Moderator: Redaktörer
Hedlund skrev:Låt säga att där sitter ett 6 dB lågpass filter vid 200 Hz, då får vi ungefär följande teoretiska avrullning.
200Hz -3dB Fas -45 grader
400Hz -9dB Fas -135 grader
800Hz -15dB Fas -225 grader
1600Hz -21dB Fas -315 grader
Naqref™ skrev:Du misstänker inte att den fasvridningen beror på avståndet från mätmik och element?
manger skrev:B&W 603 S3 har en högtalare med 2 1/2-uppbyggnad.
"...the DM603 S3 is a 2½-way floorstander. The lower 165mm (6½-in) aluminium cone driver features B&W''s mushroom construction and is restricted to bass frequencies only, where it operates in parallel with the Kevlar® cone bass / midrange driver..." ett inbyggt basstöd månne?
Naqref™ skrev:Som jag förstår så är det just det han har gjort med distansringen.
Hedlund skrev:Har ögnat igenom igen och är inte riktigt överens med dig ännu.
Det som benäms loob, loobing och pekfellobfri etc, etc. är väl en konsekvens av just delningsfiltrets fasförskjutning för 0,5 elementet.
Den ökar med frekvensen så att kompensera den med en fast distansring låter inte som en riktig lösning då den bara skulle ha 1 mer eller mindre "korrekt" frekvens som den kompenserar för.
Hedlund skrev:Nej, jag står nog fast vid att 2,5 högtalare har problem som är svåra att bygga bort.
Jag tror du glömmer bort att du förenklar flera viktiga parametrar här. Normalt sett när man gör en 0.5bas så delar man inte bara lägre utan man låter basen få en liknande kurva som 1.0-basen bara att den är lägre och lutar en aning mer. Man tar alltså tex en större seriespole (bara ett större värde alltså ingen extra 6dB lutning eller så) sedan cuttar man av den lite snyggt längre upp i frekvens med en shunt av något slag säg en R-C-shunt. Då har nivån redan sjunkit så pass mycket att den inte bidrar med så mycket. Under detta så har du nästan samma utseende på kurvorna bara att den ena är lägre i nivå och lutar aningens aningens mer, inte 6dB/oktav mer. Den största förändringen är lägre i frekvens där kurvorna delar på sig. Vid låga frekvenser så har du inte samma problem med små fasskillnader utan elementen adderar hyffsat lika i olika riktningar.Martin:
Smile Jag bollar för fullt, problemet är just det vi diskuterar här, att det inte går att få en faskurva för 0,5 elementet som liknar det andra elementet som går högre upp. Delningsfiltret tar bort den möjligheten.
skrutten skrev:Hedlund, läggmärke till att filtret (i mitt fall) är kaskadkopplat och att i själva verket faller mitt 0,5 filter med ca 2dB/oktav. Detta gör att fasvridet inte blir speciellt stort och kan hanteras av den pluttiga distansringen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster