Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Spelar det roll? Olika röster har ju olika spektralt innehåll. Alla kan ju inte reagera på samma sätt på toppen vid 1-2kHz och svackan/ojämnheterna ovanför i frekvens.
Nu går det ju inte att dra alla produktioner över en kam eftersom kvaliten varierar vida, men, jag tror att ni inte gillar många moderna produktioner beror mer på att ni inte lyssnar på helheten ni hakar upp er på detaljer och då låter ju nästan ingenting bra. Många av er är heller inte speciellt intresserade av modern musik. Nej gamla klassiker gäller. Helst omastrade....
Sen så sitter ju många av er på relativt bra men också trögdrivna och sockerfilterbelastade anläggningar utan riktigt basstöd.
pingvinlakrits skrev:För att slänga in en grupp som jag tycker har riktigt dåligt inspelat material så kan jag nämna "Suede" - har du hört dem? Vad tycker du själv? Ok? Dåligt?
Rain skrev:Naqref™ skrev:Rain skrev:...beror mer på att ni inte lyssnar på helheten ni hakar upp er på detaljer och då låter ju nästan ingenting bra. Många av er är heller inte speciellt intresserade av modern musik. Nej gamla klassiker gäller. Helst omastrade....
Sen så sitter ju många av er på relativt bra men också trögdrivna och sockerfilterbelastade anläggningar utan riktigt basstöd.
Fördomarna haglar.
Nej mer konstateranden.
realist skrev:Rain sa:
"Sen verkar han och många andra leva i det blå och på allvar tro att det finns
perfekta monitorer och kontrollrum utan någon påverkan alls på lyssningen men så förhåller det sig inte."
Har man en tonkurve mm. innenfor +- 1 db så har man kommet ganske langt, slik jeg har forstått, så er denne 10 ns lysår fra det + andre mangler. .
Rain skrev:realist skrev:Rain sa:
perfekta monitorer och kontrollrum utan någon påverkan alls på lyssningen men så förhåller det sig inte."
Har man en tonkurve mm. innenfor +- 1 db så har man kommet ganske langt, slik jeg har forstått, så er denne 10 ns lysår fra det + andre mangler. .
Men snälla tror du verkligen att det finns några monitorer som mäter inom +-1dB över hela frekvensomfånget utan aktiv korrigering?
Max_Headroom skrev:Rain skrev:realist skrev:Rain sa:
Men snälla tror du verkligen att det finns några monitorer som mäter inom +-1dB över hela frekvensomfånget utan aktiv korrigering?
Ja, i alla fall från typ 40 Hz och upp över 20k. Dom är dock avsedda att köras med aktiva basar och är bara toppsystem.
ATC har annars bra monitorer också men dom kostar mycket mer.
"perfekta monitorer och kontrollrum utan någon påverkan alls på lyssningen men så förhåller det sig inte"
Så bara för att det inte går att få helt superperfekt, så kan man lika gärna slänga in ett par NS10 som helt saknar allt vad bas heter och håller sig inom si så där ±7dB (typ, minns inte exakt HUR illa det är, men illa är det.).
Max_Headroom skrev:
Så bara för att det inte går att få helt superperfekt, så kan man lika gärna slänga in ett par NS10 som helt saknar allt vad bas heter och håller sig inom si så där ±7dB (typ, minns inte exakt HUR illa det är, men illa är det.). Varför itne löpa linan ut och mixa helt utan medhörning? Man ser väl på VU.mätarna hur det låter? Eller?
Max_Headroom skrev: Varför itne löpa linan ut och mixa helt utan medhörning? Man ser väl på VU.mätarna hur det låter? Eller?
Martin skrev:Hur bra diskussion ger det att påpeka att ingen högtalare är perfekt, som om någon skulle utgå ifrån det i sitt resonemang?
Kan vi inte bara lämna det argumentet och inse att det är totalt irrelevant?
phon skrev:
Jag ser lätt på skärmen hur det låter.
Finns inget behov av att lyssna på nåt.
boyafraid skrev:jag sitter precis och lyssnar på echo and the bunnymens album ocean rain
och just "insjunket mellanregister" känns väldigt träffande här
kanske har jag äntligen hittat ett exempel
Rain skrev:Låter som typisk Faktiskt.se praxis, varför lyssna när man kan mäta...
Rain skrev:Att man sedan mäter på (typ) 20 år gamla antagligen välanvända högtalare som dessutom finns i några olika versioner spelar heller inte så stor roll att påpeka.
Rain skrev:Varken Dreams av Cranberries eller Eurythmics plattor kan beskrivas som ljudtragedier förevigt "förstörda" av NS10 .... <snip>
boyafraid skrev:lust - jag lyssnade på vinylen jag också, kanske låter remastrade versionen bättre, men det är väl att hoppas på för mycket
kul trivia där om meat is murder
har dock aldrig haft något att anmärka på smiths ljudmässigt, deras sound passar perfekt till sin musik
Lust skrev:Martin skrev:Lust, det har jag redan gjort och inte hittat något heller som motiverar att man ska ha en sämre monitor som egensyfte. Har du?
Det var en kille där som tyckte att det var bättre om man fick jobba arslet av sig när man mixade för att det ska låta bra och det fick man tydligen med NS-10 tyckte han. När man läser sånt så tänker man bara att oj vad mycket justeringar man måste göra för att det ska låta ok på just NS-10 och lite-lite sämre överallt annars.
En annan tyckte att det var lättare att sätta nivån på röster. Jaha, vad betyder det då? Att vissa röster i verkligheten sticker ut mer än andra på de färdiga inspelningarna beroende på det spektrala innehållet iom högtalarnas ojämna mellanregister (mer där och mindre här).
Jag tror inte att de som lovordar NS-10 där håller med om att det är en "sämre" monitor. Den är ju precis vad de vill ha för att kunna göra ett bra jobb.
Rain skrev:
Absolut inte irrelevant speciellt inte här där folk tydligen lever i tron att det finns perfekta högtalare och kommer med skrattretande uttalanden som att det finns små högtalare som har +-1dB frekvensgång från 40Hz och uppåt.
IngOehman skrev:
Det är väl bara att konstatera att de som kommer med sådana påståenden ändå inte kan peka ut en enda musikproduktion som mixats i NS10 och som låter bra.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster