yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-18 12:51

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:Vet inte om jag någonsin har sett NÅGON tråd på NÅGOT forum som har innehållit så många personliga påhopp, förlämpningar och hån...

Men så är det ju i HiFi-världen. Detta är den värld som har minst tolerans mot oliktänkade och oliktyckande. Lite Stalin-feeling här inne faktiskt.

Som man bäddar får man ligga. Påstår man saker, skiter i svara på frågor och hoppar på folk som har koll så får man allt vara berädd på ta lite skit. Hur fan skulle det annars se ut på ett forum om det var total anarki och vi har fullt med Rain personer, som man verkligen kan ifrågasätta om dom är seriösa, som vägrar svara på frågor och fortsätter med väldigt generaliserade påstående.

Det är väl knappast Rain som har stått för den större delen av alla påhopp.... 8O

Menar du att man får hoppa på folk om man anser sig ha koll? Eller hur ska jag tolka det?

Fler än Rain har "misslyckats" till viss del med att svara på frågór.

Ska jag tolka dig som att du anser att personliga påhopp ska hålla "oseriösa" forumiter och anarki borta?
'
Lite OT nu, fast denna tråd har ju inte hela tiden varit på rätt :wink: spår.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-18 12:55

Stalin symboliserar för mig utrensning av oliktänkande, inte intensiva diskussioner.

Det finns väl möjligtvis andra forum där man låter oliktänkande "försvinna", men på faktiskt.se är toleranströskeln rätt hög.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-18 13:04

Rain skrev:
subjektivisten skrev:haha, vad ska man säga?

Ja hur seriöst är det att mäta upp en mp3a...

Rätt skrämmande när folk som gör anspråk på att arbeta professionellt med musik tror att datakompression har något med dynamisk kompression att göra! 8O

Har du någon utbildning överhuvudtaget? :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-18 13:11

Rain skrev:
subjektivisten skrev:Då tar vi denna logiska fråga till Lust, Rain och alla andra som gillar försvara NS10...

...

*Skulle ni vilja flyga med ett flygplan som också är ihopsatt på känn?

*Skulle ni föredra om alla program och filmer är färgkorrekerade och masterade på svart vita monitorer med stora brister i kontrast och gråbalans?

...Liknelserna med flygplanet och bildmonitorerna är way off....

För att det är viktigt att inget går snett när man flyger, men skit samma när det går snett med musik?

Jaha, jo det förklarar det mesta... Det vill säga stämmer ju rätt bra med den brist på respekt för musik som du visat genom hela tråden. :(

Rain skrev:Sen får jag ÅTER påpeka att NS10 i princip alltid används i kombination med ett par huvudmonitorer.

Du har ju liksom berättat att du tror det redan, åtskilliga gånger. Att du upprepar det för dem som vet att det inte är så (känner till massor av fall där det inte alls är som du påstår) är en rätt tveksam strategi dock. :? Tror du att du övertygar någon som vet att det inte är så, genom att rabbla samma påstående om och om igen? 8O

Hur tänker du egentligen? :roll:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 13:13

Syntesis skrev:
Om det nu verkligen resulterar i det, men å andra sidan får du en högtalarkorg ivägen istället och det är bara ett fabrikat(elementtilverkare) jag sett använda den lösningen hittills.
Vilket kan betyda.. 1) patent eller 2) att lösningen inte är särskilt bra egentligen..

Att högtalarkorgen sitter i vägen spelar ingen större roll fördelarna överväger klart.
http://www.voltloudspeakers.co.uk/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 13:16

IngOehman skrev:
Rain skrev:
subjektivisten skrev:haha, vad ska man säga?

Ja hur seriöst är det att mäta upp en mp3a...

Rätt skrämmande när folk som gör anspråk på att arbeta professionellt med musik tror att datakompression har något med dynamisk kompression att göra! 8O

Fast hans kommentar behöver inte tolkas så. Om man ska vara snäll kan man tolka det som att en mp3:a i största allmänhet är av sämre kvalitet än originalet och om man gör mätningar bör utgå från bästa tillgängliga.

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-18 13:21

phon skrev:
Rain skrev:
Syntesis skrev:Är det bara jag som tycker att huvudmonitorerna i väggen..BB5? inte ser särskilt ljudkvalitetsmässigt väl ihopkomna ut? (Med den inverterade korgen) :?

Som vanligt så är det tvärtom den inverterade korgen möjliggör betydlligt bättre kylning vilket leder till lägre distortion högre volym och jämnare ljudkvalite under längre tid.

Om jag återvänder till min lilla Dreams, så kan man konstatera att den inte är särskilt hårt utstyrd, eller radio-maxad på nåt sätt, snarare tvärtom. Den verkar ha gjorts med tanke att låta någorlunda snyggt och dynamiskt.

Det alla kan vara överens om dock, är att den är behäftad med en tonkurva som är inversen av en NS10. Om det beror på just NS10, eller något annat vet ingen av oss, vi vet alla bara att låten ser ut så.

Facit finns att köpa och titta på, nu gäller det att lista ut övningsuppgiften som ger precis det svaret.

Jag tror på den självklara och enkla, den är mastrad med NS10, enbart eller i huvudsak.

Rain tror att mer huvudmonitor har varit inblandad, och om vi förutsätter att dessa låter hyfsat rakt och fint så måste mastern avsiktligt ha gjorts ur balans för att få till ett anti-NS10-sound. Inte helt omöjligt, men mycket svårare.

Eller så blev det bara som det blev, killen hade ingen koll alls och var nöjd efter en stund.

Har Rain möjligen någon annan teori om hur det gått till?

Som sagt, facit har vi så där är det ju ingen diskussion. Alla kan köpa låten.

Kul att du lägger ner lite tid och möda på research. Gillas!

Det jag blir lite undrande över är hur du kommit fram till att inspelningen är EQ:ad just till en invers NS-10?
Kan du lägga ut hur du EQ:at inspelningen utifrån dina mätningar för att få den att bli "naturlig" så att man kan upprepa det själv?
En sak är att det kan låta OK, men det är knappast ett objektivt facit mer än att det kan tyckas låta naturligare än utan EQ.

Och oavsett hur den än ligger till med lyssningen vid mastringen så håller nog alla med om att det är "tjänstefel" att bara använda sig av NS-10 i det här fallet.
Lyssning genom NS-10 kan ha sina fördelar tidigare i kedjan, men bör egentligen inte användas alls vid mastring enligt mig.

.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 13:28

IngOehman skrev:
Rain skrev:Sen får jag ÅTER påpeka att NS10 i princip alltid används i kombination med ett par huvudmonitorer.

Du har ju liksom berättat att du tror det redan, åtskilliga gånger. Att du upprepar det för dem som vet att det inte är så (känner till massor av fall där det inte alls är som du påstår) är en rätt tveksam strategi dock. :? Tror du att du övertygar någon som vet att det inte är så, genom att rabbla samma påstående om och om igen? 8O

Vh, iö

Snälla Ingvar kan du verifiera en enda prostudioproduktion som har spelats in mixats och mastrats med bara NS 10 som enda monitorer. Jag tror, nej vet att du får svårt att få fram ett enda exempel...

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-18 13:42

Snälla Rain kan du verifiera en enda "prostudioproduktion" som har spelats in mixats och mastrats där du har varit med överhuvudtaget annat än som kaffekokare?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-18 13:53

Du har en poäng där Beyond!

Kanske är det så enkelt som att Rain alrig har varit i en inspelningsstudio (rätt många av hans inlägg gör att man kan tro det...) utan bara är här för att trolla?

Rain skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Snälla Ingvar kan du verifiera en enda prostudioproduktion som har spelats in mixats och mastrats med bara NS 10 som enda monitorer. Jag tror, nej vet att du får svårt att få fram ett enda exempel...

Om bara ETT enda moment som inkluderar eq görs med endast NS10 som lyssning (vilket sker överallt dagligen) såär programmaterialet NS10-skadat. :(

Eventuella räddningsaktioner i senare skeden kan mildra skadan, men bra frekvensgehör är extremt ovanligt (tro mig, det ä därför jag kallas in när de inte får stil på vad det är som låter fel. Inget fel med det, men man skall inte tro att alla kan rätta till fel bara för att de hör att dt låter fel) så för det mesta fixar inte mastringsstudiorna intrikata klangliga karaktärer i inspelningarna, och de backar inte någonsin i mixen och rättar till fel (tar bort dem) de lägger i bästa fall (på helt subjektiva grunder) till nya "kompenserande" fel, men för det mesta lägger de bara till nya fel, framförallt dynamisk kompression.

Du kanske skulle lyssna på några fonogram någon gång, med friska öron? Hur du skall få tag på dessa kan jag nog inte hjälpa dig med dock. :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-18 13:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 13:54

beyond skrev:Snälla Rain kan du verifiera en enda "prostudioproduktion" som har spelats in mixats och mastrats där du har varit med överhuvudtaget annat än som kaffekokare?

Tack för påhoppet (igen) men nu handlar det inte om mig utan om NS10:or som Ingvar påstår har skapat otaliga ljudtragedier, ljudtragedier som han inte kunnat peka ut.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-18 13:59

Det spelar tydligen ingen roll hur många gånger jag gör det. :(

Varför frågar du om du inte lyssnar på (=läser) svaret?

Du påminner lite om en krokodil i ditt agerande. :(

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-18 14:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-06-18 14:03

HAhaha.. vilken evighetstråd.. round and round we go.. :lol:

Kom och tänka på att Californication faktiskt lät rätt pissigt.. inte för att jag gillar chiligubbarnas låtar egentligen heller men ljudet lät mycket underligt, väldigt på hela tiden och intensivt..på ett negativt sätt..
Senast redigerad av Syntesis 2007-06-18 14:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-18 14:04

Kommer vi att nå forumrekord i antal sidor per tråd? :P

Förö övrigt har jag tagit mig friheten att pensionera mig från nöjet att deltaga i denna direkt kontraproduktiva tramstråd. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 14:05

Rain skrev:Tack för påhoppet (igen) men nu handlar det inte om mig utan om NS10:or som Ingvar påstår har skapat otaliga ljudtragedier, ljudtragedier som han inte kunnat peka ut.

Snälla, GE DIG!! Det har tagits upp flera gånger i tråden. :evil: :evil:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 14:08

Floyd skrev:Det är väl knappast Rain som har stått för den större delen av alla påhopp.... 8O

Menar du att man får hoppa på folk om man anser sig ha koll? Eller hur ska jag tolka det?

Fler än Rain har "misslyckats" till viss del med att svara på frågór.

Ska jag tolka dig som att du anser att personliga påhopp ska hålla "oseriösa" forumiter och anarki borta?
'
Lite OT nu, fast denna tråd har ju inte hela tiden varit på rätt :wink: spår.

Såklart han gjort det. Jag anser det är påhopp att hela tiden ifrågasätta saker och påstå saker utan EN ENDA GÅNG ge någon som helst bas för det han säger och inte ens svarar på frågorna man ställer.

Kanske är så att du också är samma person? Kanske dax för faktiskt moderators och köra IP koll om det är samma lirare som har olika konton som är ute efter tramsa.
Senast redigerad av subjektivisten 2007-06-18 14:15, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-18 14:09

Hittade en annan rätt så kul artikel:

NS-10 dasspapper på diskanten

(Lägg märke till frasen: "Industry-Wide Practice")

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 14:25

subjektivisten skrev:Kanske är så att du också är samma person? Kanske dax för faktiskt moderators och köra IP koll om det är samma lirare som har olika konton som är ute efter tramsa.

Snacka om att vara paranoid..

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-06-18 14:26

Almen skrev:Stalin symboliserar för mig utrensning av oliktänkande, inte intensiva diskussioner.

Det finns väl möjligtvis andra forum där man låter oliktänkande "försvinna", men på faktiskt.se är toleranströskeln rätt hög.

aaa en sann hjälte :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 14:27

subjektivisten skrev:
Rain skrev:Tack för påhoppet (igen) men nu handlar det inte om mig utan om NS10:or som Ingvar påstår har skapat otaliga ljudtragedier, ljudtragedier som han inte kunnat peka ut.

Snälla, GE DIG!! Det har tagits upp flera gånger i tråden. :evil: :evil:

Nej Ingvar har inte pekat ut någon ljudtragdi eller någon prostudioproduktion där enbart NS10:or använts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 14:37

Hur pinsamt kan det få bli? :lol:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 14:44

subjektivisten skrev:Hur pinsamt kan det få bli? :lol:

Det borde väl du veta?

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-06-18 14:50

Är alla överens om att NS10 är en skithögtalare då? :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-18 14:51

OK, gott folk. När började yamaha ns-10 användas? Kan det vara frånvaron av dessa ****högtalare som gör att många relativt tidiga 80-talsproduktioner låter så bra? Och att ljudkvaliteten har gått utför sedan typ 1988? Tidigare var väl feta JBL-burkar legio i studios som medhörning,va? Kanske inte världens bästa grejjor, men sopar banan med ns-10 och andra patetiska små högtalare.
Kompressionshysterin har dock kommit senare, dom senaste 10 åren, typ. Skulle tro att det beror mycket på ändrat konsumtionsmönster. Och hur ser det ut på mediamarkanden? Är det samma ägare bakom skivbolag som reklamradion? I så fall mixar man väl så det ska låta så starkt som möjligt i den egna radiokanalen...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 15:12

Max_Headroom skrev:OK, gott folk. När började yamaha ns-10 användas? Kan det vara frånvaron av dessa ****högtalare som gör att många relativt tidiga 80-talsproduktioner låter så bra? Och att ljudkvaliteten har gått utför sedan typ 1988? Tidigare var väl feta JBL-burkar legio i studios som medhörning,va? Kanske inte världens bästa grejjor, men sopar banan med ns-10 och andra patetiska små högtalare.
..

Ja då får jag återigen påpeka att NS10:or inte har ersatt större monitorer utan att de och liknande småmonitorer KOMPLETERAR större system.
Förövrigt så kom NS10 långt innan 1988.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-18 15:25

Rain skrev:Nej Ingvar har inte pekat ut någon ljudtragdi eller någon prostudioproduktion där enbart NS10:or använts.

På vilket sätt tycker du det spelar någon roll (utöver semantiskt för att bråka i tråden) ifall NS10 varit ENDA högtalaren om slutresultatet trots flera olika lyssningar har skadats pga att NS10 varit en av dem?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-18 15:27

Max_Headroom skrev:OK, gott folk. När började yamaha ns-10 användas? Kan det vara frånvaron av dessa ****högtalare som gör att många relativt tidiga 80-talsproduktioner låter så bra? Och att ljudkvaliteten har gått utför sedan typ 1988? Tidigare var väl feta JBL-burkar legio i studios som medhörning,va? Kanske inte världens bästa grejjor, men sopar banan med ns-10 och andra patetiska små högtalare.
Kompressionshysterin har dock kommit senare, dom senaste 10 åren, typ. Skulle tro att det beror mycket på ändrat konsumtionsmönster. Och hur ser det ut på mediamarkanden? Är det samma ägare bakom skivbolag som reklamradion? I så fall mixar man väl så det ska låta så starkt som möjligt i den egna radiokanalen...

NS-10 kom 1978.

Den dominanta monitorn innan NS-10 var JBL 4310/4311.

http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/l100.htm

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-18 15:32

Ja, ns-10m fanns 1979 åtminstone.
Undrar vad som skiljer ns-10 från ns-615 ? tycker de ser likadana ut.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-18 15:47

Ja, NS10 kom 1978 (eller möjligen rent av i slutet av 1977 faktiskt) men innan dess fanns modellen NS615 som ser likadan ut ungefär, men som marknadsfördes som en vanlig hifi-högtalare. Det namnet passade dock inte in i den namnserie som skulle betyda "monitor".

Däremot började inte NS10 användas en mass förrän många år senare i studiorna, närmare bestämt en bra bit in på 80-talet. Det förekommer därför extremt få inspelnngar från 70-talet som är "NS10-skadade". Trenden startade först när högtalarens hade rätt många år på nacken.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 16:06

Rain skrev:Nej Ingvar har inte pekat ut någon ljudtragdi eller någon prostudioproduktion där enbart NS10:or använts.

Det är allt för mycket att läsa igenom, snälla Ingvar kan du inte skriva dit namnet på någon produktion igen?

Max, nä, en mix behöver inte vara "skadad" av att ns10 använts tillsammans med andra monitorer vid mix. Ponera att andra högtalare använts till mix/mastering/what-ever och ns10:orna bara använts för att kontrollera att inspelningen duger även i skräphögtalare (om nu ns10 är det, har aldrig hört dom) - då har väl inte mixen blivit smittad?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi