Bill50x skrev:phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor. T.ex. "Okej då, vinyl ÄR bättre" eller "F/E är mer dogmatiskt än jag trodde, minsann".
Samt om det var det sedvanliga tjafset på faktiskt.se som bidrog (eller om det möjligen fått motsatt effekt) eller annat sammanhang.
Lite nyfiken på om de där "underhållande" trådarna åstadkommer nån förändring egentligen.
Själv är jag den första att byta åsikt om jag får en relevant anledning, fast det har förstås inte hänt ännu - hahaha!
Skämt åsido, visst har jag bytt syn på vissa saker. Det vore väl märkligt om man inte tog intryck av logiska resonemang och andras erfarenheter. Och det är faktiskt ganska kul att hänga både här och på selleri (Linn-forumet), jag är ofta motvalls kärring på båda ställena
Själv tycker jag förstås att jag är realist som har förståelse får båda de ganska motstridiga synsätten, men det verkar jag vara ganska ensam om att tycka

/ B
Det är du inte.
Sanningen till ljudnirvana går ej genom det dogmatiska selleriträsket, ej heller genom det teknokratiska Faktiskt.se fältet, sanningen står ofta att finna någonstans emellan dessa motpoler, enligt min uppfattning.
På Faktiskt.se finns det en hel del tekniska förklaringar på rätt hög nivå( ibland ). Lärorikt och intressant, dock inbland med felaktiga slutsatser ( min subjektiva uppfattning ).
Det intressantaste jag upplevt här, är de mätningar som stereophile visar på linns topp-högtalare, som verifierar de lyssningsintryck jag länge haft av dessa. Imponerande, men inte neutralt ljud.
Många Linnanhängare tror deras högtalare är den slutgiltiga konstruktionen på en korrekt hifihögtalare ( jag har själv varit där ), vilket är en slutsats dom felaktigt, har dragit.
En annan enligt mig, klart felaktig dogm på Faktiskt.se är detta med högjittrande DVD:s med switchade nätdelar skall låta lika bra som dedikerade moderna cd-spelare i samma prisklass.
Alla lyssningar jag och andra i min närhet gjort visar på motsatsen, i alla fall med de apparater vi provat.