yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2007-06-18 20:03

Rain:
Det har påtalats ett antal produktioner som de flesta (iaf här) tycker är riktigt dåliga som tex Californiacation. Kan du nämna någon som du tycker suger? Det vore intressant att se om vi iallafall är överrens om något som är riktigt dåligt.
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-18 21:13

Martin skrev:Spelar det roll? Olika röster har ju olika spektralt innehåll. Alla kan ju inte reagera på samma sätt på toppen vid 1-2kHz och svackan/ojämnheterna ovanför i frekvens.

Är det stora spektrala skillnader mellan rösterna är de inte så svåra att separera och ställa nivåerna på. Det är vid mindre skillnader som "förstoringsglaset" kan vara en fördel.

Detsamma kan gälla separation av instrument/instrument eller instrument/sång.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-18 21:22

Rain: ett tag hade jag faktiskt en viss förståelse för ditt synsätt i frågan - men att sitta och hävda (HELT utan att veta) att vissa här på forumet sitter på "trögdrivna och sockerfilterbelastade anläggningar utan riktigt basstöd"!? 8O

Fördomsfullt, spekulativt och insiktslöst inlägg. Säger mer om dig, om det är ett "konstaterande" du gjort.

Flera här som jag känner till (alla deltar inte i den här tråden) har synnerligen kapabla anläggningar - med och utan basstöd - och jag tror de flesta önskar att inspelningsindustrin skulle vara mer kvalitetsinriktad, det skulle iallafall inte skada. Det kan nog alla vara någorlunda överens om.

Själv lyssnar jag på det mesta - modernt? Gärna! Gammal skåpmat? Gärna!

Har haft basstöd och delat system men har idag ett par fullregisterhögtalare (OCH ett delat system, med basstöd ;) ) som gräver djupare än de flesta på marknaden och har ett "snällt" rum med rimlig klanglig balans - att det låter ganska bra tycker de flesta som har varit hos mig - insatta som utsatta. ;) Min sambo är mezzosopran och tycker framförallt att hon aldrig har hört röster lika tydligt och levande som hemma hos oss - så jag får absolut inte byta högtalare/anläggning. Till stor del tack vare henne så har jag intresserat mig ÄNNU mer för hur inspelningar låter.
Vissa inspelningar är så dynamiska och levande att man kan sitta och få gåshud av dem, andra så platta/distade/överstyrda att man får spela på låg volym medan man dammsuger för att kunna lyssna på dem, typ.

Det som jag tycker är synd är att många cd-skivor är så pass trist inspelade att man inte får ut någon särskilt trevlig lyssningsupplevelse av dem. Jag tror inte heller att det är särskilt ofta detta är ett medvetet val av artisten ifråga, jag tror snarare det är en brist på kunskap / vetskap om HUR bra det kan bli.

För att slänga in en grupp som jag tycker har riktigt dåligt inspelat material så kan jag nämna "Suede" - har du hört dem? Vad tycker du själv? Ok? Dåligt?

Jag tror att den här tråden - trots alla avvikande utflykter i spekulation och otrevligheter - handlar om olika synsätt på kvalitet, vissa har helt enkelt högre kvalitetsanspråk än andra. Olika synsätt på verktygen, ungefär som att vissa nöjer sig med en skruvdragare från Clas Ohlson för 79:- medan andra inte nöjer sig med mindre än en Makita med Li-Ion batterier för 4995:-. Om bägge klarar att "göra jobbet"? Beror på jobbet. En av dem klarar inte alla skruvjobb medan den andra är "overkill" för det mesta.

Mvh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-06-18 21:31

Nu går det ju inte att dra alla produktioner över en kam eftersom kvaliten varierar vida, men, jag tror att ni inte gillar många moderna produktioner beror mer på att ni inte lyssnar på helheten ni hakar upp er på detaljer och då låter ju nästan ingenting bra. Många av er är heller inte speciellt intresserade av modern musik. Nej gamla klassiker gäller. Helst omastrade....
Sen så sitter ju många av er på relativt bra men också trögdrivna och sockerfilterbelastade anläggningar utan riktigt basstöd.

Vad f*n är en "sockerfilterbelastande" anläggning???? 8O

Utöver min fråga misstänker jag att det finns väldigt gott om folk som har basstöd "up the wazoo" här på detta forum. :roll:

Jag har inte en massa basstöd, men så är jag inte som folk heller :wink:
Senast redigerad av Frodrak 2007-06-18 21:32, redigerad totalt 1 gång.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-18 21:32

pingvinlakrits: Mycket bra och sansat inlägg! Jag skriver under på allt!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-06-18 21:37

pingvinlakrits

Väl formulerat. :)

Ang. basstöd, se nedan. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 22:05

pingvinlakrits skrev:För att slänga in en grupp som jag tycker har riktigt dåligt inspelat material så kan jag nämna "Suede" - har du hört dem? Vad tycker du själv? Ok? Dåligt?

Håller med dig i allt du säger Henrik. Jag har Coming Up på vinyl och herregud va illa den låter. EXTREMT hissad diskant och vidrigt ljud. Bra musik dock.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-18 22:22

Rain skrev:
Naqref™ skrev:
Rain skrev:...beror mer på att ni inte lyssnar på helheten ni hakar upp er på detaljer och då låter ju nästan ingenting bra. Många av er är heller inte speciellt intresserade av modern musik. Nej gamla klassiker gäller. Helst omastrade....
Sen så sitter ju många av er på relativt bra men också trögdrivna och sockerfilterbelastade anläggningar utan riktigt basstöd.

Fördomarna haglar. :roll:

Nej mer konstateranden.

Men tycker du inte själv att det kan vara så att du själv inte riktigt vet hur det skall låta? Trots allt har du ju en musiksmak som bara inbegriper sydsvenska och västtyska grungeband som alla spelar in allt de kan med hjälp av SM57or. När du dessutom spelar på en gammal mixer med inbyggd förstärkare och fjädereko på ett par gamla JBL-burkar där du bytt basarna till större och finare basar du plockat från en polares avlagda JPW-burkar från 1986 "då man kunde bygga riktiga högtalare med full dynamik i basen". Utan att ändra på filtret. När man som du sen dessutom ställer ett par fullregisterburkar av märket "Eltax" ovanpå JBL-burkarna vinklade utåt för ökad rumsinformation anser du ju att uppställningen är mycket avslöjande och skoningslös vid en av dina många nattliga "övergripande" lyssningssessioner där du helt koncentrerar dig på helheten utan att haka upp dig på små detaljer.

Hoppsan, det där var ju en massa vilda spekulationer och grundlösa påståenden! Nåja, det var du som började :wink:

Jag för min del förstår inte att du inte lyssnar lite istället för att svamla vidare, måla in dig i hörn och påstå hårresande "fakta" det ena efter det andra.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-18 22:40

Rain sa:
"Sen verkar han och många andra leva i det blå och på allvar tro att det finns
perfekta monitorer och kontrollrum utan någon påverkan alls på lyssningen men så förhåller det sig inte."

Har man en tonkurve mm. innenfor +- 1 db så har man kommet ganske langt, slik jeg har forstått, så er denne 10 ns lysår fra det + andre mangler. Det får være grenser for hva man i et kontrollrom må gjette seg til, ærfaring eller ikke.
Har du et ino- studio eller et annet med tilsvarende kvalitet, (som jeg tror fins) så tror jeg (vet ikke!) er det lysår fra noe som du har vært borti i ditt virke i et kontrollrom, det siste husker jeg ikke å ha fått bekreftet fra noe hold, ennå ihvertfall.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 22:46

realist skrev:Rain sa:
perfekta monitorer och kontrollrum utan någon påverkan alls på lyssningen men så förhåller det sig inte."

Har man en tonkurve mm. innenfor +- 1 db så har man kommet ganske langt, slik jeg har forstått, så er denne 10 ns lysår fra det + andre mangler. .

Men snälla tror du verkligen att det finns några monitorer som mäter inom +-1dB över hela frekvensomfånget utan aktiv korrigering?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-18 22:52

Rain skrev:

Har man en tonkurve mm. innenfor +- 1 db så har man kommet ganske langt, slik jeg har forstått, så er denne 10 ns lysår fra det + andre mangler. .

Men snälla tror du verkligen att det finns några monitorer som mäter inom +-1dB över hela frekvensomfånget utan aktiv korrigering?

Ja, i alla fall från typ 40 Hz och upp över 20k. Dom är dock avsedda att köras med aktiva basar och är bara toppsystem.

ATC har annars bra monitorer också men dom kostar mycket mer.

"perfekta monitorer och kontrollrum utan någon påverkan alls på lyssningen men så förhåller det sig inte"

Så bara för att det inte går att få helt superperfekt, så kan man lika gärna slänga in ett par NS10 som helt saknar allt vad bas heter och håller sig inom si så där ±7dB (typ, minns inte exakt HUR illa det är, men illa är det.). Varför itne löpa linan ut och mixa helt utan medhörning? Man ser väl på VU.mätarna hur det låter? Eller?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 23:07

Max_Headroom skrev:
Rain skrev:

Ja, i alla fall från typ 40 Hz och upp över 20k. Dom är dock avsedda att köras med aktiva basar och är bara toppsystem.

ATC har annars bra monitorer också men dom kostar mycket mer.

"perfekta monitorer och kontrollrum utan någon påverkan alls på lyssningen men så förhåller det sig inte"

Så bara för att det inte går att få helt superperfekt, så kan man lika gärna slänga in ett par NS10 som helt saknar allt vad bas heter och håller sig inom si så där ±7dB (typ, minns inte exakt HUR illa det är, men illa är det.).

Du drömmer också tydligen att det finns passiva högtalare som håller sig inom +-1dB från 40hz och uppåt (osannolikt om seriöst mätt vid olika nivåer) Sen tillkommer ju rummets påverkan så glöm +-1dB propagandan. Visst kan man aktivt korrigera men då får man ju vissa andra problem och även NS10:orna går ju att korrigera NS10 som by the way inte alls saknar allt vad bas heter.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-18 23:41

Max_Headroom skrev:
Så bara för att det inte går att få helt superperfekt, så kan man lika gärna slänga in ett par NS10 som helt saknar allt vad bas heter och håller sig inom si så där ±7dB (typ, minns inte exakt HUR illa det är, men illa är det.). Varför itne löpa linan ut och mixa helt utan medhörning? Man ser väl på VU.mätarna hur det låter? Eller?

Sådana här inlägg ger ju inget i en diskussion annat än att det blir löjligt...

Det mesta under 100 Hz är tämligen ointressant i en närfältsmonitor. Syftet är att i möjligaste mån eliminera rumsinverkan genom att sitta nära dom i sweet spot. Då bör de också få plats på bordet.

Det är alltså ingen fullregisterhögtalare.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-18 23:48

yes.. Snart uppe i halva tråden om fe grabbar.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-19 00:15

Hur bra diskussion ger det att påpeka att ingen högtalare är perfekt, som om någon skulle utgå ifrån det i sitt resonemang? Som jag ska tidigare, faktumet att ingen högtalare är perfekt svarar inte alls på frågan varför man ska använda en onödigt dålig högtalare. Det känns ju som retorik alternativt en logisk kullerbytta att argumentera så.

Kan vi inte bara lämna det argumentet och inse att det är totalt irrelevant?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-19 00:21

Så här ser mina NS10M ut, en helt vanlig Yamaha av det lite senare utförandet, här placerad på ett papprör för en första uppmätning.
Bild

Inuti är det dämpat med gullfiber och ett filter sitter monterat i botten. En skiva gullfiber är borttagen.

Bild

Hur högtalaren beter sig är det många som hört, och mätt upp. Jag har inget att tillägga alls, det ser likadant ut när jag mäter upp den. Här är en tysk mätning.

Bild

Baselementet är det stora problemet. Det uppför sig som ett tredje klassens bilelement köpt på postorder. En rejäl topp mellan 800 och 1k8, en lika stor resonans vid 2k8 med efterföljande resonanser hela vägen upp.

Bild

Konen är ju vit och fin, men helt utom kontroll. Det är bara resonanser och elände, och på toppen av det en surround som inte gör någon glad. En sådan här bas borde inte få finnas.

Eftersom jag inte har en hel låda med baselementdelar att pilla på så har jag dämpat det element jag har efter bästa förmåga. Det blev något lite bättre under 2k samt att den enorma första resonansen är borta.
Jag blev nu bara något mindre ledsen.

Bild

Diskanten verkar vara hyfsat OK, inga jättefel som på basen. Lite hög dist, och en rätt vissen mekanisk layout.
Filtringen ger en topp vid ~5-6k, det går att fixa. Så här ser diskanten ut.

Bild

Inget hål i polstycket som synes, väldigt liten kammare. Den är dämpad med en minimal bit brunt syntetmaterial, jag har ersatt den med en bit vit filt istället. Det gav en något jämnare frekvensgång. Jag skulle vilja prova ferrofluid men jag vet inte om lim och spolstomme tål det.

Bild
Bild

Helst vill jag ha andra element till både bas och diskant, men då är det ju ingen NS10 längre, och det är det meningen att det skall vara här.

Det var ingen ide alls att försöka mäta några vågfronter på basen före åtgärderna. Jag mätte vågfrontcentrum vid 2k och en oktav upp/ner, alltså 1k och 4 k också.

Diskanten ligger på 0 cm medan basen går från 0 vid 1k till -8cm vid 4k. Inte helt enkelt att passa ihop alltså. Det får bli nån sorts kompromiss av det hela, något som kanske går att använda i nån riktning där en mixermänniska kan tänkas vilja sitta.

Jag har en liten åtgärdslista i pipen, men det blir nog inte riktigt färdigt till midsommar antar jag ...... :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-19 00:26

jag sitter precis och lyssnar på echo and the bunnymens album ocean rain
och just "insjunket mellanregister" känns väldigt träffande här
kanske har jag äntligen hittat ett exempel
Visst, sure, säkert.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-19 00:27

Max_Headroom skrev: Varför itne löpa linan ut och mixa helt utan medhörning? Man ser väl på VU.mätarna hur det låter? Eller?

Jag ser lätt på skärmen hur det låter. Alldeles speciellt om det låter NS10. Finns inget behov av att lyssna på nåt.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-19 00:34

Martin skrev:Hur bra diskussion ger det att påpeka att ingen högtalare är perfekt, som om någon skulle utgå ifrån det i sitt resonemang?

Kan vi inte bara lämna det argumentet och inse att det är totalt irrelevant?

Absolut inte irrelevant speciellt inte här där folk tydligen lever i tron att det finns perfekta högtalare och kommer med skrattretande uttalanden som att det finns små högtalare som har +-1dB frekvensgång från 40Hz och uppåt.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-19 00:38

phon skrev:
Jag ser lätt på skärmen hur det låter.

Finns inget behov av att lyssna på nåt.

Låter som typisk Faktiskt.se praxis, varför lyssna när man kan mäta...

Att man sedan mäter på (typ) 20 år gamla antagligen välanvända högtalare som dessutom finns i några olika versioner spelar heller inte så stor roll att påpeka.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-19 00:38

Det är ju jättekul med kurvor på mätningar. Men hur ser kurvorna ut i en typisk lyssningssituation? Dvs i en studio, monterade som närfältsmonitorer.

Och hur mäter det när man lyssnar hemma?

För att checka frekvensgång vore det smutt att kunna köra ett frekvenssvep i en studio med ns10or. Detta svep spelas in utan eq eller annan sk förbättring. Sedan kör man detta svep hemma med "normala" högtalare/återgivare och mäter utnivån.

Då först har man en indikation på hur ns10 mäter IRL.

Nästa test är förstås att låta någon lyssna fram en hörbar rak frekvensgång (i studio, med ns10) och sedan mäter man detta hemma i en normal situation.

När detta är gjort vet vi lite mer....

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-19 00:51

boyafraid skrev:jag sitter precis och lyssnar på echo and the bunnymens album ocean rain
och just "insjunket mellanregister" känns väldigt träffande här
kanske har jag äntligen hittat ett exempel

Är det den remastrade versionen (kom 2003 och har massa livespår som bonus)?

Originalet ska vara inspelat 1984 i Studio Des Dames, Paris och Amazon Studios, Liverpool (Meat is murder är inspelad bl a där).
Mixad av Echo o BM + Gil Norton, som även var ljudtekniker vid inspelningen i Amazon Studios.

Det är vad som framgår på min vinyl.

Någon som har mer info?

Hittade länk till Gill Norton

http://www.gilnorton.com/home.htm

http://emusician.com/tutorials/emusic_o ... temporary/

.
Senast redigerad av Lust 2007-06-19 01:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-19 00:55

Har den också på vinyl. Bra skiva dock.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-19 00:59

lust - jag lyssnade på vinylen jag också, kanske låter remastrade versionen bättre, men det är väl att hoppas på för mycket
kul trivia där om meat is murder
har dock aldrig haft något att anmärka på smiths ljudmässigt, deras sound passar perfekt till sin musik
Visst, sure, säkert.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-19 01:02

Rain skrev:Låter som typisk Faktiskt.se praxis, varför lyssna när man kan mäta...

Varför svarar du så? Det ger väl inget av värde.

Jag konstaterar att jag nu, efter en massa timmar med NS10, kan se att det låter NS10. Det är inte så särskilt konstigt tycker jag.

Rain skrev:Att man sedan mäter på (typ) 20 år gamla antagligen välanvända högtalare som dessutom finns i några olika versioner spelar heller inte så stor roll att påpeka.

Jo, det går ju bra att anta saker. Förstår dock inte riktigt vad du vill komma fram till där. Monitorerna ifråga är inte särskilt väl använda faktiskt.

Om det är en nackdel eller fördel vet jag inte, dom mäter som andra NS10, och låter som andra NS10. Vad skall dom mer prestera?

Rain skrev:Varken Dreams av Cranberries eller Eurythmics plattor kan beskrivas som ljudtragedier förevigt "förstörda" av NS10 .... <snip>

Och det har jag inte heller påstått. Dreams är tydligt påverkad av NS10-liknande frekvensgång. Studion är nedlusad med NS10.

Hade du något annat förslag till förklaring än de tre jag gissade på?

Dreams är, som jag skrev, inte alls maxad för radio på nåt sätt. Den är lugn och fin, men låter kraftigt invers NS10, den mäter också kraftigt invers NS10. Det måste finnas en anledning till det.

Dreams låter illa i mina öron, så på det sättet är den ju förstörd, men inte för evigt eftersom jag fixade till en lyssningsbar version här hemma.

Jag skulle ju kunna sätta mig och kolla igenom alla spår på samma CD, det är samma gubbe som har mastrat alla.

Eller du kan ju göra det och rapportera tillbaks om det finns något invers-NS10-sound på nåt annat spår.

.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-19 01:06

Snyggt jobbat Phon, äntligen lite handlingskraft ! :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-19 01:07

boyafraid skrev:lust - jag lyssnade på vinylen jag också, kanske låter remastrade versionen bättre, men det är väl att hoppas på för mycket
kul trivia där om meat is murder
har dock aldrig haft något att anmärka på smiths ljudmässigt, deras sound passar perfekt till sin musik

Mer trivia:

Norton's engineering career had begun in 1980 at Amazon Studios in his native Liverpool, where he'd worked freelance with Echo & the Bunnymen, China Crisis, OMD and members of Teardrop Explodes, Dead Or Alive and Icicle Works, often on demo sessions.

Här mixades Pixies " Doolittle"

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-19 01:16

Lust skrev:
Martin skrev:Lust, det har jag redan gjort och inte hittat något heller som motiverar att man ska ha en sämre monitor som egensyfte. Har du?

Det var en kille där som tyckte att det var bättre om man fick jobba arslet av sig när man mixade för att det ska låta bra och det fick man tydligen med NS-10 tyckte han. När man läser sånt så tänker man bara att oj vad mycket justeringar man måste göra för att det ska låta ok på just NS-10 och lite-lite sämre överallt annars.

En annan tyckte att det var lättare att sätta nivån på röster. Jaha, vad betyder det då? Att vissa röster i verkligheten sticker ut mer än andra på de färdiga inspelningarna beroende på det spektrala innehållet iom högtalarnas ojämna mellanregister (mer där och mindre här).

Jag tror inte att de som lovordar NS-10 där håller med om att det är en "sämre" monitor. Den är ju precis vad de vill ha för att kunna göra ett bra jobb.

Bra jobb? :lol: :lol: :lol:

Det är väl bara att konstatera att de som kommer med sådana påståenden ändå inte kan peka ut en enda musikproduktion som mixats i NS10 och som låter bra. :o

Dessutom tycks ALLA som tror att det går att göra ett bra jobb med hjälp av NS10 (eller på annat sätt lovordar N10) skriva under pseudonym... Verkligen seriöst... :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-19 01:21

Rain skrev:
Absolut inte irrelevant speciellt inte här där folk tydligen lever i tron att det finns perfekta högtalare och kommer med skrattretande uttalanden som att det finns små högtalare som har +-1dB frekvensgång från 40Hz och uppåt.

Nu skall vi se här, perfekta vet jag inte om jag skriver under på, men:

Vad är det som hindrar att man bygger en liten högtalare som har +-1dB från 40Hz och uppåt?
Är det enda kravet, det verkar nästan för enkelt.

Jag vet inget som skulle hindra mig från att göra det, möjligen frugan då, jag har redan alltför många högtalare här.

Du har helt rätt, när man har byggt den så skrattar man såklart, man blir ju glad att den fungerar som tänkt. :D

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-19 01:23

IngOehman skrev:
Det är väl bara att konstatera att de som kommer med sådana påståenden ändå inte kan peka ut en enda musikproduktion som mixats i NS10 och som låter bra.

Hur stor andel av inspelningarna från 80-talet och framåt anser du "låta bra"?

Lite grovt uttryckt i procent.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi