yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-18 16:09

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:Det är väl knappast Rain som har stått för den större delen av alla påhopp.... 8O

Menar du att man får hoppa på folk om man anser sig ha koll? Eller hur ska jag tolka det?

Fler än Rain har "misslyckats" till viss del med att svara på frågór.

Ska jag tolka dig som att du anser att personliga påhopp ska hålla "oseriösa" forumiter och anarki borta?
'
Lite OT nu, fast denna tråd har ju inte hela tiden varit på rätt :wink: spår.

Såklart han gjort det. Jag anser det är påhopp att hela tiden ifrågasätta saker och påstå saker utan EN ENDA GÅNG ge någon som helst bas för det han säger och inte ens svarar på frågorna man ställer.

Kanske är så att du också är samma person? Kanske dax för faktiskt moderators och köra IP koll om det är samma lirare som har olika konton som är ute efter tramsa.

Jag tycker nästan synd om dig... :oops:

Jag välkomnar en kontroll av alla IP-adresser. Jag och Rain bor säkert minst 100 mil från varandra, men det finns sannolikt andra fysiska personer här med minst två users.

Fick precis en idé som säkert delas av en del andra här på forumet:
Alla forumiter måste ha sitt riktiga namn och IP som signatur (verifieras naturligtvis av mod:s) och riktigt foto som avatar.

Så om jag förstod dig rätt så är det ett personligt påhopp att bl.a. ifrågasätta och påstå sådant som inte delas av andra, utan objektiv bas för det hela. (Att inte svara på ställda frågor är inte unikt för Rain...)

MEN, vad kallar du i så fall alla de riktigt nedvärderande, hånfulla och otrevliga påhopp som figurerar här? Skulle vara kul att veta....för att sätta in det hela i ett perspektiv.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-18 16:11

Floyd skrev:MEN, vad kallar du i så fall alla de riktigt nedvärderande, hånfulla och otrevliga påhopp som figurerar här? Skulle vara kul att veta....för att sätta in det hela i ett perspektiv.

Förmodligen "objektiv kritik" :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-18 16:15

Rain skrev:
Max_Headroom skrev:OK, gott folk. När började yamaha ns-10 användas? Kan det vara frånvaron av dessa ****högtalare som gör att många relativt tidiga 80-talsproduktioner låter så bra? Och att ljudkvaliteten har gått utför sedan typ 1988? Tidigare var väl feta JBL-burkar legio i studios som medhörning,va? Kanske inte världens bästa grejjor, men sopar banan med ns-10 och andra patetiska små högtalare.
..

Ja då får jag återigen påpeka att NS10:or inte har ersatt större monitorer utan att de och liknande småmonitorer KOMPLETERAR större system.
Förövrigt så kom NS10 långt innan 1988.

Om man nu har riktiga monitorer, varför tar man då in en sådan liten usel skapelse som NS10 i studion alls? Verkar ju sällsynt korkat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-18 16:23

Max_Headroom skrev:
Rain skrev:
Max_Headroom skrev:OK, gott folk. När började yamaha ns-10 användas? Kan det vara frånvaron av dessa ****högtalare som gör att många relativt tidiga 80-talsproduktioner låter så bra? Och att ljudkvaliteten har gått utför sedan typ 1988? Tidigare var väl feta JBL-burkar legio i studios som medhörning,va? Kanske inte världens bästa grejjor, men sopar banan med ns-10 och andra patetiska små högtalare.
..

Ja då får jag återigen påpeka att NS10:or inte har ersatt större monitorer utan att de och liknande småmonitorer KOMPLETERAR större system.

Om man nu har riktiga monitorer, varför tar man då in en sådan liten usel skapelse som NS10 i studion alls? Verkar ju sällsynt korkat.
Det frågade jag "redan" på sida 8 i tråden.

Finns det någon som har något hållbart argument för varför det skulle vara bättre att använda en sämre återgivande monitor för monitorlyssning?
Svaret jag fick kan man sammanfatta som att det inte finns några perfekta närfältsmonitorer av liten storlek. (jaha frågan kvarstår varför man inte ska välja en bättre då?) Att de som mixar ofta vill ha ett igenkännbart verktyg (varför har man inte bättre monitorer då som mera liknar det de försöker återge, då låter de ju mer lika). Och att man vill ha olika monitorer att jämföra med (varför kan man inte ha några olika bättre monitorer i så fall?).

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-06-18 16:32

de bakoframbyggda basarna tillverkas av volt kan köpas i bibelbältets huvudstad av en reslig kille vid namn lucas :lol:
för övrigt Linda vart tog du vägen?????
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-18 16:43

Max_Headroom skrev:
Rain skrev:
..

Här kan du (och Martin) läsa om några olika åsikter ang det om ni inte redan har gjort det:

länk

.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-18 16:48

Lust, det har jag redan gjort och inte hittat något heller som motiverar att man ska ha en sämre monitor som egensyfte. Har du?

Det var en kille där som tyckte att det var bättre om man fick jobba arslet av sig när man mixade för att det ska låta bra och det fick man tydligen med NS-10 tyckte han. När man läser sånt så tänker man bara att oj vad mycket justeringar man måste göra för att det ska låta ok på just NS-10 och lite-lite sämre överallt annars.

En annan tyckte att det var lättare att sätta nivån på röster. Jaha, vad betyder det då? Att vissa röster i verkligheten sticker ut mer än andra på de färdiga inspelningarna beroende på det spektrala innehållet iom högtalarnas ojämna mellanregister (mer där och mindre här).

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-18 17:02

Martin skrev:Lust, det har jag redan gjort och inte hittat något heller som motiverar att man ska ha en sämre monitor som egensyfte. Har du?

Det var en kille där som tyckte att det var bättre om man fick jobba arslet av sig när man mixade för att det ska låta bra och det fick man tydligen med NS-10 tyckte han. När man läser sånt så tänker man bara att oj vad mycket justeringar man måste göra för att det ska låta ok på just NS-10 och lite-lite sämre överallt annars.

En annan tyckte att det var lättare att sätta nivån på röster. Jaha, vad betyder det då? Att vissa röster i verkligheten sticker ut mer än andra på de färdiga inspelningarna beroende på det spektrala innehållet iom högtalarnas ojämna mellanregister (mer där och mindre här).

Jag tror inte att de som lovordar NS-10 där håller med om att det är en "sämre" monitor. Den är ju precis vad de vill ha för att kunna göra ett bra jobb.

Kom inte ihåg vad de skrev om att sätta nivåer på röster, men kan tänka mig att det främst handlade om att stämma av olika röstnivåer inbördes och inte gentemot musiken. Var det så?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-18 17:07

Spelar det roll? Olika röster har ju olika spektralt innehåll. Alla kan ju inte reagera på samma sätt på toppen vid 1-2kHz och svackan/ojämnheterna ovanför i frekvens.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2007-06-18 17:34

Rain skrev:<snip>
Nej Ingvar har inte pekat ut någon ljudtragdi eller någon prostudioproduktion där enbart NS10:or använts.

Rain: Vad i nedanstående är det du inte förstår? (Japp, citaten är förkortade, men ang exempel på förstörd musik så visar de att du fått exempel, trots ditt påstående om motsatsen)

Lust skrev:Tror inte att det ramlar in så många exempel på det...

Men kolla in de här produktionerna där NS-10 sannolikt har ingått i kedjan och se om du känner igen något som låter insjunket i mellanregistret.

http://www.bobclearmountain.com/discoprint.html

IngOehman skrev:Och varför duger inte de jag redan nämnt? (Nästan alla av dem jag hört på den lista du presenterade).
<Snip>

phon skrev:<Snip>
Sweet Dreams med Eurythmics är nog en sådan ändå.
<snip>

IngOehman skrev:Nämnt Eurytmics-fonogram duger gott, men det gör alla andra av de fonogram på listan (som jag hört) också.

IngOehman skrev:<Snip>
Om bara ETT enda moment som inkluderar eq görs med endast NS10 som lyssning (vilket sker överallt dagligen) såär programmaterialet NS10-skadat. :(

Eventuella räddningsaktioner i senare skeden kan mildra skadan, men bra frekvensgehör är extremt ovanligt (tro mig, det ä därför jag kallas in när de inte får stil på vad det är som låter fel. Inget fel med det, men man skall inte tro att alla kan rätta till fel bara för att de hör att dt låter fel) så för det mesta fixar inte mastringsstudiorna intrikata klangliga karaktärer i inspelningarna, och de backar inte någonsin i mixen och rättar till fel (tar bort dem) de lägger i bästa fall (på helt subjektiva grunder) till nya "kompenserande" fel, men för det mesta lägger de bara till nya fel, framförallt dynamisk kompression.

<Snip>

Dessutom har ju Phon gett ett exempel: Dreams.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-18 17:36

Jag tror att svaret blir att inspelningarna inte BARA har mixats med ns-10. Om jag har förstått Rain rätt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 17:48

Floyd skrev:MEN, vad kallar du i så fall alla de riktigt nedvärderande, hånfulla och otrevliga påhopp som figurerar här? Skulle vara kul att veta....för att sätta in det hela i ett perspektiv.

Sanning. Beter sig folk som idioter så är dom inte värda mer. Punk slut.

Ps. med tanke på dina ca 40 inlägg så verkar du har väldsigt bra insikt i detta forumet... :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-18 18:19

subjektivisten skrev:

Sanning. Beter sig folk som idioter så är dom inte värda mer. Punk slut.

Ps. med tanke på dina ca 40 inlägg så verkar du har väldsigt bra insikt i detta forumet... :wink:

Ok....då vet jag din syn på saken, och din definition av personangrepp.

40 inlägg....ptja, har inte skrivit så många inlägg, utan har oftast valt att stilla tiga i trådar som denna. Men har läst tillräckligt mycket här inne för att få en hel del intryck. Tyvärr.

Synd, för detta forum innehåller faktiskt emellanåt en del bra skrivande, fri från personangrepp och elitistiska fasoner.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-18 18:20

Försöker du bli årets crybaby-rookie ?

:wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 18:39

Floyd skrev:Synd, för detta forum innehåller faktiskt emellanåt en del bra skrivande, fri från personangrepp och elitistiska fasoner.

Ja, forumet är bra eftersom det drivs främst av kunskap och där man blir ifrågasatt om man säger något som verkar helt fel. Vill man ha ett forum där man slipper bli ifrågasatt så får man leta rätt på ett sådant.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-18 18:43

Lust skrev:Här kan du (och Martin) läsa om några olika åsikter ang det om ni inte redan har gjort det:

länk

.

Jaha ja, redan tidigt får man ju bekräftat att ljudteknikerna inte verkar vara himmlens mest lysnade stjärnor:

Because they sound like sh**. Like everyone says: if it sounds good on NS10, it will sound good everywhere else...

Max säger: Låter det bra på NS10 gör det inte det NÅGON ANNASTANS alls, annat än på högtalare med samma fel!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-18 18:45

1.Finns det skivor som mixats med NS-10 utan att ha equats särskilt mycket och sedan mastrats med andra högtalare och fått en lätt identifierbar NS-10 skada?

2.Finns det skivor som mixats med NS-10 och equats normalt/mycket och sedan mastrats med andra högtalare och fått en lätt identifierbar NS-10 skada?

3.Finns det skivor som mixats med med andra högtalare utan att ha equats särskilt mycket och sedan mastrats med NS-10 och fått en lätt identifierbar NS-10 skada?

4.Finns det skivor som mixats med andra högtalare och equats normalt/mycket och sedan mastrats med andra högtalare och fått en lätt identifierbar NS-10 skada?

5.Finns det skivor som mixats med NS-10 utan att ha equats särskilt mycket och sedan mastrats med NS-10 och fått en lätt identifierbar NS-10 skada?

6.Finns det skivor som mixats med NS-10 och equats normalt/mycket och sedan mastrats med NS-10 och fått en lätt identifierbar dubbel NS-10 skada?

7. Finns det skivor som mixats med andra högtalare utan att ha equats särskilt mycket och sedan mastrats med andra högtalare och fått en skada lätt identifierbar som en NS-10 skada?

8.Finns det skivor som mixats med andra högtalare och har equats normalt/ mycket och sedan mastrats med andra högtalare och fått en skada lätt identifierbar som en NS-10 skada?

9.Finns det skivor som mixats med NS-10 utan att ha equats särskilt mycket och sedan mastrats med andra högtalare och där man inte kan spåra att NS-10 varit inblandade?

10.Finns det skivor som mixats med NS-10 utan att ha equats särskilt mycket och sedan mastrats med NS-10 och där man inte kan spåra att NS-10 varit inblandade?

Går allt detta att hålla isär och peka ut skivor som vi tycker låter dåligt pga. NS-10 och samtidigt skilja dom ifrån debatten om att man dynamikdödar dom flesta skivor i mastringen?
Jag kan mycket väl tänka mig att NS-10 i många fall påverkat en produktion menligt men att utifrån hur en skiva låter anta att NS-10 är boven när man inte ens med 100% säkerhet vet om NS-10 ens varit med i produktionen känns inte särskilt seriöst.
Då är det väl bättre att ifrågasätta användningen av små dåliga monitorer oavsett märke.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-18 18:54

Finns det forumdeltagare som som genom ett djävulskt ältande fått en lätt identifierbar ns-10 skada ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-18 18:58

Med tanke på hur lågt prioriterat kvalitet är inom musikindustrin så tror jag att NS10 bär endast en mycket liten del av skulden till det faktum att många nya skivor och remastringar låter skit.

Hade det funnits ett genrellt kvalitetstänk (och konsumenttrycke efter högre kvalitet) hade NS10 inte tagits i annat än hobby-studios där man inte hade något annat tillgängligt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-18 19:08

Max_Headroom skrev:Med tanke på hur lågt prioriterat kvalitet är inom musikindustrin så tror jag att NS10 bär endast en mycket liten del av skulden till det faktum att många nya skivor och remastringar låter skit.

Hade det funnits ett genrellt kvalitetstänk (och konsumenttrycke efter högre kvalitet) hade NS10 inte tagits i annat än hobby-studios där man inte hade något annat tillgängligt.

Precis så tror jag också att det är. Problemet är att för många av oss innebär ordet kvalité inte samma sak som för skivindustrin verkar det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-18 19:21

Harryup skrev:
Max_Headroom skrev:Med tanke på hur lågt prioriterat kvalitet är inom musikindustrin så tror jag att NS10 bär endast en mycket liten del av skulden till det faktum att många nya skivor och remastringar låter skit.

Precis så tror jag också att det är. Problemet är att för många av oss innebär ordet kvalité inte samma sak som för skivindustrin verkar det.
Får nog sälla mig till det här synsättet, även om det är faschinerande hur stor betydelse den där tingesten haft..

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 19:21

Harlin skrev:
Rain skrev:<snip>
Nej Ingvar har inte pekat ut någon ljudtragdi eller någon prostudioproduktion där enbart NS10:or använts.

Rain: Vad i nedanstående är det du inte förstår? (Japp, citaten är förkortade, men ang exempel på förstörd musik så visar de att du fått exempel, trots ditt påstående om motsatsen)

Lust skrev:Tror inte att det ramlar in så många exempel på det...

Men kolla in de här produktionerna där NS-10 sannolikt har ingått i kedjan och se om du känner igen något som låter insjunket i mellanregistret.

http://www.bobclearmountain.com/discoprint.html

IngOehman skrev:Och varför duger inte de jag redan nämnt? (Nästan alla av dem jag hört på den lista du presenterade).
<Snip>

phon skrev:<Snip>
Sweet Dreams med Eurythmics är nog en sådan ändå.
<snip>

IngOehman skrev:Nämnt Eurytmics-fonogram duger gott, men det gör alla andra av de fonogram på listan (som jag hört) också.

IngOehman skrev:<Snip>
Om bara ETT enda moment som inkluderar eq görs med endast NS10 som lyssning (vilket sker överallt dagligen) såär programmaterialet NS10-skadat. :(

Eventuella räddningsaktioner i senare skeden kan mildra skadan, men bra frekvensgehör är extremt ovanligt (tro mig, det ä därför jag kallas in när de inte får stil på vad det är som låter fel. Inget fel med det, men man skall inte tro att alla kan rätta till fel bara för att de hör att dt låter fel) så för det mesta fixar inte mastringsstudiorna intrikata klangliga karaktärer i inspelningarna, och de backar inte någonsin i mixen och rättar till fel (tar bort dem) de lägger i bästa fall (på helt subjektiva grunder) till nya "kompenserande" fel, men för det mesta lägger de bara till nya fel, framförallt dynamisk kompression.

<Snip>

Dessutom har ju Phon gett ett exempel: Dreams.

Varken Dreams av Cranberries eller Eurythmics plattor kan beskrivas som ljudtragedier förevigt "förstörda" av NS10 inte heller på Clearmountains lista kan det skönjas några ljudtragedier, även om hans mixar och produktioner självklart varierar i kvalitet. Jag tycker Ingvar gör sig till åtlöje när han först bergfast påstår hur det förhåller sig för att sedan inte kunna bevisa det.
Sen verkar han och många andra leva i det blå och på allvar tro att det finns
perfekta monitorer och kontrollrum utan någon påverkan alls på lyssningen men så förhåller det sig inte.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-18 19:26

Ärligt talat tycker jag att du är den enda som gör dig till åtlöje genom att fortsätta driva den här tråden genom tvivelaktiga inlägg som du nyss gjorde.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-06-18 19:33

Rain skrev:Sen verkar han och många andra leva i det blå och på allvar tro att det finns
perfekta monitorer och kontrollrum utan någon påverkan alls på lyssningen men så förhåller det sig inte.

Vilka studior har du varit i?

Vad gjorde du där?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-18 19:34

Rain:
Kan du förklara hur det kommer sig att många av oss här med förmodligen lite bättre anläggningar än genomsnittliga stormarknadsgrejor upplever moderna produktioner som dåliga. Dåligt och orent ljud, hård kompression, nasalt ljud etc.
Eftersom vi inte har någon gemensamt annat än ett musikintresse så borde det väl vara så att om skivbranschen upplever att man tillverkar bättre och bättre inspelade CD-skivor så borde även vi uppfatta det så.
Varför tror du det är så att vi inte uppfattar moderna produktioner som ljudmässigt bra?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-06-18 19:35

Sanny_X skrev:
Rain skrev:Sen verkar han och många andra leva i det blå och på allvar tro att det finns

Vilka studior har du varit i?

Vad gjorde du där?

Hurså? så där håller man på om man inte har några argument...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-06-18 19:39

Om man enbart känner till dålig lyssning i dåliga rum kan det förklara att man har de värderingar man har.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 19:44

Harryup skrev:Rain:
Kan du förklara hur det kommer sig att många av oss här med förmodligen lite bättre anläggningar än genomsnittliga stormarknadsgrejor upplever moderna produktioner som dåliga. Dåligt och orent ljud, hård kompression, nasalt ljud etc.
Eftersom vi inte har någon gemensamt annat än ett musikintresse så borde det väl vara så att om skivbranschen upplever att man tillverkar bättre och bättre inspelade CD-skivor så borde även vi uppfatta det så.
Varför tror du det är så att vi inte uppfattar moderna produktioner som ljudmässigt bra?

Nu går det ju inte att dra alla produktioner över en kam eftersom kvaliten varierar vida, men, jag tror att ni inte gillar många moderna produktioner beror mer på att ni inte lyssnar på helheten ni hakar upp er på detaljer och då låter ju nästan ingenting bra. Många av er är heller inte speciellt intresserade av modern musik. Nej gamla klassiker gäller. Helst omastrade....
Sen så sitter ju många av er på relativt bra men också trögdrivna och sockerfilterbelastade anläggningar utan riktigt basstöd.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-18 19:47

Rain skrev:...beror mer på att ni inte lyssnar på helheten ni hakar upp er på detaljer och då låter ju nästan ingenting bra. Många av er är heller inte speciellt intresserade av modern musik. Nej gamla klassiker gäller. Helst omastrade....
Sen så sitter ju många av er på relativt bra men också trögdrivna och sockerfilterbelastade anläggningar utan riktigt basstöd.

Fördomarna haglar. :roll:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 19:52

Naqref™ skrev:
Rain skrev:...beror mer på att ni inte lyssnar på helheten ni hakar upp er på detaljer och då låter ju nästan ingenting bra. Många av er är heller inte speciellt intresserade av modern musik. Nej gamla klassiker gäller. Helst omastrade....

Fördomarna haglar. :roll:

Nej mer konstateranden.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi