Floyd skrev:Av ren nyfikenhet.....
Vad anser den samlade forumeliten om ns1000M? Anses den vara lika sopig som ns10? Bättre?
Det finns en tråd om denna på "Vintage-avdelningen". Flera sidor lång.
Moderator: Redaktörer
Floyd skrev:Av ren nyfikenhet.....
Vad anser den samlade forumeliten om ns1000M? Anses den vara lika sopig som ns10? Bättre?
Lust skrev:Floyd skrev:Av ren nyfikenhet.....
Rätt vasst "asiatiskt" ljud - även den bra för röster.
IngOehman skrev:På vilket sätt är ett "rätt vasst 'asiatiskt' ljud" bra för röster?![]()
![]()
Är det inte bättre att återge rösterna rimligt ofärgat än att färga dem på det viset du beskriver? (Därmed inte sagt att jag håller med dig om din beskrivning av NS1000, den får stå för dig.)
IngOehman skrev:
Om sedan Rain (m fl) tror/upplever att ljudkvaliteten int gått ned sedan mitten av 80-talet så förklarar det ju varför dessa människor har så svårt att deltaga sakligt ch konstruktivt i diskussionerna om problemen.
De hör och förstår helt enkelt inte det problem som andra anmärker på. Då bli de ju lite utanför i diskussionen liksom.
Vh, iö
Rain skrev:Nu är ju dynamik knappast det enda som definierar ljudkvalitet.
phon skrev:Kan det vara så för fler möjligen? Jag menar, kan det vara en delförklaring till att skivförsäljningen går ner, att det låter för dåligt helt enkelt?
Max_Headroom skrev:Branchen verkar dessutom vara massivt ointresserad av att lyssna på synpunkter från en grupp potentilla kunder som är verkligt musik intresserade och dessutom ofta har ganska gott om pengar, som dom är beredda att betala med, om bara produkterna dom vill köpa fann att få tag i.
Rain skrev:Nu är ju dynamik knappast det enda som definierar ljudkvalitet.
Max_Headroom skrev:phon skrev:Kan det vara så för fler möjligen? Jag menar, kan det vara en delförklaring till att skivförsäljningen går ner, att det låter för dåligt helt enkelt?
Jag har länge hävdat det. Under lång tid har skivindustrin (precis som alla annan industri) främst inriktat sig på att maximal vinnst innevarande eller nästa kvartal. Kvalitet är inte intressant. Och om man säljer något alls om 5 år är ännu mindre intresant.
Om folk inte upplever musiken man köper som skoj och engagerande att lyssna på, så slutar man att köpa. Och dom kunderna är nog borta för alltid, i värsta fall.
Tyvärr finn inga teckan på att branchen skulle börja bry sig om den tekniksa kvaliteten på inspelningarna, däremot verkar man mer intresserad av att lansera nya format med 24bit upplösning...
Branchen verkar dessutom vara massivt ointresserad av att lyssna på synpunkter från en grupp potentilla kunder som är verkligt musik intresserade och dessutom ofta har ganska gott om pengar, som dom är beredda att betala med, om bara produkterna dom vill köpa fann att få tag i.
Rain skrev:IngOehman skrev:
Om sedan Rain (m fl) tror/upplever att ljudkvaliteten int gått ned sedan mitten av 80-talet så förklarar det ju varför dessa människor har så svårt att deltaga sakligt ch konstruktivt i diskussionerna om problemen.
De hör och förstår helt enkelt inte det problem som andra anmärker på. Då bli de ju lite utanför i diskussionen liksom.
Vh, iö
Nu är ju dynamik knappast det enda som definierar ljudkvalitet.
IngOehman skrev:Om dynamiken är förstörd är inspelningen förstörd, så varför vill du nämna att det finns andra sätt att förstöra på också? Det vet alla redan, så vem är det du försöker upplysa egentligen?
Lust skrev:IngOehman skrev:
Jag anser att komprimering är av godo så länge den inte görs mer än nödvändigt. D v s att all komprimering/limitering bör vara gjord redan i slutmixen.
Som det ser ut idag har det däremot gått överstyr tack vare de alltför hårda komprimeringsinsatserna vid mastring.
matereo skrev:
Jo detta kan jag hålla med om. Därifrån till de skräckexempel som finns är det dock kosmiskt.
subjektivisten skrev:För att verkligen visa hur dagens musikideal är så kan vi kolla på detta:
As a recording engineer it's been incredibly frustrating for me to see how many people find the Genesis remixes not only acceptable but superior to the originals. I wondered how much manipulation it would take for me to make the original mixes sound as harsh and compressed as the remixes.
I took the first track from ...And Then There Were Three... (original Atlantic CD) and ran it through some EQs and compressors and digital limiter while A/Bing it with the remix.
Here are my final EQ settings:
+15dB @ 7.5 kHz shelving
+9.5dB @ 16 kHz
+9dB @ 1.5 kHz
+7.5dB @ 250 Hz
+4dB @ 50Hz
But it still wasn't quite harsh enough so I patched in a second EQ:
+7.5dB @ 3 kHz
+ 10dB @ 125 Hz
Then I hooked up my SSL compressor (the same one Nick used) and did 4dB of gain reduction @ 10:1 (the highest ratio it has). Still wasn't enough so I hooked up my Pendulum 6386 Vari-Mu compressor and did another 4dB of compression.
Now I was beginning to hear some similarities between the two. I also ran it through a digital peak limiter taking off another 2dB and we have a match. The kick drum and vocals are louder on the remix but the rest is pretty similar.
Here's the order of what you're listening to... Original Atlantic CD unaltered, the Remix and then the original Atlantic CD pummeled with EQ, compression and limiting.
Take a listen to the clip and let everyone know how much you still love the remixes.
Klippet: http://home.comcast.net/~captaincasual/01_Genesis_Compare.mp3
![]()
![]()
![]()
Från: http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=115775
Lust skrev:UrSv skrev:Vissa användare blir purkna om man felciterar dem och därmed påstår att de sagt saker som de inte sagt. Jag är en av dem men inte drabbad här...
Tala gärna klarspråk.
Vem har felciterat vem?
...så kanske problemet går att lösa.
matereo skrev:[quote=''Lust'']IngOehman skrev:Jag anser att komprimering är av godo så länge den inte görs mer än nödvändigt. D v s att all komprimering/limitering bör vara gjord redan i slutmixen.
Som det ser ut idag har det däremot gått överstyr tack vare de alltför hårda komprimeringsinsatserna vid mastring.
Jo detta kan jag hålla med om. Därifrån till de skräckexempel som finns är det dock kosmiskt.
Morello skrev:subjektivisten skrev:För att verkligen visa hur dagens musikideal är så kan vi kolla på detta:
As a recording engineer it's been incredibly frustrating for me to see how many people find the Genesis remixes not only acceptable but superior to the originals. I wondered how much manipulation it would take for me to make the original mixes sound as harsh and compressed as the remixes.
I took the first track from ...And Then There Were Three... (original Atlantic CD) and ran it through some EQs and compressors and digital limiter while A/Bing it with the remix.
Here are my final EQ settings:
+15dB @ 7.5 kHz shelving
+9.5dB @ 16 kHz
+9dB @ 1.5 kHz
+7.5dB @ 250 Hz
+4dB @ 50Hz
But it still wasn't quite harsh enough so I patched in a second EQ:
+7.5dB @ 3 kHz
+ 10dB @ 125 Hz
Then I hooked up my SSL compressor (the same one Nick used) and did 4dB of gain reduction @ 10:1 (the highest ratio it has). Still wasn't enough so I hooked up my Pendulum 6386 Vari-Mu compressor and did another 4dB of compression.
Now I was beginning to hear some similarities between the two. I also ran it through a digital peak limiter taking off another 2dB and we have a match. The kick drum and vocals are louder on the remix but the rest is pretty similar.
Here's the order of what you're listening to... Original Atlantic CD unaltered, the Remix and then the original Atlantic CD pummeled with EQ, compression and limiting.
Take a listen to the clip and let everyone know how much you still love the remixes.
Klippet: http://home.comcast.net/~captaincasual/01_Genesis_Compare.mp3
![]()
![]()
![]()
Från: http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=115775
Sanslöst är bara förnamnet. Väldigt intressant att du gräver fram så mycket matnyttigt i mänet. Konkreta exempel (samt lite analys) är vad folk behöver höra för att inse vad som pågår.
Mayro skrev:realist skrev:patrikf skrev:Phon! Jag är förvånad. (IÖ är hopplös).
Varför denna fixering vid användaren RAIN´s person? Det luktar hämd för att han(?) inte tycker som er. Argumentera i sakfrågor i stället.
Låt den som vill gå ut med sin identitet själv här.
Vet tex att Morello inte vill att man ska använda hans riktiga namn och det respekteras.
Alle vet jo hvem morello er, så whats the point?
Jag har inte en susning om vem morello är bakom nicket.. Så där överdriver du allt hans kändiskap en del..
realist skrev:Mayro skrev:realist skrev:patrikf skrev:Phon! Jag är förvånad. (IÖ är hopplös).
Varför denna fixering vid användaren RAIN´s person? Det luktar hämd för att han(?) inte tycker som er. Argumentera i sakfrågor i stället.
Låt den som vill gå ut med sin identitet själv här.
Vet tex att Morello inte vill att man ska använda hans riktiga namn och det respekteras.
Alle vet jo hvem morello er, så whats the point?
Jag har inte en susning om vem morello är bakom nicket.. Så där överdriver du allt hans kändiskap en del..
Hm, selv om jeg bor i Norge,så vet jeg hvem han er..nåja, jeg skal i alle fall ikke blåse nicket!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster