yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-17 21:04

Rain skrev:
focus skrev:
Rain skrev:Springsteen - Seeger Sessions?.
Den låter för övrigt riktigt uselt.

Det gör den inte alls.

Ledsen att behöva anmäla en avvikande åsikt. När jag läste ovanstående inlägg slängde jag i skivan igen. Måste erkänna att jag inte lyssnat på den så mycket, det är lixom inget som grabbat tag i mig. Och jag har inte funderat så mycket på återgivningen utan mer på att den skiljer sig rätt mycket från "vanliga" Springsteenplattor.

Den låter faktiskt uselt, riktigt dj-a skitdåligt. Rain, antingen har du inte lyssnat på den eller så är du så helt inne i komprimerings- och limiteringssvängen att du tycker att det är så här det ska låta. Ungefär som kocken på vår sunkiga kvarterskrog som bara öser på mer och mer salt och tycker att det är liktydigt med mer smak. Men om råvarorna är smaklösa hjälper inget salt i världen...

Seeger Sessions är faktiskt ett utmärkt exempel på dagens kassa produktioner.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-17 21:07

Bill50x skrev:
Rain skrev:
focus skrev:

Det gör den inte alls.

Ledsen att behöva anmäla en avvikande åsikt.
/ B

Absolut inget Ni behöver vara ledsen för. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 21:13

Bill50x skrev:
Rain skrev:
focus skrev:

Det gör den inte alls.

Ledsen att behöva anmäla en avvikande åsikt. När jag läste ovanstående inlägg slängde jag i skivan igen. Måste erkänna att jag inte lyssnat på den så mycket, det är lixom inget som grabbat tag i mig. Och jag har inte funderat så mycket på återgivningen utan mer på att den skiljer sig rätt mycket från "vanliga" Springsteenplattor.
Den låter faktiskt uselt, riktigt dj-a skitdåligt..
/ B

Så innan den här diskussionen hade du inte upptäckt att du tyckte skivan lät skitdåligt, men nu gör du det, säger en hel del om din rätt flexibla kvalitetsuppfattning.

Seeger sessions är en rätt improviserad LIVE inspelning och som sådan låter den riktigt bra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-17 21:16

Rain,

Tillhör du den skara om tekniker som gillar att spela in musik med SM57/58?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 21:25

Morello skrev:Rain,

Ja det är ju några av de bästa dynamiska mikrofoner som finns, men självklart använder jag dyra kondensatormikrofoner också.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-17 21:38

Rain skrev:
Bill50x skrev:
Rain skrev:
focus skrev:

Det gör den inte alls.

Den låter faktiskt uselt, riktigt dj-a skitdåligt..
/ B

Så innan den här diskussionen hade du inte upptäckt att du tyckte skivan lät skitdåligt, men nu gör du det, säger en hel del om din rätt flexibla kvalitetsuppfattning.

Seeger sessions är en rätt improviserad LIVE inspelning och som sådan låter den riktigt bra.

Det är ju en slutsats man kan dra. Annars kunde man ju tänka sig att eftersom skivan inte fångat hans intresse kan det ju vara för att den just låter dåligt. Och att inte lyssna så mycket kan ju innebära att den varit med ett par svängar i bilen men inte mer. Det är ju inte säkert att man tänker på det som just dåligt ljud utan kanske helt enkelt bara tycker det var en tråkig och menlös skiva?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 21:41

UrSv skrev:Det är ju en slutsats man kan dra. Annars kunde man ju tänka sig att eftersom skivan inte fångat hans intresse kan det ju vara för att den just låter dåligt. Och att inte lyssna så mycket kan ju innebära att den varit med ett par svängar i bilen men inte mer. Det är ju inte säkert att man tänker på det som just dåligt ljud utan kanske helt enkelt bara tycker det var en tråkig och menlös skiva?

Om man är intresserad av hifi och hög ljudkvalite så upptäcker man nog ganska omgående om det låter skitdåligt eller riktigt uselt men det gjorde inte Bill förrän efter den här diskussionen, trovärdigt? Nej inte för 5 lire.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-17 21:44

Rain skrev:Så innan den här diskussionen hade du inte upptäckt att du tyckte skivan lät skitdåligt, men nu gör du det, säger en hel del om din rätt flexibla kvalitetsuppfattning.

Ja, så kan du förstås tycka. "Flexibel verklighetsuppfattning" har jag aldrig hört förut, det ska jag lägga till i min vokabulär :-)

Men om jag ska få försvara mig lite, jag lyssnar på ganska mycket musik. Först gör jag en snabb check och låter det spännande tar jag gärna några varv till. Gör en kopia och tar med mig till särbon på helgen å så.

Just den här plattan fångade mig inte särskilt och jag har inte heller funderat på varför. Till skillnad från många andra här menar jag att återgivningens kvalitet (inspelning, mix, master - och självklart anläggningen man lyssnar i) faktiskt påverkar den upplevda musikaliteten, inte bara "ljudet" (tex klangfärg och dist).

Nu när jag lyssnar lite extra noga och detta oavsett om jag gillar Springsteens platta eller inte så tycker jag faktiskt att ljudet inte är speciellt bra. En jämntjock gröt, odynamiskt och faktiskt ganska distat. Om jag hade gillat materialet superskarpt hade jag kanske översett med bristerna. Men det kanske är bristerna som gör att jag inte uppskattar det musikaliska uppförandet? Vad jag menar är att viss musik är så bra att den tar sig igenom en dålig återgivning, annan musik blir bara trist när återgivningen fallerar. Så det är kanske en positiv sida med risiga inspelningar, man uppskattar bara det som är extra bra?

Låt mig säga så här, jag har hellre en flexibel uppfattning om saker och ting än att jag är stelbent och rigid :-)

Och jag förstår inte varför jag nödvändigtvis behövde upptäcka skivans kassa kvalité innan denna diskussion. Är det ett krav för att få tycka?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-06-17 22:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-17 21:47

Rain skrev:

Ja det är ju några av de bästa dynamiska mikrofoner som finns, men självklart använder jag dyra kondensatormikrofoner också.

Ok. :) Vi har sådana när vi repar - skulle inte ens tänka tanken att spela in musik med sådana junkmikrofoner. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 21:53

Bill50x skrev:Nu när jag lyssnar lite extra noga och detta oavsett om jag gillar Springsteens platta eller inte så tycker jag faktiskt att ljudet inte är speciellt bra.

/ B

Jaha så nu låter den inte speciellt bra, nyss lät den enligt dig skitdåligt och riktigt uselt, I rest my case..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-17 22:14

Rain skrev:
UrSv skrev:Det är ju en slutsats man kan dra. Annars kunde man ju tänka sig att eftersom skivan inte fångat hans intresse kan det ju vara för att den just låter dåligt. Och att inte lyssna så mycket kan ju innebära att den varit med ett par svängar i bilen men inte mer. Det är ju inte säkert att man tänker på det som just dåligt ljud utan kanske helt enkelt bara tycker det var en tråkig och menlös skiva?

Om man är intresserad av hifi och hög ljudkvalite så upptäcker man nog ganska omgående om det låter skitdåligt eller riktigt uselt men det gjorde inte Bill förrän efter den här diskussionen, trovärdigt? Nej inte för 5 lire.

UrSv: Rätt slutsats

Rain: Nej, det är inte säkert. Jag lyssnar mycket på musik genom mina datorhögtalare och det är inte alltid jag upptäcker hur dålig inspelning det är. Extremt bra inspelningar brukar lysa igenom men annars är det nog bra att ta ett varv i en "riktig" anläggning innan man bestämmer sig.

Just när det gäller Seeger Sessions så var det faktiskt så att jag som hastigast lyssnade på den och la den på min senare-lista. Springsteen är ju trots allt Springsteen, en av mig mindre omtyckt artist hade säkert hamnat på ointresselistan. Ja inte för att jag är så sorterad och noggrann att jag lyssnar så organiserat, men du förstår säkert vad jag menar....

När nu Springsteen dök upp i denna tråd tyckte jag att det kanske var idé att lyssna igen, lite mer noga. De andra skivorna som omtalats här har jag inte haft tillfälle att lyssna på i någon större utsträckning just nu.

10 lire trovärdighet kanske?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-17 22:21

Rain skrev:
Bill50x skrev:Nu när jag lyssnar lite extra noga och detta oavsett om jag gillar Springsteens platta eller inte så tycker jag faktiskt att ljudet inte är speciellt bra.

/ B

Jaha så nu låter den inte speciellt bra, nyss lät den enligt dig skitdåligt och riktigt uselt, I rest my case..

Jahaja, ska vi nu diskutera valörer i ord också?

Inspelningen, eller möjligen mix eller mastering (jag har ingen möjlighet att bedöma vad) låter uruselt. Det låter illa - komprimerat, limiterat men framför allt distat. Disten beror troligen på limiteringen och/eller för hård komprimering, men det har jag ingen kompetens att avgöra. Det har dock andra på detta forum så kommentarer är välkomna.

Att det är en improviserad liveinspelningen som låter så illa är illavarslande, ofta brukar sådana låta bra därför att inga klåfingriga tekniker har lagt tid och möda på att "förbättra" inspelningen....

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-17 22:21

Vet inte varför det blev en dubbelpost...
Sorry.
Senast redigerad av Bill50x 2007-06-17 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 22:21

Bill50x skrev:[
Rain: Nej, det är inte säkert. Jag lyssnar mycket på musik genom mina datorhögtalare och det är inte alltid jag upptäcker hur dålig inspelning det är.
/ B

Detta blir märkligare och märkligare, du sitter här och dissar NS10 och kvaliten på olika inspelningar samtidigt som du nu erkänner att du regelbundet premiärlyssnar på musik i dina antagligen inte alltför bra datorhögtalare. Så flög snabbt alla dina höga ideal iväg.
Men oavsett detta även ett par rätt dåliga datorhögtalare brukar avslöja om något låter skitdåligt.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 22:23

Morello skrev:
Rain skrev:

Ok. :) Vi har sådana när vi repar - skulle inte ens tänka tanken att spela in musik med sådana junkmikrofoner.

Ja är man felunderättad om dessa mikrofoner som dig så kan jag förstå hur du resonerar, men vi andra som vet lite bättre drar mycket nytta av dessa FAKTISKT underbara mikrofoner, speciellt SM57.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-17 22:30

Spelar man in med dynamiska mikar så är det kanske inte så konstigt att man inte hör felen från ns10 eller kompressorer....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-17 22:32

Rain skrev:
Bill50x skrev:[
Rain: Nej, det är inte säkert. Jag lyssnar mycket på musik genom mina datorhögtalare och det är inte alltid jag upptäcker hur dålig inspelning det är.
/ B

Detta blir märkligare och märkligare, du sitter här och dissar NS10 och kvaliten på olika inspelningar samtidigt som du nu erkänner att du regelbundet premiärlyssnar på musik i dina antagligen inte alltför bra datorhögtalare. Så flög snabbt alla dina höga ideal iväg.
Men oavsett detta även ett par rätt dåliga datorhögtalare brukar avslöja om något låter skitdåligt.

Köpt cykel nyligen?

Jag har INTE dissat NS10. Har aldrig hört högtalarna. Jag har däremot följt debatten för att kunna hitta:

a) musik mixad med NS10 som låter bra
b) musik mixad med NS10 som låter kass

Men nu har det gått några dagar och hundratals mess flutit igenom och jag minns faktiskt inte om a) och b) infriats.

Men för att ta det en gång till för säkerhets skull. Jag har inte dissat NS10! Jag har aldrig hört dom. Jag tror inte ens att jag känner någon som hört dom. Jag har träffat IÖ några gånger (som äger sådana) men aldrig ens diskuterat högtalarna med honom.

Min medverkan i denna tråd är helt OT, jag har bara diskuterat resultatet av dålig mix och mastering. Oavsett vilken utrustning denna är gjord på.

Punkt.

/ B

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 22:34

Naqref™ skrev:Spelar man in med dynamiska mikar så är det kanske inte så konstigt att man inte hör felen från ns10 eller kompressorer....

Äsch blir lite dyrt i längden att använda kondensatormickar(som betydligt lättare går sönder) på bastrummor och gitarrförstärkare dessutom låter dynamiska mikrofoner i många fall bättre...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-17 22:35

beyond skrev:Oavsett NS10 eller inte, ge gärna nåt exempel på något album där ni anser att att riktigt "dåligt ljud" föreligger. Vilken genre som helst.

Radioheads Ok computer är ju redan nämnd men annars kan man ju ta Titiyos Come Alonge (Mastrad av Cutting Room på hdcd (what a waste)) eller valfritt album med Wheeping Willows (tyvärr) eller Cardigans. Sen kan vi ju ta upp Red hot chillipeppers oxå om någon verkligen vill lida...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 22:40

Naqref™ skrev: Sen kan vi ju ta upp Red hot chillipeppers oxå om någon verkligen vill lida...

Lida? Red Hots flesta plattor låter ju mycket bra speciellt Blood sugar sex and magic & Californication! Men du kanske inte gillar musiken..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-17 22:43

Rain skrev:Lida? Red Hots flesta plattor låter ju mycket bra speciellt Blood sugar sex and magic & Californication! Men du kanske inte gillar musiken..

:D OK. Nu vet vi att du skämtar. Californication är ju allmänt ökänd som en av de sämst ljudande plattorna på många år. Den är så kraftigt överstyrd på flera ställen att det hörs tydliga knäppljud i högtalarna! 8O
Senast redigerad av Magnuz 2007-06-17 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 22:43

Bill50x skrev:

Men för att ta det en gång till för säkerhets skull. Jag har inte dissat NS10! Jag har aldrig hört dom. Jag tror inte ens att jag känner någon som hört dom. Jag har träffat IÖ några gånger (som äger sådana) B

Jaja förklarar kanske varför du överdrev om Springsteenskivans kvalitet.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-17 22:44

Rain skrev:
Naqref™ skrev: Sen kan vi ju ta upp Red hot chillipeppers oxå om någon verkligen vill lida...

Lida? Red Hots flesta plattor låter ju mycket bra speciellt Blood sugar sex and magic & Californication! Men du kanske inte gillar musiken..

Nu måste jag protestera! Ett väldigt bra band (jag ser mellan fingrarna med falsksången) som har gjort mycket intressant musik men inte fasen låter plattorna bra. Om det sedan har med NS-10 att göra, har jag ingen aning om, men bra låter det inte.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-17 22:45

Rain skrev:Red Hots flesta plattor låter ju mycket bra speciellt Blood sugar sex and magic & Californication!

Jag vilar min väska.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 22:48

JTarnstrom skrev:
Rain skrev:

Nu måste jag protestera! Ett väldigt bra band (jag ser mellan fingrarna med falsksången) som har gjort mycket intressant musik men inte fasen låter plattorna bra. Om det sedan har med NS-10 att göra, har jag ingen aning om, men bra låter det inte.

Så du tycker inte att blood sugar sex and magic plattan låter bra?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-17 22:52

Rain skrev:

Men herregud, du kan inte mena allvar! Det där är en platta jag lyssnat hyggligt mycket på (Blood sugar sex and magic) och det finns inte en chans i världen att man kan beskylla den för att den låter bra. Det framstår allt mer klart att du driver med oss...

Och jag gillar musiken.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 22:59

UrSv skrev:
Men herregud, du kan inte mena allvar! Det där är en platta jag lyssnat hyggligt mycket på (Blood sugar sex and magic) och det finns inte en chans i världen att man kan beskylla den för att den låter bra.

Och jag gillar musiken.

Blood sugar sex and magic låter mycket BRA. Kanske lyssnade du på någon sämre överföring? (som en kassettinspelning eller en sämre CD pressning)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-17 23:03

Rain skrev:
Bill50x skrev:

Men för att ta det en gång till för säkerhets skull. Jag har inte dissat NS10! Jag har aldrig hört dom. Jag tror inte ens att jag känner någon som hört dom. Jag har träffat IÖ några gånger (som äger sådana) B

Jaja förklarar kanske varför du överdrev om Springsteenskivans kvalitet.

Jo. De subjektiva åsikterna är ju alltid svåra att gradera. Om den är inte så bra, dålig, kass eller fullständigt urusel är givetvis beroende på vilka krav man har och under vilka förhållanden man lyssnar. I en mp3-pinne på väg till jobbet, i ett par sunkiga öronproppar, låter det mesta så utjämnat och grötigt att "loudness-racet" börjar ge utslag. Dvs ju mer komprimerat och limiterat, ju bättre. Köper du en McDonald hamburgare blir den förmodligen bättre med mer dressing, mer senap, mer - allting. En välhängd och välstekt oxfilé blir förmodligen bara sämre ju mer du öser på.

Men oavsett gradering, Seeger Session är ingen bra skiva rent tekniskt. Jag har massor med P3 Live-inspelningar som är oändligt bättre. Jag har ett otal sk "Unplugged" som är bättre. För att inte tala om alla andra skivor som låter mycket naturligare och mer dynamiskt.

RHCP gör mycket bra musik men tycker du att deras plattor har bra kvalitet blir jag mer tveksam. Men vet du något som jag inte vet är jag idel öra! Vad för utrustning lyssnar du igenom? Om du skulle plocka ut de 3, 5 eller 10 bästa skivor ljudmässigt, vilka skulle du rekommendera?

/ B

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-17 23:04

Blood Sugar Sex Magic låter helt ok, vill jag minnas - men Californication låter verkligen skit. Kan knappt lyssna på den senare, trodde det var något fysiskt fel på skivan när jag köpte den - men B S S M är en fin platta.

Men jag måste lägga in en brasklapp a la Bill50x angående Blood Sugar Sex Magic: det finns en möjlighet att den inte är så bra inspelad som jag tycker att musiken är. En hel del skivor har tyvärr fått revideras senaste två åren - en nackdel med att ha en fin anläggning. Californication spelar jag inte ens längre eftersom den låter så illa.

På min gamla trötta Rotel-häck / Dynaudio combo lät allt lite filt-inlindat och tamt - men det passade vissa skivor: man hörde inte hur illa det lät.
:wink:

Idag har jag förstås förmånen att, ibland - när man hittar såna skivor, få tillfälle att få en finfin ljudupplevelse hemmavid.
Senast redigerad av pingvinlakrits 2007-06-17 23:07, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-17 23:05

Rain skrev:
Morello skrev:
Rain skrev:

Ok. :) Vi har sådana när vi repar - skulle inte ens tänka tanken att spela in musik med sådana junkmikrofoner.

Ja är man felunderättad om dessa mikrofoner som dig så kan jag förstå hur du resonerar, men vi andra som vet lite bättre drar mycket nytta av dessa FAKTISKT underbara mikrofoner, speciellt SM57.

Ska jag ställa upp en SM57, en Oktava MC012 och en mätmikrofon vid en virveltrumma och sedan göra en omröstningstråd och se vad folk tycker? :)

För övrigt borde du tagga ner lite grabben! :)
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi