Och så behövs bara att man höjer priset !
Vips är det bättre ljud !!
Moderator: Redaktörer
Nej MP. Men däremot är det HANS åsikt han skriver.. Sedan att du inte delar den åsikten gör INTE hans inlägg till "troll komentarer" som du säger.
Däremot kan DITT inlägg anses söka bråk med honom helt i onödan för hans åsikt inte är ok enligt dig.. Mp. Sådant har varit borta ett tag och allt har lirat finfint här.. Det har till o med varit skoj att skriva och delta här.. Kan inte detta få fortgå UTAN att detta tramsiga onödiga tjafsande skall igång igen..Folk måste få säga SINA åsikter UTAn att bli kallande för elakheter anser jag..
Hoppas du läser mig rätt..
Vad tror ni. LÅter ett par pIP med nad 208 med en Pioneer dv-668 lika bra eller bättre än detta?
Seriöst.
Denna satsning på dyrfi är det nått eller är det helt överdrivet med sådana dyrgripar som detta.?
Skulle vara skoj med en debatt om fördelar med dyr hiend och nackdelar.
Vi snackar ofta om fördelar med billig hifi. Men vad är fördelarna med detta att utan budget leka på. Sa´mt nackdelar så klart.
meanmachine skrev:[img]
Det är då väldigt vacket iaf med dyrfi. Sen om priset motiverar prestandan är en annan fråga men inte tror jag det direkt låter dåligt i dessa set upper.
meanmachine skrev:steveo1234 skrev:Varför måste Dynaudio för 600k vara bättre än Pi60, och vad har logik att göra med denna slutsats?
Svaret är på inlägget ovan det du skren. Läste du det???
JTarnstrom skrev:meanmachine skrev:[img]
Det är då väldigt vacket iaf med dyrfi. Sen om priset motiverar prestandan är en annan fråga men inte tror jag det direkt låter dåligt i dessa set upper.
Hornen är rätt snygga men handen på hjärtat, hur många vill ha det se ut på det där viset hemma? Det där är rum som inte fungerar till något annat än att sitta i sweet spot.
Tärnström
Mayro skrev:JTarnstrom skrev:meanmachine skrev:[img]
Hornen är rätt snygga men handen på hjärtat, hur många vill ha det se ut på det där viset hemma? Det där är rum som inte fungerar till något annat än att sitta i sweet spot.
Tärnström
Herreminskapare.... Du frågar på ett hififorum vem som skulle vilja ha det så där som på bilderna MM la in..
Asså om du frågade massa hifikillar och det var frågan samt att dom hade platsen för det så skulle varenda en vilja ha ett sådant dedikerat rum och utrustningsnivå rätt självklart förutom nåt enskilt undantag som dig då kompis...
Vilka märken sedan som man talar om är en annan sak.
Ja mycket skall man läsa innan man slutar förvånas... Eller så driver du med oss.. Och jag min korkade jävel går på det..![]()
Du måste må dåligt. Du scannar av forum bara för att hitta en enda sak att hugga på.FBK skrev:Så har det alltid varit mayro och kommer även vara i fortsättningen... Tyck som majoriteten annars får du benämningen Troll eller är icke seriös, klart skrattretandeeller snarare tragiskt
meanmachine skrev:Nejdå. Jag får bara inte ihop det och av naturen är jag en buffel som helt oförsiktigt klampar fram. Jag accepterar inte att jag går i ovisshet utan måste utan förbehåll pressa saker till jag med övertygelse kan stå för nått.
Kaffekoppen skrev:Jag får inte ihop det alla gånger heller
Nej, jag driver inte med någon men om andra roas av det så bjuder jag på det. Jag är väl medveten om att många säkert skulle vilja ha det som på bilderna men för mig har det aldrig funkat med att lyssna på det viset, mitt i med huvudet som fastspänt i ett skruvstäd rakt fram.
Jag vet att jag lätt blir tjatig men min hållning är knappast såååå unik och det finns ju faktiskt hifi-konstruktörer som har förespråkat andra ideal där högtalarna ska fungera i vanliga hem.
För mig är det viktigt att musikupplevelsen kan delas av andra i hemmet. med bibehållen ljudkvalitet (jag tycker för övrigt att mina OA12.3 låter bättre än allt annat jag har haft och bättre än samtliga direktstrålande högtalare jag har provlyssnat). Det är en social grej. Då funkar det inte med dylika anläggningar. Carlsson däremot...
Mayro skrev:JTärnström skrevNej, jag driver inte med någon men om andra roas av det så bjuder jag på det. Jag är väl medveten om att många säkert skulle vilja ha det som på bilderna men för mig har det aldrig funkat med att lyssna på det viset, mitt i med huvudet som fastspänt i ett skruvstäd rakt fram.
Var i hela friden har du fått tanken att du måste sitta med huvudet fastskruvat..
Jag vet att jag lätt blir tjatig men min hållning är knappast såååå unik och det finns ju faktiskt hifi-konstruktörer som har förespråkat andra ideal där högtalarna ska fungera i vanliga hem.
och detta gör inte dom visade systemen då i sina DEDIKERADE rum?? Du vet en del HAR egna fina rum för samkväm. Och där mer lämpliga hifigrejor.. Och sedan rum som dessa du sett helt separat.. Du verkar tro att folk i dessa nivåer bor i en hyrestvå på en sunkig förortslije eller nåt..För mig är det viktigt att musikupplevelsen kan delas av andra i hemmet. med bibehållen ljudkvalitet (jag tycker för övrigt att mina OA12.3 låter bättre än allt annat jag har haft och bättre än samtliga direktstrålande högtalare jag har provlyssnat). Det är en social grej. Då funkar det inte med dylika anläggningar. Carlsson däremot...
och du tror inte dessa system kan avnjutas av flera medlemmar i familjen då?
Eller att det mer vardagsystemet som står i det gemensamma rummet inte kan slölyssnas på så sätt du förespråkar.. Det kan ju till och med vara en carlsonburk som står i det gemensamma vardagsrummet du vet...
Börja LITE LITE tänk till med vad du skriver. För det är onekligen så att du utgår från väldigt underliga utgångslägen..
men men. Förstår du ändå inte nu så glöm det bara. För jag har liksom sagt mitt i ämnet du går på om och i..
Däremot är det tur att du är så glad för ditt ljud!!Speciellt så du även anser det vara det bästa du hört någonsin..Sådant är trevlig läsning än mer eftersom du klarat dig billigt undan på kuppen.. Grattis..
Andra får gärna ha dyrhifi i dedikerade rum, det är inget för mig. Det är allt jag har sagt. Du vill på något sätt påskina att jag inte har tänkt till eller förstått... Du får ursäkta, men jag skulle kunna kontra med samma förhållningssätt men jag gör det inte. Det finns ingen anledning att förringa andra för att de inte delar ens åsikt.
Nej, många system som jag har hört ger inte samma tillfredställande ljud utanför sweet spot som en del rund- eller ortoakustiska lösningar ger. Det räcker väl med att kolla på mätningar för att inse att så är fallet.
Tärnström
meanmachine skrev:Andra får gärna ha dyrhifi i dedikerade rum, det är inget för mig. Det är allt jag har sagt. Du vill på något sätt påskina att jag inte har tänkt till eller förstått... Du får ursäkta, men jag skulle kunna kontra med samma förhållningssätt men jag gör det inte. Det finns ingen anledning att förringa andra för att de inte delar ens åsikt.
Nej, många system som jag har hört ger inte samma tillfredställande ljud utanför sweet spot som en del rund- eller ortoakustiska lösningar ger. Det räcker väl med att kolla på mätningar för att inse att så är fallet.
Tärnström
HÅller med Mayro. Är detta ditt mekka så grattis. En reflektion bara över resonemanget. Oa 12.3 har jag också och noterar två saker. Ljduet är givetvis grymt bra från dessa små lådor. Oerhört bra faktiskt. Två svagheter jag märker är sterobildens storlek. Om jag jämför i tum så projeceras bilden upp till säg 40" med oa-12 medan det blir 120" med min huvudanläggning som en oexakt jämförelse samt att den hamnar lite lågt. Sen som nummer två är det svårt att få den där perfekta soundstagen med dessa. Alltså litehaltande stereobild. Men jag skulle inte vilja göra mig av med dem. Så jag förståtr att du gillar dem.
Mayro skrev:jag har inte föringat dig eller din åsikt. Jag bara undrar hur du tänker då du skriver som du gör och gjort..Det är mist sagt knepigt det du skriver i samanhanget
och eftersom du inte har intresse ens för sakerna blir det än mer förvirrande då du utgår från att grejorna knappt ens går att lyssna på förutom i skruvstäd mm..![]()
Jag kan svära på att ett dedikerat hifirum byggt av Iö eller knoppen eller vem som helst med kunskapen med dom största system Ino eller andra kan erbjuda inte heller står i vanliga vardagsrum på 18 kvadrat i tvåan på majornas eller botkyrka..
utan den står troligen i ett dedikerat rum där lyssningen sätts i förgrunden och tramsandet med musiken i bakgrunden då gäster o mat spisas sker i annat rum ämnat för detta ändamål.. Då med ev den mer i samanhanget anpassade nivå.
jag säger inte det kan ske annan uppställ. men jag gissar att köparen av sådana nivåer inte accepterar halvmesyrer direkt..
steveo1234 skrev:Naturligtvis. Därefter funderade jag. Sen svarade jag enligt ovanstående.
Sugen på att antingen förklara hur du tänker eller copy&paste på befintligt svar?
meanmechine skrev:Oavsett vad du gillar BMW eller inte. Jag gillar inte heller BMW då det är ett skrytåk. Men en M5:a har bättre prestanda än vilken Saab du än väljer eftersom det bygger dessa bilar. Det betyder itne att saab skulle kunna bygga en sådan bra för lite bättre pris så visst finns klart statuspengen med men inte ät den alla pengar inte. Lite som att ta en Ferrari. Mycket pengar och bra prestanda. Inte bra prisprestandaförhållande. En Lacer evo 8 åker i princip lika fort för en bråkdel av pengen. Men totalt sett är ferrarin alltid en bättre bil än om del lilla x-tra prestandan inte motiverar den stora skillnanden i pris.
Så lika inom hifi tänker jag. Nefilim påtalade att dynaudios stora monster på 600000 inte impade. Jag skulle vilja hört a+b test mellan dessa och t.ex. Pi60 med samma elektronik bakom och möjligen når man riktigt långt med Pi60 men totalt sett måste Dynasuio vara den bättre högtalare. Allt inom logikens namn. Utan detta finns ej logik.
Sen är det stor skillnad på att lyssna på en liten stunds demo och kanske tag hem och leva med pjäserna ett tag. Säg att du har möjlighet att leva med dem båda i tre veckor för att hinna gå igenom samligen och viktigas av allt som ni anklagar mig för många att faktiskt helt ignorera priset i båda fall.
För ni eller många av er är ännuvärre på att fastna i prisbilden...Men total ignorans om priset så skall det sedan bedömmas.
Täker jag fel? påpeka detta i så fall. Gärna.
meanmachine skrev:Jag fortsätter lite inser att min post var lite haltande. Någonstans måste ju den där 4.4kWa trafon göra nytta. Lika som det perfekt matschade komponenterna, Eller det 4st kaffekopparna till e-lyter på tillsammans 120000uF. Det effektstarka trissorna som dessutom är DYRA men helt stabila. Jag ni förstår. Allt detta kostar ju skjortan om man köpter det själv. Mitt slutstegsbyggen slutade för trafo var dyrare äm min dåvarande förstärkare. E-lyer likadant. det där billiga krafset kan ju logiskt sätt inte vara bättre.
Den moderna logikens fader mr Boole. har myntade ju begreppet att utröna rätt med att se vad som inte är fel. Alltså alltid ställa sig frågan är detta rätt eller fel. T.ex. då är en stor trafo bättre än en liten. Är en kraftigt välmätande bank bättre än en snål. Är stabila TO3.or bättre än billig andra sortering. osv. Efter detta mått är en dyr med logik bättre oavsett värdet.
Om jag haltar vill jag bli ifrågasatt eftersom jag inte är ute efter att försvara min teorier utan att nå lite längre.
Mayro skrev:Kompis. Nu har du ju tänkt till ...![]()
Och jag är inte ute efter din skalp eller så. Bara att en del saker MÅSTE trotts allt ha verklighetsförankring för att KUNNA samspråkas runt om...
Däremot då du anknyter dina åsikter till just dina krav och vilkor ekonomsik osv blir det lättare att förstå dig.
mvh
Tobbe
JTarnstrom skrev:Nej, jag driver inte med någon men om andra roas av det så bjuder jag på det. Jag är väl medveten om att många säkert skulle vilja ha det som på bilderna men för mig har det aldrig funkat med att lyssna på det viset, mitt i med huvudet som fastspänt i ett skruvstäd rakt fram.
Jag vet att jag lätt blir tjatig men min hållning är knappast såååå unik och det finns ju faktiskt hifi-konstruktörer som har förespråkat andra ideal där högtalarna ska fungera i vanliga hem. För mig är det viktigt att musikupplevelsen kan delas av andra i hemmet. med bibehållen ljudkvalitet (jag tycker för övrigt att mina OA12.3 låter bättre än allt annat jag har haft och bättre än samtliga direktstrålande högtalare jag har provlyssnat). Det är en social grej. Då funkar det inte med dylika anläggningar. Carlsson däremot...
Tärnström
Harryup skrev:Nja, dom där hornen ser ut som Tractrix och då sprider dom oerhört mycket mer än exempelvis exponentialhorn. Har horn själv och behöver verkligen ingen tandläkarstol. Man måste skilja på horn som har sit ursprung i PA-svängen där man skall täcka en hel lokal 10 meter bort mot dom som är gjorda för att kunna lyssna på i vardagsrum. Visst är dom mer riktade än Carlsson men det är ju i princip allt. Vanliga elektrostater är oerhört mycket mer riktade än mina horn.
meanmachine skrev:Nefilim påtalade att dynaudios stora monster på 600000 inte impade. Jag skulle vilja hört a+b test mellan dessa och t.ex. Pi60 med samma elektronik bakom och möjligen når man riktigt långt med Pi60 men totalt sett måste Dynasuio vara den bättre högtalare. Allt inom logikens namn. Utan detta finns ej logik.
Och med "idiosyncratic low-frequency behavior" menar JA att den har ett överdrivet beteende i övre basregistret för att låta häftig i stället för att försöka återge inspelningen korrekt.It is definitely a difficult load for an amplifier to drive...
...its idiosyncratic low-frequency behavior compared with more conventional designs will make matching it to the listening room tricky
meanmachine skrev:Almen.
Sluta stressa så hårt och läs vad jag skriver.![]()
Det är klart att den är bättre . Utifrån logiken.
Häng med.
Den är naturligtvis berikad med syrare komponenter, Bättre internkablege, Mer och bättre lådmaterial och finnish, Fler element, Bättre terminaler osv.
Logiken säger att då är den bättre helt klart. Prestandan är en anna sak för denna kan bedömas utifrån ett annat perspektiv. Pi60 kanske presterar bra men den dyrare är bättre generellt. Titta nu inte blint på priset.
Likt en Ferrari som INTE är i ren presanda är bättre en Lancer evo 8 så är fortfarande Ferrarin bättre totalt sett. Mer välbyggs och gedingen bättre osv. PP-föhållandet vinner alltid den billigare.
Nej.meanmachine skrev:Det är klart att den är bättre . Utifrån logiken.
Häng med.
Den är naturligtvis berikad med syrare komponenter, Bättre internkablege, Mer och bättre lådmaterial och finnish, Fler element, Bättre terminaler osv.
Logiken säger att då är den bättre helt klart.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 22 gäster