Moderator: Redaktörer
Var inte så säker. Leker man med fasskillnader i basen så inser man att det inte blir samma sak som att sänka nivån.Under 80hz kan man ju ÄNDÅ inte placera ljuden.
På de flesta av mina skivor är nog basen mer eller mindre inspelad i stereo. Känns lite svår att kontrollera så att all bas hamnar precis i mono. Då får man ju medvetet frekvensdela signalen och mixa ihop basen, vem gör det nuförtiden när det finns CD?Basen på skivor är juh inspelad i mono så köra ut den i stereo verkar lite överdrivet!
Morello skrev:Majoriteten av alla subwoofers jag lyssnat på har varit mycket lätta att riktningsbestämma, vilket naturligtvis inte beror att min hörsel avviker från det normala. Tyvärr är det så att många subwoofers distorderar något alldeles förskräckligt mycket (mer än 10%). Delas en sådan sub vid 80Hz innebär det att den kommer att generera övertoner i nedre delen av röstregistret. 3:e övertonen har en frekvens på 240Hz
Martin skrev:Johan, säg att du spelar et ton på 50Hz med dina basar kopplade 180grader ur fas. Kan du tänka dig att det låter likadant som att sänka nivån med basarna i fas? För mig går ljudet rakt genom huvudet, särskillt om väggarna är av porös basabsorberande typ.
En liknande effekt får man om man ställer sig mitt mellan långväggarna (som är av betong) i mitt rum och lyssnar på 54Hz, ljudet går rakt genom huvudet och det låter äckligt(men lite roligt).
brumel skrev:Morello skrev:
3:e övertonen har en frekvens på 240Hz
Ja dom subbar jag har testat ville gärna vara med och klinka på pianot.![]()
Därför tror jag att dom/den sub jag tänker bygga med fördel kan placeras mitt mellan högtalarna.
Lazyworm skrev:Morello skrev:Majoriteten av alla subwoofers jag lyssnat på har varit mycket lätta att riktningsbestämma, vilket naturligtvis inte beror att min hörsel avviker från det normala. Tyvärr är det så att många subwoofers distorderar något alldeles förskräckligt mycket (mer än 10%). Delas en sådan sub vid 80Hz innebär det att den kommer att generera övertoner i nedre delen av röstregistret. 3:e övertonen har en frekvens på 240Hz
En subwoofer delar man ju oftast i 18 eller 24dB branthet så den 3e tonen spelas med 36 eller 48 db kraftigare tryck från framhögtalarna så det vore ju konstigt ifall man ens skulle höra subwofern i denna frekvens, man kan ju skicka in en sinuston på 240Hz och testa att stänga på och av Subben för att se ifall man kan uppfatta skillnader, måste testa detta när jag fipplat klart min rackare
Morello skrev:Majoriteten av alla subwoofers jag lyssnat på har varit mycket lätta att riktningsbestämma, vilket naturligtvis inte beror att min hörsel avviker från det normala. Tyvärr är det så att många subwoofers distorderar något alldeles förskräckligt mycket (mer än 10%). Delas en sådan sub vid 80Hz innebär det att den kommer att generera övertoner i nedre delen av röstregistret. 3:e övertonen har en frekvens på 240Hz
IngOehman skrev:När jag läste första halvan av ditt inlägg så tänkte jag, att det gör ju alla, bara en fråga om hur mycket man vrider på - men så läste jag din andra halva, och självklart är det precis som du skriver. För hög distorsion är för det mesta bara ett tecken på underdimensionering.
Men - det finns gott om fall där subwoofrar, om man ställer kravet att kunna hålla sig under 10% distorsion i hela registret från 100 och ned till åtminstone 20 Hz, blir oerhört svagspelande tingestar... Det är inte helt ovanligt att 10% distorsion vid 20 Hz passeras långt före 90 dB ljudtryck i fritt fält.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster