Vilken högtalarkabel bör jag välja?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-21 09:35

Visst kan det finnas saker att göra, men rent generellt är det ju vanskligt att utan stor kunskap försöka förändra ett filter.

Märk väl, att vad det än står för värde på en komponent så bör man byta ut den mot det värde den mäter- åtminstone om man har en någorlunda kvalitativ högtalare.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-06-21 15:20

EKK är ju värdelöst att använda om man inte ska ha högtalarna på väggen eller fastskruvade i golvet eller liknande. Stelt som fan och fult som stryk. :lol:

Egenskaperna är säkert bra men nångång kanske man vill flytta högtalarna också, UTAN att ta loss kabeln och UTAN att förstöra högtalarterminalerna.

Supras tennpläterade kabel ska ju vara i princip samma sak men i en mer hanterbar form. Och ärligt.. vem hör skillnad på vanliga kablar? (Som inte är "justerade" för bästa ljud eller konstiga på annat sätt) :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-22 05:46

UrSv skrev:
Richard skrev:
Kaffekoppen skrev:
Richard skrev:Använd lampsladd eller EKK.

Byt ut dina filterkomponenter till bättre grejor ( exakt samma värde ) och ljudförbättringen är tiodubbel mot att byta kabel.
Det tror jag inte i det här fallet.

Om Hetsporren har Pip eller andra Inohögtalare har du rätt.

Eller valfri annan högtalare där filterkomponenterna är rätt sak på rätt plats. I fallet kondensatorer och motstånd så kan man eventuellt vara ganska säker på att inte förstöra så mycket men i fallet spolar skulle jag tro att man bör vara väldigt försiktig eftersom de har fler egenskaper som tas noggrann hänsyn till vid filterkonstruktionen. Generellt sett är nog filterkomponentsbyte INTE att rekommendera om man inte vill sabba upp sin högtalare. I mitt tycke.

Du får ju naturligtvis tycka som du vill.
Enligt min erfarenhet kan man byta spolarna från t.ex. ferritkärnor ( färgar hörbart ) till luftlindat med samma förluster och värden. naturligtvis måste man mäta så man får samma värde.

Sitter det ferritkärnor från början har nog konstruktören inte varit speciellt noga ( endast besparingssjäl.)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-22 05:47

Kaffekoppen skrev:Visst kan det finnas saker att göra, men rent generellt är det ju vanskligt att utan stor kunskap försöka förändra ett filter.

Märk väl, att vad det än står för värde på en komponent så bör man byta ut den mot det värde den mäter- åtminstone om man har en någorlunda kvalitativ högtalare.

Mätning, var det ja.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-22 16:41

Ska ni diskutera filtermodifieringar, föreslår jag att ni fixar en tråd för ändamålet. OK?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-22 16:45

Hetsporren - ursäkta OT

(Richard, det här är en repris av dig på tidigare avhandlade saker, lyft de trådarna istället om du vill ta alla argument igen)

Föregående

Återgå till Köpråd