vid närmare eftertanke inte så lysande. Borde man inte få assymetrisk spridning? Om det var bra skulle ju alla redan göra det, ialla fall dom som har lite koll...
Svante: När får vi se simulering av fasade kanter på baffeln i The Edge?
Mja, vore assymetrisk spridning så hemskt fel? Vore det inte bra att det blev lite mindre mot sidoväggarna och mer mot mitten. Jag vet inte. Är det fö någon som har fullständig koll? Jo det måste väl finnas, FEM-folk och så, men jag undrar ändå om inte majoriteten av högtalare tillverkas utan FEM&BEM?
Fasade kanter, ja. Jag har trott att det spelar mycket liten roll att ha en fasning på några cm. Menar du större fasningar, kanske? Mhmm... Mitt stora problem med detta är att jag inte haft kraft att ta mig igenom litteraturen om kanter som inte är 360-gradiga (baffelkant) och dessutom har jag inte koll på riktverkan hos kantkällorna heller. Litteraturen är dessutom lite motsägelsefull, så man kan inte lita på den helt. Hade jag orkat det skulle det nog trillat ut lite kuligheter. Jag har testat den nuvarande modellen och försökt göra polärdiagram, men det blir helkass, den klarar inte ens av att få till en åtta i dipolområdet. Rakt framifrån tror jag dock på den. Börjar man leka med fasningar så ligger de ju med nödvändighet snett mot lyssnaren, så jag måste lära mig mer. Men vem vet, en vacker dag...
Så vill jag ju ha in det här i mitt simuleringsprogram för hela system också, men
det programmet är i ett skick just nu som jag knappt vågar sätta i händerna på mig själv.

Man skulle ha tjänstledigt ett halvår för att få till det.

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.