Specifik fråga om Linn Ittok tonarm och pickupval

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
von_Clausewitz

Specifik fråga om Linn Ittok tonarm och pickupval

Inläggav von_Clausewitz » 2007-06-13 23:49

Jag ber om ursäkt om detta finns besvarat någonstans. Jag undrar hur väl denon dl103 passar till LINNS gamla topparm Ittok?

Med förhoppningsfulla hälsningar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-14 01:04

I klartext, ingen aning. Men Ittok´en är en stadig arm som klarar pickuper med låg fjädringsmjukhet (dvs med styv upphängning). Den är inte lämplig till pickuper som är mjuka och avsedda för nåltryck på ett gram och därunder. Men detta är ur rent teknisk synvinkel, för att spåra buckliga eller på andra sätt problematiska skivor. Ljudmässigt kan det ändå låta bra med pickuper som initialt inte verkar passa.

Men efter en snabbtitt på Denon DL103 och dess tekniska data så tror jag att den kommer passa alldeles utmärkt i en Ittok. Hur den låter i övrigt är en annan sak och det kan bara du avgöra. Den kostar dock €280 och kräver en bra mc-förstärkare för att komma till sin rätt. För nästan samma pengar kan du till exempel få en Sumiko Blue Point Evo III ($400) som är en high-output MC-pickup som fungerar direkt in i ett normalt phonosteg. Jag har själv inte hört just denna pickup men däremot en föregångare. Och denna lät mycket bra i en Ittok.

Jag föreslår att du postar samma fråga på www.selleri.de (ett svenskt Linn-forum) för att lyssna av vad man har för åsikter där. Ta då alla rekommendationer att fokusera på Linn-pickuper med en nypa salt :-)

/ B

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-14 01:17

Richard
Inaktiverad

Re: Specifik fråga om Linn Ittok tonarm och pickupval

Inläggav Richard » 2007-06-14 08:28

von_Clausewitz skrev:Jag ber om ursäkt om detta finns besvarat någonstans. Jag undrar hur väl denon dl103 passar till LINNS gamla topparm Ittok?

Med förhoppningsfulla hälsningar

Troligen passar den alldeles utmärkt.

Det finns dock betydligt bättre pickuper för ett lägre pris, t.ex. Audio technica AT 95 för 400:-.

Eftersom undertecknad haft en LP 12 med Lingo, Ittok lv 2, samt diverse pickuper kan jag personligen säga att de flesta pickuper verkar fungera på ett fint sätt i armen.

Användarvisningsbild
von_Clausewitz

Inläggav von_Clausewitz » 2007-06-14 18:53

Tack snälla ni för de uppmuntrande och insiktsfulla svaren. Jag tänkte köra den genom Linn LK1, som lär ha en hygglig MC-ingång?

Med vänligaste hälsningar :D

vC

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-14 19:18

von_Clausewitz skrev:Tack snälla ni för de uppmuntrande och insiktsfulla svaren. Jag tänkte köra den genom Linn LK1, som lär ha en hygglig MC-ingång?

Det finns dom som kör LK1 enbart som pickupförstärkare och där man stänger av resten. Sedan kopplar man detta till ett vanligt (phonolöst) försteg eller förstärkare. Enligt uppgift kan man hitta LK1 begagnad för runt 1500:- och att hitta ett bra phonosteg för dom pengarna är inte lätt. Linto kostar ju 15 tusen...

/ B

Användarvisningsbild
von_Clausewitz

Inläggav von_Clausewitz » 2007-06-14 19:58

O ja, men jag kör genom LK1 som försteg för allting. Funkar finfint, även om man troligen kan hitta bättre. Men som del i min kedja är den fantastisk. Särskilt sedan jag köpt en fjärr som klarar LK1 som har en konstig standard för IR-sändare/mottagare.

MVH

vC

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-15 21:04

von_Clausewitz skrev:O ja, men jag kör genom LK1 som försteg för allting. Funkar finfint, även om man troligen kan hitta bättre. Men som del i min kedja är den fantastisk. Särskilt sedan jag köpt en fjärr som klarar LK1 som har en konstig standard för IR-sändare/mottagare.

MVH

vC

Uppgradera din Lk 1:a med nätdelen Dirak (120000 uF )för en tusenlapp, då har du en gramofonförstärkare som är lika bra som en Linn Kairn.

Undertecknad hade en LK1 under 90-talet och uppgraderade den till en Dirak, vilket blev ett jättelyft. Faktiskt större än att montera en Ekos tonarm istället för Ittok ( jag provade hemma ).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 00:31

Ska faktiskt också köra med den MC pickupen till ena av mina skivspelare (snar framtid). Verkar ytterst bra när man testat den och även subjektiva omdömmen har varit bra. Och jag tror som andra också, att den lär passa bra i din arm.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
von_Clausewitz

Inläggav von_Clausewitz » 2007-06-20 23:24

Har genomfört bytet. Fantastiskt!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-21 05:55

von_Clausewitz skrev:O ja, men jag kör genom LK1 som försteg för allting. Funkar finfint, även om man troligen kan hitta bättre. Men som del i min kedja är den fantastisk. Särskilt sedan jag köpt en fjärr som klarar LK1 som har en konstig standard för IR-sändare/mottagare.

MVH

vC

LK1 är ju också en av de snyggaste förförstärkare som finns.
Låter inget vidare på lineingångarna, dock.

Användarvisningsbild
von_Clausewitz

Inläggav von_Clausewitz » 2007-06-23 19:44

... OK, nu är det gjort och låter bättre än någonsin. Jag vill helst inte pröva något annat, men... OM jag skulle vilja ta detta vidare - vad ska jag pröva:

NU: Linn LP12, Lingo, Ittok LVIII och Denon Dl103.
Förförstärkare; LK1 Slutsteg LK140 till Canton Ergo RC-L.

vC

Återgå till Teknikforum