Subb i MONO eller i STEREO ???

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Subb i MONO eller i STEREO ???

Inläggav NNord » 2004-02-15 18:20

De två subbar jag har som står bakom mina frontar, borde
jag köra dessa i stereo eller i mono ?

Från TacT:en kan jag köra både mono och stereo

Under 80hz kan man ju ÄNDÅ inte placera ljuden.
Vad säger ni? Kör jag MONO, får jag ju upp känsligheten också!

+6db iom jag kan koppla ihop elementen o bygga ett steg !!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-15 22:42

Under 80hz kan man ju ÄNDÅ inte placera ljuden.
Var inte så säker. Leker man med fasskillnader i basen så inser man att det inte blir samma sak som att sänka nivån.

Du hade ju nån rolig skiva med dig till Cybervoice förut där man kan höra ett basljud gå runt huvudet om man placerar högtalarna (och sig själv) på ett visst sätt. Har liknande effekter på några skivor hemma också. Det funkar inte med alla upptställningar eller rum men man märker att det går att höra hur "galet" bas kan bete sig i ett rum. Det är inte bara ett och samma bas-ljud i hela rummet rör man sig runt så hittar man konstiga saker.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-02-15 23:40

Jo ja, men jag har hört detta spår o mono också.
jag vet dock inte i vilken frekvens ljudet ligger..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-16 09:57

För min del så är stereo helt överlägset. Har 2 subbor som jag placerat med fronthögtalarna ovanpå. Har testat mono och testat subborna i hörnen men detta var helt solklart bättre i form av mycket mycket tydligare stereobild. Dessutom eftersom du har en Tact så kompenserar väl den för rumsakustiken per kanal? Och särskilt i basen är ju korrigeringar viktiga och lämpliga så monokopplar du dom så förlorar du ju vitsen med Tacten.
Då kan det ju bli OTact eller OTäct?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-02-16 10:08

mmm, mja mjo, men man kan fortfarande köra ut från TacT

2.1
eller 2.2

eller som nu 2.0

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-16 15:30

NN:
Dina potenta baslådor kommer ju få olika frekvensgång beroende på bl.a. placeringen så jag skulle inte vilja skicka ut en monosignal, eller kan du skicka ut en mono och kompensera individuellt?

Varför skulle du vilja skicka ut mono? Delningsfrekvens för basarna?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-02-17 23:34

harry, kunde du kolla ditt delningsfilter om det har presets för DMS-1 ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-18 10:24

NN:
lovar göra det i helgen. Har jobbat borta denna vecka.

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2004-02-20 11:28

Köra basen i stereo??

Basen på skivor är juh inspelad i mono så köra ut den i stereo verkar lite överdrivet!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-20 11:59

Aleph - inte på _alla_ skivor...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-20 14:21

Basen på skivor är juh inspelad i mono så köra ut den i stereo verkar lite överdrivet!
På de flesta av mina skivor är nog basen mer eller mindre inspelad i stereo. Känns lite svår att kontrollera så att all bas hamnar precis i mono. Då får man ju medvetet frekvensdela signalen och mixa ihop basen, vem gör det nuförtiden när det finns CD?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 14:29

Frekvensdela signalen och mixa ihop basen?

Tja, jag gör det. Naqref gör det. Finns nog fler exempel, om jag förstår dig rätt.

Aktivt filter vid 80 Hz funkar finfint :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-20 14:31

Frekvensdela signalen och mixa ihop basen?

Tja, jag gör det. Naqref gör det. Finns nog fler exempel, om jag förstår dig rätt.

Aktivt filter vid 80 Hz funkar finfint
Jag menar förstås på mastringen av skivan.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 14:53

Jag förstår inte riktigt problemet :?

Varför skulle basen vara inspelad i stereo? Och, vad skulle skilja frekvensinnehållet under 80 Hz kanalerna emellan isf?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-20 15:00

dawen... om basisten står placerad mitt mellan centrum om vänster högtalare... och man spelat in med två mickar endast... så skall det ju vara mer bas i vänster kanal än i höger... att med en sådan bra inspelning är det ju helgerån om de skulle monofiera den vid plattskapandet! *rys*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-02-20 18:33

Många olika förslag och synpunkter...

De akustiska förhållandena i ett rum av normal vardagsrumsstorlek förstör ljudets riktningsegenskaper i mycket stor grad under 100 Hz. Om man befinner sig utomhus så är det dock möjligt att detektera riktning även vid låga frekvenser.

För ett rum som är slutet och matas med ljudkällor som strålar i motfas vid så låga frekvenser att destruktiv interferens orsakas i större områden, är det onödigt att låta dem arbeta i stereo eftersom de ändå kommer att interferera med varandra akustiskt. Då kan man lika gärna göra den summationen till mono på elektrisk väg istället, varvid man teoretiskt sett kan vinna lite i ljudtryckskapacitet (och teoretiskt sett lite lägre distorsion). Man behöver så att säga inte elda för kråkorna. :roll: Själv kan jag kan köra mina fyra basmoduler i både mono och stereo och det blir i praktiken faktiskt ingen nämnvärd hörselmässig skillnad. Jag brukar oftast köra dem i mono. Likaså den konstiga låten det talas om ovan funkar klockrent med basarna i mono.

Så Niklas; du kan köra basmodulerna i stereo om du har gott om headroom, annars kan du likaväl köra dem i mono.

Trevlig helg önskar Johan!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 19:21

Tack Johan för upplysningarna, trevlig helg du med!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-20 20:25

Johan, säg att du spelar et ton på 50Hz med dina basar kopplade 180grader ur fas. Kan du tänka dig att det låter likadant som att sänka nivån med basarna i fas? För mig går ljudet rakt genom huvudet, särskillt om väggarna är av porös basabsorberande typ.

En liknande effekt får man om man ställer sig mitt mellan långväggarna (som är av betong) i mitt rum och lyssnar på 54Hz, ljudet går rakt genom huvudet och det låter äckligt(men lite roligt).

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-02-20 20:29

Johan

Om ett rum inte är slutet då? Mitt lyssningsrum är öppet med en trappa ned till "resten" av huset. Blir det bättre med två basar i stereo eller är det mono som gäller?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-21 15:06

Enklast är väl att koppla bort resten hör ni då var subban står är det fel. Om sedan orsaken är akustik, flacka filter etc. spelar väl ingen roll. Jag har en öppen vägg i mitt lyssningsrum till ett vardagsrum och jag kan höra var basarna står när man delar vid 80Hz. Så prova själva vet ja.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-21 15:16

Majoriteten av alla subwoofers jag lyssnat på har varit mycket lätta att riktningsbestämma, vilket naturligtvis inte beror att min hörsel avviker från det normala. Tyvärr är det så att många subwoofers distorderar något alldeles förskräckligt mycket (mer än 10%). Delas en sådan sub vid 80Hz innebär det att den kommer att generera övertoner i nedre delen av röstregistret. 3:e övertonen har en frekvens på 240Hz 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-02-22 17:36

Morello skrev:Majoriteten av alla subwoofers jag lyssnat på har varit mycket lätta att riktningsbestämma, vilket naturligtvis inte beror att min hörsel avviker från det normala. Tyvärr är det så att många subwoofers distorderar något alldeles förskräckligt mycket (mer än 10%). Delas en sådan sub vid 80Hz innebär det att den kommer att generera övertoner i nedre delen av röstregistret. 3:e övertonen har en frekvens på 240Hz 8O

En subwoofer delar man ju oftast i 18 eller 24dB branthet så den 3e tonen spelas med 36 eller 48 db kraftigare tryck från framhögtalarna så det vore ju konstigt ifall man ens skulle höra subwofern i denna frekvens, man kan ju skicka in en sinuston på 240Hz och testa att stänga på och av Subben för att se ifall man kan uppfatta skillnader, måste testa detta när jag fipplat klart min rackare :)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-02-22 18:31

Morello skrev:
3:e övertonen har en frekvens på 240Hz

Ja dom subbar jag har testat ville gärna vara med och klinka på pianot. 8O

Därför tror jag att dom/den sub jag tänker bygga med fördel kan placeras mitt mellan högtalarna. :wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-02 12:17

Martin skrev:Johan, säg att du spelar et ton på 50Hz med dina basar kopplade 180grader ur fas. Kan du tänka dig att det låter likadant som att sänka nivån med basarna i fas? För mig går ljudet rakt genom huvudet, särskillt om väggarna är av porös basabsorberande typ.

En liknande effekt får man om man ställer sig mitt mellan långväggarna (som är av betong) i mitt rum och lyssnar på 54Hz, ljudet går rakt genom huvudet och det låter äckligt(men lite roligt).

Martin, det låter precis som du beskriver. Hörseln är känslig för sådana fall.

Det låter alltså inte alls likadant genom att bara dämpa nivån på två basmoduler i fas, som genom att koppla dem ur fas med starkare nivå som ska motsvara samma ljudtryck. Problemet är också: Vad är samma ljudtryck? Vid antiresonans är ljudtrycket ofta väldigt lågt. Flytta miken någon gnutta så har du helt annat ljudtryck. Och öronen sitter ju på ca 20 cm avstånd från varandra...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-02 17:54

brumel skrev:Morello skrev:
3:e övertonen har en frekvens på 240Hz

Ja dom subbar jag har testat ville gärna vara med och klinka på pianot. 8O

Därför tror jag att dom/den sub jag tänker bygga med fördel kan placeras mitt mellan högtalarna. :wink:

Har inte pianon och flyglar ett frekvensintervall på nio oktaver ungefär? Då borde ju en oktav återges av suben, eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-05-10 17:00

En oktav via subben..
Mja, vadå under 80hz?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-22 13:45

Lazyworm skrev:
Morello skrev:Majoriteten av alla subwoofers jag lyssnat på har varit mycket lätta att riktningsbestämma, vilket naturligtvis inte beror att min hörsel avviker från det normala. Tyvärr är det så att många subwoofers distorderar något alldeles förskräckligt mycket (mer än 10%). Delas en sådan sub vid 80Hz innebär det att den kommer att generera övertoner i nedre delen av röstregistret. 3:e övertonen har en frekvens på 240Hz 8O

En subwoofer delar man ju oftast i 18 eller 24dB branthet så den 3e tonen spelas med 36 eller 48 db kraftigare tryck från framhögtalarna så det vore ju konstigt ifall man ens skulle höra subwofern i denna frekvens, man kan ju skicka in en sinuston på 240Hz och testa att stänga på och av Subben för att se ifall man kan uppfatta skillnader, måste testa detta när jag fipplat klart min rackare :)

Nu missförstod du nog det Morello skrev.

Han talade inte om tredjetonen på inspelningarna, utan den som en distorderande subwoofer alstrar. Den påverkas inte av delningsfiltrets branthet.

Då blir det inga -38 dB (som för en inspelad tredjeton med fjärde ordningens filter) utan -20 dB om disotorsionen är 10%.

Det är heller inte säkert att det finns någon inspelad ton alls vid den frekvensen (240 Hz) som kommer från toppsystemet och maskerar subwooferns dist.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-08-22 13:58

Om subwoofern distorderar mer än 10% så bör man nog antingen skruva ner rejält eller köpa ett par sånna subwoofers till?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-22 15:00

När jag läste första halvan av ditt inlägg så tänkte jag, att det gör ju alla, bara en fråga om hur mycket man vrider på - men så läste jag din andra halva, och självklart är det precis som du skriver. För hög distorsion är för det mesta bara ett tecken på underdimensionering.

Men - det finns gott om fall där subwoofrar, om man ställer kravet att kunna hålla sig under 10% distorsion i hela registret från 100 och ned till åtminstone 20 Hz, blir oerhört svagspelande tingestar... Det är inte helt ovanligt att 10% distorsion vid 20 Hz passeras långt före 90 dB ljudtryck i fritt fält. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-08-22 15:10

IngOehman skrev:När jag läste första halvan av ditt inlägg så tänkte jag, att det gör ju alla, bara en fråga om hur mycket man vrider på - men så läste jag din andra halva, och självklart är det precis som du skriver. För hög distorsion är för det mesta bara ett tecken på underdimensionering.

Men - det finns gott om fall där subwoofrar, om man ställer kravet att kunna hålla sig under 10% distorsion i hela registret från 100 och ned till åtminstone 20 Hz, blir oerhört svagspelande tingestar... Det är inte helt ovanligt att 10% distorsion vid 20 Hz passeras långt före 90 dB ljudtryck i fritt fält. :?

Vh, iö

Japp, och man ska inte tro att en "erkänd tillverkare" eller "högt pris" gör att man kommer undan.
B&W PV1 kostar 13000 och distorderar såhär i frifält:
Bild
[img=http://img185.imageshack.us/img185/3531/totalharmonicdistortionmq0.th.png]

Helt tragiskt vilket skit det finns att köpa.....
Rådet till köpare borde vara att välja subwoofer och sen köpa 4 stycken för att hålla uppe ljudkvaliteten :)

Nästa

Återgå till Teknikforum