Har du bytt "Hifi-åsikt" nån gång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 02:27

Koffe skrev:Förut tyckte jag att hifi var en rolig hobby som handlade om upplevelser och känslor. Nu har jag insett att hifi är en ap-trist sysselsättning för ingenjörer. Nu mer betecknar jag mej som musik- och lyssningsintresserad.

Välkommen i gänget!

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 02:34

subjektivisten skrev:Jag har allt bytt åsikt, en hel del. Förr så trodde man på det som stod i hifi blaskorna, trots att jag är en rätt logiskt tänkande man. Men åratal av ständiga floskler och en "enig" kår av försäljare och andra krängare av ormolja gjorde att man trodde man hade rätt, ändå.

Jag har inget emot dina upplevelser eller åsikter. Men skriv inte "man" när du menar "jag".

Det är inte "man" som trodde på vad som stod i hifi-blaskorna, det är inte "man" som trodde "man" hade rätt om ormolja. Det var Du. Blanda inte in mig och andra i det hela.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 03:07

Bill50x skrev:Jag har inget emot dina upplevelser eller åsikter. Men skriv inte "man" när du menar "jag".

Det är inte "man" som trodde på vad som stod i hifi-blaskorna, det är inte "man" som trodde "man" hade rätt om ormolja. Det var Du. Blanda inte in mig och andra i det hela.

/ B

Nej, jag blandar in er ALLA. Blir rentsagt förbannadf på folk som år ut och år in vidhåller en åsikt utan en enda jävla gång försöka testa det logiskt och seriöst. Utan fortsätter med sina floskler, om och om igen. :evil:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Re: Har du bytt "Hifi-åsikt" nån gång?

Inläggav Richard » 2007-06-18 06:43

Bill50x skrev:
phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor. T.ex. "Okej då, vinyl ÄR bättre" eller "F/E är mer dogmatiskt än jag trodde, minsann".

Samt om det var det sedvanliga tjafset på faktiskt.se som bidrog (eller om det möjligen fått motsatt effekt) eller annat sammanhang.

Lite nyfiken på om de där "underhållande" trådarna åstadkommer nån förändring egentligen.

Själv är jag den första att byta åsikt om jag får en relevant anledning, fast det har förstås inte hänt ännu - hahaha!

Skämt åsido, visst har jag bytt syn på vissa saker. Det vore väl märkligt om man inte tog intryck av logiska resonemang och andras erfarenheter. Och det är faktiskt ganska kul att hänga både här och på selleri (Linn-forumet), jag är ofta motvalls kärring på båda ställena :D

Själv tycker jag förstås att jag är realist som har förståelse får båda de ganska motstridiga synsätten, men det verkar jag vara ganska ensam om att tycka :-)

/ B

Det är du inte.

Sanningen till ljudnirvana går ej genom det dogmatiska selleriträsket, ej heller genom det teknokratiska Faktiskt.se fältet, sanningen står ofta att finna någonstans emellan dessa motpoler, enligt min uppfattning.

På Faktiskt.se finns det en hel del tekniska förklaringar på rätt hög nivå( ibland ). Lärorikt och intressant, dock inbland med felaktiga slutsatser ( min subjektiva uppfattning ).

Det intressantaste jag upplevt här, är de mätningar som stereophile visar på linns topp-högtalare, som verifierar de lyssningsintryck jag länge haft av dessa. Imponerande, men inte neutralt ljud.
Många Linnanhängare tror deras högtalare är den slutgiltiga konstruktionen på en korrekt hifihögtalare ( jag har själv varit där ), vilket är en slutsats dom felaktigt, har dragit.

En annan enligt mig, klart felaktig dogm på Faktiskt.se är detta med högjittrande DVD:s med switchade nätdelar skall låta lika bra som dedikerade moderna cd-spelare i samma prisklass.
Alla lyssningar jag och andra i min närhet gjort visar på motsatsen, i alla fall med de apparater vi provat.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-18 06:46

Ragnwald skrev:Blev lurad nån gång i början på 70-talet, att nu har transistorerna uppnått en högre realistisk nivå, jämfört med elektronrören.

Plågade mig igenom 70- och halva 80-talet, innan jag återvände till elektronrören och deras väsentligt större förmåga att återge dynamiska förlopp. Men då pratar vi om rörförstärkare på över 100W.

Köpte nyligen det omtalade Rotel 1090 för att återigen förvissa mig om min ståndpunkt.
Slutsatsen blev att, om jag matar en fullregisterhögtalare, vinner rörförstärkaren, utan tvekan.
Däremot separerar jag basen med elektroniskt delningsfilter och driver dem med 1090 och rörförstärkaren i övre register, så blir jag funnen i nirvana. :lol:

Nirvana!

det är dit vi alla vill. :lol:

Keba

Inläggav Keba » 2007-06-18 20:02

Jag har under senaste året (eller kanske två åren) tyckte bättre och bättre om att lyssna i ett rum med ganska kort efterklang. Det förändrar lite hur man lyssnar och vad man hör.

Tidigare har jag gillat rör, mest för att de är roligare att meka med men också ljudet. Nu har jag en trissbaserad apparat som för mig låter rör.. För mig har rörljud alltid betytt avsaknad av hemsk övergångsdist, det har plågat alla trissor jag haft förut. Men jag tycker fortfarande att rör är klart roligare att meka med och så blir det snyggare också:)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-18 23:19

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Jag har inget emot dina upplevelser eller åsikter. Men skriv inte "man" när du menar "jag".

/ B

Nej, jag blandar in er ALLA. Blir rentsagt förbannadf på folk som år ut och år in vidhåller en åsikt utan en enda jävla gång försöka testa det logiskt och seriöst. Utan fortsätter med sina floskler, om och om igen. :evil:

Serilöst 8O 8O
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-18 23:55

Om man blir förbannad på riktigt så kanske man skall prioritera om hobbyn? Verkar ju allt annat än sunt annars.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-19 00:00

men subjektivisten är ju rolig just för att han blir förbannad på riktigt
Visst, sure, säkert.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-06-19 00:07

boyafraid skrev:men subjektivisten är ju rolig just för att han blir förbannad på riktigt

Är liksom inte hela idén med faktiskt att man skall få vara förbannad på riktigt? iallafall trodde jag det. Fika kan man väll göra medans man grälar?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-19 00:50

subjektivisten skrev:

/ B

Jättefel. Så här skrev du:
"Jag har allt bytt åsikt, en hel del. Förr så trodde man på det som stod i hifi blaskorna, trots att jag är en rätt logiskt tänkande man. Men åratal av ständiga floskler och en "enig" kår av försäljare och andra krängare av ormolja gjorde att man trodde man hade rätt, ändå."

Detta är väl ändå en personlig synpunkt, något DU tycker, eller? Det är ju DU som trodde på hifi-blaskorna, eller hur? Så varför försöker du pådyvla den åsikten på mig eller andra? Skriver man "man" så inbegriper man andra personer. Skriver man "jag" så menar man just det.

JAG har inte trott på hifi-blaskorna, trots att jag är en logiskt tänkande man. Jag har aldrig trott på ormolja. Så varför påstår du detta genom att sätta epitetet "man" på dina egna upplevelser?

Skriv JAG om dina egna upplevelser, inte MAN. Vill du påpeka att några andra har "fel" åsikter, skriv då DU eller NI.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-19 00:57

boyafraid skrev:men subjektivisten är ju rolig just för att han blir förbannad på riktigt

Senast redigerad av subjektivisten 2007-06-19 01:27, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-19 01:00

och jag älskar dig för det
Visst, sure, säkert.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-19 02:46

Jag bara ljög, jag har aldrig ändrat uppfattning för jag har aldrig... hoppsan... alltid rätt, menar jag. :mrgreen:
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-19 04:40

Jag tycker det är helt ok att bli upprörd om man diskuterar sin hobby med andra. Om man har behov att vara oförskämd och nedlåtande så bör man tänka på hur man kommer att uppfattas av alla andra även dom som inte deltar i diskussionen.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-19 09:54

Jag tycker det är ok att bli nästan hur knäpp som helst, bara man har den goda smaken att inte älta samma sak till förbannelse.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-19 12:17

Tycker det är sunt att bli förbannade på folk som beter sig som barn som vägrar tänka till och som ska alltid har rätt. Jag har ändrat mig ENORMT senaste 5 åren och insett och sagt jag haft mycket fel. Flera här har jag sett under samma år stått för sina åsikter hela tiden utan ens gjort ett försök att ifrågasätta det logiskt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-19 12:43

subjektivisten skrev:Tycker det är sunt att bli förbannade på folk som beter sig som barn som vägrar tänka till och som ska alltid har rätt.

Innebär det att du skulle ha uppskattat om du blivit idiotförklarad istället för att folk försökte förklara för dig om och om igen att du tänkte fel i tråden om skivcentrering? Att visa dåligt humör på grund av att andra har fel kan göra att folk tappar lusten hjälpa till nästa gång eftersom ingen på detta forum har erfarenhet av allt och kan allt. Sen går det alldeles utmärkt att tycka folk har fel lite väl ofta men det är inte straffbart att tycka fel eller att ha fel när det gäller sin hobby. I synnerhet som det alternativ som många tyckerär logiskt kanske inte är det under alla betingelser.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-19 13:40

Ja, om jag fortsatta så skulle det vara okej. Dock handla det främst om i början att vi inte förstod varandra hur vi tänkte. Och jag erkänner jag har fel och andra hade rätt. Något som jag aldrig sett av vissa andra som fortsätter hävda sina saker på väldigt dåliga grunder.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-19 13:58

subjektivisten skrev:Ja, om jag fortsatta så skulle det vara okej. Dock handla det främst om i början att vi inte förstod varandra hur vi tänkte. Och jag erkänner jag har fel och andra hade rätt. Något som jag aldrig sett av vissa andra som fortsätter hävda sina saker på väldigt dåliga grunder.

Jag håller med dig om det mesta utom första meningen. Jag tycker inte att det är ok att idiotförklara någon. Missar gör alla, det är däremot ok. Att man erkänner när man har förstått är ju ännu trevligare. Men ibland så kan det kännas som att möjligen har jag inte helt rätt, men jag har definitivt inte helt fel heller. Och då diskutera i svart eller vitt med någon annan är kanske inte helt lätt då budskapet kanske inte är glasklart ifrån någon av sidorna.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-19 16:18

Jag tycker att ärliga idiotförklaringar kan vara riktigt uppfriskande och för många här kan det nog vara lättare att ta än att någon kritiserar ens anläggning.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-19 16:23

Visst har jag bytt åsikt ang hifi. framförallt sedan jag upptäckte dett forum!
Jag drar mig även till minnes hur det var för mig som ny hifinörd. den första tiden lyssnade jag på musiken, sedan kom jag in i hifiträsket och lärde känna ett antal riktiga fanatiker. Innan jag lärde känna dessa människor, satt jag hemma och var nöjd med mina s.k lakritskablar och prylar i övrigt. Fick även tillfälle att prova en del dyrare kablar m.m av en handlare, men tyckte mig inte då uppfatta några större skillnader

Sedan gick det en tid, och jag började tro på allt "placebosnack"! Jo visst. Det fördärvade mitt liv. Jag började en jakt på det perfekta ljudet, och byteskarusellen var igång! :?

Nu har jag kommit till sans igen och därmed avyttrat mina Transpirationskablar och sitter numer nöjd med EKK samt egentillverkade signalkablar. Dyrelektroniken är nästan bara ett minne blott.

Med detta menar jag att jag totalt gjort en helomvändning.

Fasiken vad kul det är att lyssna på musik igen och inte leta fel, eller försöka höra hur prylarna låter!! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Från integrerad till stereoslutsteg till monoslutsteg...

Inläggav Greensleeves » 2007-06-19 16:24

En med åren förändrad hifi-attityd som jag har märkt hos mig själv - vad 2-kanalsstereo och förstärkeri angår - är följande.
Tidigare tänkte jag mig alltid förstärkare som integrerade historier. Därefter började jag förstå att det kan finnas vissa fördelar med en för- och slutstegskombination. Slutligen fick jag lära mig att man kan gå ett kvalitetsmässigt steg ytterligare genom att skaffa sig ett försteg plus två monoslutsteg.
Synd bara att dessa kvalitetsmässiga steg uppåt tenderar att kosta rätt mycket pengar.

I detta sammanhang talar jag alltså om kvalitetsmässiga förbättringar i de fall där för- och slutsteg passar ihop, inte färgar ljudet för mycket osv.
Dessutom är jag medveten om att det finns vissa, inte sällan ordentligt påkostade, integrerade förstärkare som är högpresterande så det förslår.

Mvh,
Greensleeves
Senast redigerad av Greensleeves 2007-06-20 11:42, redigerad totalt 1 gång.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-06-19 16:25

Jag klantade mig och skickade in samma inlägg två gånger. Jag ber om ursäkt!

Mvh,
Greensleeves
Senast redigerad av Greensleeves 2007-06-20 11:43, redigerad totalt 2 gånger.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-19 16:27

En äkta 2-kanals audiofil skriver i stereo :D

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-06-19 16:27

Jag klantade mig och skickade in samma inlägg tre gånger. Jag ber åter om ursäkt!

Mvh,
Greensleeves
Senast redigerad av Greensleeves 2007-06-20 11:44, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-06-19 16:29

Jag klantade mig och skickade in samma inlägg fyra gånger. Jag antar att jag ytterligare en gång får be om ursäkt...

... Eller också gör jag inte det; det var helsickes svårt att få sitt inlägg publicerat när jag höll på med det... följaktligen tryckte jag flera ggr på Skicka-knappen, vilket jag upplever som en mänsklig reaktion när man inte får sitt inlägg publicerat rätt snabbt...

... Dessutom krånglade det idag när jag skulle försöka rätta till eländet med att ta bort dublett-inlägg... de tidigare tre inläggen blev hastigt fyra sådana... Jesuuusss...

... Tusan också att det ofta ska vara så mycket krångel med Internet-forumen...

Mvh,
Greensleeves
Senast redigerad av Greensleeves 2007-06-20 11:46, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-19 16:29

subjektivisten skrev:Tycker det är sunt att bli förbannade på folk som beter sig som barn som vägrar tänka till och som ska alltid har rätt. Jag har ändrat mig ENORMT senaste 5 åren och insett och sagt jag haft mycket fel. Flera här har jag sett under samma år stått för sina åsikter hela tiden utan ens gjort ett försök att ifrågasätta det logiskt.

Vi mer vuxna anser som tur är att man inte skall bli förbannade på barn. utan endast försöka lära dom saker via rätt sätt. Inte som du via ilska som du skriver ovan. Men men..

Jag har under senaste 40 åren ändrat mig massor om hifi och hur man närmar sig sin hobby och polarna runt om denna hobby. Så du ligger bara 35 år efter mig i utvecklingen.

Men jag och säkert fler här finns här för dig då du börjar bli sugen att utveckla din kunskap och erfarenhet i stället för tro vi behöver dina idag rätt floskelfyllda tips hit o dit presenterade med ilska och agg mot alla som inte delar din rätt nyvunna tro om din kunskap o erfarenhet..

MVH
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-19 16:30

Igen ? :o

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-19 16:38

är det inte tre ggr du sänt samma inlägg greenslaves :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi