Vad kommer allt konstigt ifrån?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-05-05 10:07

Svante skrev:... Men en PLL och en kort buffert fixar det där.

Varför har inte alla det då? Eller, har dom det?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-05 10:33

Har funnits i 15 år (minst).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-05 10:36

Rydberg skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Rydberg skrev:Appropå skillnad på cdspelare, gjorde ett kul test för fem minuter sen. Kopplade min H/K dvd digitalt till min Audio Aero Capitole mkII cdspelare som har digitala ingångar och sen vidare till en Gryphon Callisto. Kopplade även analogljudet direkt från h/k:n till Calliston. Digitalkabeln var en SSSK. Skillnad: Kopplat digital först till Capitolen så var ljudet extremt mycket klarare, mer detaljer och mindre grötigt. Med H/K:n direkt blev ljudbilden smalare och ljudet klart grötigare, här snackar vi enorm skillnad 8)

Kassa receiverkretsar?
Knappast troligt, snarare en dålig transport vs en superb transport (jitter problem :? )

Det jag menar är att ett "bra" D/A-steg är mycket mindre känsligt för olika inkommande jitter än ett "dåligt". Med en "bra" DAC (som undertrycker jitter väl) låter ljudet mycket mer likt oberoende vad man kopplar in för "digitaljunksignaler".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-05 16:52

Problemet är att man inte kan göra tidskonstanten i PLL-kretsen(PLL=faslåst slinga) tillräckligt stor för att allt jitter ska försvinna.
Gör man den för lång kommer detta kräva en extrem stabilitet i inkommande data-ström.

Nu är det kanske så att jitterproblemen överdrivs en smula 8)
När stereophile gjorde ett ganska djuplodande test fanns inga direkta samband mellan pris och jitter. Vill minnas att Mark Levinsons transport utmärkte sig med extremt lågt jitter. Runt 150 ps. Mellan bäst och sämst skillde drygt en tiopotens
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-05-06 08:28

Den bästa lösningen är väl ett FIFO-buffertminne så som Advantage gjorde i sin första DAC? "Problemet" där är att det inte kommer något ljud direkt man kör igång, utan minnet skall hinna fyllas först. Sen kan man ju klocka ut med den bästa precision man kan få tag på.

(Minns inte advantage-siffran... men ryggraden säger att det var en tiopotens lägre än de där 150ps. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-05-06 09:49

Nattlorden skrev:Den bästa lösningen är väl ett FIFO-buffertminne så som Advantage gjorde i sin första DAC? "Problemet" där är att det inte kommer något ljud direkt man kör igång, utan minnet skall hinna fyllas först. Sen kan man ju klocka ut med den bästa precision man kan få tag på.

(Minns inte advantage-siffran... men ryggraden säger att det var en tiopotens lägre än de där 150ps. )

Det är i princip detta vi menar när vi pratar om buffert. Den enda praktiska lösningen på buffertminne i denna aplikation är ju just FIFO (First In First Out).
Måste dock ändå ha en faslåst slinga innan för att låsa inklockningen till minnet, annars vet ju inte minnet i vilken hastighet (samplingsfrekvens) det ska läsa in data på ingången.
I praktiken är ju alltid samplingsfrekvensen 44.1 kHz från en ren CD-transport, men vid vilken tidpunkt den startar/stoppar att sända data måste ju DAC:en veta. Detta för att inte läsa in vid fel tillfälle. Samtidigt som den faslåsta slingan i viss mån adapterar sig till de tidsvariationer som kan föreligga på insignalen (jitter).
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-05-06 23:42

Bästa lösningen är väl dock att sätta master klockan i D/An (nära D/A chippet) och sen skicka den klockan ochså till driven.

Detta är gjort i några kommersiella apparater - kommer bara inte ihåg vilka - Linn ??

Detta skulle jag tro är den bästa lösningen om man nu tvunget skall dela upp funktionen i två lådor !

/

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-07 09:24

Jonte0, Technics gjorde det i början av 90-talet.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-07 19:45

Jag tror allt konstigt kommer från folk som måste mäta hela tiden :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-07 19:56

men linn slutade ju med extern dac för att dom menar att det är för krångligt att få till det..
möjlighet till mindre jitter om man gör en integrerad maskin..
men det är väl bara bull kanske..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-07 20:24

mats skrev:Jag tror allt konstigt kommer från folk som måste mäta hela tiden :lol:

Den krassa förklaringen från någon som tycker det är tråkigt att göra mätningar men som gillar mätningar är snarare att ideerna som sprids är från människor som inte verifierar dem med mätningar. Tyvärr...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-07 21:47

Ja du Mats, jag tror även att du mäter en hel del. T.ex. tror jag att du behöver använda ett decilitermått när du ska dosera mängden ris i förhållande till mängden vatten. Kaffe, dricker du det? Då är det bra att kunna dosera så att det blir lagom starkt. När du ska betala parkeringsavgift, funderar du då inte hur länge du ska stå parkerad och räknar ut det antal enkronor du måste stoppa i för att stå den avsedda tiden? För den stackars narkomanen är det livsviktigt att kunna mäta ordentligt...

Om man tar ovanstående i beaktande är säkert du lite konstig också.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-07 21:59

jag lagar alltid mat "på en höft" 8)

edit: och det blir alltid gott :D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-07 22:18

Tur att du inte knarkar!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-07 22:31

Kraniet skrev:jag lagar alltid mat "på en höft" 8)

edit: och det blir alltid gott :D

Då mäter du, fast med ögonen. För inte gör du väl det med förbundna ögon? Bara genom att smaka och lukta?
Inte? Är inte det konstigt, eftersom det är smaken och lukten som är det viktiga i slutändan? Om jag ska gissa varför så är det för att mätningen med ögonen gör smaken på maten bättre. Gissa vilken analogi jag far efter... :D

PS. Jag har kommit på att hörseln är viktig för mig när jag lagar mat. Det kan låta väldigt olika i pannan när man steker. Man hör om det är för varmt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-08 09:44

Ja ja, visst mäter jag också. Men det kan kanske bli överdrivet också med mätningar som tar över istället för att njuta av musiken. Lika dumt är det såklart att inte mäta alls. Jag har ju mätt fram o tillbaka var mina högtalare skall stå osv och det är ju viss form av mätning. Jag menar bara att man inte skall överdriva.

Men men det viktigaste är ju att de där mysko tweakens blir testade och avslöjade eller hyllade. Få bort den där myskostämpeln.

Vem som har spridit dessa konstiga är såklart de som vill sälja dom.

Jag lagar mat med ögonen, lägger i köttet när smöret har gulnat lite :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-08 13:58

mats skrev:Ja ja, visst mäter jag också. Men det kan kanske bli överdrivet också med mätningar som tar över istället för att njuta av musiken. Lika dumt är det såklart att inte mäta alls. Jag har ju mätt fram o tillbaka var mina högtalare skall stå osv och det är ju viss form av mätning. Jag menar bara att man inte skall överdriva.

Sant.
mats skrev:Men men det viktigaste är ju att de där mysko tweakens blir testade och avslöjade eller hyllade. Få bort den där myskostämpeln.

Också sant.
mats skrev:Vem som har spridit dessa konstiga är såklart de som vill sälja dom.

Mja, dels de, men också de som "hittat på" prylarna. Det behöver inte vara ekonomisk vinning man är ute efter, det kan lika gärna vara socialt erkännande eller nåt. Psykologerna anar nog inte vad mycket godsaker de skulle kunna hitta i vår bransch. :D
mats skrev:Jag lagar mat med ögonen, lägger i köttet när smöret har gulnat lite :wink:

...och när det fräser lagom mycket. Det är därför jag tycker det är så svårt att steka i olja. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-08 14:01

Låt mig citera Jan Lodström:

"Att meta* är att veta"

*justerat uttal för att mäta ska rimma på veta
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-08 14:19

Att meta är att väta - en mask uppå en tåt.
Att meta är att veta - att masken blivit våt.
Att mäta är att veta - om det är värt all disk.
Att mäta är att väta - vågen med sin fisk.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-08 18:20

Mats, jag tycker du kan låta dem som tycker det är kul att diskutera mätningar få göra det utan att du nödvändigtvis ska anmärka. Du vet t.ex. inte vad mätintresserade människor mest gör hemma om de lyssnar på musik eller mäter något. De jag känner som har mättekniska kunskaper inkl mig själv, så tycker vi samtliga att det egentligen är väldigt tråkigt att mäta på saker och ting, det är bara ett nödvändigt ont som man måste ta till när man vill verifiera en apparats egenskaper eller ska konstruera något. Den tid man lägger på ett forum på att diskutera en mätning tycker jag inte tillfaller att man blir en "mätnisse" eftersom man bara diskuterar mätningar. Både du och jag skriver och läser på detta forum, så i och med det så kanske vi inte lyssnar på musik koncentrerat heller. Det är lika illa det i så fall.

Kontentan är att jag tycker att du inte ska klaga på att folk diskuterar olika mätningar. Sådant du inte förstår kan du lämpligen hoppa över att läsa i så fall.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-08 19:13

Lindroos, ditt inlägg glädjer mig. Jag trodde faktiskt att ni var lite för fanatiska o mätte allt. Det glädjer mig mycket att jag hade fel. Nej det är mycket jag inte förstår inom det området men jag är lugn. Det finns ju duktigt folk här som kan hjälpa mig om jag skulle behöva hjälp någon gång. Tex en herre vid namn Johan Lindroos :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-09 08:40

Tack för komplimangen Mats :)

Det är en del jag borde mäta upp* i min egen anläggning, men jag orkar inte. Jag lyssnar hellre på en platta.

* Som exempelvis nivå på basmodulsystemet relativt sidosystemen, men jag har justerat in det med hörseln istället. Förvånansvärt ofta har det blivit rätt inställt även med hörseln, men man vill ju gärna kontrollera så att inga misstag görs. Vid delningsfrekvensen är det vid olyckliga fall t.o.m. så att enbart en frekvensgångsmätning inte är tillräcklig (ifall basmodulerna och sidosystemen inte riktigt summeras korrekt med fel både om basmodulerna körs i positivt eller negativt fasläge ocm de möbleringsmässiga avstånden inte medeger annan placering). Då kan man ändå höra vilket fasläge basmodulerna passar bäst att köras i, basen blir "mer i takt" skulle man kunna säga.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-10 17:06

Jag känner en gubbe Eriksson. Han är vet hur man får bra ljud. Han sa -Mats om du vill ha extra bra Stereoperspektiv så skall du hälla tre droppar Ren Absolut citron på dvdingången(på förstärkaren) :D. Med tre minuters intervall. Detta är mycket viktigt annars kan anläggning låta som en Sibaskitanläggning.

Detta tror jag helt och fullt :D

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-05-10 17:21

Ja, du mats. Men det där var väl inte konstigare än mycket annat som man läser om?

Man får ju själv bedöma vad som rimligtvis kan påverka ljudkvaliteten. Man kan inte testa allt men man ska förstås inte vara för diskriminerande heller.

I ett vetenskapshistoriskt perspektiv kan man peka på hur vissa parametrar (vid andra sorters experiment) som till att börja med verkade helt okorrelerade dock hade avgörande betydelse för slutresultatet.

/Gr.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-10 18:09

Men vi kan konstatera att shaktistenar gör så att ljudet blir mycket bättre.

Har man en en bra och dyr nätkabel så blir det naturligtvis också mycket bättre ljud. För det säger många

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-05-10 18:18

Hur kan vi konstatera de sakerna?

Om många säger att månen är en ost, är den det då? Är det majoritetsbeslut som gäller eller räcker det med att några som skriver många inlägg påstår en sådan sak?

/Gr.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-10 18:29

gromit: inte samma sak riktigt. I det ena fallet är det sinnesupplevelser, i det andra ren o skär teoretisk tro.

Hur många här tror på atomer? Det är samma som som osten.

Jag tycker man ska prata med 'de små orden', innan man testat ordentligt själv.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-10 18:37

(även om jag själv är de stora ordens mästare emellanåt) 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-10 18:39

(även om jag själv är de stora ordens mästare emellanåt)

Ranefjord du är Gud!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-10 18:42

"Everyone is Jesus"
-DiLeva

;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi